Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Asensin testatessa penkin reilun sentin liian eteen - jalka oli aika reilusti koukussa polkiessa. Ei siis saanut niin ankaraa voimaa polkimeen kuin hitusen suoremmalla jalalla. MUTTA perusfiilis ajellessa oli se että kammet pyörivät helpommin - ihan kuin kinttu olisi koukistunut helpommin.

Miltäs kuulostaa muiden kokemuksiin nähden.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Tutulta kuulostaa. Olen hakenut polkimien paikkaa Vendettassa ja sillä etäisyydellä millä polvet eivät rasitu liikaa (eli minulla aika lähellä) on jatkuvasti vähän sellainen tuntuma että tehoa jää puuttumaan.
Nyt muutaman parituntisen lenkin jälkeen tuntuu siltä että kampikeskiön nostaminen mahdollistaa myös sen siirtämisen hieman etäämmälle ja saan tehoa paremmin koska myös pohjelihakset on paremmin käytössä. En osaa perustella miksi keskiön korkeuden nostaminen ainakin minulla tällaisen kokemuksen tuottaa. Mystisiä hommia :shock:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja vph »

Jalan etäisyys penkistä on mullakin edelleen jonkun verran kateissa. Vaikka mulla on tehomittarikin käytössä, niin lopulta on silti aika vaikea löytää oikeat säädöt penkkiin, kun helposti myös jalan etäisyys (tai siis pertsan paikka) muuttuu penkin kulmaa ja pituutta säätäessä ja tuloksia joutuu aina vähän arpomaan: onko muutos todellinen vaiko vain jalan etäisyyden aiheuttamaa harhaa. Pelkän maksimitehon tuijottaminenkaan ei oikein auta, jos tavoitteena on pitkäkestoisen suorituksen optimointi. Joutuu siis ajamaan pitkäkestoisia suorituksia ja analysoimaan dataa jälkikäteen sen minkä harrastelija nyt osaa. Prosessista tulee tällä tavalla hyvinkin hidas ja välillä menee metsään.

Joka tapauksessa olen nyt kai ehkä melkein varmasti (niin juuri) tullut siihen tulokseen, että jossain vaiheessa huomaamattani olin taas ajautunut selvästi liian suoralla jalalla polkemaan ja pari-kolmekymmentä wattia oli kadonnut tähän. Se on omilla tehotasoillani jo tosi paljon. Oman teoriani mukaan ne tehot katosivat, koska ristiselkä/lantio ei saanut enää riittävää tukea penkistä. Mutta koska päivän kunto aina vaihtelee, niin tuotakaan muutosta ei selvästi "heti" havainnut.

Suht selvä itselläni toimiva havainto on, että jos poljen jalat "liian" koukussa, niin reisilihasten polte syntyy selvästi nopeammin.

Olis kyllä helppoa, jos tähän hommaan olisi selkeä matemaattinen kaava. Tai exceli, josta vois poimia oikeat arvot kaikkiin säätöihin. :twisted:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Taulukkoon pitää suhtautua henkilökohtaisena, kun erot anatomiassa ovat suuret. Lihasten ja jänteiden ympärysmitan, venyvyyden/litistyvyyden lisäksi ainakin koostumus tuottaa eroja. Ja joka ketjun ollessa heikoin, mikä tahansa lihas voi sotkea muuten toimivan asetuksen. Olen havainnut itsestäni samaa kuin VPH etureiden poltteessa, jos polkimet ovat liian lähellä. Tilanne korostuu tiukoilla housuilla.

Todistamaton fiilispohjainen teoriani on, että etureiden yläjänne litistyy kasaan minkä pystyy ja muuttuu jarruksi poljinta alhaalta taakse kääntäessä, kun polkimia tuodaan liian taakse. Vähän kuin elastomeeri-iskunvaimentimet. Tällöin haasteeksi treenille tulee huipputehon tuotto pohjetta aktivoiden polkimien kauemmas siirron jälkeen. Menevätkö reisilihakset vastaavasti tai pahemmin tehotappiolle, kun kurkotetaan poljin edessä ohi voimakkaimman tehontuottoalueen, eli ei aivan polvi suorana? Vaikka kuinka ääriasentoa treenaa, ei tietääkseni voi kompensoida sitä, että lihakset ovat vahvimmillaan liikeratojen keskiosassa. Näin vuosikausia kättä äärisuoraan ojentavassa lajissa harrastaneena ja treenanneena sekä ääriasentoja salilla treenaavana.

