jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?
Samaa minäkin tässä huolestuneena katselin. Näyttää kahdeksan millin kuusiokoloruuvilta. Eikös noiden ketjujen järjestys pitäisi ainakin vaihtaa toisin päin. Eteenpäin kulkevan vetävän ketjun paikka lähempänä tyveä ja löysän paluuketjun ulompana, niin ei joudu rissan akseli liian tiukalle. Onhan nuo taittokulmat tosin pienet, mutta ketjuvoimat on vetävällä puolella helposti 3kN luokkaa. Taittopyörän akseli saa siitä noilla kulmilla ehkä noin kolmanneksen tai nejänneksen, joten taittopyörän akseli on tuolla istuimen alla melko tiukilla.
Lukemasi ovat nähdäkseni oikein, mutta 8-millinen on kaupallisissakin ratkaisuissa tyypillinen, ja nähdäkseni kestää ihan hyvin. En muista lukeneeni ulkomaanfoorumeiltakaan yhtään valitusta että olisi pyörä tuosta pettänyt. Hankalan suuntainen rasitus laskettavaksi näin humanistille, jätän insinööreille...
Vai höm. Tarkoitatteko että tuossa lowracerissa AVAIN on 8-millinen, jolloin pultti olisi 6-millinen? Se kuulostaa jo hurjalta, jos totta.