Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Tänä vuonna olen ajellut n. 50% pystärillä, jossa löytyy vähän erilaisia tekniikoita, kuin nojavehkeissä. Yksi asia varsinkin on jäänyt mietityttään, joten kysytäänpäs muiden mielipiteitä ja kokemuksia.

Homman nimi on siis "Power climb" (en tiedä onko tämä mikään "virallinen" nimi, enkä tiedä parempaakaan). Tekniikka on pysärillä seuraava:

Vauhtia ennen mäkeä otetaan niin runsaasti kuin järkevillä tehoilla on mahdollista. Kun mäki alkaa, niin sopivassa kohdassa hypätäänkin putkelle, eli ajamaan seisaaltaan. Samalla vaihteita ei lähdetäkkään pienentämään (no ehkä yksi tai kaksi napsua takapakasta...) ja ainakin itse koitan pitää etuvaihteen suurimmalla rattaalla. Kuitenkin kadenssi pidetään järkevänä, eikä anneta pudota minnekään 75rpm:n alle tms. Vauhti pidetään yllä hyödyntämällä putkelta-ajosta saatavaa isompaa tehoa ja pitämällä asento muuten varsin pienenä. Ja sitä alkuvauhtia pitää myös olla runsaasti.

Tekniikka toimii varsinkin rolling hill -tyylisissä maastoissa hienosti, jossa edellisestä nyppylästä kerätty vauhti käytetään tehokkaasti hyödyksi seuraavan mäen nousuun. Tällä tekniikalla mennään siis lähinnä kohtuu lyhyitä mäkiä, eikä mitään seinä-jyrkkiä. Tai ainakin minä menen. Isommissa kun loppuu sekä jalka, että keuhko. :) Kun ajoitus putkelle hyppäämisessä ja kadenssissa osuu nappiin, niin saattaa huomata painavansa nousua ylös reilusti yli 30km/h ja siitähän keskinopeus tykkää gutaa!!

Olen koittanut miettiä, että löytyykö nojakille tyyliä hyödyntää vastaavaa tekniikkaa. En ole kuitenkaan oikein löytänyt. Iso ero tulee siinä, että kun pystärillä hyppää putkelle, niin pyöritys vaihtuu selkeästi eri lihasryhmälle. Kun nojakilla junttaa isolla teholla, niin rasitus tulee samoille lihaksille kuin muutenkin, joten kokonaislenkin kannalta tempussa polttaa aika paljon arvokasta lihaskapasiteettia.

Onko täällä muut miettineet vastaavaa tai tuttuja tuon pystäritekniikan kanssa? Onko tapaa siirtää tuosta tekniikasta mitään nojapyörään?

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja PW »

Se vauhdin otto on tärkeä nojakillakin, varmaan vielä tärkeempi ku pystärillä. Jos edellisestä alamäestä saa vauhtia, se helposti nousee eri lukemiin ku pystärillä ja ylämäkikin menee helpohkosti.
Itse pyrin ajamaan mäen alaosan kovalla vauhdilla ja isolla vaihteella ja pienennän vaihdetta kun nopeus hiipuu ja yritän pitää pyöritysnopeuden korkeella. Sitten jos mäki jatkuu joutuu vaan runtaamaan jos jaloissa on voimaa.
Kyllähän tuo tekniikka syö voimia jaloista mutta en parempaakaan tiedä.
Se kuopasu tekniikka pyörityksessä, tähän kai tarttee lisätä, vaikka se ei ittellä oikeen hallussa olekaan - varmaan mäen alaosassa auttaa, voiman tuottoon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt kun olen ajanut vaan sinkulalla ja ei ole tullut vaihdettuu pienempää mäkeen niin onkin tullut kovimmat nopeudet kun kiihdyttää mäkeen ja yrittää pitää sen 90rpm kadenssia (joka mun välityksillä 35/559 42-16 tietää siis n. 27km/h vauhtia) - yllättävästi on jaksanut, usein huomaa että se perse ylös penkistä ja paino hartioille JA pikkuinen veto käsillä tangosta on aikas hyvä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja muistutetaanpa että mbb-pyörät nousevat nöyremmin mäet kuin jäykkäpuomiset!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itsellä tuntu että MBB oli löytö voimaan ,joka oli hukassa. :lol:

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Jeps, olen lueskellut pitkät pätkät Cruzbiken Jim Parkerin juttuja ja ne kuulostaa mun korvaan ihan järkeenkäyviltä. Teoria, että MBB:ssä saa yläkropasta apuja, voi hyvinkin pitää paikkaansa. Näin MBB:n käyttäjät tuntuvat sanovan. Mutta mulla nyt on kiinteäpuomiset, eikä pyöränvaihto kiikarissa. :)

Peffa penkistä, eli "siltaus" on myös tuttu tekniikka ja käytän sitä kun voimaa tarvitaan. Myös tasamaalla. Mutta siinäkin rasitus pysyy pääasiassa etureidellä, joten putkelta ajamisen lihasrasituksen kohteen muutos ei toteudu. Mutta paljon tulee näin ajettua pidempiäkin nousuja isolla eturattaalla, kunnes reidet alkaa sen verran huutaan armoa, että pudotan peffan alas, tiputan eturattaan pienemmälle ja koitan ajaa kovalla kadenssilla loppunousun. Kyllä siinä kohtaa aina vauhti putoaa, vaikka miten pyörittäisi, mutta onhan siinä sitten tietysti jo aika hapoilla. Anyway, siltaus -tekniikassa on periaatteessa samoja elementtejä, kuin pystärien power climbissä.

Kuopaisutekniikasta en ole koskaan oikein saanut kiinni. Tarvisi varmaan jonkin valmentajan katsomaan, että miten mä pyöritän. :) Mutta nojakilla käytän välillä vetotekniikkaa, joka taas pystärillä ei toimi oikein mitenkään (tai sitten en vaan ole treenannut sitä tarpeeksi). Mutta mulla voimakkaalla vedolla ajaminen liittyy yleensä niiden jyrkimpien nousujen voittamiseen. Se on tapa siirtää rasitus pois etureidestä ja sitten mäen päällä heti kadenssi kattoon, hiukan "levännyt" etureisi takaisin töihin ja hapot pois kintuista.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja jori »

J-Drums kirjoitti:

Peffa penkistä, eli "siltaus" on myös tuttu tekniikka ja käytän sitä kun voimaa tarvitaan. Myös tasamaalla. Mutta siinäkin rasitus pysyy pääasiassa etureidellä, joten putkelta ajamisen lihasrasituksen kohteen muutos ei toteudu.

Mietipä uudelleen. Mikä lihas jännittyy, kun takapuoli nousee ylös. Lihas tekee työtään vain vetosuuntaan. Jotta voit aikaansaada sillan, pitää takapuolen (alapuolen) lihaksia jännittää. Eikö tämä nimenomaan siirrä voimaa etureideltä (yläpuolelta) takareidelle ja pakaralle (alapuolelle).

J-Drums kirjoitti:

Kuopaisutekniikasta en ole koskaan oikein saanut kiinni. Tarvisi varmaan jonkin valmentajan katsomaan, että miten mä pyöritän. :) Mutta nojakilla käytän välillä vetotekniikkaa, joka taas pystärillä ei toimi oikein mitenkään (tai sitten en vaan ole treenannut sitä tarpeeksi). Mutta mulla voimakkaalla vedolla ajaminen liittyy yleensä niiden jyrkimpien nousujen voittamiseen. Se on tapa siirtää rasitus pois etureidestä ja sitten mäen päällä heti kadenssi kattoon, hiukan "levännyt" etureisi takaisin töihin ja hapot pois kintuista.

Takapuolen keventäminen yhdistettynä "vetoon" on nimenomaan kuopaisu. Takapuolen keventäminen tai jopa nostaminen ilmaan lisää poljinvoimaan pystyvoimakomponentin, jolloin kuopaisu-veto alue alkaa aiemmin, mikä taas lyhentää etureiden työvaihetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

jori kirjoitti:
J-Drums kirjoitti:

Peffa penkistä, eli "siltaus" on myös tuttu tekniikka ja käytän sitä kun voimaa tarvitaan. Myös tasamaalla. Mutta siinäkin rasitus pysyy pääasiassa etureidellä, joten putkelta ajamisen lihasrasituksen kohteen muutos ei toteudu.

Mietipä uudelleen. Mikä lihas jännittyy, kun takapuoli nousee ylös. Lihas tekee työtään vain vetosuuntaan. Jotta voit aikaansaada sillan, pitää takapuolen (alapuolen) lihaksia jännittää. Eikö tämä nimenomaan siirrä voimaa etureideltä (yläpuolelta) takareidelle ja pakaralle (alapuolelle).

Joo, tunnistan tämän kyllä, mutta siksi kirjoitinkin "rasitus pysyys pääasiassa etureidellä". Eli efekti on tuttu, mutta se ei vastaa putkelta ajaminen vs. peffa penkissä välistä rasituksen siirtoa pystärillä.

Tai voinhan mä tehdä sen jotenkin väärin. Ehkä "siltaa" voisi kokeilla vähän liioitella. Nyt mulla se on lähinnä kevennystä ja pakaroiden kevyttä nousua penkistä.

jori kirjoitti:
J-Drums kirjoitti:

Kuopaisutekniikasta en ole koskaan oikein saanut kiinni. Tarvisi varmaan jonkin valmentajan katsomaan, että miten mä pyöritän. :) Mutta nojakilla käytän välillä vetotekniikkaa, joka taas pystärillä ei toimi oikein mitenkään (tai sitten en vaan ole treenannut sitä tarpeeksi). Mutta mulla voimakkaalla vedolla ajaminen liittyy yleensä niiden jyrkimpien nousujen voittamiseen. Se on tapa siirtää rasitus pois etureidestä ja sitten mäen päällä heti kadenssi kattoon, hiukan "levännyt" etureisi takaisin töihin ja hapot pois kintuista.

