Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

Mutta vaikka vitsinä tuon kai heititkin, niin voisikohan etujarrut poistaa kisan ajaksi...

Itse ajossa jarruja tuskin tarttee, ei niihin mutkiin kukaan niin kovaa aja ett pitäs jarruttaa niin ku formuloissa. Tais viime vuonna olla puhetta jarruttomuudesta ja päädyttiinkö siihen ett jarrut pitää olla turvallisuus syistä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Käteen hanska ja etupyörään koskettamalla saa jarruttaessa ohjautuvan etujarruttoman pyörän. Riittääkö Nokialla? Epäilen, jos mutkat ovat niin tiukat kuin luulen sinun nopeuksillasi. Vaan mistä sitä tietää? Kestävät hanskat pitää olla tunnin suorituksessakin vauhdeillasi. Silti epäilyttää, kestääkö jarruttaessa liian kauan aikaa ja menettääkö enemmän aikaa hitaasti jarruttaessa vs nopeasti jarrulla myöhemmin jarruttaen.

Vain kokeilu vastaavissa mutkissa kertoisi, kumpi on nopeampi versio. Luulisi käsien väsyvän ja tuottavan maitohappoa rengasta koskettaessa. Lisähaittana on se, että rennot kädet vähentävät muun kropan maitohappoa ja se etu muuttuukin haitaksi käsienkin tuottaessa maitohappoa.

Ei siellä mutkien takia tarvitse jarrutella. Jyrkimmän kaarteen säde on sata metriä ja sekin kallistettu kaarre, joten siinä sladia ajaakseen pitäisi polkea 120 km/h. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:
vph kirjoitti:

Mutta vaikka vitsinä tuon kai heititkin, niin voisikohan etujarrut poistaa kisan ajaksi...

Itse ajossa jarruja tuskin tarttee, ei niihin mutkiin kukaan niin kovaa aja ett pitäs jarruttaa niin ku formuloissa. Tais viime vuonna olla puhetta jarruttomuudesta ja päädyttiinkö siihen ett jarrut pitää olla turvallisuus syistä?

WRRA:n sivuilla lukee:
"Braking
For record attempts, Fixed gearing is the minimum level of braking system allowed. Brakes are not required for single rider velodrome record attempts, but they may be a requirement of the race organizer or an event rule."
Viime vuonna päädyttiin siihen, että turvallisuussyistä jarrut pitää olla, ja samalla linjalla jatketaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Äkkiäkö pitkään treenannut nopealla pyörällä tuon rykäisee :D

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Ei siellä mutkien takia tarvitse jarrutella.

Joo ei tosiaan :mrgreen: . Sen verran mullakin on ymmärrystä, että en aikonut ajon aikana jarrutella, kun nopeuskilpailusta on kyse. Pohdin niitä etujarruja nimenomaan sääntöjen näkökulmasta ja Teppo jo edellä muistuttikin järjestävän tahon selkeän kannan asiaan. Yksi jarru riittää, joten toisen etujarrun voisi poistaa. Siitäkin taitaisi olla enemmän ilmanvastuksellista hyötyä kuin painonsäästön tuomaa iloa. Ehkä.

Sen verran olen jo laitetta testaillutkin, että se pysähtyy yhdelläkin jarrulla tosi siististi, ilmeettömästi - ilmeisesti matala painopiste auttaa tässä, ehkä pitkä akselivälikin.

Etupäässä muuten painoa per pyörä vähän reilu 27 kg ja takana se jo aiemmin kertomani 22 kg (kuskin kanssa siis punnittu, kuski taisi kyllä punnitushetkellä olla aika kuivassa kunnossa).

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

Alipainoset on molemmat, kuski sekä pyörä - miulle tulee vähintään 2*tuo kakspyöräselläkin :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

PW kirjoitti:

Alipainoset on molemmat, kuski sekä pyörä

:lol: repesin tästä aika pahasti.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Laite alkaa olemaan ihan viimeisiä säätöjä vaille valmis Nokian koitokseen. Kokonaan omatekoinen penkin yläosa on saanut väistyä modifioidun alkuperäisen penkin tieltä ja splitteri syntyi takarenkaan eteen.

Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hyvältä näyttää!

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

On hurjan näköinen! Enpä pääse Nokialle että näkis livenäkin, mutta lykkyä pyttyyn ME -ajoon!

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Kiitos! WRRA:lla vielä hyväksytän ennakkoon tuon splitterin, mutta muuten näillä paukuilla mennään, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja PW »

Coolilta näyttää 8) mites se ilmaistais ranskaks? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Cool on nykyranskaksi tietysti cool :lol: Englantilaiset ilmaisut tulee täälläkin pikkuhiljaa käyttöön.

Warren WRRA:sta vastaili jo omana kantanaan splitteristä että "That looks ok to me!", joten näin ollen splitteri pultataan Nokialla paikalleen. Huomenna aamulla vielä vihoviimeinen testi- ja treenisetti ennen Nokiaa.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

On kyllä ihan tolkuttoman hienon näköisesti viritelty Carbooonitrike!! Toi splitteri on ihan päällikkö!

Nyt vaan toivotaan, että kelit suosii ja kuskilla menee viimeistelyt nappiin!! :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Viesti Kirjoittaja vph »

Joo kiitos! Itsestänikin splitteri näyttää sen verran onnistuneelta tuunaukselta, että mielellään sen paikalleen jättää, vaikka siitä ei mitään konkreettista etua olisikaan. Yhden rata-ajokerran pohjalta vaikuttaisi siltä, että ei siitä ainakaan kovin suurta haittaakaan ole.

Vastaa Viestiin