Battle Mountain 2016

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 13413
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja PW » 23 Syys 2016, 13:40

Sisennys olikin hyvä täsmennys, näinhän se juuri on. Milan on niinku tiukka hansikas :mrgreen:
Mutt on se kaunis tai ainakin komee 8)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja lowrides » 23 Syys 2016, 14:12

PW kirjoitti:Sisennys olikin hyvä täsmennys, näinhän se juuri on. Milan on niinku tiukka hansikas :mrgreen:
Mutt on se kaunis tai ainakin komee 8)


Ruman komia se on!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6001
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja Pastori » 23 Syys 2016, 14:17

lowrides kirjoitti: Tai itseasiassa parempi tapa ilmaista asia olisi että Milanissa ei ole ulokkeita vaan sisennyksiä, joilla on yritetty leikata tyhjää tilaa pois katteen sisältä.


Nyt kun olen muutaman metrin Stradalla ajellut - sehän tavallaan edustaa peruskinneriä oikein hyvin - niin onhan siinä nyt ihan uskomaton määrä tilaa joka suunnassa (10 senttii ylös ja reilusti sinne eteen - ja mun 120 milin kammilla saa tarvittaessa ne jalka-aukotkin tukittua.. Ei siis mikään ihme että nämä Milan ja DF ovat merkittävästi pienenmpiä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 730
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja TMS » 24 Syys 2016, 22:14

Pastori kirjoitti:
lowrides kirjoitti: Tai itseasiassa parempi tapa ilmaista asia olisi että Milanissa ei ole ulokkeita vaan sisennyksiä, joilla on yritetty leikata tyhjää tilaa pois katteen sisältä.


Nyt kun olen muutaman metrin Stradalla ajellut - sehän tavallaan edustaa peruskinneriä oikein hyvin - niin onhan siinä nyt ihan uskomaton määrä tilaa joka suunnassa (10 senttii ylös ja reilusti sinne eteen - ja mun 120 milin kammilla saa tarvittaessa ne jalka-aukotkin tukittua.. Ei siis mikään ihme että nämä Milan ja DF ovat merkittävästi pienenmpiä.


Itse asiassa toi DF XL ei korkeussuunnassa ole kauhean paljoa pienempi, puhutaan muutamasta hassusta sentistä. Leveyssuunta onkin sitten kokonaan toinen tarina. Kampipituus tekee kyllä paljon tilantarpeeseen. Jalka-aukot olisi muuten minäkin voinut laittaa umpeen Stradassa 165 kammilla (ja laitoinkin Nokialla viime vuonna).

Muuten todella mielenkiintoista tarinaa lowridesilta, täytyy todella toivoa että suunnittelu tuottaat tulosta. Velotilt kun ei ole lunastanut nopeuslupauksia halutulla lailla (vaikka vikaan on kai ollut mekaanikassakin). Mutta onhan se aika erilainen kokonaisuus kuitenkin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 730
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja TMS » 24 Syys 2016, 22:23

Niin tuo DF:n 95 km/h vedon kuski oli bentrider foorumilla laittanyt tehokäppyrät vedosta http://www.bentrideronline.com/messageb ... 212&page=4 Sanoisin että Nokialla ja Battle Mountainilla on hieman eroa kuitenkin :shock: Nimittäin eihän tuo tehokäyrä mikään erityisen kova ole. Daniel Fenn jo leukaili saksan foorumilla että tuon tehokäyrän perusteella pitäisi DF:llä Battle Mountainissa päästä ainakin 115 km/h.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13413
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja PW » 01 Loka 2016, 11:53

http://jalopnik.com/this-record-breakin ... 1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja vaaka » 01 Loka 2016, 15:17

En viitsinyt kinjaan logata, joten en voinut korjata äskeisen linkin tietämättömän kommentteja, joiden mukaan nojakilla ei muka voi sprintata, hänen näkemättömyytensä ollessa ´"todisteena". Juuei.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9078
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja jori » 01 Loka 2016, 17:11

PW kirjoitti:http://jalopnik.com/this-record-breaking-bicycle-operates-at-the-equivalent-1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.

Ihan mukavan oloisia nopeuksia tuolla voisi pitää matkanopeutena, vaikkei olisikaan mikään teräskinner.

Analysis of the vehicle performance showed that Eta requires less than 198 watts of pedal power at 90 km/h, which translates to a 9,544 MPGe highway fuel efficiency. This is the highest per-passenger MPGe of any existing transportation technology at this speed.


Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen, pääsisi helposti pelkällä apumoottorilla ja perusakulla Tampereelta Helsinkiin parissa tunnissa energiakustannuksen jäädessä kaikkineen selvästi alle kymmenen sentin. Helsingistä Lappiin ja takaisin tuolla ajaisi samaan aikaan kuin autollakin, mutta polttoainekustannukset olisivat koko reissusta alle euron. :shock:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13413
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja PW » 01 Loka 2016, 17:25

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:http://jalopnik.com/this-record-breaking-bicycle-operates-at-the-equivalent-1787094575
Pohdintaa ennätyspyörän energiatehokkuudesta - MPGe.

Ihan mukavan oloisia nopeuksia tuolla voisi pitää matkanopeutena, vaikkei olisikaan mikään teräskinner.

Analysis of the vehicle performance showed that Eta requires less than 198 watts of pedal power at 90 km/h, which translates to a 9,544 MPGe highway fuel efficiency. This is the highest per-passenger MPGe of any existing transportation technology at this speed.


Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen, pääsisi helposti pelkällä apumoottorilla ja perusakulla Tampereelta Helsinkiin parissa tunnissa energiakustannuksen jäädessä kaikkineen selvästi alle kymmenen sentin. Helsingistä Lappiin ja takaisin tuolla ajaisi samaan aikaan kuin autollakin, mutta polttoainekustannukset olisivat koko reissusta alle euron. :shock:

Eiks se ollu 90mailia/h?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9078
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja jori » 01 Loka 2016, 20:53

200 metrin ennätys oli kyllä lähes 90 mph, mutta sitä ei aja alle 200 W teholla. Tuo 90 km/h on tuossa siksi, kun maantiekulutuslukemat ilmoitetaan sillä nopeudella.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja Härski » 01 Loka 2016, 20:59

Vähän hassusti sekotellaan noissa jutuissa yksiköitä.
Nopeusenkka siis oli melkein 90 mailia ja toi 90 kilsaa on vaan esimerkki tehontarpeesta ko nopeudella.

Hyvä esimerkki siitä miks joka maalla kannattaa olla omat mittayksiköt ja rahat kielet jne, niin saa yksinkertaisestakin asiasta monimutkaisen!
Toni

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja Härski » 01 Loka 2016, 21:03

..ihan perverssi systeemi mitata kuinka monta mailia gallonalla pääsee kun aja jotain kilometriyksikön nopeutta!
Toni

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja ajarmala » 02 Loka 2016, 01:39

jori kirjoitti:Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen,


Anteeksi, mutta eipä nyt unohdeta taas sitä tosiasiaa, että nämä luvut perustuvat Battle Mountainin tuloksiin ja siellähän on 0,67 %:n alamäki. Eli ei se ihan noin helppoa ole ainakaan tasamaalla.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9078
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja jori » 02 Loka 2016, 11:12

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:Alle kahdellasadalla watilla 90 km/h. 250 W apumoottoria, kun vähän virittäisi ja jättäisi pois nopeusrajoittimen,


Anteeksi, mutta eipä nyt unohdeta taas sitä tosiasiaa, että nämä luvut perustuvat Battle Mountainin tuloksiin ja siellähän on 0,67 %:n alamäki. Eli ei se ihan noin helppoa ole ainakaan tasamaalla.

Totta, kuvittelin, että se olisi tullut huomioiduksi tuolla 50 W lisällä, mutta kun nopeus on noin suuri, mielikuvat harhautuvat. Luulo ei ole laskun väärtti.

Alamäkeen ajettaessa vierintävastuksesta vähenee tuon mäen takia ajoneuvon kokonaispainon sataa kiloa kohden 90 vauhdissa 100 kg x 9,81 m/s² x 0,67% x 25 m/s = 164 W. Huippunopeudella 40 m/s tuo osuus on 263 W.:shock: Mitä suurempi nopeus, sitä enemmän tuosta mäestä saa lisähyötyä tasaiseen verrattuna.

Kaikki se mäen vinous, joka on yli vierintävastuskertoimesta, tuottaa nopeutta. Tuo 0,67% on nimittäin hyville renkaille mäki, jossa ne rullaavat alamäkeen itsestään. Ei mitenkään kovasti, mutta hiukan kuintekin.

Perutaan siis sen verran, että 90 km/h matkanopeuteen tarvittavaa kokonaustehoa täytyy tuottaa 362 W, joten 250 W moottorin lisäksi pitää myös polkea n. 112 W teholla koko tuon ajan, kun ajellaan Lappiin ja takaisin. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13413
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Battle Mountain 2016

ViestiKirjoittaja PW » 29 Maalis 2017, 10:04

http://ihpva.org/home/
Sääntö viilausta. Rullaluistimet kielletty lähdön avustajilta ja lähtöalustat myös.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija