Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1147
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja vph » 09 Syys 2016, 16:34

vph kirjoitti:...
Voihan se olla että tuollainen erillisellä liimatulla suojalla oleva "turvotettu takahaarukka" vielä joskus omaan vehkeeseeni ilmestyy


Tässä asiassa on pientä, mutta hidasta edistymisen tapaista päässyt viimein tapahtumaan, kuva alla. Kuvassa siis "takahaarukan turvottimen" muotin keskeneräinen tekele, tai mikä se oikea nimitys nyt lieneekään. Ulkokuoren muodot tuossa on kohdallaan kunhan ylimääräiset leikkelee laidoilta pois ja tekee takarenkaalle paikan tuohon keskelle.

P_20160908_183415.jpg


Muodon esikuvana oli NoComin takahaarukka.

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja Nojailija » 28 Touko 2017, 22:50

Harmittaa kun en ole tähän oivaan ketjuun vastannut joten laitetaan kunnon pläjäys.

Testasin Nokian radalla kolmea eri pyörää joista yhdestä neljä eri tuunausta. Ajoin kolme täyttä kierrosta lentävällä lähdöllä tasan 30.0 km/h ja mittasin keskiarvowatit Powertapin polkimilla ja Lezynen GPS:llä. Ajoin ylämäen 250-330W ja annoin nopeuden tippua noin 27 km/h, alamäessä, myötätuulessa kirin keskarin taas 30 km/h. Virheitä voi kukin kuvitella monia, mutta tulokset ovat suuntaa antavia ja pätevät erityisesti Nokian kaltaisissa ajoissa.

NoCom vaati vähiten watteja, vain 89W. Se onkin kisapeli, turuilla ja toreilla tällä ei ole helppo ajaa, mutta ero Slywayn nopeimpaan varianttiin oli valtava, 30W, tai noin 30%. Nopeus jos kasvaisi niin erokin.

Pystäri on hidas, alle 8 kg paino ei auta kuin ylämäessä. watteja (167 W) kului melkein tuplat NoComiin.

Slywayn tuunaukset ovat mielenkiintoiset:
119W Tempo, pää alhalla, kädet Hamsterina ja kyynärpäät mahan päällä sisällä, 11W ero normiin verrattuna.
130W Normi, niskatuki 4cm ylempänä, kyynärpäät sivuilla
136W Normi + tarakka, eli tarakka lisäsi 6W
146W Normi+Tarakka+banaanilaukut noin 4 kg.

Ufoilu jatkuu 2.6. Velolla, NoCom vs Cruz Vendetta :mrgreen:
Liitteet
NoCom tempo 89W.jpg
NoCom tempo 89W.jpg (69.19 KiB) Katsottu 1868 kertaa
Slyway Tempo 119W.jpg
Slyway Tempo 119W.jpg (102.34 KiB) Katsottu 1868 kertaa
Sly_136W_tarakalla_130W_ilman.jpg
Sly_136W_tarakalla_130W_ilman.jpg (90.6 KiB) Katsottu 1868 kertaa
Slyway retki 146W.jpg
Slyway retki 146W.jpg (101.4 KiB) Katsottu 1868 kertaa
KevytHidas_167W.jpg
KevytHidas_167W.jpg (77.15 KiB) Katsottu 1868 kertaa

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja Reippailija » 29 Touko 2017, 18:35

Hienoa kun julkaisit tämän testin.
Banaanilaukut eivät olleetkaan niin virtaviivaisia kuin aikaisemmin luulin.
Ajattelin jopa että parantaisivat muotokerrointa tjsp. Lisäävät sitten vissiin hiukan leveyttä.
Kuinkahan reppu just selkänojan takana pärjäisi?
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1147
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja vph » 29 Touko 2017, 22:25

Tähän ketjuun sopiikin hyvin artikkeli Cruzbiken tuulitunnelitesteistä (englanniksi): http://cruzbike.com/blog/2017/02/06/cru ... nd-tunnel/

Laitan teaseriksi taulukon, jossa näkyy myös ihan merkittäviä wattieroja:
wind-tunnel-wheels.jpg
wind-tunnel-wheels.jpg (60.81 KiB) Katsottu 1743 kertaa

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja vaaka » 30 Touko 2017, 12:01

Wau jännä juttu kahden alimman version ero 7,5 asteen tuulessa 60 mmn laipalla varustettu etukiekko tekee vähemmän vastusta kuin täyslevytetty etukiekko. Ja suorassa etutuulessa sekä tyynessä vastoin päin.

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja Nojailija » 30 Touko 2017, 12:08

Lisää kiekkohörhöilyä, näitä:
http://www.2-spoke.com/speed/
väitetään juuri nyt nopeimmaksi kiekoiksi. ei taida olla tuosta mahdollista enää vähentää "pinnoja" :lol:
Viimeksi muokannut Nojailija, 30 Touko 2017, 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja Nojailija » 30 Touko 2017, 12:11

Reippailija kirjoitti:Banaanilaukut eivät olleetkaan niin virtaviivaisia kuin aikaisemmin luulin.
Ajattelin jopa että parantaisivat muotokerrointa tjsp. Lisäävät sitten vissiin hiukan leveyttä.
Kuinkahan reppu just selkänojan takana pärjäisi?


Itsekin luulin että laukullinen pyörä on nopeampi kuin laukuton. Mutta eipä ollut, varmaankin tosiaan lisäävät hiukan etupinta-alaa, roikkuvat hiukan alhaalla. ylempänä ja taaempana tod.näk paremmat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja jori » 02 Kesä 2017, 13:14

Kannattaa huomata, että tuuliset olosuhteet suosivat matalampaa pyörää, joka lähellä maata kiitäessään saa hyötyä maanpinnan ja tuulen välisen kitkan aiheuttamasta tuulennopeuden alenemisesta maan pintaa lähestyttäessä. Nocomin tulos on siis tässä mielessä ehkä liian hyvä verrattuna korkeampiin. Toisaalta ainahan hieman tuulee, joten tuo etuhan on aina olemassa ja sitä suurempi, mitä kovempi tuuli.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Kesä 2017, 13:28

Liitän vuosia sitten tekemäni testin tähän:
viewtopic.php?f=22&t=1700&p=18464&hilit=tuulimittari#p18428

Maanpinta ei muodosta siis tuleen merkittävää kitkaa ainakaan enää 40cm korkeuksilla, mutta vähäinenkin tienlaidan kasvillisuus vaikuttaa jo selvästi.
Harmi kun ei tuon matalempia tullut tuolloin kokeiltua, NoComistahan puolet on alle 40cm korkeudella.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

ViestiKirjoittaja vaaka » 04 Kesä 2017, 09:56

Velodromilla tuuli painoi selvästi ohuesta kevyestä kankaasta purjeen tavoin liikkuvaa housua pohkeen puoleen väliin asti 10 m/s tuulessa ja 14 m/s puuskissa enemmän. Alas 20-25 cm korkeudesta tuulen paineen tunnolla arvioituna vaikutus romahti. Ei se ehkä suoraan kerro maan vaikutuksesta tuulen nopeuteen, kun hermojen herkkyys voi alentua alempana jalassa myös sekä housun ylettyminen ohi jalkojen voi olla erilainen ylhäällä kuin alhaalla. Jos tuo parikymmentä senttiä vähätuulisempaa korkeutta maan pinnasta olisi todellista, Nocomin etukiekko saisi hyvin apua osan rungosta ohella. Kun taas high racerissa edut vähentyvät reilusti, kun pinta-alasta paljon pienempi osuus on noin alhaalla.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa