Lowride-sprintti

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Lowride-sprintti:

Kokkolassa ajetun sprintin jälkimainingeissa syntyi tälläinen ajatus (kiitokset Nebulukselle ja Yurukille).

Eli aletaan koota tulostaulua 1700 metrin pätkältä. Jokainen voi kellottaa aikoja omalla paikkakunnallaan itse mittaamalla radallaan.

-vaihtoehto 1) 1700m mahdollisimman tasainen lenkki, 100m lentävällä lähdöllä.

-vaihtoehto 2) 1700m mahdollisimman tasainen suora, 100m lentävällä lähdöllä, tuuliolosuhteet ylös

-vaihtoehto 3) 1700m mahdollisimman ihanteellinen pätkä, 100m lentävällä lähdöllä. Voi siis olla vaikka sopivasti alamäkeä. Tähän saadaan varmasti häkellyttäviä tuloksia.

Kirjaa tuloksesi vastaamalla tähän viestiin. Pyri kirjaamaan seuraavat tiedot:

-nimi/nimimerkki (seura)
-pyörän malli
-vaihtoehto 1/2/3

-tulos;
*aika
*keskinopeus
*max.nopeus

-päiväys
-sääolosuhteet
-huomioita radasta (mäkisyys, pinnoite yms.)
-muita huomioita (oman suorituksen arviointi, pyörän tuntuma yms.)

Ei muuta kun kellottamaan!

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Onko parannusehdotuksia tms?

Tässä Kokkolan tuloslista lämmikkeeksi:

http://lowride.info/www/wp-content/uplo ... lokset.pdf

Omasta suorituksesta voin sen verran sanoa että avaimet olisi todellakin ollut voittoon asti. Pitkät suorat ja loppusuoran vastatuuli kaikki suosivat nojapyörää. Tietysti Tarmon ja GIF:n miehet ovat kovempia kuskeja - ajavat kaikki elitessä ja minä kilvassa, mutta kuilu ei ihan mahdoton ole. Olen kuitenkin sprintteri rakenteeltani.

Flunssaa pidän isoimpana epäonnen tuottajana, kun se veti jalat niin tukkoon jo takasuoralla, eikä maalissa pystynyt kunnolla kävelemäänkään heti suorituksen jälkeen.

Mutta silti varmasti miehet yllättyi kun kiilasin siihen väliin. Jäljestäpäin on kuulunut että siellä olisi monella nojapyörän hankinta ihan vakavissaan edessä. Toivotaan näin!

Niin ja oma aika maantiepyörällä olisi ollut jossain 02.35 hujakoilla. Tuollainen 15 - 20 sekunttia on kuitenkin tuollaisella matkalla aikamoinen ero, joten kyllä se nojapyörä vaan on poikaa!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Pastori »

lowrides kirjoitti:

Onko parannusehdotuksia tms?

  • Gps trackerin info korkeuskäyrästä yms. (kml tiedosto) > kml tiedoston voi sitten tuupata googlemapsiin.
  • Mikäli korkeusinfoa ei ole, voisi suorituspaikat silti kerätä googlemapsiin jemmaan - joku voi halutessaan käydä ajamassa saman pätkän.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Alkaa mennä liian tieteelliseksi.
Minulla ei ainakaan ole mitään
mielenkiintoa/aikaa opiskella gps trackerin
yms käyttöä.....sekkari riittää mun ajoihin,
(vauhti on nykyään niin hidasta että voidaan
puhua jo päivyristä)
Jos reitti ajetaan molempiin suuntiin,
ja otetaan keskiarvo niin onko korkeuskäyrä
noin lyhyellä matkalla aivan välttämätön?

Tapani

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Joo, ja periaatteessa tuo molempiin suuntiin polkeminenkin on vähän turhaa. Voisi lisätä kohdan tuuliolosuhteet, johon laitettaisiin oliko vasta- myötä- vai sivutuuli.

Kunhan jotain aikoja saataisiin. Ja kun ihmiset polkevat samaa pätkää eripyörillä (tässä vuosien saatossa), niin silloinhan homma vasta muuttuu mielenkiintoiseksi.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Stapani kirjoitti:

Yep

Alkaa mennä liian tieteelliseksi.
Minulla ei ainakaan ole mitään
mielenkiintoa/aikaa opiskella gps trackerin
yms käyttöä.....sekkari riittää mun ajoihin,
(vauhti on nykyään niin hidasta että voidaan
puhua jo päivyristä)
Jos reitti ajetaan molempiin suuntiin,
ja otetaan keskiarvo niin onko korkeuskäyrä
noin lyhyellä matkalla aivan välttämätön?

