Battle Mountain 2016

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.

Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja lowrides »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.

Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...

Eli ongelma ei ole renkaan valmistustavassa, vaan sen profiilissa. Tuo Misukan vyörengas on kantikas, hieman neliskulmainen, tarkoitettu käytännössä kolmi- tai nelipyöräisiin ajoneuvoihin jotka eivät kallistu. Nyt kun käyttävät sitä kaksipyöräisessä se toimii niin kauan kun mennään pystysuorassa, mutta kun pyörä kallistuu, rengas nousee kantilleen ja ohjaustuntuma huononee merkittävästi.

Kyllä tähän kuvakin jostain saadaan...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuvan aiheena kyljellään oleva kaksipyöräinen...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja vph »

Liekö kyseessä nämä renkaat: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html

Michelin radial.JPG

Ehkä kuitenkaan ei, näille ilmoitettu Vmax 70 km/h.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

Liekö kyseessä nämä renkaat: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html

Ehkä kuitenkaan ei, näille ilmoitettu Vmax 70 km/h.

Juurikin nuo, ei noita montaa mallia ole. Eipä tuo nopeussuositus menoa rajoita, kun sen vain hetkellisesti ylittää. Varsinkaan kun fillarissa pyöräkuormat ovat minimaaliset, ja sitä kautta lämmönkehitys pieni. Tuo rengas on kuulemma taannoin kehitetty aurinkosähköautoihin, joiden kisoissa huristeltiin Australiassa pitkiä päivämatkoja. Hyvin rullaavana se luonnollisesti soveltuu pisaralla pisimmälle -kulkupeleihinkin, ja nyttemmin sitä on vilahdellut sitten polkuvehkeissäkin vaihtelevalla menestyksellä.

Päällepäin tuo Misukan radiaali on pysynyt samanlaisena vuosikaudet, mutta Remmi-Teamin mukaan mm. renkaiden massoissa on ollut huomattavaa vaihtelua eri valmistusvuosien välillä. Eli esim. vuonna 2005 valmistettu rengas on voinut olla selvästi kevyempi kuin vuonna 2012 tehty. Eli säätöä on tapahtunut suuntaan jos toiseenkin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.ligfiets.net/news/5376/battl ... um=twitter
Keskiviikkona Todd Reichert polkasi jo 142km/h.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

Tältä näyttää, kun on juuri ajanut 142 km/h polkupyörällä.

Todd Reichert.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Ennätys tuli, että pätkähti!

Silmiinpistävää on myös se, miten omalla tasollaan Aerovelo menee. Ero seuraavaan yli 20km/h.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

J-Drums kirjoitti:

Ennätys tuli, että pätkähti!

Silmiinpistävää on myös se, miten omalla tasollaan Aerovelo menee. Ero seuraavaan yli 20km/h.

Blääh, ei edes 40 m/s. (142.04km/h = 39,455 m/s) :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

TMS:lle streamlineri alle ja lähtö Batle Mountainiin 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

TMS:lle streamlineri alle ja lähtö Batle Mountainiin 8)

Tää on vissiin jo sovittu juttu. Enää tarttis tehdä pyörä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Onhan tuossa toinenkin enkka, Florian Kowalik 17v. eli nuorten ennätys 100,88km/h

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin