Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksia

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksia

Viesti Kirjoittaja vph »

Lupasin ufoilu-ketjussa laittaa kuvia tai juttua Christian Fenioux:n tiistaisesta velomobiililuokan ajosta Cannesin radalla. Luulin, että tarkoituksena oli yrittää maailmanennätystä, mutta näin ei ollut: kyseessä oli harjoitus kesäkuussa Mexikossa 2000 m korkeudella tapahtuvaa ennätysyritystä varten. Niin tai näin, Christian ja valmentajansa olivat molemmat äärimmäisen mukavia ennätysmiehiä. Luulen, että juttutuokiosta oli omia treenejänikin ajatellen hyötyä.

Ajopäivä ja iltapäivän hetki Cannesissa oli aika kuuma, nestehukka ja krampit vaivasivat suoritusta (tunnin ajon päättymisen kramppitunnelmista olisi video-otoskin, mutta kun se videon editointi ei oikein nappaa...), mutta silti matkaa taittui tunnissa 48,5 km. Yli kuuskymppiselle melkoista haipakkaa - olin itse samaan aikaan radalla, ulkokehällä poissa häiritsemästä ihan sovitusti, ja edes neljäsosakierrosta en perässä pysynyt (mutta ei pysynyt viimeisen kuvan temporainerikaan triken perässä, mikä edes hieman lohdutti).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja vph »

Ja pari kuvaa perjantai-illalta, kun kävin radalla testailemassa 170 mm kampia :shock: :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Saitillani muutama muukin kuva.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Hulppeita kuvia!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

Ja pari kuvaa perjantai-illalta, kun kävin radalla testailemassa 170 mm kampia :shock: :roll:

No korvasiko pitkällä kammella vääntö lyhyen kammen pyörityksen? Polvet sai ainakin liikettä, kun jalkaa piti koukistaa enemmän :wink: .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:
vph kirjoitti:

Ja pari kuvaa perjantai-illalta, kun kävin radalla testailemassa 170 mm kampia :shock: :roll:

No korvasiko pitkällä kammella vääntö lyhyen kammen pyörityksen? Polvet sai ainakin liikettä, kun jalkaa piti koukistaa enemmän :wink: .

Juu, kannattaa lähettää Tepolle lyhennettäväksi, ylipitkät kammet :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja vph »

tm kirjoitti:
vph kirjoitti:

Ja pari kuvaa perjantai-illalta, kun kävin radalla testailemassa 170 mm kampia :shock: :roll:

No korvasiko pitkällä kammella vääntö lyhyen kammen pyörityksen? Polvet sai ainakin liikettä, kun jalkaa piti koukistaa enemmän :wink: .

Suoraan sanottuna olen vähän ymmälläni. En tajua, miksi tässä laitteessa 130 mm kammet ei tunnu lainkaan hyviltä, vaikka Scorpparissa ne oli heti kättelyssä hyvän tuntuiset. Tässä pyöritys lyhyillä kammilla tuntuu kummalta, kantikkaalta tms.

Yksi pähkäily olisi se, että ero tulee erilaisesta takakiekon koosta, joka aiheuttaa ihan erilaiset välitystarpeet ja nyt mulla on takana hirvittävän harva pakka, 11-36, jossa pikkuhammaspyörät on 11-13-15-17, eli kahden hampaan välein, joka on ihan kamala hyppy tasaisella... tai sitten toinen selitys olisi, että tuossa custom kampisetissä on vaan jotain mystistä vialla. Mutta siihen tulokseen päädyin, että ei tunnu hyvältä ja kokeilin tuota 170 mm Campan Super Record compactia, 50/34.

Tuo 50 on ehkä vähän pieni tavoitteeseeni nähden, kun ei mun jalat ainakaan nyt pyöri noin pitkillä kammilla kovinkaan vauhdikkaasti - radalla arvoin pääasiassa 15 ja 17 takarattaan välillä ja 15 tuntuu ronksulta. Mutta joka tapauksessa tunti meni kovemmalla vauhdilla tällä 170 mm kampisetillä. Polvetkaan ei olleet yhtään kummissaan. Seuraavaksi käyn kokeilemassa vähän tiheämpää 12-27 pakkaa, joka mulla on hyllyssä. Tuokinhan on vielä mäkipakka, siis harva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

Suoraan sanottuna olen vähän ymmälläni. En tajua, miksi tässä laitteessa 130 mm kammet ei tunnu lainkaan hyviltä, vaikka Scorpparissa ne oli heti kättelyssä hyvän tuntuiset. Tässä pyöritys lyhyillä kammilla tuntuu kummalta, kantikkaalta tms.

Yksi pähkäily olisi se, että ero tulee erilaisesta takakiekon koosta, joka aiheuttaa ihan erilaiset välitystarpeet ja nyt mulla on takana hirvittävän harva pakka, 11-36, jossa pikkuhammaspyörät on 11-13-15-17, eli kahden hampaan välein, joka on ihan kamala hyppy tasaisella... tai sitten toinen selitys olisi, että tuossa custom kampisetissä on vaan jotain mystistä vialla. Mutta siihen tulokseen päädyin, että ei tunnu hyvältä ja kokeilin tuota 170 mm Campan Super Record compactia, 50/34.

Tuo 50 on ehkä vähän pieni tavoitteeseeni nähden, kun ei mun jalat ainakaan nyt pyöri noin pitkillä kammilla kovinkaan vauhdikkaasti - radalla arvoin pääasiassa 15 ja 17 takarattaan välillä ja 15 tuntuu ronksulta. Mutta joka tapauksessa tunti meni kovemmalla vauhdilla tällä 170 mm kampisetillä. Polvetkaan ei olleet yhtään kummissaan. Seuraavaksi käyn kokeilemassa vähän tiheämpää 12-27 pakkaa, joka mulla on hyllyssä. Tuokinhan on vielä mäkipakka, siis harva.

Juu en minä sillä kommentoinut, että pitäisi lyhyet olla (vaikka hymiö mukaan tulikin :wink: ). Kiinnosti oikeasti fiilis lyhyiden kampien jälkeen. Aja sillä mikä paremmalta tuntuu, siinä ei kannata kuunnella liikaa muiden mielipiteitä.
Onko "sylikulma" tässä paljonkin isompi kuin Scorpparissa? Eli onko ajoasento avoimempi, jolloin polvien isompi koukistuminen ei ala ahdistaa?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja vph »

Taitaa se sylikulma olla selvästi isompi, pitäisi oikeesti ottaa valokuvia ja laittaa scorpparin kuvien kanssa jotenkin päällekkäin, niin voisi vertailla. Ehkä sillä tavalla tulisi ymmärrystä tuohon ihan erilaiseen tuntemukseen pyörityksen ja kampien osalta.

Mutta olihan se 170 mm kampisetti kyllä hirvittävän pitkän tuntuinen aluksi, kun oli 130 mm:iin tottunut. Tuli vähän sellainen harppomalla etenevä tunne :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos sylikulma kasvaa, pitäskö keskiö olla vähän lähempänä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja vph »

Itse asiassa tuo puomin lyhentäminen (lisää lyhentäminen) onkin seuraavan testipäiväni suunnitelmissa - samalla kun testaan uutta, matalaa ja ihan itse laminoitua "penkin rumilus-aihiota" ja tankoviritelmää. Saa nähdä kuinka paljon nopeus tippuu näillä säädöillä! :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cannes "Louison Bobet" cycling track: satunnaisia otoksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pystytkö 170 mm kammilla pyörittäessä kovilla tehoilla venyttämään kengän päällysmateriaalia? Siis pystyssä seisten taivasta kohden suuntaan. Jos pystyt, ei ainakaan ihan täysin epäsopivan pitkät voi kammet olla.

Ennätysyrityksen kannalta merkittävä haitta voi olla kummalla tahansa kampipituudella, jos tekniikan kärsiessä tehon tuotto kärsii tunnin kestoisessa suorituksessa. Pyöritystä opetellessani tri pyörän 172,5 mm kammilla töpöjalkaisena pitkään yritin tehdä liian pienen halkaisijan pyörähdystä ja edelleen lihakset eivät riitä isoilla välityksillä ilman putkelta ajoa kammen halkaisijalla tai yli pyöritystä, mikä venyttää kengän kattoa. Jos yritän 172,5-x millistä kampea vastaavaa pyöräytystä kenkä ei veny katosta ja osa tehosta suuntautuu väärään vektoriin hukaten tehoa kammen vääntöyritykseen ihanteellisen pyöräytyksen sijaan.

Kellon lisäksi olisi hyvä selvittää täysin levänneenä tyynellä ovaalilla tunnin ajossa pyörityskyvyn säilyminen molemmilla kammilla. Koska tekniikan puhtautta voi treenata ja tekniikan puhtaudella sekä pikkulihasten sopeutumisella pyöreään ja -riittävän suurihalkaisijaiseen- jalan liikkeeseen on vaikutusta aikaan. Pitäisin siis pitkällä tähtäimellä tekniikan puhtautta tärkeämpänä kriteerinä kahden kampipituuden valinnassa. Lyhyellä tähtäimellä enkkayritys saattaa olla liian lähellä, jos on paljon sopeuttamista jäljellä tai tekniikassa muutettavaa.

Nokialla on mäki, joten sitäkin pitää miettiä vs velodromin sisärata. Jos nousuissa on iso ero yhdellä pituudella, mutta toinen pituus on parempi tasaisella, pitäisi päästä kiinni kokonaisuuteen jotenkin ideaalitulosta jahdatessa. Pahimmillaan voi kokonaisuus vaatia kolmatta pituutta.

Vastaa Viestiin