Sivu 3/6

Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 15 Syys 2016, 13:16
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paljonkohan kaveri ajas Nokialla 12h kisassa:?;)

Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä. :twisted:

TMS:lle streamlineri alle ja lähtö Batle Mountainiin 8)

Tää on vissiin jo sovittu juttu. Enää tarttis tehdä pyörä.

En minä kyllä noin sanonut. Siellä Battle Mountainilla ajetaan sprinttejä. Niissä saattaa hyvinkin joku pärjätä Terolle, mutta tuossa Petri kysyi 12 h kisaa. Siinä ei pärjää ainakaan tuo kaveri. :?


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 16 Syys 2016, 05:35
Kirjoittaja vaaka

Ligfietsin artikkelissa on hauska leffaviittaus Reichertin 88 mailin nopeuteen tunnissa Back to the Future elokuvasta. Ensin tuo, ehkä 40 m/s seuraavaksi.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 16 Syys 2016, 07:29
Kirjoittaja PW

Kuva
Torstain tuloksia, Greg Thomas DF:llä 88km/h.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 16 Syys 2016, 10:26
Kirjoittaja vaaka

Mitenköhän korkealla Battle Mountain olikaan ja mihin tuuleen toi 88 km/h ja rapiat tulivat? Eikö DF ole hitaampi murun kuin DF XL, jostain täältä muistelisin sellaista lukeneeni?

TMS ajoi Nokialla vastaatuuleen, joka oli muutaman kilsan tunnissa. Korkeammalla ilma on ohuempaa ja vastus vähäisempää. Frisbeegolffaajien pituuskisoja on pidetty useana vuonna tasaisella aavikolla Primm, Nevadassa 900 m meren pinnan yläpuolella ja muutaman maailmanmestarin hiharavistus vaikutuksesta merenpintaan nähden on, että pelkkä ilman vastus ei tee arvioitua 25 % lisämittaa heittoihin, kun maasta nousee lämpöväreilyn ohella nousevia virtauksia. Joten vaikeaa on anekdooteista päätellä, paljonko etua Battle Mountainin ilma antaa tyynellä tyyneen Nokian rataan verrattuna. Eron pitäisi olla tuntuva.

Eipä silti saahan TMS silti treenata tosissaan ensi vuotta varten ja viemään luuta kurkkuun muille 8)


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 16 Syys 2016, 12:06
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Mitenköhän korkealla Battle Mountain olikaan ja mihin tuuleen toi 88 km/h ja rapiat tulivat? Eikö DF ole hitaampi murun kuin DF XL, jostain täältä muistelisin sellaista lukeneeni?

TMS ajoi Nokialla vastaatuuleen, joka oli muutaman kilsan tunnissa. Korkeammalla ilma on ohuempaa ja vastus vähäisempää. Frisbeegolffaajien pituuskisoja on pidetty useana vuonna tasaisella aavikolla Primm, Nevadassa 900 m meren pinnan yläpuolella ja muutaman maailmanmestarin hiharavistus vaikutuksesta merenpintaan nähden on, että pelkkä ilman vastus ei tee arvioitua 25 % lisämittaa heittoihin, kun maasta nousee lämpöväreilyn ohella nousevia virtauksia. Joten vaikeaa on anekdooteista päätellä, paljonko etua Battle Mountainin ilma antaa tyynellä tyyneen Nokian rataan verrattuna. Eron pitäisi olla tuntuva.

Eipä silti saahan TMS silti treenata tosissaan ensi vuotta varten ja viemään luuta kurkkuun muille 8)

Battle Mountain sää.png

Battle Mountain on 1,38 km korkeudessa merenpinnasta ja tuo ajopaikka vielä hieman korkeammalla. Se tarkoittaa ilmanpaineeseen noin 15% helpotusta merenrantapaikkaan verrattuna. Tuo paine-ero vaikuttaa suoraan ilman tiheyteen ja ilmanvastukseen.
Kuva
Sekin seikka kannattaa huomioida, että kauniilla ilmalla aamupäivän kylmyydessä ilman tiheys on vähintään tuon saman verran kuin "huonolla" kelillä. Oikeastaan tuollainen ennätys kannattaisi käydä ajamassa mahdollisimman matalan ilmanpaineen olosuhteissa. Parhaimmillaan tällä konstilla olisi mahdollista ajaa tyynessä säässä trooppisen myrskyn silmän ilmanpaineessa vielä toisen mokoman (15%) pienemmän ilmanvastuksen olosuhteissa.

Wikipedia kirjoitti:

Normaali ilmanpaine maan pinnalla on noin 1013,25 hPa, mikä vastaa 760 mmHg. Maapallon korkeimmat ilmanpaineet on mitattu Siperiassa, jossa se on ollut suurimmillaan 1083 hPa. Alimmat ilmanpaineet merenpinnan tasolla liittyvät trooppisiin hirmumyrskyihin, joiden aikana ilmanpaine on alimmillaan ollut 870 hPa.
Ilmanpaine laskee noustaessa korkeammalle merenpinnan tasolta. Maanpinnan läheisissä ilmakerroksissa 8 metrin nousu korkeussuunnassa merkitsee noin 1 hPa (1 mbar) vähennystä ilmanpaineessa.

Kuva
Parhaimmillaan siis tuosta korkeudesta ja matalapaineesta saavutettu 30% ilmanvastuksen pieneneminen parantaa tulosta kuutiojuuri 1,3-kertaiseksi, eli reilun 9%. Pelkkä nousu merenpinnan korkeudest Battle Mountainille parantaa tulosta 4,8%.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 08:24
Kirjoittaja PW

"Sieppari" toimintaa - DF:n tuunattu pieni pyrstö näkyy myös, montako kilsaa antaa lisää vauhtia?


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 08:27
Kirjoittaja PW

Perjantain tuloksissa naisten käsinveivaus ennätys lähes 40km/h. Riossa huippu miehet veivas avopyörillä 40km/h keskarilla n. 20km :? onko tässä joku tilasto virhe, vai se "pieni ero"? Käsinveivaus tulos on muista poiketen 1000m lentävältä matkalta, onkohan tää joku veivaajien perinne?
Kuva
https://jnyyz.wordpress.com/2016/09/16/ ... m-results/


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 08:53
Kirjoittaja PW

http://www.ligfiets.net/news/5384/battl ... end-1.html
Hollannin yliopistojoukkue ei oo oikeen pärjänny tänä vuonna :?


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 09:37
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

http://www.ligfiets.net/news/5384/battl ... end-1.html
Hollannin yliopistojoukkue ei oo oikeen pärjänny tänä vuonna :?

Teekkareita. Olivat kännänneet yöllä, eikä aamulla päässeet ylös parhaaseen keliin. Näin ainakin tulkitsin kaunistellun tarinan googlekäännöksestä. 8)


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 10:03
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://www.ligfiets.net/news/5384/battl ... end-1.html
Hollannin yliopistojoukkue ei oo oikeen pärjänny tänä vuonna :?

Teekkareita. Olivat kännänneet yöllä, eikä aamulla päässeet ylös parhaaseen keliin. Näin ainakin tulkitsin kaunistellun tarinan googlekäännöksestä. 8)

Oot varmaan asiantuntija tässäkin aiheessa :wink: :mrgreen:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 10:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://www.ligfiets.net/news/5384/battl ... end-1.html
Hollannin yliopistojoukkue ei oo oikeen pärjänny tänä vuonna :?

Teekkareita. Olivat kännänneet yöllä, eikä aamulla päässeet ylös parhaaseen keliin. Näin ainakin tulkitsin kaunistellun tarinan googlekäännöksestä. 8)

Oot varmaan asiantuntija tässäkin aiheessa :wink: :mrgreen:

Joo, lähinnä kokemuksiini pohjaavaan arvaukseen perustui päätelmäni, ei niinkään käännökseen tekstistä. :oops:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 14:04
Kirjoittaja vaaka

Isossa maassa on monta koppaajaa, täällä on kaatumisvaara yhdestä kolmeen koppaajan käytössä.

Kiitos Jori laskelmista, pelkällä korkeuserolla ei Tero vielä olisi voittanut sprintissä ja Nokia on reilusti meren pinnan yläpuolella.

Hmm aika haipakkaa voisi saada trooppisen myrskyn silmän reunoilla, jos sattuu sopivaan suuntaan puhaltamaan. Kemisti frisbeegolfin ammattilaisjärjestön johtajistossa pähki, että lähellä päiväntasaajaa pöytävuorella olisi ilman suhteellinen kosteus lähellä sataa ja siten alempi vastus. Lisäksi tuurilla sopivaan aikaan voisi tulla nousuvirtauksia vuoren seinää pitkin, jotka voivat kääntyä vuoren laen paralleeliksi. Vajaaksi viikoksi menivät muutaman huippupelaajan kanssa jonnekin pikkuvaltioon keskimaass, eiku Amerikassa. Tilastoista poiketen ei tuullut vajaaseen viikkoon.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 17 Syys 2016, 21:43
Kirjoittaja TMS

Lennokkaita juttuja teillä :wink:

Mutta kovaa on DF:llä menty kun 95 on saatu mittariin. Vaikka kuinka olisi alamäkeä ja ohutta ilmaan niin kyllä siinä kuskikin on kovassa iskussa ollut. Kivahan se olisi tietää paljonko tehoja on irronnut.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 18 Syys 2016, 08:24
Kirjoittaja vaaka

Ehdotomasti hyödyllinen tieto olisi tuo, mutta niinhän se menee fysiologiasta johtuen kaikissa urheilulajeissa, jossa mennään kovaa eri matkoilla, että sprintterien treenaus ja fyysiset ominaisuudet ovat erilaisia kuin kestävyysurheilijan. Siten aika selvästi voisi olettaa, että noin koviin nopeuksiin menevät pikajalat eivät automaattisesti reihu tunnilla tai 6 h kisassa.

Luonnollisesti herää kysymys rataprofiilista ja alamän vaikutuksesta. Muistanko oikein, että alamäki on pääasiassa alussa kiihdytysvaiheessa ja loppupään mittauspaikalla pudotusta on hyvin vähän? Miten paljon mittauspään lievä pudotus lisää vauhtia noin suurissa nopeuksissa, kun Nokialla jyrkemmän alamäen ja kohtuupitkän suoran ennen 200 m alkua vertaa Battle Mountainiin? Niin oliko muuten Nokia 200 m matkalla täysin tasainen? Muistaakseni havaitsemani pudotus ennen vikaa mutkaa alkaa vasta 20 m jälkeen, mutta eihän lievimpiä alamäkiä havaitse silmämääräisesti tai polkutuntumalla välttämättä. Todennäköisestikään.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 18 Syys 2016, 09:07
Kirjoittaja PW

Kuva
DF:n ilmanottoaukkokin teipattu umpeen, vink, vink;)
Toisen DF kuskin lausumaa:
"Greg after his run. He said it was above 60 mph with about a mile to go, but he couldn’t hold it thru the traps."
Ymmärsinkö oikein, ett 60mailin vauhdissa vaikeuksia pysyä tiellä :? Eli seuraavaks pitäs parantaa pyörän käyttäytymistä, kovassa vauhdissa :?
Taitaakin tarkottaa, ettei jaksanut pitää tuota vauhtia, maaliviivalle :roll: