Polvivaivan analysointiketju.

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin.

keskeytys.jpeg

Suurin pettymys eilisestä keskeytyksestä alkaa kääntyä uusiksi tavoitteiksi. Lepuutan kinttua tämän viikon ja sitten taas ajelemaan.

Homma meni siis niin että siinä vajaan sadan kilsan tienoilla tuli oikeaan polveen eteen ulkosyrjälle pieni vihlaisu. Ja sitten siinä reilun sadan kilsan jälkeen siihen rupesi jo sattumaan ja sadankahdenkympin kohdalla se oli jo aika ikävä. Toisen stopin jälkeen se hitusen aikaa oli parempi alkaen sitten taas pahentua.

Analyysi kisan aikana oli se että tein virheen kun vaihdon pyörään enne kisaa maantiepolkimet ja kengät. Jalka oli tiukemmin kiinni polkimessa eikä päässyt liikkumaan kuten SPD polkimissa. Mullahan ei ole ikinä (vielä) tuo oikea polvi mitenkään oireillut. Mahtaisko olla osasyynä myös se että MBB pyörässä tuo radan kiertosuunta (oikealle siis) olisi jotenkin vaikuttanut.

Vaihdoin sitten kesken kisan polkimet ja lainasin sandaalit - mutta ei siinä enää mitään mahdollisuutta.

Päätin sinnitellä sen 6 tuntia ja 150 kilsaa kasaan ja näköjään statistiikan mukaan noin kymmenen kilsaa tunnissa putosin toi nopeus. Lopettaessa ei oikein polkeminen onnistunut ollenkaan. Todella ikävät fiilarit jäi tästä hommasta.

EDIT: tänä kesänä olen kerinnyt kuiteskin ajaa jo kolmensadan kilsan lenkin ja pitkiä päivämatkoja muutenkin, ilman mitään polviongelmia. Joten tämä tuli aikalailla ns. puskasta.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla molemmat polvet pallopeliharrastusten myötä "löysät". Molemmat tähystetty, mutta kummastakaan ei ole löytynyt isompaa vikaa. Molemmissa kuitenkin tunne, että menevät sijoiltaan. Polvet tosiaan välillä kipeytyi pyöräilystäkin. Nyt ei ole ollut pariin vuoteen isompia ongelmia kun en ole harrastanut mitään liikuntaa. Mulla auttoi pyöräillessä polvikipuihin polkimien siirtäminen lähemmäksi ja venyttely. Varsinkin takareisien ja pohkeiden venyttely ehkäisi myös polvikipuja.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Outojen kenkien ja polkimien piikkiin melkein laittaisin. Se on iso muutos...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itsellä polvet kipeytyy jos laitan eri polkimet . Jalalla pitää olla ainakin minulla enenmän liikkumaa . Mbb tuntuu vaativan , normi nojarissa saa olla kiinteempi . Tääkin on aika yksilöllistä varmaan . Uuteen pyörään vaihdan samanlaiset kuin on Stern 5:ssessa . Niillä on mukavampi polkee . Stern 7:ssa on koko metalliset Shimanot . Jostain syystä päkiä tulee kipeeksi niissä . Paitsi jos laitan ohuet villasukat . Johtuneeko siis metallin kylmyydestä , en tierä .
Pastorillakin voi tuo jalan kipeytyminen johtua ihan kylmyyrestä . Kun sataa niin , kyllä se saarnamiehenkin polvet voi kylmetä liikaa . :twisted:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla SPD-SL maantiepolkimet pienemmän q arvon aika-ajopyörässä aiheutti aluksi kipuja ja SPD maantiepyörässä lähelle samalla qlla ja varsinkin leveä SPD kampipari Streetmachinessa helpotti. Sekä suurempi nilkan sivuttaisliikemahdollisuus että jalkojen etäisyys toisistaan vaikuttaa polvikipujen välttelyssä.

Mulla on nilkan liikkuvuutta rajannut vamma ja samassa paikassa ei ole ollut kipua. Oletan kengän pohjallisen ja koko kengän muodolla sekä joustavuudella olevan vaikutusta. Joustava kenkä mahdollistaa pientä sivuliikettä, jonka maantieklossi estää kengän ja polkimen välissä. Lötkö pohja painaa päkiää ja jos lukko painaa hermoja ja verisuonia jalkapohjassa, voi huomaamatta vaihdella jalan asentoa väistäessä kivun aiheuttajaa. Silloin polvi liikkuu sivulle ja jalka voi kiertyä polvesta, nilkasta ja lantiosta luoden venytystä lihaksiin ja jänteisiin lisäten tulehdusriskiä.

