Polvivaivan analysointiketju.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka kirjoitti:

Jänteet löysiksi myös venyttelyllä ja tarvittaessa herneet pois hieromalla. It jänne on monelle outo, se on pyöräilijöiden tyyppivaiva, joka voi vääntää polven vinoon lisäten rassia. Eli kaikki lihakset ja muutkin jänteet pitäisi käydä läpi jumien/jäykkyyksien varalta.

Joo. Pitänee käyttää tota työterveyshuoltoa ja hankkia lähete joten sais alea Kelalta.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Meinasin jo päästä kehumaan nojakin ja lyhyiden kampien polvia säästävää ihanuutta. Eilen tuli runnottua polkimia siihen malliin maantiepyöräilijän perässä, että nyt on joku jänteen kiinnitys ottanut itseensä polven ulkosyrjällä. Tyhmästä päästä jne.. :? Sähköavulla onneksi saa kevyttä palauttavaa pyörittelyä kuntoutukseen.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vph »

Nojailija kirjoitti:

Jos jaksaa kyykätä 150+ kiloa niin jaksaa lihasten puolesta pyöräillä koko päivän.

Sellanen varoitus kuitenkin, että kyykky on tekniikkalaji, siinä pystyy leipomaan myös polvensa (ristiselän lisäksi) ihan hajalle, jos tekniikka ei pysy kasassa. Liikaa painoja tai vaan liikaa toistoja suorituskyvyn äärirajoilla niin tekniikka herpaantuu tosi helposti ja sitten jossain paukkuu. Jos polvissa on jo ennestään ongelmaa, niin itse en lähtisi niitä parantamaan kyykkäämällä minkään kokoisilla painoilla. Mutta silti olen kyllä sitä mieltä, että kyykky on hyvä liike, jos sitä vaan pystyy turvallisesti tekemään, hyvää vastapainoa aerobiselle pyöräilylle.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Kuva

Tuossa näkyy hyvin se mun kipupaikka, "patellar tendon", tai oikeastaan sen alapuolinen kiinnitys.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Jos jaksaa kyykätä 150+ kiloa niin jaksaa lihasten puolesta pyöräillä koko päivän.

Sellanen varoitus kuitenkin, että kyykky on tekniikkalaji, siinä pystyy leipomaan myös polvensa (ristiselän lisäksi) ihan hajalle, jos tekniikka ei pysy kasassa. Liikaa painoja tai vaan liikaa toistoja suorituskyvyn äärirajoilla niin tekniikka herpaantuu tosi helposti ja sitten jossain paukkuu. Jos polvissa on jo ennestään ongelmaa, niin itse en lähtisi niitä parantamaan kyykkäämällä minkään kokoisilla painoilla. Mutta silti olen kyllä sitä mieltä, että kyykky on hyvä liike, jos sitä vaan pystyy turvallisesti tekemään, hyvää vastapainoa aerobiselle pyöräilylle.

Mä olen kuntouttanut tämän tyyppisellä laitteella. Pienet painot. Pitkät sarjat. Polven tukilihakset tulee tällä kuntoon. Vaatii toistoja ja tsemppiä. Tähän pitää palata.

Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pari vuotta olen voimistanut etureittä tuollaisella liikkeellä fyssarin käskystä, kun vahvat lihakset tukevat polvea ja vähentävät rassia. Kun akuuttivaihe on ohi voi tehdä tehokkaammin liikkeen nostamalla nopeasti ja laskemalla toooooosiiiiiiiii hitaasti jalka ja polvi suorana koko ajan. Hidas lasaku on tehokkain treenitapa, ei se nosto niinkään auta muuhun kuin pallon potkimiseen korkeintaan. Suuren Wattimäärän tuotto pitkissä suorituksissa vaatii vetovoiman ja kuorman vastustusta sekä hidasta laskevaa liikettä. Pätee kaikkeen muuhunkin punttityöhön.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tohon tieteskin kuuluu se viereinen laite jossa toisen puolen lihakset treenataan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mä treenaan reiden etu- ja takapuolen penkkipunnerrustelineessä, jossa on kippi jalkapainoille. Yksi laite kolme toimintoa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Lepäilin viikon. Maanantaina ajelin duunista kotiin Kostolla - jossa on 130 milliset kammet. Vaihdoin SPD polkimet. Hitusen kipuili sama kohta siinä kolmenkympin jälkeen (matka 60 kilometriä). Eilen ajelin aamukasiksi sitten duuniin Stradalla jossa SPD polkimet ja 120 milliset kammet. Alkumatkasta hitusen aavistuksenomaista kipua. Sitten se hävisi. Iltapäivällä ajelin kotiin - ei mitään tuntemuksia. Päivän kokonaismatka 100 kilometriä.

