Ratareisi 2017

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja NikoK » 27 Kesä 2017, 05:46

janx kirjoitti:Onko ratareidessä nojakki oma luokkansa?

Facebookista: "Kuvassa palkittuja, muun muassa neljänä vuonna vähintään sata kierrosta ajaneet Jarmo ja Anne, eniten kierroksia nojakilla ajanut Tero, eniten kierroksia pyörällä ajanut Timo ja tapahtuman komeimman ajopelin (yksipyörä) omistanut Tuomo."


Juu, onhan se. Eka vuodesta en ole varma, mutta ainakin 2015 jo oli.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja tm » 27 Kesä 2017, 07:22

Ekana vuonna terppa voitti kaikki pystärit, tämän jälkeen nojakit ja pystypyörät alettiin palkita erikseen :-).

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 544
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja Mahe » 27 Kesä 2017, 09:55

Se luokkajako taitaa syntyä Ratareisi-presidentin päässä vähän ennen palkintojenjakoa eikä ole etukäteen tiedossa :) Ylipäänsä (IMHO) tossa tapahtumassa se kilpailuaspekti on aika etäällä, ei kannata liikaa miettiä luokkajakoja sun muita...

Viime vuonna oli pää edellä ajajat, jalat edellä ajajat ja potkuttelijat, tänä vuonna pystärit & nojakit ja lisäksi erikoisin kulkuneuvo + palkinnot elämäntyöstä :)
Markus Heikkilä

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja vaaka » 27 Kesä 2017, 12:36

Eihän kisaakaan ole ollut pitkään, joten toivottavasti elinikä on paljon pidempi. Elämäntyöpalkinto kuullostaa ennakoidulta.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2109
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja Premnas » 27 Kesä 2017, 18:06

Ei varustevalinta mennyt oikein putkeen meillä. Talvipalttoot olis tarvinnu mukaan ottaa. No pitkävartiset villasukat pelastivat muuten yllättävän paljon, onneksi pakkasin ne mukaan. Ei tullu kokeiltua vetää jätesäkki päälle kastumisen estämiseksi.

Aika vaisu kilsatulos viime vuoteen verrattuna, innostuin jonkinlaiseen loppukiriin ja sain vielä raapaistua vähän päälle 20km lisää, lopputulos oli n. 174 kilsaa eli aika mitätön määrä viime kesään verrattuna. Kyllä se kylmä viima ja vesisade yhessä vaan vaikuttivat todella paljon. Jaksamista olisi riittänyt mutta kun rupes sormet jäähtymään liikaa ja muutenkin paleltamaan, piti hakea lämpöä saunasta pariinkiin kertaan. Yöllä kun väsyin kökkimään kisakansliassa kosteiden vaatteiden kanssa, päätin lähteä hakemaan lämpöä saunasta. Päätin sitten jäädä sinne nukkumaan pariks tuntia että kroppa lämpiää.

No tuo kiihdytyskisan voitto tuli hiukan yllätyksenä kun olin aika varma että sillä maantiepyöräilijällä riittäs enempi voimia tahkota suora nopeammin loppuun, mutta ei sittenkään. Ilmeisesti jonkinlainen kilpailuvietti pääsi puremaan :mrgreen: .

Meillähän oli sitten vielä kotimatkakin edessä. Oli aikomus yöpyä maanantaiaamuun saakka rata-alueella mutta tuli semmonen olo että lähdetään sittenkin jatkamaan matkaa. Hitaasti kitkuttaen, mutta kuitenkin. Maantaina oli aika perse sää ja yhessä vaiheessa satoi niin rankasti etten eteeni nähnyt ja oli pakko vetää bussikatoksen alle odottelemaan. Muutenkin viileää riitti vielä, mutta onneksi eilen illalla paistoi edes muutaman tunnin aurinko. Tänään aina välillä pilkahteli mutta muuten pilvistä, mutta päästiin hyvin kotio.

Vaikkei tuo pitkä ajo nyt oikein mennytkään nappiin niin ainakin tuli testattua uusi peräkärry kunnolla :D . Totesin että sepä onkin erittäin pätevä ja varusteet mahtuvat oikein mukavasti sisälle. Kärry tulee todella nätisti perässä kovissakin vauhdeissa ja ylämäkeenkin jaksan sitä vetää. Nyt se on testattu eli uskaltaa Nokialle raahata mukaan!
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 812
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja samuel » 27 Kesä 2017, 23:24

Mää tein kypärään ilmastointiteipistä lipan ja hedelmäpussista hupun.
Kenkien päällä oli roskapussit, jesarilla kiinni nilkkaan.

