Sivu 5/6

Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 09:31
Kirjoittaja PW
vph kirjoitti:

Mutta vaikka vitsinä tuon kai heititkin, niin voisikohan etujarrut poistaa kisan ajaksi...

Itse ajossa jarruja tuskin tarttee, ei niihin mutkiin kukaan niin kovaa aja ett pitäs jarruttaa niin ku formuloissa. Tais viime vuonna olla puhetta jarruttomuudesta ja päädyttiinkö siihen ett jarrut pitää olla turvallisuus syistä?


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 11:29
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Käteen hanska ja etupyörään koskettamalla saa jarruttaessa ohjautuvan etujarruttoman pyörän. Riittääkö Nokialla? Epäilen, jos mutkat ovat niin tiukat kuin luulen sinun nopeuksillasi. Vaan mistä sitä tietää? Kestävät hanskat pitää olla tunnin suorituksessakin vauhdeillasi. Silti epäilyttää, kestääkö jarruttaessa liian kauan aikaa ja menettääkö enemmän aikaa hitaasti jarruttaessa vs nopeasti jarrulla myöhemmin jarruttaen.

Vain kokeilu vastaavissa mutkissa kertoisi, kumpi on nopeampi versio. Luulisi käsien väsyvän ja tuottavan maitohappoa rengasta koskettaessa. Lisähaittana on se, että rennot kädet vähentävät muun kropan maitohappoa ja se etu muuttuukin haitaksi käsienkin tuottaessa maitohappoa.

Ei siellä mutkien takia tarvitse jarrutella. Jyrkimmän kaarteen säde on sata metriä ja sekin kallistettu kaarre, joten siinä sladia ajaakseen pitäisi polkea 120 km/h. :shock:


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 16:02
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:
vph kirjoitti:

Mutta vaikka vitsinä tuon kai heititkin, niin voisikohan etujarrut poistaa kisan ajaksi...

Itse ajossa jarruja tuskin tarttee, ei niihin mutkiin kukaan niin kovaa aja ett pitäs jarruttaa niin ku formuloissa. Tais viime vuonna olla puhetta jarruttomuudesta ja päädyttiinkö siihen ett jarrut pitää olla turvallisuus syistä?

WRRA:n sivuilla lukee:
"Braking
For record attempts, Fixed gearing is the minimum level of braking system allowed. Brakes are not required for single rider velodrome record attempts, but they may be a requirement of the race organizer or an event rule."
Viime vuonna päädyttiin siihen, että turvallisuussyistä jarrut pitää olla, ja samalla linjalla jatketaan.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 16:03
Kirjoittaja vaaka

Äkkiäkö pitkään treenannut nopealla pyörällä tuon rykäisee :D


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 18:40
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:

Ei siellä mutkien takia tarvitse jarrutella.

Joo ei tosiaan :mrgreen: . Sen verran mullakin on ymmärrystä, että en aikonut ajon aikana jarrutella, kun nopeuskilpailusta on kyse. Pohdin niitä etujarruja nimenomaan sääntöjen näkökulmasta ja Teppo jo edellä muistuttikin järjestävän tahon selkeän kannan asiaan. Yksi jarru riittää, joten toisen etujarrun voisi poistaa. Siitäkin taitaisi olla enemmän ilmanvastuksellista hyötyä kuin painonsäästön tuomaa iloa. Ehkä.

Sen verran olen jo laitetta testaillutkin, että se pysähtyy yhdelläkin jarrulla tosi siististi, ilmeettömästi - ilmeisesti matala painopiste auttaa tässä, ehkä pitkä akselivälikin.

Etupäässä muuten painoa per pyörä vähän reilu 27 kg ja takana se jo aiemmin kertomani 22 kg (kuskin kanssa siis punnittu, kuski taisi kyllä punnitushetkellä olla aika kuivassa kunnossa).


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 19:43
Kirjoittaja PW

Alipainoset on molemmat, kuski sekä pyörä - miulle tulee vähintään 2*tuo kakspyöräselläkin :oops:


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 21:18
Kirjoittaja vph
PW kirjoitti:

Alipainoset on molemmat, kuski sekä pyörä

:lol: repesin tästä aika pahasti.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 26 Heinä 2016, 23:38
Kirjoittaja vph

Laite alkaa olemaan ihan viimeisiä säätöjä vaille valmis Nokian koitokseen. Kokonaan omatekoinen penkin yläosa on saanut väistyä modifioidun alkuperäisen penkin tieltä ja splitteri syntyi takarenkaan eteen.

Kuva


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 08:25
Kirjoittaja vaaka

Hyvältä näyttää!


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 09:12
Kirjoittaja NikoK

On hurjan näköinen! Enpä pääse Nokialle että näkis livenäkin, mutta lykkyä pyttyyn ME -ajoon!


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 16:22
Kirjoittaja vph

Kiitos! WRRA:lla vielä hyväksytän ennakkoon tuon splitterin, mutta muuten näillä paukuilla mennään, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 16:37
Kirjoittaja PW

Coolilta näyttää 8) mites se ilmaistais ranskaks? :wink:


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 18:23
Kirjoittaja vph

Cool on nykyranskaksi tietysti cool :lol: Englantilaiset ilmaisut tulee täälläkin pikkuhiljaa käyttöön.

Warren WRRA:sta vastaili jo omana kantanaan splitteristä että "That looks ok to me!", joten näin ollen splitteri pultataan Nokialla paikalleen. Huomenna aamulla vielä vihoviimeinen testi- ja treenisetti ennen Nokiaa.


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 22:39
Kirjoittaja J-Drums

On kyllä ihan tolkuttoman hienon näköisesti viritelty Carbooonitrike!! Toi splitteri on ihan päällikkö!

Nyt vaan toivotaan, että kelit suosii ja kuskilla menee viimeistelyt nappiin!! :)


Re: Ufoilua nojapyörän aerodynamiikka-asioista

Lähetetty: 28 Heinä 2016, 00:25
Kirjoittaja vph

Joo kiitos! Itsestänikin splitteri näyttää sen verran onnistuneelta tuunaukselta, että mielellään sen paikalleen jättää, vaikka siitä ei mitään konkreettista etua olisikaan. Yhden rata-ajokerran pohjalta vaikuttaisi siltä, että ei siitä ainakaan kovin suurta haittaakaan ole.