Takapuolen keventäminen yhdistettynä "vetoon" on nimenomaan kuopaisu. Takapuolen keventäminen tai jopa nostaminen ilmaan lisää poljinvoimaan pystyvoimakomponentin, jolloin kuopaisu-veto alue alkaa aiemmin, mikä taas lyhentää etureiden työvaihetta.

Ok, mutta puhumme hiukan eri asiasta. Eli kun perinteisesti pyöräytys jaetaan 4:n komponenttiin "kellotaulukuvassa".

Setup: 11 - 1
Downstroke: 1 - 5
Pull back: 5 - 7
Lift up: 7 - 11

Kun puhuin vetotekniikasta, niin tarkoitin Lift up -osuutta, jossa kampea vedetään pidempi matka ja kuopaisulla tuota Pull back -osuutta, joka on lyhyt ja tavoitteena siirtää kampi nopeasti kuolleen kohdan yli.

Juuri tuo kuopaisu kierroksen "pohjalla" on mulle vähän ihmetyksen aihe. Tai pitäisikö sanoa, että sen efekti pyöritykseen ja tehoon jää mysteeriksi. No ehkä ei sitä(kään) kannata liikaa miettiä, ajaa vaan paljon ja kaikilla vehkeillä. :D Voihan se olla, että pyöritän ihan OK. Saatte sitten Nokialla naureskella.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ja muistutetaanpa että mbb-pyörät nousevat nöyremmin mäet kuin jäykkäpuomiset!

Mä en allekirjoita tuota väitettä(käsillä vetämistä lukuunottamatta). Aluksi näin kyllä tapahtui, mutta nyt kiinteäpuominenkin nousee hyvin. Kai se johtuu siitä että mbb/pythonilla tulee välitön palaute huonosta polkemisteknikasta, kun kiinteäpuomista voi ajaa huomaamattaan väärin. Polkemistekniikkani on siis kääntyväkeskiöisillä hiottu sen verran kohdillen etten kiinteäpuomisellakaan enään yritä epätoivoisesti taivuttaa puomia :? Tuollaista olen pähkäillyt huomattuani ettei kiinteäpuominen enää nousekaan mbb:tä huonommin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

...mutta nyt kiinteäpuominenkin nousee hyvin. Kai se johtuu siitä että mbb/pythonilla tulee välitön palaute huonosta polkemisteknikasta, kun kiinteäpuomista voi ajaa huomaamattaan väärin.

Tämä vaan todisti sen, että mbb:n joutuu hommaamaan jos haluaa päästä mäet ylös. Vaikka vaan polkutekniikan opetteluun :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

...mutta nyt kiinteäpuominenkin nousee hyvin. Kai se johtuu siitä että mbb/pythonilla tulee välitön palaute huonosta polkemisteknikasta, kun kiinteäpuomista voi ajaa huomaamattaan väärin.

Tämä vaan todisti sen, että mbb:n joutuu hommaamaan jos haluaa päästä mäet ylös. Vaikka vaan polkutekniikan opetteluun :D

Miusta tuntuu etten enää osaa kiinteepuomisella ajaa - mbb-ajon jälkeen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen kolmas nojalenkki tälle vuodelle ja pyöritys siivoutui toiseen kertaan verrattuna. Kyllä nojakillakin on nuoneljä vaihetta polkaisussa ja takareittä voi aktivoida avuksi, joten treenikysymys. Oletteko nähneet puolittaisen power climbin satulasta lähtemättä? Sekin lisää tehoja kuluttamatta koipia yhtä paljon ja hyvä esimerkki polkimen päälle painon siirrosta heiluen puolelta toiselle kammen putoamisen myötä on Dan Martin. Silloin kun ei ole täysi hyökkäys puhtaalla power climbillä kyseessä. Power climb pystärillä on kiva, mutta puolittainen niin kauan kuin kadenssi pysyy ylhäällä säästää voimia.

Kunnon alkuvauhdista nojakki kiipeää hyvin, jos saa takareidet mukaan tehon tuottoon. Sama ero pystärissäkin on ilman takareittä vs takareisikin mukana.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Power climb - "voimanousu"(?) nojapyörällä

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Kiitos kommenteista!!

Keskiviikkona kävin vielä vipalla lenkillä ennen kisoja ja vähän tuumailin/testailin tekniikoita siinä samalla. Ehkä nojapyörän "lähin vastine" power climbille on juuri vetotekniikan käyttö sopivissa kohdissa ja ajotilanteissa. Se kun siirtää rasituksen erittäin selvästi eri lihaksiin, kuin normicruisailu.

Sunnuntaina tätä on sitten 12h aikaa testailla lisää Nokian radan nousussa. :) Siihen nyppylään kun saa tultua aika hyvällä alkuvauhdilla, jos ei takasuoralle osu megalomaaninen vastatuuli.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Vastaa Viestiin