Ei ääriliikeratatreeni voimailussa pahasta ole, kunhan ei ole pois muusta. Tuoko etua pyöräilyyn? Venyttelemällä etureiden ylintä jännettä saattaa saada sen vastustamaan vähemmän kammen ollessa takana, joten venyvyys vaikuttaa lihasvoiman ohella. Kun ekoja kertoja venytin polvi maassa toinen jalka edessä jalkapohja maassa ja nojasin eteen polvea siirtämättä, vaikutusta oli. Olin jäykkä ja en ehkä ole ideaalissa vielä ja jänne ei rajattomasti voi leventyä kammen ollessa takana, mutta kankijäykkyyden katoaminen ei haittaa. Jos mekaaninen vastus jänteestä ja lihaksesta vähentyy, ei tarvitse polkea yhtä kovaa, jolloin hapotus, hapen ja ravinteiden sekä energian kulutus vähentyy ja pedaaliin tuleva teho kasvaa. Bonuksena tehoja pystyy pidempään tuottamaan huipputasolla tai alitehoista kovimmilla.

Muistikuvat ovat liian hatarat liian suorasta polvesta tehon puutetta arvioidessa. Silloin oli etureiden yläjänne jäykkä venyttelemättömyydestä. Polvien kivuista ja polkimien etäisyydestä paha sanoa, kun etureisi vahvistui salilla talvella polvi suorana punttia maasta nostaen istualtaan jalka vaakaan nostaen. Polvessa kulumaa siksi kuntoutusta. Näkyy tehoissa nyt jesh! Joten lihasvoima suojaa polvea kivuilta ainakin joskus.

Runttauksesta pyöritykseen siirtyminen ja pyörityksen puhdistus auttoivat paljon myös. Anatomia kertoo miksi. Polven tehtävistä yksi on eristää sääriluu reisiluusta. Hajonneet rustot polvessa yhdistävät liikkeessä luut ja yhden tutkimuksen mukaan yksi liike luiden päät toisiinsa osuen hioo irti jopa 100000 mikroskooppista luun palaa irti puhkomaan rustoa lisää. Runttaa polvi suorana ja litistät rustoa kahden luun väliin. Kulumasta lievänä kärsivänä voi jo sanoa autsh täystehorunttauksesta.

En juuri häviä millään matkalla käytännössä, kun olen piirun alle maksimista runttauksessa ja pyöritän muihin suuntiin pyöritykseen täysillä sprintissäkin. Osittain johtunee rutiinin puutteesta ja aivoilla tietoisesti koko poljinkierroksen pyörittämisen haasteesta näin hitaalla prosessorilla. Aivoni riittävät paikkaamaan sprintissä vajaata rutiinia pyörityksessä tai runttauksen maksimoinnissa erikseen, yleensä ei yhtäaikaisesti. Kun keskityn lämmenneenä, onnistuu yhtäaikaisuus, mutta keuhkot ja sydän sekä hapot jaloissa rajaavat kestoa. Paska kunto, lisää treeniä ja parempi onni ensi vuonna. Ainoa merkittävä asia, mitä runttaus tekee minulle on kipu ja ainakin alkuun lihasten viileys sekä jäykkyys. Kun pyöritys aktivoi muut lihakset ja lämmittää sekä notkistaa ne nostaen tehon tuottoa ja/tai vähentäen vastusta tönköistä lihaksista.

Joogiksi kannatta venytellä koivet, jottei venyvyys rajoita oikean poljinetäisyyden löytämistä ja lihasten asennon sekä voiman treenauksen kannalta. Voi jäädä treenifokusta etsiessä heikko lenkki lihaksista tai yksittäisen lihaksen asennon optimoinnista tunnistamatta. Jolloin ongelman järjestelmällinen korjaus on tuurista kiinni systemaattisen harjoituksen sijaan.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

vph kirjoitti:

Jalan etäisyys penkistä on mullakin edelleen jonkun verran kateissa. Vaikka mulla on tehomittarikin käytössä, niin lopulta on silti aika vaikea löytää oikeat säädöt penkkiin, kun helposti myös jalan etäisyys (tai siis pertsan paikka) muuttuu penkin kulmaa ja pituutta säätäessä ja tuloksia joutuu aina vähän arpomaan: onko muutos todellinen vaiko vain jalan etäisyyden aiheuttamaa harhaa. Pelkän maksimitehon tuijottaminenkaan ei oikein auta, jos tavoitteena on pitkäkestoisen suorituksen optimointi. Joutuu siis ajamaan pitkäkestoisia suorituksia ja analysoimaan dataa jälkikäteen sen minkä harrastelija nyt osaa. Prosessista tulee tällä tavalla hyvinkin hidas ja välillä menee metsään.

Samaa mieltä, optimaalisen etäisyyden arviointi on hankalaa ja vaatisi oikeastaan wattimittarin lisäksi laktaattimittarin (tai hengityskaasujen analyysin). tavoitteena on tietysti mahdollisimman paljon watteja mahdollisimman alhaisella laktaattitasolla, klassinen rammpitesti arvioidun yhden tunnin wattimäärän tienoilla voisi hyvinkin onnistua. jos tieteellinen haluaa olla. Eli testaa eri ajoasentoja tasaisella wattirasituksella, noin 80% FTP:stä, polkee viisi minuuttia ja mittaa laktaatin. tekis mieli hommata laktaattimittari:
http://www.lactate.com/ls_prices.html
wateilla säädettävä harjoitusvastus ja watteja mittaavat polkimet löytyvät jo, ei muuta kuin RRF:n testilabra käyntiin :lol:

Täytyy myös muistaa että polkimet pidemmällä + lyhyet kammet johtavat alhaisempaan polveen. jos ajoasento on makaava, polvi on korkeammalla kuin olkapäät, alentaminen johtaa pienempään etupinta-alaan ja siten nopeampaan suoritukseen.

Itse olen yritys erehdys metodilla päätynyt 'polkimet aika pitkällä' ajoasentoon ja kunnon ristiselän tukeen. Vaatii muuten liikkuvuutta takareisissä, ns, kämmenet maahan suorilta jaloita :mrgreen: jos on tönkköjalat polkimet lähempänä parempi.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkaisun maksimivoima ja pyöritys - jalan etäisyys

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hyvä esimerkki ketjun heikoimmasta lenkistä on tuo kämmenet maahan. Venyn enemmänkin, mutta silti lantiosta tai nivelestä, jos ei etureiden yläjänteestä ja lihaksen yläosasta tuntuu helposti 160 mmn kammilla 171 cm kai tämän pituiselle normipituisella jalalla pistää helposti hanttiin. Vaikka polvi taittuu klassisen määrän. Kantapää ylettää polkimelle etuasennossa ja polvi taittuu vähän, mutta ei ole kuin ehkä 1,5 cm jalan suoristumiseen. Epävarma mielikuvani on, että sentin siirto jalka 0,5 cm vajaa suorasta 1,5 cm vajaaksi nosti tehoa merkittävästi samoin nousukykyä ja hallintaa nousussa, kun ei tarvitse riehua edetäkseen ja renkaiden gyroskooppisesti auttavana pitämisessä. Silti lantiokulma on siinä hilkulla.

Ei pystäreissä samalla polvikulmalla toi yläreisi tai jänne jumita noin, vaikkei se tehoilla yhtä löysä ole kuin selällään maaten juuri herättyä. En ole pohtinut asiaa ja heti ei tule selittävää tekijää erolle mieleen. Paitsi jos lihakset supistuvat eri vaiheessa kampikierrosta noin haitallisesti. Venytys- ja sopeutumiskysymys?

Vastaa Viestiin