120 millisillä on näköjään keskikadenssi hitusen korkeampi kuin 130 millisillä. Voisko se olla tästä kiinni vai myös siitä että Strada ei totisesti ole MBB :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

No niin. Lepäilin viikon. Maanantaina ajelin duunista kotiin Kostolla - jossa on 130 milliset kammet. Vaihdoin SPD polkimet. Hitusen kipuili sama kohta siinä kolmenkympin jälkeen (matka 60 kilometriä). Eilen ajelin aamukasiksi sitten duuniin Stradalla jossa SPD polkimet ja 120 milliset kammet. Alkumatkasta hitusen aavistuksenomaista kipua. Sitten se hävisi. Iltapäivällä ajelin kotiin - ei mitään tuntemuksia. Päivän kokonaismatka 100 kilometriä.

120 millisillä on näköjään keskikadenssi hitusen korkeampi kuin 130 millisillä. Voisko se olla tästä kiinni vai myös siitä että Strada ei totisesti ole MBB :)

Siinä sinulle sitten se povivaivan parannuspenkki. Treenaa kivasti sekä ojentajia, että koukistajia, eikä liioittele liikelaajuuksissa. Polvet liikkuvat suoraan, eikä tarvitse väistellä ohjausniveltä, tai ohjata polkiessaan. :)

Sitten kun polvet ovat taas kivuttomat, voit jatkaa Kostoa, tai siis jatkaa kostamista... eiku... :oops: Aikaa myöten polvet tottuvat MBB-pyöräilyyn ja joka kerralla polvi kestää pidempään ennen kuin kiukuttelee ja "joudut" taas käyttämään Stradaa polviterapian takia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juu. Samaa mietin.

Mullahan taisi nyt pisin MBB matka olla jotain 120 kilsaa muutaman kerran. Stradalla kesän pisin reilu 300 kilsaa. Hätätilassahan sillä voi ajella muutenkin :) aika miellyttävä pyörähän se on.

Mutta se 300km/12h pitäis sillä avopyörällä ajella - ja Virot reissut jne. Pitää pyrkiä kuntoutumaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Juu. Samaa mietin.

Mullahan taisi nyt pisin MBB matka olla jotain 120 kilsaa muutaman kerran. Stradalla kesän pisin reilu 300 kilsaa. Hätätilassahan sillä voi ajella muutenkin :) aika miellyttävä pyörähän se on.

Mutta se 300km/12h pitäis sillä avopyörällä ajella - ja Virot reissut jne. Pitää pyrkiä kuntoutumaan.

Jotkut ajaa vaan kinnerillä - sillä voi sit ajaa vähän enemmän/12h :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tää on mulle vähän niinkuin kynnyskysymys. Pitää miettii.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös siulla tullu sen pyyttonin kanssakin polvivaivoja, oliko se sama polvi ja sama kohta?
Onhan tuo 120km mbb:llä jo aikamoinen - luulis siinäkin polven jo ilmottavan. Itse en oo tommosii matkoi ajanu oikeen koskaan, muuta ku sit Nokialla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Eikös siulla tullu sen pyyttonin kanssakin polvivaivoja, oliko se sama polvi ja sama kohta?
Onhan tuo 120km mbb:llä jo aikamoinen - luulis siinäkin polven jo ilmottavan. Itse en oo tommosii matkoi ajanu oikeen koskaan, muuta ku sit Nokialla.

Suurinpiirtein sama kohta - mutta eri jalka. Sitä mä aiemmin mietin että liittyykö tää nyt siihen että siellä Nokialla käännytään oikeelle koko ajan.

Vastaa Viestiin