Sivu 1/2

Pyörätuolin 23-559 rengas ja rengaskeskustelua yleensä.

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 12:45
Kirjoittaja Pastori

Pyörätuolin renkahii sais nyt kympillä mallia tämä: http://www.schwalbe.com/en/wheelchair-r ... htrun.html

10 baria menis painettakin.

Onko noita jotenkin syytä välttää pyöräilykäytössä? Sais kätsysti 23-559 kokoisenakin - olis Kojakkia sporttisempi?

Ja joo. Samalta merkiltä saa toki niitä One merkkisii tossa koossa - mutta normaaliin tapaan on vähän persaukisuutta joten tää kympin hinta olis kiva.

Sillä hinnalla siis täältä: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=4


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:22
Kirjoittaja jori

Rohkenen epäillä, että tuo 26x7/8" koko ei ole 23-559, vaan joku muu, esim. 23-590, tai muu nimenomaan vain pyörätuoleissa käytettävä koko. :?


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:31
Kirjoittaja Stapani

Yhdestä loppuunmyynnistä ostin kerran 5 kpl Schwalbe Speedrun 559 pyörätuolin renkaita.
Hyvin pelitti mun Catriken alla ja yllättävän hyvin kesti, ei pahemmin tullut puhkeamisia.
Muistaakseni olivat Rightrun:a kevyemmät, 190 gr kpl.

Jori taitaa olla oikeassa kun
25" x 7/8" (23-559),
kannattaa tarkistaa puljusta vaikka väittävät
tuon 26 x 7/8 olevan 23-559........


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:43
Kirjoittaja Pastori

Mä taas luulen että se vois oikeesti olla toi 23-559 koko, niitä on vaan jääny varastoon ja dumppaavat ne veke.
Valmistajalla on oikeesti siis tommoinen koko.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:55
Kirjoittaja NikoK

Ainakin bike24 sivulla "fact sheet" näyttää ihan ERTRO -kooksi 559/23.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 13 Heinä 2016, 13:59
Kirjoittaja jori
NikoK kirjoitti:

Ainakin bike24 sivulla "fact sheet" näyttää ihan ERTRO -kooksi 559/23.

Sitten vain tilaukseen pelkät ERTRO-millit, niin voi helpommin reklamoida, jos tulee väärä koko. :twisted:


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 07:32
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:

Onko noita jotenkin syytä välttää pyöräilykäytössä? Sais kätsysti 23-559 kokoisenakin - olis Kojakkia sporttisempi?

Kojakissa näyttäis olevan hivenen parempi pistosuojaus luokitus valmistajan mukaan. Oma veikkaus on että tuo pyörätuolinrengas rullaa hivenen kevyemmin, mutta kallistaessa pitoa on vähemmän koska niissä on kuviota ja väriä joka entisestään vähentää pitoa.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 10:45
Kirjoittaja tm
Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Onko noita jotenkin syytä välttää pyöräilykäytössä? Sais kätsysti 23-559 kokoisenakin - olis Kojakkia sporttisempi?

Kojakissa näyttäis olevan hivenen parempi pistosuojaus luokitus valmistajan mukaan. Oma veikkaus on että tuo pyörätuolinrengas rullaa hivenen kevyemmin, mutta kallistaessa pitoa on vähemmän koska niissä on kuviota ja väriä joka entisestään vähentää pitoa.

Yhden kuulemani selityksen mukaan noilla väriraidoilla yritetään tasoittaa renkaan kulumista. Normaalisti maantierengas kuluu keskeltä tasaiseksi eikä juurikaan reunoilta, joten lisäämällä pehmeämpää kumia reunoille myös ne saadaan kulumaan ja kulumismuoto siten tasaisemmaksi.

Väri ei suoraan ole merkki siitä, että pitoa olisi vähemmän. Valitettavan usein näin kyllä käytännössä on, varsinkin kumin vanhetessa. Musta väri tulee kumiin sekoitettavasta noesta, joka tuo mukanaan monia hyviä ominaisuuksia.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 11:39
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Yhden kuulemani selityksen mukaan noilla väriraidoilla yritetään tasoittaa renkaan kulumista. Normaalisti maantierengas kuluu keskeltä tasaiseksi eikä juurikaan reunoilta, joten lisäämällä pehmeämpää kumia reunoille myös ne saadaan kulumaan ja kulumismuoto siten tasaisemmaksi.

Väri ei suoraan ole merkki siitä, että pitoa olisi vähemmän. Valitettavan usein näin kyllä käytännössä on, varsinkin kumin vanhetessa. Musta väri tulee kumiin sekoitettavasta noesta, joka tuo mukanaan monia hyviä ominaisuuksia.

Juuri näin. Kääntäisin näkökulman kuitenkin toisin. Tasainen kuluminen ei liene primääri syy, vaan se, että "normaalikäytössä" rengas kuluuu keskeltä. Kulumista voidaan vähentää käyttämällä kovempaa kumia, joka vieläpä parantaa vierintäominaisuuksia, mutta huonontaa pitoa. Pitoa taas tarvitaan ennen kaikkea kaarteessa, jolloin tiekontaktissa onkin renkaan kulutuspinnan reunaosa. Valmistamalla kulutuspinnan reunaosat kumista, joka on pehmeämpää ja pitävämpää, mutta kuluvampaa kumia, saadaan samaan renkaaseen pienin mahdollinen vierintävastus, mutta hyvä kaarrepito ja kaiken lisäksi rengas kuluu tasaisesti. Tällaisia renkaita olen nähnyt mainostettavan kilparenkaina. Niissä kulutuspinta, vaikka on useampaa eri kumilaatua, on kokonaan musta.