Kisaan pitäisi mennä kisamatkalla kokeillulla varusteyhdistelmällä pastoria haitanneesta syystä. Ei riitä, että osa on toiminut eri pyörässä, kun uuteen systeemiin siirrettäessä tilanne on eri.

Ajan kanssa kunnon kohotessa jalkani sietivät paremmin maantieklossia jäykällä kengällä ja pisin päivämatkani on sillä pyörällä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka kirjoitti:

Kisaan pitäisi mennä kisamatkalla kokeillulla varusteyhdistelmällä pastoria haitanneesta syystä. Ei riitä, että osa on toiminut eri pyörässä, kun uuteen systeemiin siirrettäessä tilanne on eri.

Jep. Mä oli ajanut noilla viimeksi tuolla Kuudee Sportilla jossa oli kiinteä runko tämän Koston MBBn sijaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olisikohan tilanteesi ollut ääriesimerkki, jos sinun MBB fitting on yhtä kesken kuin minun. Jos ei tarvitsisi muiden seassa navigoida, mulla koivet ylettyisivät mainiosti lukollisiin polkimiin Nokian vaatimilla kurveilla. Cityssä I do not feel lucky. Kuinka monta astetta etupää kääntyy, kun ulkokurvin jalkasi on suora? Muistuuko mieleen kertaakaan, jolloin yritit kääntää enemmän kuin jalan pituus antaa myöden?

Olisiko toisinkin päin vaaran paikka olemassa, jos lukko rajaa liikkuvuutta jalassa sisäkurvin puolella kipeä jalka, jolloin ainoa tapa kääntää jyrkemmin, on siirtää reittä sisäkurvia päin. Mikä johtaa nilkan, polven ja lantionivelien erikoiseen sijaintiin ja rustojen, lihasten sekä jänteiden venytykseen. Pahimmillaan nivelien nestepussien ja kovien osienkin rassaukseen. Jos koipi sopivasti polkaisee jalka vinossa, kerta voi riittää vammoihin. Kokemusta itsensä kolhimisesta polvi taitettuna voimaa käyttäessä ja kääntyessä sekä kyyrystä noustessa on. Tie ongelmattomasta ongelmaiseksi kesti alle sekunnin, mutta kestää polvenvaihtoon kai, ellei elämän.

Polvessa on monta osaa, jotka voivat ottaa osumaa. Samanlaisia osia on eri puolilla, kuten nestepusseja, rustoja ja jänteitä. Kipeytynyt kudos ja sen sijainti voivat antaa osviittaa syntysyystä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällaisessa äärirasituksessa, jossa polkemisliikkeitä tulee hillitön määrä peräkkäin pienikin poikkeama nivelien normaaliin toiminta-asentoon tuottaa lisäpainetta nivelväliin ja jänteiden kulkureitteihin ja jännityksiin nivelen päällä. 12 tunnin ajossa polvi koukistuu lähes satatuhatta kertaa. Jos se tapahtuu eri tavalla kuin polvi on tottunut koukistumaan ja kaiken lisäksi päälle sataa kylmää jatkuvasti kylmää vettä, on oikeastaan itsestään selvä, että vaurioita tulee jänteiden kulkureiteille.

Jalkapohjan kääntäminen sivulle, jota siis MBB ohjaaminen vaatii, edellyttää jalkaterän kiertoa ulos päin. Kyse on saman tyyppisestä liikkeestä kuin twist-tanssissa. Polvien kääntäminen sivulle kiertää myös jalkateriä. Jos jalkaterien kierto estetään esim. maantiepyörän polkimilla ja klossikengillä, on selvää, että polven kohdalle tulee vääntöä, joka muuttaa jänteiden kulkureittejä ja pitkän päälle varmasti aiheuttaa kipua.

Sanoisin, että MBB-pyörän klossit pitäisi asentaa hieman jalkaterät ulospäin pakottavaan asentoon, niin polven on helpompi sietää sivuliike, jonka ohjaaminen vaatii. Näinhän tapahtuu myös kävellessä ja juostessa. Jalkaterät osoittavat hieman ulos, jotta askeleet kävelylinjalta sivulle onnistuvat paremmin. Kävelyähän ohjataan samalla tavalla kuin MBB-pyörää. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka kirjoitti:

Olisiko toisinkin päin vaaran paikka olemassa, jos lukko rajaa liikkuvuutta jalassa sisäkurvin puolella kipeä jalka, jolloin ainoa tapa kääntää jyrkemmin, on siirtää reittä sisäkurvia päin.

jori kirjoitti:

Jalkapohjan kääntäminen sivulle, jota siis MBB ohjaaminen vaatii, edellyttää jalkaterän kiertoa ulos päin.

