Ajattelin luoda tällaisen erillisen otsikon jonka alla voidaan asiasta keskustella (loputtomiin).
Asia on aika pitkälti käsitelty tässä ketjussa: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... astaohjaus
Mutta aina siitä voi oman erillisketjunsa perustaa.
Oma kokemukseni vastaohjauksesta tulee prätkäilyn puolelta, jossa kun ilmiön tajuaa, niin se on NIIN täysin ilmeinen. Itse ohjaan nykyään aina vastaohjauksella, niin että painan käännöksen puoleisella kädellä eteenpäin ja "alas" ja pyörä menee sinne. Kun tuohon tottuu, niin tuntuu hassulta edes kuvitella ohjaavansa prätkää millään muulla tavoin. Toimii kuin junan vessa. (Mietin monia muita keilikuvia, mutta mikään ei tunnu täsmäävän siihen armottomaan täsmällisyyteen jolla prätkä ohjautuu vastaohjausperiaatteella.)
Prätkän massa, pyörivät voimat ja renkaiden suuri leveys toki asettavat prätkälle erilaisia ominaisuuksia kuin polkupyörille.
Pystypyörällä myös vastaohjauksen pakollinen tarve on melko ilmeinen kunhan sen ensin tiedostaa. Liike on toki pieni ja todella nopea verrattuna prätkän vastaavaan. Ja nopeuksien ollessa pienet ja kiekkojen kevyet ei hyrrävoimia juuri ole ja massaan ei voi "nojata".
Mutta yllätyksekseni vastaohjaus on hyvin ilmeinen myös SWB nojakissa! Kunhan ensin alun horjahteluun tottui. Nimittäin etuputken pitkä etuylitys korostaa vastaohjauksen liikettä silmissä. Ja pieni etupyörä tekee nojaavasta vastaohjausliikkeestä paljon tuntuvamman. Edestakaisin kiemurrellessa liike sekottuu toiseen, ja vastaohjausta ei huomaa, samoin huterasti ajettaessa alun epätasapainossa. Mutta sitten kun ajamiseen tottuu ja ajaa hyvin suoraan, ja sitten aloittaa kaaren, niin vastaohjaus on täysin ilmiselvä: ensin pitää heittää keulaa (etuputkea) väärään suuntaan ja pyörä lähtee kallistumaan kääntöä vastaan, ja sen jälkeen nojataan mutkaan. Nojakissa tosin pitää ohjata myös mukaan mutkaan (en tiedä miksi), kun taas prätkässä sitä ei juuri oikeastaan koskaan tehdä paitsi ryömitettäessä. Liekö mataluuden ja kapean pienikokoisen eturenkaan, vai hitaamman nopeuden ansiota?
Tajuamattani kuvailinkin tunnetta puoliskolle että mutkiin mennään "lantio edellä" joka tietysti tarkoitti sitä että ensin ohjataan etuputki väärälle puolelle, ja sitten nojataan käännökseen mukaan, jolloin fiilikseksi jää ettei kurviin mennä jalat edellä, vaan jokin "lantio" ensin. Sitten jos jatkaa kiemurtelua, häviää vastaohjausfiilis.
Ilmiö on ihan tajuttoman selvä, koska se on niin paljon korostunut pystypyörään verrattuna.
PS: millaisias pythonit tässä mielessä ovat?