Sivu 4/6

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:56
Kirjoittaja PW

Velomobiililuokka, miten se on määritelty? Mikä on matka vai aika?
Sitä varten tää foorumi on ja sitä varten täällä roikutaan, ett kaikki aihetta liippaavat jutut kirjotellaan ja linkataan meille;)


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:57
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:

nyt ensi tiistaina 24.5. Cannesin pyöräringillä yritetään rikkoa velomobiililuokan maailmanennätys ranskalaisen herrasmiehen toimesta. Jos ymmärsin herran nimen oikein, niin luulen, että kyseessä on tämän ajon toinen yritys: youtube video. Yritän päästä katsomaan ja kuvaamaan hommaa. Kiinnostaapiko kettään, jos julkaisen täällä foorumilla kuvia sessiosta?

Tottakai kiinnostaa. :P


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 18 Touko 2016, 17:19
Kirjoittaja Saukki
jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

nyt ensi tiistaina 24.5. Cannesin pyöräringillä yritetään rikkoa velomobiililuokan maailmanennätys ranskalaisen herrasmiehen toimesta. Jos ymmärsin herran nimen oikein, niin luulen, että kyseessä on tämän ajon toinen yritys: youtube video. Yritän päästä katsomaan ja kuvaamaan hommaa. Kiinnostaapiko kettään, jos julkaisen täällä foorumilla kuvia sessiosta?

Tottakai kiinnostaa. :P

Kiinnostaapa tietenkin!


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 18 Touko 2016, 20:07
Kirjoittaja vaaka

Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, videossa on tuhat kuvaa.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 18 Touko 2016, 21:25
Kirjoittaja tm

Ei tarvi kysyäkään, että kiinnostaako :D .


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 30 Touko 2016, 23:05
Kirjoittaja vph

Laitoin näistä velomobiilikuvista radalla ihan oman säikeen: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=4778


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 31 Touko 2016, 23:45
Kirjoittaja vph

Ufoiluun palatakseni, pieni kuvaraportti viime päivien saavutuksista.

Ohjaustankoon on nyt pultattu köyhän miehen aerotangot. Nämä tuntuvat rullien päällä polkien ihan helskutin mainioilta, kädet on suorina, vähän tuettuina melkein suoraan eteenpäin aivan jalkojen vieressä, hartiat on rentoina ja otekin on nyt tukevan oloinen. Seuraavaksi radalle tetsaamaan. Jos toimii, niin on varmaan maailman simppelein tapa muuttaa USS ohjaus merkittävästi aerommaksi. Kuvat ei valitettavasti kerro ajoasennosta yhtään mitään, mutta sitä varten on mielikuvitus keksitty.

Kuva

Kuva

Merkittävästi matalamman penkin esiversiokin on laminoitu hiilikuitu-innegra kudoksesta, niskatuki tehty ja koko tsydeemi kasassa testejä varten. Noi on mitoitettu mun kropalle rullien päällä ajaen. Rullilla tuntuu tosi hyvältä, mutta saa nähdä mitä testit radalla kertoo. Työn jälkeä tarttee sen verran kehua, että ei tuosta perunasäkkiä muistuttavasta penkistä turhan pramea tullut. Mutta sinnehän se jää ventisitin alle näkymättömiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Hmm, olisikohan tämä postaus olisi kuulunut enemmän tuonne rakentelu-osioon...


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 17:46
Kirjoittaja vph

Kävin eilen tetsaamassa näitä virityksiäni radalla. Huonomuistisena idioottina unohdin kuitenkin mittarin matkasta, joten en saanut mitään faktaa talteen. Silti ihan pertsatuntumalta tuntui hyvältä ja pykälää pienempää takapakan hammaspyörää tuli ainakin ajoittain käytettyä (15 -> 13). Tiedä sitten, kun voi olla ihan psykologinen efektikin. Se uusi penkin yläosan tekele on hieman liian leveä, jos ilman ventisit pehmustetta ajaa. Pitää kaventaa pari senttiä.

Sen verran napakasti joka tapauksessa kulki, että muut radalla olleet (pystäreitä) antoivat yhtä lukuunottamatta ihan suosiolla periksi - ehkä syynä oli tuo noista umpikiekoista kumpuava lähestyvän sotajoukon kumina, joka lannistaa saavutettavan edellä polkijan.

Toi yksi kaveri kyllä yritti kaikkensa, pari kertaa ohittikin. Eka kerralla kesti reilun yhden kierroksen verran siinä edellä ennenkuin pää alkoi pyöriä ja luovutti, jalka suoraksi ja sivulle. Seuraavan kerran sprinttiapinan raivolla alaotteelta putkelta ajaen ohi - teki hetkeksi ihan hyvän raon, mutta kesti nyt vain puoli kierrosta edellä. Pyöritti tuskaisesti päätään, kun ajoin taas ohi. Varikolla tuli myöhemmin naama leveässä virneessä juttelemaan ja ihmettelemään, kuinka perhanan kovaa tuo "kolmipyöräinen laite" oikein kulkee. Jätin taktisesti sanomatta, että ihan hapoilla vedin itsekin. Varikolla kävi muutenkin monia juttelijoita ja uteliaita - jostain syystä moni kuvitteli, että trike olisi selälle jotenkin raskas ajettava. Kaikki taisi kuitenkin todeta, että kovaa se etenee. Hieno ilta - ei ole isot pojat koskaan ennen tulleet mulle nopeutta ihmettelemään! Taisin saada häilyvän aavistuksen siitä miltä velomobiilikuskilla tai low-racerilla ajavalla tuntuu radalla.

