Sivu 6/6

Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 23 Syys 2016, 13:40
Kirjoittaja PW

Sisennys olikin hyvä täsmennys, näinhän se juuri on. Milan on niinku tiukka hansikas :mrgreen:
Mutt on se kaunis tai ainakin komee 8)


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 23 Syys 2016, 14:12
Kirjoittaja lowrides
PW kirjoitti:

Sisennys olikin hyvä täsmennys, näinhän se juuri on. Milan on niinku tiukka hansikas :mrgreen:
Mutt on se kaunis tai ainakin komee 8)

Ruman komia se on!


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 23 Syys 2016, 14:17
Kirjoittaja Pastori
lowrides kirjoitti:

Tai itseasiassa parempi tapa ilmaista asia olisi että Milanissa ei ole ulokkeita vaan sisennyksiä, joilla on yritetty leikata tyhjää tilaa pois katteen sisältä.

Nyt kun olen muutaman metrin Stradalla ajellut - sehän tavallaan edustaa peruskinneriä oikein hyvin - niin onhan siinä nyt ihan uskomaton määrä tilaa joka suunnassa (10 senttii ylös ja reilusti sinne eteen - ja mun 120 milin kammilla saa tarvittaessa ne jalka-aukotkin tukittua.. Ei siis mikään ihme että nämä Milan ja DF ovat merkittävästi pienenmpiä.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 24 Syys 2016, 22:14
Kirjoittaja TMS
Pastori kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Tai itseasiassa parempi tapa ilmaista asia olisi että Milanissa ei ole ulokkeita vaan sisennyksiä, joilla on yritetty leikata tyhjää tilaa pois katteen sisältä.

Nyt kun olen muutaman metrin Stradalla ajellut - sehän tavallaan edustaa peruskinneriä oikein hyvin - niin onhan siinä nyt ihan uskomaton määrä tilaa joka suunnassa (10 senttii ylös ja reilusti sinne eteen - ja mun 120 milin kammilla saa tarvittaessa ne jalka-aukotkin tukittua.. Ei siis mikään ihme että nämä Milan ja DF ovat merkittävästi pienenmpiä.

Itse asiassa toi DF XL ei korkeussuunnassa ole kauhean paljoa pienempi, puhutaan muutamasta hassusta sentistä. Leveyssuunta onkin sitten kokonaan toinen tarina. Kampipituus tekee kyllä paljon tilantarpeeseen. Jalka-aukot olisi muuten minäkin voinut laittaa umpeen Stradassa 165 kammilla (ja laitoinkin Nokialla viime vuonna).

Muuten todella mielenkiintoista tarinaa lowridesilta, täytyy todella toivoa että suunnittelu tuottaat tulosta. Velotilt kun ei ole lunastanut nopeuslupauksia halutulla lailla (vaikka vikaan on kai ollut mekaanikassakin). Mutta onhan se aika erilainen kokonaisuus kuitenkin.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 24 Syys 2016, 22:23
Kirjoittaja TMS

Niin tuo DF:n 95 km/h vedon kuski oli bentrider foorumilla laittanyt tehokäppyrät vedosta http://www.bentrideronline.com/messageb ... 212&page=4 Sanoisin että Nokialla ja Battle Mountainilla on hieman eroa kuitenkin :shock: Nimittäin eihän tuo tehokäyrä mikään erityisen kova ole. Daniel Fenn jo leukaili saksan foorumilla että tuon tehokäyrän perusteella pitäisi DF:llä Battle Mountainissa päästä ainakin 115 km/h.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 11:53
Kirjoittaja PW

http://jalopnik.com/this-record-breakin ... 1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 15:17
Kirjoittaja vaaka

En viitsinyt kinjaan logata, joten en voinut korjata äskeisen linkin tietämättömän kommentteja, joiden mukaan nojakilla ei muka voi sprintata, hänen näkemättömyytensä ollessa ´"todisteena". Juuei.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 17:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

http://jalopnik.com/this-record-breakin ... 1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.

Ihan mukavan oloisia nopeuksia tuolla voisi pitää matkanopeutena, vaikkei olisikaan mikään teräskinner.

Analysis of the vehicle performance showed that Eta requires less than 198 watts of pedal power at 90 km/h, which translates to a 9,544 MPGe highway fuel efficiency. This is the highest per-passenger MPGe of any existing transportation technology at this speed.

Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen, pääsisi helposti pelkällä apumoottorilla ja perusakulla Tampereelta Helsinkiin parissa tunnissa energiakustannuksen jäädessä kaikkineen selvästi alle kymmenen sentin. Helsingistä Lappiin ja takaisin tuolla ajaisi samaan aikaan kuin autollakin, mutta polttoainekustannukset olisivat koko reissusta alle euron. :shock:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 17:25
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://jalopnik.com/this-record-breakin ... 1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.

Ihan mukavan oloisia nopeuksia tuolla voisi pitää matkanopeutena, vaikkei olisikaan mikään teräskinner.

Analysis of the vehicle performance showed that Eta requires less than 198 watts of pedal power at 90 km/h, which translates to a 9,544 MPGe highway fuel efficiency. This is the highest per-passenger MPGe of any existing transportation technology at this speed.

Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen, pääsisi helposti pelkällä apumoottorilla ja perusakulla Tampereelta Helsinkiin parissa tunnissa energiakustannuksen jäädessä kaikkineen selvästi alle kymmenen sentin. Helsingistä Lappiin ja takaisin tuolla ajaisi samaan aikaan kuin autollakin, mutta polttoainekustannukset olisivat koko reissusta alle euron. :shock:

Eiks se ollu 90mailia/h?


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 20:53
Kirjoittaja jori

200 metrin ennätys oli kyllä lähes 90 mph, mutta sitä ei aja alle 200 W teholla. Tuo 90 km/h on tuossa siksi, kun maantiekulutuslukemat ilmoitetaan sillä nopeudella.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 20:59
Kirjoittaja Härski

Vähän hassusti sekotellaan noissa jutuissa yksiköitä.
Nopeusenkka siis oli melkein 90 mailia ja toi 90 kilsaa on vaan esimerkki tehontarpeesta ko nopeudella.

Hyvä esimerkki siitä miks joka maalla kannattaa olla omat mittayksiköt ja rahat kielet jne, niin saa yksinkertaisestakin asiasta monimutkaisen!


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 01 Loka 2016, 21:03
Kirjoittaja Härski

..ihan perverssi systeemi mitata kuinka monta mailia gallonalla pääsee kun aja jotain kilometriyksikön nopeutta!


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 02 Loka 2016, 01:39
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:

Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen,

Anteeksi, mutta eipä nyt unohdeta taas sitä tosiasiaa, että nämä luvut perustuvat Battle Mountainin tuloksiin ja siellähän on 0,67 %:n alamäki. Eli ei se ihan noin helppoa ole ainakaan tasamaalla.


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 02 Loka 2016, 11:12
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen,

Anteeksi, mutta eipä nyt unohdeta taas sitä tosiasiaa, että nämä luvut perustuvat Battle Mountainin tuloksiin ja siellähän on 0,67 %:n alamäki. Eli ei se ihan noin helppoa ole ainakaan tasamaalla.

Totta, kuvittelin, että se olisi tullut huomioiduksi tuolla 50 W lisällä, mutta kun nopeus on noin suuri, mielikuvat harhautuvat. Luulo ei ole laskun väärtti.

Alamäkeen ajettaessa vierintävastuksesta vähenee tuon mäen takia ajoneuvon kokonaispainon sataa kiloa kohden 90 vauhdissa 100 kg x 9,81 m/s² x 0,67% x 25 m/s = 164 W. Huippunopeudella 40 m/s tuo osuus on 263 W.:shock: Mitä suurempi nopeus, sitä enemmän tuosta mäestä saa lisähyötyä tasaiseen verrattuna.

Kaikki se mäen vinous, joka on yli vierintävastuskertoimesta, tuottaa nopeutta. Tuo 0,67% on nimittäin hyville renkaille mäki, jossa ne rullaavat alamäkeen itsestään. Ei mitenkään kovasti, mutta hiukan kuintekin.

Perutaan siis sen verran, että 90 km/h matkanopeuteen tarvittavaa kokonaustehoa täytyy tuottaa 362 W, joten 250 W moottorin lisäksi pitää myös polkea n. 112 W teholla koko tuon ajan, kun ajellaan Lappiin ja takaisin. :mrgreen:


Re: Battle Mountain 2016

Lähetetty: 29 Maalis 2017, 10:04
Kirjoittaja PW

http://ihpva.org/home/
Sääntö viilausta. Rullaluistimet kielletty lähdön avustajilta ja lähtöalustat myös.