Tämän näkisin ongelman synnyksi. Jalka oli sivuttaissuunnassa liian suorassa mbb:llä ajamiseen noin ylipäänsä. Tässä tapauksessa jossa kipeä jalka on juuri se sisäpuolen kurvin - tuo ovaalin radan jatkuva kierto samaan suuntaan lienee tuonut vielä lisävaikutuksensa.

Summaus. Pidempään käytössä olleet polkimet pyörään tuollaiseen pitkään matkaan. Olisi pitänyt ottaa noi Stradan polkimet joissa ei mitään ongelmaa ole ollut 200 eikä 300 kilsan matkoilla.

Maantiekenkin pohjan jäykkyys tuntuu ensin hyvältä - voima tuntuisi siirtyvät paremmin voimansiirtoon. Pitänee etsiskellä sopivan jäykkäpohjaiset MTB kengät.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Pastori kirjoitti:

Maantiekenkin pohjan jäykkyys tuntuu ensin hyvältä - voima tuntuisi siirtyvät paremmin voimansiirtoon. Pitänee etsiskellä sopivan jäykkäpohjaiset MTB kengät.

Eikös maantiekenkiin ole erilaisia klosseja, jotka sallii eri määrän liikkumatilaa?

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saukki kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Maantiekenkin pohjan jäykkyys tuntuu ensin hyvältä - voima tuntuisi siirtyvät paremmin voimansiirtoon. Pitänee etsiskellä sopivan jäykkäpohjaiset MTB kengät.

Eikös maantiekenkiin ole erilaisia klosseja, jotka sallii eri määrän liikkumatilaa?

On, mulla oli noi Shimanon malli. Speedplayt liikkuu enemmän. Pitää tutkia vielä niiden ja SPD:n ero.

http://www.speedplay.com/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulle fyssarit ja lekurit ovat sanoneet ihannetilan olevan jalkaterä suoraan eteen. MBB ohjauksessa on mahdollista pitää jaljaterä suorassa kääntyessä, jos kenkä tai lukko joustaa sivulle jalan kierron. Supinaatio lienee lääketieteen termi. Polven liikkuessa sisäkurviin nilkka taipuu samaan suuntaan ja nostaa jalkaterän sisäsyrjää kengän pohjasta. Vääntöä syntyy näinkin, ei ole koulutusta sanoakseni, kumpi rassaa vähemmän, jalkaterän kierto, vai jalkaterä suorassa polvea sivuttain liikutus. Toistaiseksi olen tehnyt molemmat samaan aikaan ja polvi ei ole valittanut. Jalkaterä on liikkunut enemmän kuin mikään klossi antaa myöden etenkin käännön jälkeen jalan maahan laskiessa. Ei lukkoja.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Aikoinaan mulla oli paljon polvionglemia. meinasin lopettaa pyöräilyn 30vuotiaana, onneksi en niin tehnyt.

kokeilin speedplay polkimia. ei etua, tosin en mbbllä ajanut. btw. mul o laarissa vieläkin noi polkimet + klossit. myyn halvalla jos joku haluaa ostaa.

listaan alla omia polviani auttavia asioita. ei takuuta että auttavat muita, kukin meistä on erilainen:

kuuluisa lonkkakulma. avoimempi parempi.
balanssilevy. lihas-hermo koordinaation harjoittelu auttaa.
voimaharjoittelu. Jos jaksaa kyykätä 150+ kiloa niin jaksaa lihasten puolesta pyöräillä koko päivän.
venyttely. veikkaan että tätä monet aliarvioivat.
hitaasi hyvä tulee. keväällä kilometrejä varovaisesti,ellei polje koko talvea.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojailija kirjoitti:

voimaharjoittelu. Jos jaksaa kyykätä 150+ kiloa niin jaksaa lihasten puolesta pyöräillä koko päivän.

Juu. Totta. Pitääkin palata polvihommiin salille. Salilla laitoin polvet kuntoon taannoin. Tukilihakset pitää olla kunnossa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polvivaivan analysointiketju.

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jänteet löysiksi myös venyttelyllä ja tarvittaessa herneet pois hieromalla. It jänne on monelle outo, se on pyöräilijöiden tyyppivaiva, joka voi vääntää polven vinoon lisäten rassia. Eli kaikki lihakset ja muutkin jänteet pitäisi käydä läpi jumien/jäykkyyksien varalta.

Vastaa Viestiin