Renkaan volyymi ja vierintä

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin. Hankin siis tuonne Ecotripille 32 milliset renkaat. Ajattelin että ne olis mukavammat. No eivät sitten olleet kun oli niin sporttinen pyörä että siihen olius mahtunut vaan 25 milliset (max) renkaat.

Ryhdyin pohtimaan sitten sitä. Saman renkaan = Continentalin pistosuojaamaton halpisrengas ULTRA sport. Jonka nimi tarkoittanee sitä että on todella sporttihenkistä ajella niillä kun kumi on aina tyhjä. Enivei. Asiaan.

23 milliseen renkaaseen suosituspainen on 8.5 baria ja 32 milliseen on 7 baria.

Renkaiden ilmatilahan on siis hitusen erilainen - joten ajatus kuuluu - että mahtaisko noin paksummat rullata paremmin? Ilmanvastushan niillä on toki erilainen.

Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Schwalben mukaan 25 mm sama rengas rullaa paremmin kuin 23, mutta onko ikuisesti jokaisessa verrokkiparissa samaa rengasta leveämpi aina rullaavampi kuin kapeampi? Www.bicyclerollingresistance.com mittaili parhaiten rullaavalle läskirenkaalle heidän metodillaan noin 40 W ja kisarenkaalle eri designillä oliko alle 8 W?

Reaalimaailmassa haarukka vaikuttaa aika tavalla. Myös alustan tasaisuus, kun velodromilla ei töyssytä ja taivuta rengasta yhtä paljon kuin kelvin routavaurioketjussa. Alustasta riippuu, mikä paine on nopein samalla samanlevyisellä renkaalla. Tasaisella iso paine on nopeampi ja nimismiehen kiharalla usein alempi paine. Kuorman painollakin on vaikutus nopeimpaan paineeseen.

Oma reaalimaailman testini aika-ajopyörällä Hesassa muutama tonni sekä 23 että 25 mm Grand Prix S2 renkailla leveämpi oli nopeampi alemmalla paineella. Mukavampikin. Molemmat ovat leveämpiä kuin tehdas ilmoittaa. 24,8 ja 26,7 mm muistaakseni 17c vanteilla olisko ollut eri aikoina 3,3-5,4 Baria vaihteluväli.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Jumbo Jim 4" (Fatbike rengas) 1,4bar paineilla vastustaa 23,2w.

Verrokkina Kojak 6bar paineilla 20,5w :D

Löytyy tuosta yllä linkatusta lähteestä. Ihan hauska huomio näin molempien renkaiden omistajalle.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Moskat
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 14:43

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja Moskat »

Jonkin verran olen ajanut ultrasportilla ja sporttia tulee kostealla pinnalla varsinkin tiemaalauksien kohdalla.
Gp4ks2 renkaat tosiaan ovat vierivämmät leveämpänä, mutta se ei ole sääntö ja varmaan joku toinen malli/merkki käyttäytyy erilailla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olin ei läskeilijänä katsonut vain yhteenvetolistan numeroa ja tilanne on hyvin erilainen 0,6 Bar 36,9 W vs Jumbo Jim @ 1,4 Bar 23,3 W. Pienin vastus kaikista mitatuista on Vittoria Corsa Speed Open TLR grafeenia sisältävällä renkaalla 8,3 Barissa 7,7 W per rengas. Aika ero Jumbo Jimiin verrattuna, kun huomioi, että pitää kertoa erotusta kahdella, kunhan on painojakauman vaikutuksen korjannut toiselle renkaalle. Jos tykkää ajaa noin isolla paineella läskillä, tulee lähemmäs 30 W eroa tasamaalla vierintävastuksesta ja aerot päälle.

Kun en läskejä ole kokeillut eri painein, en ole kuin huhujen varassa, mutta eikö 1,4 Baria läskissä tuo jotain ongelmia mukanaan verrattuna alempiin paineisiin? Käyttäytymiseen, eikä vain vanteen kestämiseen.

Jumbo Jimin painoksi Bierman mittasi yli kilon kappale ja vannekin on yli maantievanteiden enemmistön selvästi. Jumbo tosiaan, jos ajattelee kevyimpiä maantievanteita.

Lukemani mukaan kaikki renkaat vierivät paremmin leveämpinä tuolla 20 millin luokassa. Kylkien taipumiseen ja hystereesiin palaa energiaa. Töyssyissä korostetusti ja reaalimaailmassa leveämpi malli vierii paremmin. Ei pitäisi olla yhteen malliin sidottu juttu. Mutta painollakin on merkitystä. Raskas on raskas kiihdyttää, mutta matkavauhdin saavutettuaan on varastoinut enemmän liike-energiaa.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

vaaka kirjoitti:

Kun en läskejä ole kokeillut eri painein, en ole kuin huhujen varassa, mutta eikö 1,4 Baria läskissä tuo jotain ongelmia mukanaan verrattuna alempiin paineisiin? Käyttäytymiseen, eikä vain vanteen kestämiseen.
.

Pidän itse paineen tuossa 1,1 kaupunkiajossa enkä ole huomannut mitään kummempia eroja käyttäytymisessä. Katsoin sen tuolta taulukosta aikanaan ja totesin hyväksi kompromissiksi rullauksen ja pehmeyden suhteen.

1,4 on kokeilematta. Maksimipaineethan on tuolle renkaalle 2.

vaaka kirjoitti:

Jumbo Jimin painoksi Bierman mittasi yli kilon kappale ja vannekin on yli maantievanteiden enemmistön selvästi. Jumbo tosiaan, jos ajattelee kevyimpiä maantievanteita.
.

On toki. Tosin erikoisrengas erikoiseen käyttötarkoitukseenhan tuo on. Itsellä ns yleisrenkaana johtuen siitä, että ajan sähköpyörällä, jossa ei nuo vastukset ja painot juuri tunnu. Henkilökohtaisesti mielummin vaihtaa sen sitten vakauteen ja mahdollisuuteen ajaa ympäri vuoden missä tahansa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaan volyymi ja vierintä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Iskunvaimennus edellä menevänä, läski on pop ja sähkössä on ajoapua, vaikka monimutkaisemmaksi tekeekin käytön ajon ulkopuolella.

Vastaa Viestiin