Sivu 2/6

Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 14 Syys 2016, 05:15
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.

Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 14 Syys 2016, 11:42
Kirjoittaja lowrides
ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.

Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...

Eli ongelma ei ole renkaan valmistustavassa, vaan sen profiilissa. Tuo Misukan vyörengas on kantikas, hieman neliskulmainen, tarkoitettu käytännössä kolmi- tai nelipyöräisiin ajoneuvoihin jotka eivät kallistu. Nyt kun käyttävät sitä kaksipyöräisessä se toimii niin kauan kun mennään pystysuorassa, mutta kun pyörä kallistuu, rengas nousee kantilleen ja ohjaustuntuma huononee merkittävästi.

Kyllä tähän kuvakin jostain saadaan...


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 14 Syys 2016, 11:59
Kirjoittaja vaaka

Kuvan aiheena kyljellään oleva kaksipyöräinen...


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 14 Syys 2016, 12:23
Kirjoittaja vph

Liekö kyseessä nämä renkaat: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html

Michelin radial.JPG

Ehkä kuitenkaan ei, näille ilmoitettu Vmax 70 km/h.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 14 Syys 2016, 18:40
Kirjoittaja tm
vph kirjoitti:

Liekö kyseessä nämä renkaat: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html

Ehkä kuitenkaan ei, näille ilmoitettu Vmax 70 km/h.

Juurikin nuo, ei noita montaa mallia ole. Eipä tuo nopeussuositus menoa rajoita, kun sen vain hetkellisesti ylittää. Varsinkaan kun fillarissa pyöräkuormat ovat minimaaliset, ja sitä kautta lämmönkehitys pieni. Tuo rengas on kuulemma taannoin kehitetty aurinkosähköautoihin, joiden kisoissa huristeltiin Australiassa pitkiä päivämatkoja. Hyvin rullaavana se luonnollisesti soveltuu pisaralla pisimmälle -kulkupeleihinkin, ja nyttemmin sitä on vilahdellut sitten polkuvehkeissäkin vaihtelevalla menestyksellä.

Päällepäin tuo Misukan radiaali on pysynyt samanlaisena vuosikaudet, mutta Remmi-Teamin mukaan mm. renkaiden massoissa on ollut huomattavaa vaihtelua eri valmistusvuosien välillä. Eli esim. vuonna 2005 valmistettu rengas on voinut olla selvästi kevyempi kuin vuonna 2012 tehty. Eli säätöä on tapahtunut suuntaan jos toiseenkin.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 08:19
Kirjoittaja PW

http://www.ligfiets.net/news/5376/battl ... um=twitter
Keskiviikkona Todd Reichert polkasi jo 142km/h.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 08:36
Kirjoittaja PW

Kuva


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 09:37
Kirjoittaja jori

Tältä näyttää, kun on juuri ajanut 142 km/h polkupyörällä.

Todd Reichert.jpg

Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 09:50
Kirjoittaja PW

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 09:54
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 09:57
Kirjoittaja J-Drums

Ennätys tuli, että pätkähti!

Silmiinpistävää on myös se, miten omalla tasollaan Aerovelo menee. Ero seuraavaan yli 20km/h.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 10:35
Kirjoittaja jori
J-Drums kirjoitti:

Ennätys tuli, että pätkähti!

Silmiinpistävää on myös se, miten omalla tasollaan Aerovelo menee. Ero seuraavaan yli 20km/h.

Blääh, ei edes 40 m/s. (142.04km/h = 39,455 m/s) :mrgreen:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 11:40
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

TMS:lle streamlineri alle ja lähtö Batle Mountainiin 8)


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 12:09
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

TMS:lle streamlineri alle ja lähtö Batle Mountainiin 8)

Tää on vissiin jo sovittu juttu. Enää tarttis tehdä pyörä.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 12:41
Kirjoittaja PW

Onhan tuossa toinenkin enkka, Florian Kowalik 17v. eli nuorten ennätys 100,88km/h