Kiekon rihtaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Rihtaatko kiekkosi itse?

Kyllä. Rihtaan kiekkoni pyörän haarukassa.

10
22%

Kyllä ja omistan rihtauspukin.

15
33%

En, koska ei hermot riitä.

2
4%

En, koska se ei maksa paljon teetettynä.

2
4%

En, mutta olen kiinnostunut opettelemaan.

17
37%
 
Ääniä yhteensä: 46

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.mc-scatter.com/polkupyorat-p ... _5897.html Itse olen tilannut pinnoja 100kpl erissä täältä . Saa Sapinia ja Symotekin pinnoja .

Olisko toi 2.34mm pinnan sopiva tandem/kuormapyörälle. Takakiekoksi siis. Vai olisko vielä tanakampia jossain?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

3mm pinnaa jos kiekot ovat 36 reikäsiä . Jos käyttää tandem kiekkoja , luulisi riittävän ohkasemmat . Vanteet kannattaa valita mahdollisemman jäykät . Yksikerrosvanteilla ei pitkälle poljeta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mistä niitä 3 millisii saa? Tuplakerros on vanne. Sikatanakka. Levee.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Mistä niitä 3 millisii saa? Tuplakerros on vanne. Sikatanakka. Levee.

Niin ja mistä niitä tanakoita ja leveitä, ei ollu tuossa kuormassa joka Jojensuusta tul:?;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mistä niitä 3 millisii saa? Tuplakerros on vanne. Sikatanakka. Levee.

Niin ja mistä niitä tanakoita ja leveitä, ei ollu tuossa kuormassa joka Jojensuusta tul:?;)

Tarviksä?

Mulla on siis kaksi kaupasta ostettua. Ne on täällä kotiromuissa :)

Olin aatellu niistä tohon Bakfietsiin laittaa sen KT-2 navan. Mutta sille vois käydä muukin vanne. Oliko Nallella niitä 559 sähköpyörän tanakoita kiekkoi vielä? Jos mulle olis semmonen niin noista erityisen tanakoista saatais Tavastille ja PW:lle tandemin kestävät kiekot?

Alkaako tää nyt mennä vähän liian rennoks tää kamojen vaihtelu.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kaverilla on viellä myynissä 15€ / kpl . Sähköpyörän kiekkoja .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Kaverilla on viellä myynissä 15€ / kpl . Sähköpyörän kiekkoja .

Mikä niistä tekee sähköpyörän kiekot? Mitkä navat niissä on? Käviskö 2WRtandemiin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Kaverilla on viellä myynissä 15€ / kpl . Sähköpyörän kiekkoja .

Olikos ne niitä samoi kuin mulla oli jo se 406?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ne mun on 32 millii leveet ja näköjään 32 pinnalle.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Velocityn vanteita olen suosinut siellä missä tarvitaan kestävää vannetta. Mm. Velocity Chukker on kestänyt monta vuotta hyvin rahtipyörässä jossa normaalisti pyörä+rahti noin 90kg, kuski päälle. Senkin vanteen saa vaikka 48 reikäisenä.

http://www.velocityusa.com/product/rim_ ... ons/tandem

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onkos muuten sille nippelin pituudellekin jotain kätevää laskuria, koska en tietenkään muistanut mitata sen pituutta ja niitähän on erilaisia :roll: ? Entä kannattaako nippeleitä ostaa samalla kertaa saman verran kuin pinnoja?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Onkos muuten sille nippelin pituudellekin jotain kätevää laskuria, koska en tietenkään muistanut mitata sen pituutta ja niitähän on erilaisia :roll: ? Entä kannattaako nippeleitä ostaa samalla kertaa saman verran kuin pinnoja?

Pinna tulee nippelistä joka tapauksessa läpi, joten se voi olla minkä mittainen tahansa ja aina toimii. Nippelin pituudella on merkitystä vain paksujen vanteiden kanssa että ylettää pinna-avaimella kiertämään pinnoja. Vanteen puoleltahan saa silti aina nippeliä kierrettyä.

Tavallisesti nippelit ovat lyhyitä, mutta pitkillä nippeleillä voi käyttää liian lyhyitä pinnoja, jos on vaikka ostanut väärät. :)

Varapinnoissa nippeleitä ei tarvita niin paljon kuin pinnoja. Yleensä nippeli säilyy ehjänä ja voidaan käyttää uuden pinnan kanssa. Toisaalta nippeleitä menee toisinaan rikki rihtaushommissa ja joskus on katkennut myös nipplelistä. Sanoisin silti, että kymmenen varapinnaa ja viisi nippeliä. Toisaalta ei ne nippelit maksa juuri mitään. :?

Sitten kun nuo kymmenen on tarvinnut vaihtaa, on aika vaihtaa kaikki, sillä katkeamistiheys lisääntyy loppua kohti. Toisaalta kireät pinnat eivät helposti katkeile väsymiseen. Kireät pinnat katkeavat helpommin kun jotain menee pinnojen väliin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Asia selvä, kiitos hyvästä selonteosta :) .

Vaihdettu pinna on ainakin vielä pitänyt, eikä kiekosta ole hajonnut muita pinnoja.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

sompi
Viestit: 82
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja sompi »

Tekeekö mikään liike Oulussa nojapyörälle remonttia? Lähinnä olisi tarvetta tuolle pinnan kiristykselle vai rihtaustako se ammattitermein on. Itse en omista avainta enkä ole koskaan tätä tehnyt niin parempi jättää ammattilaiselle. Tuossa sähköistetyssä takavanteessa on vieläpä todella löysän tuntuiset nuo pinnat ja kilsoja on kuitenkin tullut jo noin 500, niin olisi varmaan hyvä käydä läpi ettei vanne mene vinoon jossain pompussa. Elikkä onko tietoa missä voisi teettää tai onko täällä joku jolla olisi aikaa ja kiinnostusta. Maksan toki, ettei tarvitse talkoilla tehdä! Urheilu-ulapasta kävin kysymässä mutta eivät kuulemma ota nojakkeja vastaan ollenkaan, kun ei saa telineeseen kiinni.

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nuo sähkönapojen pinnat on aika kovilla. Kiinan pojan pinnat ei tahdo niissä pysyä piukoilla.Olen pinnannut muutamalle kaverille uusiksi ja laittanut mopon 3mm pinnat . Ovat ruveneet sen jälkeen pysyyn kontiksessa.

Vastaa Viestiin