Lopuksi pitää kuitenkin todeta, että aivan sata varmasti jos radalla olisi ollut oikeesti kovia ryhmässä polkijoita, niin eihän mulla olisi ollut mitään sanomista niissä vauhdeissa.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 19:28
Kirjoittaja jori

Jo muuttui ääni kellossa. :D
Yksityiskohdat kohdilleen, niin jää ne kovankin ryhmän väki, paitsi tietysti kova ryhmä ryhmänä toistensa peesissä. Se taas on aivan toinen laji. :roll:


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 00:53
Kirjoittaja vph

Kehitys kehittyy ja kuvia pukkaa, ei ehkä niin kaunista katsottavaa, mutta nää tuntuu toimivan. Ventisit lensi huitsin nevadaan ja pakka vaihtui tiheämpään: tuntuu paremmalta. Jarrukahvat siirsin lisäkahvoihin, koska kädet on siellä niin luonnollisessa asennossa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 21:34
Kirjoittaja vph

Joo, ei ne viritykset ihan ufoilua ja mutua ole. Tänään illalla 40 km Cannesin ringillä: selvästi kulki paremmin. 5 kierrosta keskinopeudella 40 kmh ja paras 10 km stravan mittaamana meni 37.6 kmh keskarilla (tai itse asiassa Stravan Best Splits 10 km näyttää olevan 38.03 kmh, merkittävä ero :roll: ). Sykkeet noin 80% maximeista. Mummopyörä laitteena alkaa olla vireessä, nyt vielä kun saisi moottoriin poweria lissää viimeisteltyä.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 16:43
Kirjoittaja Syväri

Ja jos haluaa keventää niin takajarrua ei tarvita, sen kun vähän painaa niskatukea taaksepäin eikö se sillä pysähdy :mrgreen:


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 20:07
Kirjoittaja vph

Nooooo, takajarrusta ei voi keventää, kun ei sellaista tuossa vehkeessä ole. Mutta vaikka vitsinä tuon kai heititkin, niin voisikohan etujarrut poistaa kisan ajaksi... päällä toimiva ja renkaaseen laahaava takajarru olisi vähintään erikoinen konstruktio, mutta jarrulaite kuitenkin.

Nyt renkaan ja sen kaarevan niskatukiputken väliin menee vielä sormi vähän tunkemalla, tein mitoituksen niin ahtaaksi kuin uskalsin. Itse asiassa se on jo niin ahdas, että hankaloittaa takakiekon irrottamista, kun eteenpäin ei ole yhtään pelivaraa.


Tämä on muuten ensimmäinen ei-konevoimalla toimiva laite, jolla olen kokenut power-slide:n, siis takapyöräsladin, joka johtuu siitä, että teho ylittää takapyörän kitkan. Sateen kastelemalla tiellä suojatiemaalauksen päällä takapää irtosi hienoon luisuun risteyksessä, Vencen kaupungin keskustassa... luulen, että muu liikenne oli suunnilleen yhtä paljon hiukset pystyssä kuin itsekin olin, ympärille tuli hetkessä sen verran reilusti tilaa :shock: . Punnitusteni mukaan takapyörälle tulee painoa alle 22 kiloa - kuski täysissä ajovarusteissa.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 20:27
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:

Punnitusteni mukaan takapyörälle tulee painoa alle 22 kiloa - kuski täysissä ajovarusteissa.

Ei se sitten kovin kummoista jarrua tarvitse takapyörään.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 09:05
Kirjoittaja vaaka

Käteen hanska ja etupyörään koskettamalla saa jarruttaessa ohjautuvan etujarruttoman pyörän. Riittääkö Nokialla? Epäilen, jos mutkat ovat niin tiukat kuin luulen sinun nopeuksillasi. Vaan mistä sitä tietää? Kestävät hanskat pitää olla tunnin suorituksessakin vauhdeillasi. Silti epäilyttää, kestääkö jarruttaessa liian kauan aikaa ja menettääkö enemmän aikaa hitaasti jarruttaessa vs nopeasti jarrulla myöhemmin jarruttaen.

Vain kokeilu vastaavissa mutkissa kertoisi, kumpi on nopeampi versio. Luulisi käsien väsyvän ja tuottavan maitohappoa rengasta koskettaessa. Lisähaittana on se, että rennot kädet vähentävät muun kropan maitohappoa ja se etu muuttuukin haitaksi käsienkin tuottaessa maitohappoa.