Tapani

Varmastikin nuo pastorin ehdottamat lisälaitteet ja informaatioasiat ovat semmoisia "jos omistat, niin laita ihmeessä käyrät näkösälle" -tyyppisiä. :)
Mutta kiva tosiaan olisi, että jos suorituspaikan sijainnin ja luonnehdinnan saa tietää, niin vertailu on helpompaa. Tänään onkin ollut lepopäivä, joten huomenna voisi tytärten päiväunien aikaan käydä tempaisemassa. ;) Vielä kun keksisi, missä löytyisi Oulusta riittävän pitkä alamäki tuohon kategoriaan 3? Pitääköhän sitä lähteä Tyrnävän suuntaan ajamaan? Tai Haapavedelle kirkkomäkeen? Kyllä tuommoisessa keskari pitää saada yli 60km/h:n! :twisted:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nebulus kirjoitti:

Varmastikin nuo pastorin ehdottamat lisälaitteet ja informaatioasiat ovat semmoisia "jos omistat, niin laita ihmeessä käyrät näkösälle" -tyyppisiä. :)

Juurikin niin.
Karttamerkinnänhän voi tehdä ilman lisälaitetta täällä internetissä. http://maps.google.com/

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Noniin, ekat tulokset ajettu. Päätä särkee ja veri maistuu suussa vieläkin, urheiluhenkeä siis ilmassa.

-nimi/nimimerkki (seura)
Mikko Nelo / nebulus / Team Vastapallo

-pyörän malli
Optima Baron Xs; renkaat Schwalbe marathon slick 20/26", 35mm leveät. 5bar paineet, ratastus 39/53 ja 11-34. Ohjaustangon leveys n. 45cm, paino luokkaa 15kg sisältäen tarakan, lokasuojat ja niskatuen.

-vaihtoehto 2

-tulos;

  • 2:16

  • 44,8km/h

  • 52km/h

  • Päiväys: 23.8.09

-sääolosuhteet: puolipilvistä, myötätuulta 1,7m/s (mittausasema kahden kilometrin päässä)

-huomioita radasta: tasainen, lähes suora autotie asfalttipinnoitteella. Kunto varsin hyvä, joskin viimeisen 100m:n matkalla oli 5m leveä sorakko tietyömaan takia. Sijainti Oulu, Rajakylä. Tien nimi Ratamotie, ajo alkoi tien eteläpään kääntymäpaikasta siten, että 70m ennen lähtöä aloin nostamaan vauhtia 15km:h:sta ylöspäin täydellä voimalla.

-muita huomioita: maksiminopeus yllätti positiivisesti; en ole tasamaalla ylittänyt tuolla pyörällä viittäkymppiä. Uudet rattaat ja vaihteiston huolto auttoivat näköjään. Ensimmäisen 800m:n keskinopeus oli n. 48km/h, sen jälkeen alkoi hapottaminen laskea ajonopeutta. Maaliin nopeudella 42,5km/h. Heti ajon jälkeen ihan hirveä olo, koko repäisyn keskisyke oli 192bpm, maksimit luokkaa 198. Jalat aivan tukossa, vaikka ajoin lämmittelyä n. 4km ennen lähtöä. Piti ajaa vielä kymmenen kilometriä jälkikäteen, että jalat tuntuivat suhteellisen normaaleilta.
Pitääpä hakea jokin alamäkipätkä, niin saa kunnon lukemia seuraavaan vetoon.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Taisit vetää ihan suhteellisen tosissaan ;). Tuo on nyt sitten Lowride-sprintin ennätysaika. Panokset kasvaa.

Ajattelin tänään käydä tsekkaamassa yhden potentiaalisen lenkin Espoon Kivenlahdessa. Tavoitteena alle 3 minuutin aika 8)

Edit: Lenkki oli oikein hyvä, mutta vetoja ei pysty tekemään ilman liikenteenohjausta tai riskeeraa henkiä. Paikka oli siis Espoon Kivenlahti: Ruukintie, Tiilenvalajantie, Ruukinmestarintie ja loppusuora taas Ruukintie. Loivahkoa nousua ja laskua, 3 suorakulmaa ja yksi loivempi.

