Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja tm »

Selkänojan ja sen yläosan muotoilussa huolehdi siitä, ettet kovaa polkiessa ala liukua penkissä taaksepäin, eli kauemmas keskiöstä. Mitä makaavampi asento sitä isompi riski tuohon, varsinkin jos hartioiden kohdalla penkki on suora vailla yhtään taivutusta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:

Selkänojan ja sen yläosan muotoilussa huolehdi siitä, ettet kovaa polkiessa ala liukua penkissä taaksepäin, eli kauemmas keskiöstä. Mitä makaavampi asento sitä isompi riski tuohon, varsinkin jos hartioiden kohdalla penkki on suora vailla yhtään taivutusta.

Tartteis olkapäiden taakse palikat, mitä vasten voi ponnistaa - tai hihnat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Miten iso ongelma tuo liukuminen taaksepäin oikein on? Olenko ihan väärässä, jos väitän, että jos polkeminen ei ole runttausta vaan pyöritystä, niin taaksepäin ei ihan kamalasti kohdistu voimaa... paras teho itseltäni lähtee, kun perse on irti penkistä jolloin "polku" jaloista kohdistuu eniten ehkä alaspäin ja siis ikäänkuin nostaa kroppaa, ei työnnä taakspäin. Ehkä.

Hyvä huomio joka tapauksessa, vaatii kokeiluja. Voi olla, että ei edes onnistu noin "alas meno" tässä. Tekee kuitenkin mieli kokeilla.

Puomin pituuskin on vielä vähän hakusessa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla oli monessa pyörässä pitkään tunne ett tartteis jotain tukee olkapäiden taakse, ettei liiku taaksepäin. Viime vuonna asentelin liinoja henkseleiksi PW1:een ja kolmipyörään.

Liinat henkselinä/kravattina estämässä taaksepäin liukumista ja tukemassa penkin yläosaa
Liinat henkselinä/kravattina estämässä taaksepäin liukumista ja tukemassa penkin yläosaa
Kolmipyörä.jpg (211.23 KiB) Katsottu 7972 kertaa
Tässäkin pyörässä oli tuntuma ett tartteis liukuesteet
Tässäkin pyörässä oli tuntuma ett tartteis liukuesteet

Mutta voihan olla ett osaat pyörittää niin hyvin ett sitä tunnetta ei tule - kun kokeilet niin tiedät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Se olisi tietysti hienoa, jos omaisin jotenkin poikkeuksellisen hyvän pyöritystekniikan, mutta se ei kyllä varmasti pidä paikkaansa.

Kai tuohon niskatuen kannattimeen saan jonkunlaisen takaseinänkin hartioille tehtyä. Harmi, kun menee tämä viikko taas työmatkalla, tätäkin kirjoittelen Pariisi CdG:n kentällä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:

Aika suorana on jalka, varsinkin viimesessä kuvassa - ei liity ilmanvastukseen mutt pyöritykseen.

Pyörityksen lisäksi voiman tuottoon. Lihakset ovat heikoimmillaan ääriasennoissa, kuten polvi suorassa. Puomin säätö vie monta iteraatiota. Pyöräni manuaali suositti useiden muutaman millin siirtojen tekoa kuukausien aikana. Pitkä aika siksi, että kropalla kestää sopeutua eri asentoihin, kun lihaksia käytetään eri tavoin eri asennoissa.

Minulla oli 21 asteen penkki viime vuonna, jossa yläosassa oli tehdaspyöriä loivempi niskatuki. Tuen tekoon meni kai neljä versiota. Ilman niskatukea siirryin penkissä taakse. Samaten seuraavilla versioilla. Minulla peffa penkistä spurteissa penkissä taakse liukuminen korostui verrattuna istuttuun asentoon. Istuessa on enemmän kitkaa penkin ja vaatteiden välissä. Polkemisen vastavoima Newtonia mukaillen työntää istujaa penkin peffaa ja ristiselkää vasttaviin osiin. Peffa penkistä paine kohdistui lapaluista kypärään ja silloin loiva penkki ei estä taakse liukumista.

Polkemisen vastavoiman vektori suhteessa penkin kulmaan määrää pitkälle, liukuuko taakse, vai ei. Väitän, että sinulla on reilusti enemmän tehoa kuin minulla, joten penkilläni liukuisit äkkiä taakse loivemmilla niskatuilla. Kun minulla spurteissa tuntui kuin joku painaisi takaraivosta leukaa rintaan, sinulle tulee vielä kovempi paine, jos niska- ja hartiatuki ovat yhtä minimalistiset kuin minulla. Minulla on tosi taipuisa niska ja silti ei ole mukavaa sprinteissä.

Hirvittää ajatella, miten jäykkäniskaiselle vahvalle käy. Liiallinen minimalismi yläselässä ja niskatuessa penkissä haittaa ainakin pitkissä suorituksissa. Kipu lyhyessä suorituksessa on ok. Tuntien suorituksessa tulee keskeytys, tai vammoja, ellei molemmat, jos istuin ei sovi. Jopa peffa penkissä on paha juttu liian raaka yläosa penkistä.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla 200 m sprinttiä ja kovempia vetoja varten erilaisia penkin ja niskatuen asetuksia.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Lihakset ovat heikoimmillaan ääriasennoissa, kuten polvi suorassa.

En tiijä mie tuosta. Voepha se olla noinnii, mutta voep se olla olemattannii.

Vakavastikin puhuen en oikein usko, että tuossa olisi koko totuus. Olisi hyvä kuulla perusteluja miksi noin olisi, vai onko tämä yleisesti tiedetty totuus? Ainakin kaksi vastaväitettä tuohon voin pohtia:

  1. Kyykätessä (siis jalkakyykky vapailla painoilla) tuo ääriasento, polvi melkein suorassa on se kaikkein helpoin vaihe. Rautaa nousee ihan eri määrä, jos tekee vaan puolikyykkyä verrattuna syvään kyykkyyn. Siispä tuo ääriasento on se kaikkein kovimman voiman tuottava vaihe! Jos sen jättää käyttämättä, niin sen potentiaali ... jää käyttämättä.

  2. Lyhyillä kammilla vältetään se "syväkyykky" vaihe polkemisessa, mikä on hyvä asia, jos ykköskohta on totta. Mutta jos sen lisäksi jättää käyttämättä myös sen "jalka melkein suorana"-vaiheen, niin jalan lihasten liikeradasta alkaa olla käytössä enää vain pieni osa. Miksi se olisi hyvä asia - ajatus tuntuu kummalta?

Voi tietysti ajatella, että sen minkä menettää tuosta äärisuoran asennon voimasta saa jollakin tavalla takaisin polkuliikkeen muissa vaiheissa, mutta miten se tapahtuu? Monesti olen nähnyt kerrottavan, että nojapyörällä on tehokkaampaa ajaa, kun jalka jää vähän koukkuun, mutta mihin tämä perustuu - johonkin teoriaan, vuosien kokemuksen antamaan tietoon vaiko tieteelliseen mittaamiseen?

Olin uskonut pystyväni etsimään "oikean" eli itselleni tehokkaimman puomin pituuden yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta jos näistä on hyvää varmaa tietoa, niin se helpottaa tietysti etsimistä merkittävästi. Siispä kaikki inputti on enemmän kuin tervetullutta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Miten iso ongelma tuo liukuminen taaksepäin oikein on?

Polkemisvoimaahan se rajoittaa :( Pyörittäessä luonnollisesti vähemmän kuin runtatessa, mutta maksimivoimaa ei tunninajossa tarvinne. Kitkan lisääminen (esim. sopivalla penkinpäällisellä) auttaa jonkin verran.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulta puuttuu kompetenssia ja tietoa todistaa lekurin väite. Muilta eri lajejakin harrastaneilta kuultua. Lekuri sanoi muistaakseni testiksi puntin noston eteen suorin kyynärpäin, mutta toimiihan se muillakin lihaksilla. Kyynärpää suorana käsi alas luusto kannattaa painoja, joten vähän heikkoa on testaus mielestäni, mutta lekuri perusteli asiaa liikeradan keskikohdan suurimman voiman kautta. On helpompaa kannatella painoa käsi 45 asteen kulmassa kuin suoraan eteen nostettuna.

Enpä ole testannut syväkyykkyä vs puolikyykystä testatakseni asiaa. Onko tasan samat lihakset käytössä? Tuskin. Olisin testaamatta kuvitellut puolikyykystä nousevan paremmin. Ja hemmetti mä nostan työkseni grr. Rutiinin vaaroja, kun vain tekee, eikä analysoi.

Korkealle nosto rassaa kyllä käsiä enemmän kuin keskitasolle tai alas työssä. Samoin penkkipunnerruspenkissä olevassa keinussa olevan puntin nosto etu- ja takareidellä on helpompaa puoleen väliin kuin ylös. Tämä teoretisointi on merkityksetöntä, kun käytännössä kaikkia puomin asentoja Wattimittarilla kokeilu kertoo kaikkien lihastoimintojen summan arvaamatta. Jos ei ole Wattimittaria, nopeusmittari ja kello velodromilla monin toistoin auttaa. Anna todellisuuden mittaamisen osoittaa, mikä puomi sijainti toimii sinulle parhaimmin. Niin HPVelotechnikin manuaalikin suosittaa. Ja on pystärien manuaaleissakin penkin korkeuden säädöstä monien versioiden pienien erojen kehotus tullut vastaan. Hauskoja testisessioita kuukausien aikana.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei miullakaan oo tietoa, olen vaan kuullu sanottavan ett jalka ei sais mennä aivan suoraksi. Oma kokemus myös ett se ei tunnu hyvältä kun joutuu kurottamaan. Vaikka jalan oikasulla sais vielä voimaa, eikös poljin oo sillon semmosessa asennossa, ett se voima kohdistuu väärään suuntaan? Kohta joku sanoo ettei sitä voimalla :roll: Enpä mie näistä mitään ymmärrä kunhan kirjuuttelen :oops:
Toisaalta on Nokialla ennenkin ajettu todella kovaa liian kaukana olevalla keskiöllä ja kovaa runttaamalla 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

Rengasasioissa en oikein viitsi enempää kommentoida, ettei tule sanottua jotain sellaista negatiivista josta joku maahantuoja tai valmistaja pahoittaa mielensä.

Mutta aeroasioihin palatakseni, alla olevista kuvista ehkä näkee noita ajoasento- ja ohjaustankojuttuja, joita sanallisesti yritin selvennellä aiemmin. Jos nyt ketään muuta foorumilaista kuin itseäni nämä kiinnostaa.

"Normiajoasento" sivulta katsottuna pidemmällä penkin yläosalla. Sanotaan nyt vaikka että tämä on lähtökohta.
Kuva

Sama, mutta MTB lisäkahvat asennettuna. Kädet sekä kapeammalla että suorempana. Toimii radalla, mutta ei liikenteessä.
Kuva

Sitten tavoitetilan hack, ilman penkin yläosaa, mutta kuvitteellisella niskatuella (kuvassa niskatuki hankaa renkaaseen). Tää olisi mun mielestä parempi, pää ja hartiat on selkeesti alempana eli pienempi poikkipinta ja pystyy hengittämäänkin koko keuhkoilla. Tähän kuvaan muistin laittaa Garminin mittarinkin näkyville. Onko asiantuntijoilla ideoita, mielipiteitä tai kommentteja?
Kuva

Näistä kuvista muistin Linnasen Terosta NoComin päällä otetut, samaa ilmanvastuksen pienentämis ideaa tais olla. En vaan nyt löydä niitä kuvia tähän tsemppaamaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.parnes.com/hpvsblog/archives ... 11_18.html
Löytyhän se juttu Terosta ja Nocomista.
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Aaaaa mielenkiintoista, isoja eroa Tero mitannut periaatteessa pienillä muutoksilla.

PW kirjoitti:

Enpä mie näistä mitään ymmärrä kunhan kirjuuttelen

Niinno, mulla se on just samanlaista. Kuha höpisee, niin eikö joku vastaa jotain viisasta, niinku tuo yllä oleva oiva linkki Linnasen Teron juttuun. Kiitos siitä!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toi ylläoleva juttu referenssinä kysynkin et mihin on ennätysvehkeistä hävinny hartoiden taakse turvotetut ilmanohjaimet.
Ainakin joskus säännöt salli ne kattamattomaan luokkan, mikäli ne kuului runkoon? Tai jotai sinnepäi.

Wai todettiiks jossai ne turhiks katetun takavantteen kans, joka kans ohjaa hyvin takapään virtauksia?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Härski kirjoitti:

hartoiden taakse turvotetut ilmanohjaimet

Samasta asiasta tai ainakin sääntöjen tulkinnasta kyselin itsekin 30 Syys 2015, 22:25

Omalta osaltani homma tyssäsi siihen, että kantavaksi rakenteeksi, eli turvotetuksi takahaarukaksi, tuollaisen muodon tekeminen olisi ollut tehtaalle liian iso ponnistus, kun vehje on yhtä monokokkia. Olisi vaatinut ison muotin ja sisälle tulevan paineistetun ilmapussin kokonaan uusiksi teon. Erillisen päälle liimatun suojan olisivat kyllä tehneet, mutta se olisi ollut jo aika selvästi sääntöjen rajan väärällä puolella. Toisaalta nyt, kun vaikuttaa siltä että vakioistuin ei ehkä olekaan optimi, niin taitaa olla jopa hyvä, että se istuimen yläosa ei ole laminoitu hiilikuidusta yhdeksi puuksi takahaarukan kanssa.

Voihan se olla että tuollainen erillisellä liimatulla suojalla oleva "turvotettu takahaarukka" vielä joskus omaan vehkeeseeni ilmestyy, mutta ei kattamattomien luokassa virallisissa kisoissa ajelua varten. Ihan vaan vaikka kokeilun vuoksi, tai vaikka sen vuoksi, että se näyttäisi omaan silmääni aikasen hienolta.

off-topikkia: viime perjantai-iltana minulle kerrottiin Cannesin pyöräringillä, että nyt ensi tiistaina 24.5. Cannesin pyöräringillä yritetään rikkoa velomobiililuokan maailmanennätys ranskalaisen herrasmiehen toimesta. Jos ymmärsin herran nimen oikein, niin luulen, että kyseessä on tämän ajon toinen yritys: youtube video. Yritän päästä katsomaan ja kuvaamaan hommaa. Kiinnostaapiko kettään, jos julkaisen täällä foorumilla kuvia sessiosta?

Vastaa Viestiin