Pyörätuolin renkaassa tämän kulutuspinnan sivuosan ei tarvitse olla pitävää kumia, joten siihen voidaan valita jokin muu pehmeä kumilaatu, jonka kitkaominaisuudet eivät välttämättä ole kummoisetkaan. Voi siis olla, että noista saa mukavat retkirenkaat, mutta kaarreajossa olisin varovainen, tai ajasisin kaarteet motogp-tyyppisesti.
Kuva


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 11:45
Kirjoittaja Pastori

Mun viimevuoden hienot keltaraitaiset Stelviot oli jotain vanhaa varastoa - mikä on ymmärrettävää kun se on vanha tuotannosta poistunut malli. Keltaiset raidat on nyt vuotta vanhempana aivan hilseellä. Joten ikä vaikuttanee noihin värillisiin erillä viisiin.

Osaatko Teppo muuten selittää mitä se Continentalin ihmeellinen musta chili on konkreettisesti? http://www.continental-tires.com/bicycl ... blackchili

Noo. Jos ei nyt haluis säästää niin paljon ja investoisi sittenkin uusiin 28-559 renkaisiin jolloin olisi parikin vaihtoehtoa - kuten vaikka Durano joka sitten kestäisi isältä pojalle?

Inhimillisessä parin kympin hintaluokassa (20-25€ hujakoilla) ei liene sitten 25-559 kokoisiin kivoi renkahii?

Päätin siis sen että tänä vuonna vois ajella 559 kokoisilla kiekoilla ja sorvata samalla toimivan pyörän työmatka-ajoon, johon jäis toimivat kiekot joita en kannibalisoisi seuraavaan pyörään - tosi kivaa tuntuu olevan tämä että useampi kasassa oleva pyörä samaan aikaan :) Ensivuodelle voisi sitten palata sinne 622 kokoon johon mulla on ne männävuoden kiekot ja ehken sit uusi vetävä kiekko tulossa.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 11:45
Kirjoittaja Nojanalle

Mulla on 32mm leveet vanteet ,niissä 40-507 Kojakit . Ovat ensinmäinen rengas/vanne yhdistelmä . Jossa renkaan keskelle ei ole syntynyt tasasta harjannetta. Kuluma alue on noin 35mm ja tasainen . Suositan leveempiä vanteita kaikille , asfalti ajo tulee mukavammaksi. :lol:


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 11:47
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:

Mulla on 32mm leveet vanteet ,niissä 40-507 Kojakit . Ovat ensinmäinen rengas/vanne yhdistelmä . Jossa renkaan keskelle ei ole syntynyt tasasta harjannetta. Kuluma alue on noin 35mm ja tasainen . Suositan leveempiä vanteita kaikille , asfalti ajo tulee mukavammaksi. :lol:

Tähän idikseen perustuu se että ettiskelen kivoi kapeita renkahii noille normi MTB vanteille :)


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas?

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 16:21
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:

Osaatko Teppo muuten selittää mitä se Continentalin ihmeellinen musta chili on konkreettisesti? http://www.continental-tires.com/bicycl ... blackchili

Eipä nuo kauheasti paljasta, mitä ovat menneet kumiinsa sekoittamaan. Kumisekoituksissa on yleensäkin pirusti kaiken maailman kemikaaleja, joiden laadulla ja määrällä haluttuja ominaisuuksia metsästetään. Toisten firmojen kemistit ja kehittelijät onnistuvat paremmin kuin toiset, on yleensä sidoksissa tutkimus- ja testaustoimintaan panostettujen resurssien määrään.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas ja rengaskeskustelua yleensä.

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 16:28
Kirjoittaja vaaka

Black Chilin kemiasta tiedä, mutta muutama tonni tri pyörällä kertoo niiden pitävän sikana pystyssä ja kallellaan sekä kuivalla, että märällä. Tosi tahmeaa materiaalia, joka kerää roskaa kuivallakin säällä sepelin enemmistön harjauksen jälkeenkin. Ei ole hajonnut harjailun jälkeen, mutta muutama kymppi harjaamattomalla lumettomalla tiellä päästi GP4000 s2 622 renkaasta ilmat, kun yksi siru läpäisi pistosuojan. Useita oli jumissa kumissa. Iskunvaimennus on hyvä kokoon nähden. Eli ohuet seinät ja olen lukenut valituksia, että eturenkaan nostama kivi leikkasi kyljen tai rotvallia kyljellä kiusaaminen rikkoi kyljen. Ei ole mulle tapahtunut. Rengas on hyvin rullaava ja kiihtyvyydessä ei ole valittamista.

Kuluvuudesta vaikea sanoa, kun ei ole parilla tonnilla kulunut kuin pintakuvio kosmeettisesti. Hyvin on siis kestänyt, vaikka nettiarvosteluissa tuota on pidetty ylärajana. Ei mulla vaan, kun ei monta kovaa jarrutusta ole tehty.


Re: Pyörätuolin 23-559 rengas ja rengaskeskustelua yleensä.

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 16:37
Kirjoittaja terppa
Pastori kirjoitti:

Tähän idikseen perustuu se että ettiskelen kivoi kapeita renkahii noille normi MTB vanteille :)

Mulla ois jotku 28-559 Michelinit jollain tosi olemattomalla pistosuojauksella eli kevyet ja lähes ilmaiset kun en tolla rengaskoolla kisaa... jos kiinnostaa, 5 vuotta olleet paketissa odottamassa.