Normiajo ei kuulu sanavarastoon vphlla, kun kuntoa on ja menohaluja vuorelta alas yli 80 km/h trikellä. Noilla ajohaluilla laittaisin suosiolla vahvemman putken, kun kisahenkistä ajoa tulee varmasti.
Mbb- pyörien keularakenteet
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
vph kirjoitti:Tällainenkin keulasätös olisi nyt tarjolla, mutta kun luin joosehan kokemukset tuossa edellä, niin ehkä tämän kestotesti voisi jäädä turhan lyhyeksi. Tai no, voihan nuo vinoputket vaihtaa vahvempiin. Se kyllä vesittäisi alkuperäisen "melkein bolt-on" ajatuksen.
Vaikka keula ei taidakaan olla asiallinen, niin olisihan tässä kuitenkin tuollainen ehkä jopa toteuttamiskelpoinen tavarapyöräaspekti?
Kyllä tää miusta näyttää toteuttamiskelposelta, keulansakin puolesta. Miun RR:ssä samankaltanen ratkasu, ajokokemukset siitä vielä tosin vähäiset.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
vph kirjoitti:Toimisikohan alla olevan kuvan esittämä keularakenne? Se olisi helppo valmistaa, ei taivutteluja (kuvittelen, että haarukkaa ei tartteisi levittää). Purettavissa ja säädettävissäkin ainakin jonkun verran satulaputken pituutta muuttamalla. Ketjuputket on pulttiliitoksella kiinni tuossa pitkässä dropparissa... tulisiko tuosta kokonaisuutena liian joustava?
Kohta joku tietysti sanoo, että mähän olen tuollaisella ajanut jo kekkosen ajoista saakka
Ehdottasin, ett taitat haarukkaan kruunusta jotta tulee ofsettiä tarpeeksi ja levität haarukan. Muok tarkotus oli sanoo, ettei bhaarukan muotoilu oo mahoton tehtävä, tietyst tarttee hitsata se haarukan taitos kohta. Tai sitten valitsee pidemmän haarukan, esim 622:n 559 kiekolle ja taivuttaa ofsetin myös - ei tartte hitsata.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
PW kirjoitti:Miun RR:ssä samankaltanen ratkasu, ajokokemukset siitä vielä tosin vähäiset.
Kas, niinpäs olikin ihan samanlainen rakenne. Kokeneena testikuljettana voisit nyt ottaa asiaksesi testata tätä urakkaluontoisesti?
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
vph kirjoitti:PW kirjoitti:Miun RR:ssä samankaltanen ratkasu, ajokokemukset siitä vielä tosin vähäiset.
Kas, niinpäs olikin ihan samanlainen rakenne. Kokeneena testikuljettana voisit nyt ottaa asiaksesi testata tätä urakkaluontoisesti?
Kiekot on neukkupyörässä, pittää varovast pojalta kyssyy, ajjaako se sillä - jos sais vähäks aikaa lainaan ku on viel kelejä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Keulasta rälläköity ylimääräset häiritsemästä. Rungon palikoitakin sovitellu - pittää vissiin tehdä tälle oma ketju kun näyttää tästä syntyvän pyörä;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13804
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Nyt on jämäkän näköinen runko. Ilmiselviä Koston piirteitä näyttäisi olevan tässä tekemisessä.
Jotenkin minua ei lakkaa huvittamasta mielikuva, joka minulle tulee Pastorin Kostosta. "Pastorin kosto" kuulostaa niin dekkarin nimeltä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
jori kirjoitti:Nyt on jämäkän näköinen runko. Ilmiselviä Koston piirteitä näyttäisi olevan tässä tekemisessä.
Jotenkin minua ei lakkaa huvittamasta mielikuva, joka minulle tulee Pastorin Kostosta. "Pastorin kosto" kuulostaa niin dekkarin nimeltä.
61mm putki, tehnee vaikutelman jämäkkyydesta, enää tarttee jämäkät liitokset
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Innostus Airbikeen tarttui havaittuani sen etupään taittuvan kokonaan rungon alle. Aidossa airbikessä keula on tehty pythonien tapaan silmukaksi. Omani tein osittain pystärin takahaarukasta. Etunavan ja nivelen väli oli huonekaluputkeasize=85 [/size]sekä toispuoleisen nivelen laakeripesät. Rakenne ei ollut harkittu vaan olemassa olevat osat ja tekemisen helppous saneli sen
Keula taittui nätisti rungon alle, mutta ohjausgeometria on sellainen että keula pyrkii kaatumaan eli sitä on aktiivisesti pidettävä jaloilla pystyssä. Kai siihenkin olisi tottunut, jos olisin halunnut Laitoin ohjaukseen kumin pitämään keulaa pystyssä, jolloin jaloilla kannattelun tarve väheni, mutta kumi haittasi ohjausta ja taittamista varten kumi täytyi irroittaa. En kokeillut pyörässä lainkaan ohjaustankoa. Hyvä taitettavuus oli inspiraation lähde tämän tekemiseen, mutta ajettavuus ilman ohjauskumia ja -tankoa oli mielestäni liian huono. Puutteiden takia en viitsinyt tehdä pyörää edes kunnolliseen käyttökuntoon vaan purin sen talven jälkeen helpommin taittuvan ja paremman ajettavan pyyttonin osiksi. Testaaminen jäi siis puolitiehen.
Ohjauskumin ja -tangon kanssa pyörä olisi ollut varmasti aivan kiva ajaa olihan sen geometria kopioitu aidosta Airbikestä.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Pystäreistä MBB:n muokkaamisen ongelma on, ett vaikee tehdä seuraavaksi samanlaista, vaikka olis löytyny sopiva malli. Aina on seuraava aihio vähän erilainen tai kiekot, renkaat, joku muu osa vähän erilainen ja se muuttaa helposti koko suunnitelman
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7090
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
PW kirjoitti:Pystäreistä MBB:n muokkaamisen ongelma on, ett vaikee tehdä seuraavaksi samanlaista, vaikka olis löytyny sopiva malli. Aina on seuraava aihio vähän erilainen tai kiekot, renkaat, joku muu osa vähän erilainen ja se muuttaa helposti koko suunnitelman
Oon ehottanu aiemminkin, mutta kertauksena vielä:Tee jigi. Jigiin pultataan etu- ja takadropoutit, emäputki ja poljinkeskiö, lopuksi välit täytetään putkilla. Tuolla meiningillä saat seuraavankin samanlaisen helposti ja nopeasti. Luultavasti sulla on jo hyvä mallikin tiedossa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7090
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Jigiin voit tehdä dropparinpaikat 559 ja 622 koolle, muita et varmaan tarvi? Ja jigillä voit tehdä pyörän vaikka kokonaan metritavarasta, etkä oo vanhojen runkojen armoilla.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Vilijami kirjoitti:Jigiin voit tehdä dropparinpaikat 559 ja 622 koolle, muita et varmaan tarvi? Ja jigillä voit tehdä pyörän vaikka kokonaan metritavarasta, etkä oo vanhojen runkojen armoilla.
Tottakai metritavarasta on eri juttu - pähkäilin ja päivittelin tätä romukasa ongelmaa ja siitä pyörien tekoa. Romuista tekemisessä on hyvät ja huonot puolensa, niin myös metritavarasta tekemisessä Jälkimmäisessä, joutuu kaikki, keskiöt, dropparit ym hitsaamaan kiinni ja sillon sitä jigiä eniten tartteis. Romuista tekemällä, pääsee vähemmillä hitsauksilla mutta joutuu tekemään kompromisseja, ehkä enemmän tai sitten menee enemmän aikaa suunnitteluun ja oikeenlaisetn palikoiden etsimiseen Suo siellä ja ....
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Tuommonen keula-asetelma pohdinnassa. Keskiö jää kauas renkaasta, osin paksun renkaan takia ja osin putkien mittojen takia. Mitta penkistä keskiöön riittää mutta joutuu, ei ku saa käyttää lyhyitä tai erittäin lyhyitä kampia. Ohjauskulma jää myös aika pystyyn - jättö ei ainakaan oo liian iso.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7090
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Ketju hankaa ketjuputkeen tuossa asennossa?