Koska katos ei toiminut ja goretexhousut oli hukassa, katoksen jämäponchosta ja jesarista tuli sadelahkeet. Nämä oli tuulihousujen alla, ei olis kanssa-ajajilla radanleveys riittänyt naurukohtauksen sattuessa. :D

Goretextakki, IXSn motohanskat.
Alla merinovillaa niin oli lämmin.

Vastatuuleen ajaessa lippa alas ja takin kaulus ylös, väliin jäi sentin rako josta näki hyvin eteenpäin eikä sade kastellut silmälaseja.
Itekkin yllätyin kuinka hyvä olo ja ja motivaatio ajamiseen piisas vaikka sadetta ja tuulta oli liiankin kanssa.
- Henri -
Pyöränä omasta päästä muokattu Sascha Evo ja PYSTY pyörä

Jarmo H
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja Jarmo H » 02 Heinä 2017, 20:32

Ehkäpä joskus nojapyörällä/kinnerillä. Katsotaan sitten kun ensi vuoden ratareisi varmistuu jos löytyisi korvausta vastaan ratreiteen laina ajokkia...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Heinä 2017, 12:28

Laina? Entä oma, eikö jokaisella tosipyöräilijällä ole useampi pyörä? Luulisi vauhtien kasvavan sopeutumisvaiheen loppupuolella yli pystypyörien tuulessa varsinkin. Joten noin kovakuntoinen pyöräilijä voisi saada jo ensi kaudella vielä enemmän kilometrejä kasaan. Varsinkin jos aloitat treenit tänä vuonna.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja takakeno » 07 Heinä 2017, 21:31

Kaava realistiseksi kilometri tavoitteeksi hyvissä olosuhteissa voisi olla
Esim. Nokialla radalla ajettu 12 tunnin kilometri määrä + sama jaettuna kahdella.
Esim. 300 km + 300 km / 2 = 450 km.
T:Jere

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja ajarmala » 09 Heinä 2017, 02:15

takakeno kirjoitti:Kaava realistiseksi kilometri tavoitteeksi hyvissä olosuhteissa voisi olla
Esim. Nokialla radalla ajettu 12 tunnin kilometri määrä + sama jaettuna kahdella.
Esim. 300 km + 300 km / 2 = 450 km.
T:Jere


Hih, keräsin omat tulokseni Milanilla Nokian kisoista neljältä vuodelta ja lykkäsin ne graafiin. Siihen sitten päälle trendiviivaa, joka parhaiten tuntuisi sopivan 1, 6 ja 12 tunnin tuloksiin. Ja lopuksi ekstrapolointi 24 tuntiin asti.

Tämä menetelmä edellyttää tietenkin sitä, että Ratareiden 24:n tunnin kisassa ei sitten nukuta, koska minäkään en nukkunut Nokialla kisojen aikana. Eli koko ajan ajetaan ja pidetään tarpeelliset juoma-, syömä-, kusi- ja paskatauot. Mutta ei siis nukuta eikä käydä saunassa...

Lähtöaineisto oli siis Nokialta ja Milan SL:llä:

matka_nopeus02.jpg
matka_nopeus02.jpg (34.99 KiB) Katsottu 1063 kertaa


Noista saa väännetyksi graafin:

matka_nopeus01.jpg
matka_nopeus01.jpg (63.05 KiB) Katsottu 1063 kertaa


Kuvaajasta näkee, että (ainakin minä) saattaisin ehkä voida ajaa Ratareidessä 670 km keskinopeudella 28 km/h. Eli 24 tunnissa voisi mennä 1,82 -kertainen matka 12 tuntiin verrattuna. Toisaalta, rataprofiilit voivat olla hieman erilaiset, mikä voi vaikuttaa tulokseen - olikos se Alastaron rata tasaisempi, mutta tuulisempi?

Jaa mitä? Kuulenko säälivää naurua tulosten tiimoilta? Muistakaa nyt sentään, että a) olen jo seniorisarjassa ja b) en koskaan ole ollut kestävyyslajeissa hyvä. Esim. lukion kolmannen vuoden syksyllä, jolloin olin elämäni kunnossa, Cooperin testissä meni hirmuiset 2800 m. Taasko siellä naureskellaan? Olin sentään pelannut silloin jo kuusi vuotta lentopalloa kolmesti viikossa 1,5 tunnin harkat, käynyt punttisalilla 3 x viikossa ja viimeiset kaksi vuotta olin vielä lenkkeillytkin 2 x viikossa. Huoh. Ja tulos oli sitten tuon kaiken rehkimisen jälkeen tuollainen B-(
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13349
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja PW » 09 Heinä 2017, 06:44

Ei täällä kukaan naureskele tuloksillesi - huomioin vaan kuinka lähelle nuo 12h matkat oot ajanu, kilometri eroa.
Itsellä tekis tiukkaa, eli olis lähes mahdotonta valvoo vuorokaus, nykyään näin vanhana. Onnistuuko valvominen siulta vielä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9007
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja jori » 09 Heinä 2017, 10:31

ajarmala kirjoitti:
takakeno kirjoitti:Kaava realistiseksi kilometri tavoitteeksi hyvissä olosuhteissa voisi olla
Esim. Nokialla radalla ajettu 12 tunnin kilometri määrä + sama jaettuna kahdella.
Esim. 300 km + 300 km / 2 = 450 km.
T:Jere


Hih, keräsin omat tulokseni Milanilla Nokian kisoista neljältä vuodelta ja lykkäsin ne graafiin. Siihen sitten päälle trendiviivaa, joka parhaiten tuntuisi sopivan 1, 6 ja 12 tunnin tuloksiin. Ja lopuksi ekstrapolointi 24 tuntiin asti.

Tämä menetelmä edellyttää tietenkin sitä, että Ratareiden 24:n tunnin kisassa ei sitten nukuta, koska minäkään en nukkunut Nokialla kisojen aikana. Eli koko ajan ajetaan ja pidetään tarpeelliset juoma-, syömä-, kusi- ja paskatauot. Mutta ei siis nukuta eikä käydä saunassa...

Lähtöaineisto oli siis Nokialta ja Milan SL:llä:

matka_nopeus02.jpg

Noista saa väännetyksi graafin:

matka_nopeus01.jpg

Kuvaajasta näkee, että (ainakin minä) saattaisin ehkä voida ajaa Ratareidessä 670 km keskinopeudella 28 km/h. Eli 24 tunnissa voisi mennä 1,82 -kertainen matka 12 tuntiin verrattuna. Toisaalta, rataprofiilit voivat olla hieman erilaiset, mikä voi vaikuttaa tulokseen - olikos se Alastaron rata tasaisempi, mutta tuulisempi?

Jaa mitä? Kuulenko säälivää naurua tulosten tiimoilta? Muistakaa nyt sentään, että a) olen jo seniorisarjassa ja b) en koskaan ole ollut kestävyyslajeissa hyvä. Esim. lukion kolmannen vuoden syksyllä, jolloin olin elämäni kunnossa, Cooperin testissä meni hirmuiset 2800 m. Taasko siellä naureskellaan? Olin sentään pelannut silloin jo kuusi vuotta lentopalloa kolmesti viikossa 1,5 tunnin harkat, käynyt punttisalilla 3 x viikossa ja viimeiset kaksi vuotta olin vielä lenkkeillytkin 2 x viikossa. Huoh. Ja tulos oli sitten tuon kaiken rehkimisen jälkeen tuollainen B-(

Hauska tämä Arin tapa opettaa matematiikkaa tarinamuodossa. Opettajana Ari neuvoo matemaattisia menetelmiä arkiongelmien ratkaisemiseksi kaikille mahdollisella välineellä, eli taulukkolaskentaohjelmalla, jolla tosiaan voi laskea tieteellisiäkin ongelmia. Olemme ajarmalan rullausmenetelmän yhteydessä nähneet, että nämä Arin taulukkolaskentakalkuloinnit peittoavat toisinaan kevyesti tieteellisenkin lähestymistavan. :D

Kaikki tiede ei suinkaan aina ole fiksua ja nokkelalla, yksinkertaisellakin päätelmällä ja siihen liittyvällä laskelmalla tieteellisen tutkimuksen varsin usein osoittaa vääräksi. Ihmisiä, ja perin erehtyväisiä, ne ovat tieteilijätkin, eikä kaikki edes kovin fiksuja. Tämä on tärkeää jokaisen muistaa. :evil:

Tässä Ratareiden tapauksessa Ari perusteli huolellisesti tekemänsä valinnat ja formuloi mittaustulokset kaavaksi ja sai lopulta ratareidessä 24 h ajossa saavutettavakseen mahdolliseksi tulokseksi 1,82-kertaisen matkan 12 tunnin ajoon verrattuna .

Jere muotoili kaavansa enempi empiirisesti (kokemukseen perustuen ja karkeammin) ja sai tulokseksi 1,5. Ari jätti harkiten pois saunomiset ja nukkumiset, joihin menee empiirisen (Jere) arvion mukaan aikaa niin, että lepoa 12 tunnin kisan tekemisiin verrattuna tarvitaan (1, 82 - 1,5) : 2 = 0,16, eli 16 % ajasta. :D

Nukkuma-aika kuulostaa lyhyeltä. Arin käyränsovitusta voisi tarkentaa ottamalla mukaan tuloksia pidemmistä, monipäiväisistä suorituksista, jolloin nukkuma-aika saataisiin ympättyä mukaan suoritusarviokäyrään. :?

Todella pitkissä, monen päivän suorituksissa kilometrien kertymänopeuskäyrä kääntyy nousevaksi harjoitusvaikutuksen takia. Reissusta palaa kovakuntoisempi polkija kuin sinne lähti. :mrgreen:

Arin kilometrien kertymänopeuskäyrämenetelmää voisi täydentää pidemmillä ajosuorituksilla ja jatkaa käyrää esim. viikon pyöräretken maksimietenemän arvioksi. Nukkuma- ja baaritaukojen mallintaminen teoriassa on kuitenkin vaikeaa, joten mallin täydentämiseksi täytyy uhrautua tekemään kokeita. 8)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja terppa » 09 Heinä 2017, 10:56

Mulla taitaa paras Nokian tulos olla 403 km ja paras ratareisi 601 km, se olikin ainoa onnistunut suoritus kun muuten on joko polvi tai rengas vaivannut... Näppituntumalta Alastaro on hitaampi kun siinä etunäpillä joutuu jarrua käyttämään kerran kierroksessa ja on siellä mäkiä, korkeuseroja en tiedä mutta pääsuoran jälkeinen alkaa lopussa jo tuntumaan, tuo takareunan kurvin jälkeinen missä jarrulla vähän menoa hillitsi nousi kyllä (kinnerillä) melkein itsekseen.

Vähän enemmän tuntuu 24 h vaativan taukoa suhteessa 12 h ajoon, tietty jos on hyvässä kunnossa niin voipi olla toisinkin mutta tälläisella tavallisella työmatkapolkijalla ilman urheilutaustaa.

Toi Nokia on kyllä paremmassa ja lämpimämmässä kelissä ajettu kun Ratareidessä taisi lämmöt vaihdella 6 ja 10 lämpöasteen välillä, lunta ei satanut mutta viileähköä vettä tuli, päivällä tuuli mutta niin tuulee Nokiallakin, aina :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja takakeno » 09 Heinä 2017, 19:46

Terpan tuloksien mukaan minun arvio on aika lähellä oikeata.
Arilla on taas keskinopeus oikein, mutta taukoja liian vähän.
Ei se yöllä ajaminen niin kovin kevyttä ole ja ihminen on mukavuuden haluinen,
joten mieli tekee nukkumaan kovasti.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9007
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ratareisi 2017

ViestiKirjoittaja jori » 09 Heinä 2017, 23:26

takakeno kirjoitti:Terpan tuloksien mukaan minun arvio on aika lähellä oikeata.
Arilla on taas keskinopeus oikein, mutta taukoja liian vähän.
Ei se yöllä ajaminen niin kovin kevyttä ole ja ihminen on mukavuuden haluinen,
joten mieli tekee nukkumaan kovasti.
T:Jere

Näinhän sen pitikin olla. Sinä puhuit kokemuksesta, Ari esitteli matemaattista menetelmää, jolla tuota voi arvioida, kun saadaan kokemuksellista tietoa. Nukkumisen vaikutus oli kyllä tiedossa, ja se ettei malli ottanut sitä riittävästi huomioon, koska syötettyihin tietoihin ei kuulunut nukkumista sisältäviä suorituksia. 8)

Syöttämällä nämä sinun ja muiden tekemät Ratareisitulokset Arin kaavaan, voidaan hyvällä varmuudella päätellä minkä tahansa mittaisen matkan tulos kullekin ajajalle, kunhan tiedetään tältä edes joku tulos jonkin mittaisesta suorituksesta.

Epävarmuuksia tietenkin riittää vieläkin, säästä ja terveydentilasta, teknisiin ongelmiin, mutta joku arvausta parempi arvio on kuitenkin tehtävissä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa