Battle Mountain 2016

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Viimesen päivän kuvia, tunnelmia ja tuloksia.
https://jnyyz.wordpress.com/
Kuva

Kuva
Profiilit kuvassa :mrgreen:

Kuva
Hää onkii niitä ku polkee kunhan on pyörät ja polkimet - Aurelien 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

PW kirjoitti:

Taitaakin tarkottaa, ettei jaksanut pitää tuota vauhtia, maaliviivalle :roll:

Jep, eiköhän siinä sitä tarkoitettu. :)

Team Aerovelo näytti vielä vipana päivänä närhen värkit ja pisti pöytään sellaiset "terve-moro" -tyyliset lukemat, että voi hyvää päivää. Melkein 90mph ja siis 144.17km/h.

https://jnyyz.wordpress.com/2016/09/18/ ... m-results/

Ja tässähän nyt rikottiin se 40m/s. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Tuloslista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

Hee, Todd Reichert alle viiden sekunnin kaksisataa metriä, eli yli 40 m/s. (200 m / 4,994 s) = 40.047 m/s. Ylityskin on juuri sopiva, että voi sanoa ylitetyn, muttei liikaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä kuvassa näkyy Aerovelon pyörän nopeuden yksi salaisuuksista, umpikoteloidut kiekot.

Aerovelon nopeuden salaisuus.jpg

Laitetaan vielä viime vuodelta kertaukseksi analyysini siitä, miksi tämä kone menee niin kovaa. Ukko tietysti on kova polkemaan, mutta pyörässä on fiksuja ideoita, joita muut eivät vielä käytä,

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

Poikkeama lähes kaikkiin näkemiini nojapyöriin on istuinosan kapeus takapuolen alla. Aerovelon Etassa istuin on niin kapea, ettei aiheuta pakaralihaksen painumista ja verenkierron huononemista.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muistanko oikein että viimevuonna ei vielä ollut noita renkaiden koteloita?

Ihan pokkana antavat näköjään muiden kuvata innovaatioitaan :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Muistanko oikein että viimevuonna ei vielä ollut noita renkaiden koteloita?

Ihan pokkana antavat näköjään muiden kuvata innovaatioitaan :)

Kyllä ne olivat jo viime vuonna. Tuo edellisen viestini linkki viittaa viestiin, jonka kirjoitin viime vuoden kisan jälkeen. Vieläkään eivät muut ole älynneet, mistä on kysymys, kun yrittävät mukana pyörivillä levyillä pienentää ilmanvastusta korin sisällä. Ei onnistu. Tästäkin olen kirjoittanut aiemmin. Tuo litteiden hiilikuitupinnojen käyttäminen on aivan tarpeetonta koteloitujen renkaiden kanssa. Ilma pyörii kotelossa joka tapauksessa kiekon nopeudella. Olennaisempaa olisi estää ilman kiertäminen kehältä kotelon ulkokylkeä pitkin takaisin keskelle kiekkoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kapea istuin=pyöräilyn versio stringeistä ja wedgiestä :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Kapea istuin=pyöräilyn versio stringeistä ja wedgiestä :lol:

Piti oikein katsoa googlella, mitä on wedgiet. Tavallaan olet oikeassa siinä mielessä, että kapeassa istuimessa ja alushousuissa ideana on laittaa materiaalia vain sinne, missä siitä on hyötyä, ei lainkaan sinne, missä on haittaa. Tuo kohta nojapyörässä on se, joka käytännössä ei ajaessa juurikaan kosketa istuimeen. Toisaalta alarankaa voi haitatta tukea keskeltä ristiselän alapuolelta lantioluun kohdalta, jossa on vain lihasten kiinnittymispäitä. Verenkierron tarve on siis tuolla kohdalla vähäinen. :?

Jos takapuolta kannatellaan keskeltä, pysyy lantio kyllä ylhäällä. Eivät ne pakratkaan putoa kokonaan kyydistä, vaikkei alla olekaan istuinta. Voisi tuo varmaan toimia myös käyttöpyörässä. Toisaalta tukialueen pienetessä paine kasvaa ja hiertymien vaara lisääntyy. :?

Helppohan tuota olisi kokeilla laittamalla istuimeen keskelle koroke, joka tukee vain tuosta lantioluun päältä. Tätä voisitte joku kokeilla, jolla on tarpeeksi, tai liian pitkä penkki. Minulla on penkin pituus niin pieni, ettei tuonne mahdu mitään lisäkoroketta ilman rintarangan nousua ylämutkaan hengitystä ahdistavaan korkeuteen. :(

Jos tuo toimisi, olisi vieläkin perusteella mahdollista jakaa istuin kahdeksi osaksi, joiden asemaa toistensa suhteen voi säätää. Jos tuosta vielä on verenkiertoa ja jäähdytystä parantavaa vaikutusta olisi istuimien rakenteen muuttamiseen riittävät perusteet myös käyttö- ja retkipyörissä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Viime vuoden penkissäni oli kaksi osaa ja keskellä kanava ilmaviralle ja hikoilun vähentämiselle, mutta levyt pakaroiden alla. Auttoi tuo tuuletus kyllä, muttei estänyt kuumalla säällä silti suuren osan hanusrista hikoamista. Yleiskäyttöiseksi kenelle tahansa sopivaksi ei voi suositella halkoa perseeseen mallista penkkiä syystä tuhannet sinus pilonidalis leikkaukset vuosittain. Lähinnä miesten ongelma tosin, joten ehkä mimmien pitäisi kokeilla tuota ensin turvallisuussyistä, ettei diagnostisoimaton ongelma synny mieskoekaniinille ja pahimmillaan jousu puukon alle.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja lowrides »

vaaka kirjoitti:

Luonnollisesti herää kysymys rataprofiilista ja alamän vaikutuksesta. Muistanko oikein, että alamäki on pääasiassa alussa kiihdytysvaiheessa ja loppupään mittauspaikalla pudotusta on hyvin vähän? Miten paljon mittauspään lievä pudotus lisää vauhtia noin suurissa nopeuksissa, kun Nokialla jyrkemmän alamäen ja kohtuupitkän suoran ennen 200 m alkua vertaa Battle Mountainiin? Niin oliko muuten Nokia 200 m matkalla täysin tasainen? Muistaakseni havaitsemani pudotus ennen vikaa mutkaa alkaa vasta 20 m jälkeen, mutta eihän lievimpiä alamäkiä havaitse silmämääräisesti tai polkutuntumalla välttämättä. Todennäköisestikään.

Alussa on itseasiassa tasaista tai jopa lievää nousua, sitten rata alkaa pudottaa pienissä jaksoissa aina mittauspaikan ohi aina maalialueelle asti. Kyllä sitä alamäkeä on oikein silmämääräisesti selvästi nähtävissä (myös löytyy viralliset mittaukset toki) ja sen vaikutus on runsas. Jotkut sanovat että 15-30 kmh saa pudottaa näistä BM nopeuksista kun tullaan lähemmäs merenpintaa ja oikeasti "tasaiselle" radalle.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jori kirjoitti:

Poikkeama lähes kaikkiin näkemiini nojapyöriin on istuinosan kapeus takapuolen alla. Aerovelon Etassa istuin on niin kapea, ettei aiheuta pakaralihaksen painumista ja verenkierron huononemista.

Nerokas oivallus ja pitää varmaan paikkansa! Toisaalta katteen alapinta tulee varmasti persuksiin kiinni AVssä. Luulisin että penkin muoto on osaksi myös silkkaa tilan ehdoilla pelaamista - leveämpää penkin muotoa ei olisi saanut tuonne alas mahtumaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja PW »

https://jnyyz.wordpress.com/2016/09/18/ ... d-wrap-up/
Jälki tunnelmia, kuvia ja tiimien esittely.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Battle Mountain 2016

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos ulkokuori pohjasta kantaa riittävän osan peffalla olevasta painosta, vaara sinus pilonidalis ongelmille vähenee verenkierron ja vapaan liikkuvuuden kustannuksella. Liukkaat pöksyt auttavat karvan verran liikkuvuuden säilyttämisessä.

Vastaa Viestiin