Viimeksi muokannut yuruki, 23 Elo 2009, 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nazca Gaucho 24"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pistämpä sitten toisen ääripään tuloksen. Kävin 3vaihteisella clwb:lläni kahteleen hyvän 1,7km pyörätien pätkän. Sellaisen löydettyäni kellotin sen aikaan 3.30, keskari 29,1km/h. Tie on risteyksetön ja liki suora pyörätie, myötätuulta oman ja 10km päässä olevan sääaseman mukaan muutamia metrejä sekunnissa. Tie metsän keskellä, eli maa tasossa tuskin tuotakaan. Alamäkeä on, mutta suuruusluokaltaan alku- ja loppupään korkeusero luokkaa 1-2metriä.

edit. Uudella lowlwb:llä 3.20, eli keskari 30,6km/h. Yllättävän pieni on ero, 5% :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

yuruki kirjoitti:

Taisit vetää ihan suhteellisen tosissaan ;). Tuo on nyt sitten Lowride-sprintin ennätysaika. Panokset kasvaa..

Täytyy sanoa, että tässä 174cm/94kg kunnossa ei juuri kovempaan pysty, kyllä niin pahasti maistui veri suussa lopussa. :mrgreen: 1090 wattia pystyy antamaan hetkellistä tehoa Polarin mittauksen mukaan, mutta se ei paljon lohduta kun on ihan liikaa kiihdytettävää läskiä. Jotain tuolle mahalle pitäis tehä.
Mutta hirveän iso merkitys on sillä, ettei ole käännöksiä: tuossa pystyy pitämään kuitenkin tosi kovaa puristusta sen pari minuuttia yllä, ennen kuin hapot lyö liikaa päälle. Käännösten kanssa ei olisi pystynyt antamaan tuonkaan vertaa voimaa polkimiin.
Kattoo nyt, kun työmatka venyy 3,6km:sta 13 km:aan: josko tuota alkaisi kestävyyttäkin löytymään enemmän.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Kova repäisy kyllä.

Käännöksillä rata on tosiaan aina pahempi, kun joutuu aina kiihdyttämään mutkan jälkeen ja hapot kasvaa.

Yritän ensi viikon alkuun tehdä pohjat, kun loppu viikosta vien M5:sen Hesaan ja sitten sitä ollaankin taas talvi puutteessa. Tiistaina olisi myös ohjelmassa PM- aika-ajot, jos flunssa antaa myöten.

Täältä ei vaan yksinkertaisesti meinaa noita tasaisia pätkiä löytyä :(

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Käännöksillä rata on tosiaan aina pahempi, kun joutuu aina kiihdyttämään mutkan jälkeen ja hapot kasvaa.

Eikä pidä aliarvioida tuulen merkitystäkään. 1m/s=3,6km/h. Jos siis maatasossa tuulee 1m/s ja ajat myötätuulen 40km/h, niin samalla voimalla samaan vastatuuleen kulkee n. 32,8km/h. Kilometri toiseen suuntaan 40km/h ja sama takaisin 32,8km/h niin keskinopeus ei ole 36,4, vaan 36km/h. Tuo kokkolan tuuli oli varmasti enempi kuin 1m/s, veikkaan että maatasossakin 2-3m/s joka olisi siis 7,2-10,8km/h. Vastatuuli osuudella revityt huiput 40km/h olis myötätuuli puolella 54,4-61,6km/h. Myötätuuli osuus oli kokkolassa suojaisampi, eli siellä ei tuollaisia tuulia ollut.
Laskelmissa huomiotta jää vierintä vastukset.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pastori kirjoitti:
  • Gps trackerin info korkeuskäyrästä yms. (kml tiedosto) > kml tiedoston voi sitten tuupata googlemapsiin.
  • Mikäli korkeusinfoa ei ole, voisi suorituspaikat silti kerätä googlemapsiin jemmaan - joku voi halutessaan käydä ajamassa saman pätkän.

Millä tavalla saisi korkeustiedot luotettavasti? Missä kartoissa olisi, tai olisiko asiallisenhintaisia gps-laitteita, joilla korkeus tulisi tarkasti?
Tuttujen gps-laitteissa on aivan hirveitä heittoja, yhtäkkiä muka 20 m hypätään ylös, vaikka ei välttämättä mitää mäkeä ole. Netistä löytämissäni kartoissa ei ole käyttökelpoisia korkeuskäyriä (tosin etsintäni on ollut epäsystemaattista).

Testailin vielä julkaisematonta pyöräilysimulaattoriani tasaisella 1.7 km:n radalla. Täytyy tuota lentävää lähtöä vielä viilailla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-sprintti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tampereen seudulla paras keksimäni paikka tuolle on Kangasalla: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 51842&z=15

EDIT: tuossa on myös pyörätie, vaikka tuosta kartasta sitä ei tietenkään näe.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin