Premnaksen peräkärrykokoelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnas kirjoitti:

No niin, sillä lailla. Viime yönä näin mielenkiintoista unta. Olin jossain pienellä kirpparilla ja yllätyksekseni löysin sieltä lähes vastaavanlaisen peräkärryn, paitsi että sen profiili oli korkeampi ja kapeampi kuin mun kärryn ja väriltään se oli viininpunainen tai jotain sinne päin. Aloin myyjän kanssa hieroa kauppaa siinä että mihin hintaan lähtee. Tarkoittaako tää nyt sitä että mun pitää kuitenkin tehdä toinenkin kärry (miehelle kans perään vedettäväksi)?

Ehdottomasti tarkoittaa :mrgreen: . Selvä enneunihan tuo oli...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt on sitten vielä pidempää reissua kokeiltu tuon koppakärryn kanssa. Hyvin toimii, mutta tuli todettua että ehkä meidän retkikäyttöön pikkuisen alimitoitettu. Voipi siis olla että joudun käyttämään koko ahkion muottia tarpeeks suuren peräkärryn tekoon. Siitä tulee sitten Sports deluxe -malli :D . Käytön myötä huomaa juttuja joita haluaa kehittää. Tuossa olevat renkaat rullaavat nekin hyvin mutta käytännön syistä (lähinnä renkaantäytöllisistä + maavara) yritän seuraavaan kärryyn saada 406-kokoiset kiekot. Retkikäytössä ei muutenkaan tarvita takapäästä aukiolevia rengaskoteloita, joten renkaat voisi sijoittaa kärryn keskelle (sivuille) ennemmin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No nyt on seuraava kärryprojekti päässyt hyvään alkuun, tänä tiistaina sai kansiosa lasikuidun. Paljon on pyörinyt päässä kehitysideoita tätä kärryä varten mutta vähän ongelmaakin ollut. Olin ajatellut kärryyn tällä kertaa 406-kiekkoja koska kärryn pituuden takia kiekot tulevat perän sijaan keskelle ja tästä seuraa mielestäni se että kärryä liikuteltaessa perä laahaisi maata jos laittaisi 203-kokoiset kiekot. Muotti on kuitenkin matala ja teettää hankaluuksia saada 406-kiekot sopivalle tasolle jos haluaa tehdä niille samalla tavalla pyöräkotelot koppaan. Voisihan ne toki sivuillekin sijoittaa mutta siistimpi ja hienompi siitä tulisi jos niillä olisi kotelot.

Voisiko joku viisaampi todeta että on oikeasti tuhoontuomittua tehdä niille kotelot, samalla kärryn painopiste nousee? Mittasin että vanhan Y-framen lastaustason korkeus lattiasta on 27cm ja tuon uuden korkeus olisi 32cm, oletuksena että alla on duranot eikä mitään isoja renkaita. Y-frame on kuitenkin leveämpi kuin mitä tästä muotista tulee, tarvisi tarkistaa leveyserot kun en muista. Tuleeko kärrystä siis huomattavan kiikkerä tuollaisilla korkeuseroilla? Vaikea sanoa kun ei ole kokemusta, onko jollain muulla?

406-kiekkoja puoltaa myös maavaran saanti, koska retkikärryä tulee vedettyä poluillakin yöpymispaikkaa etsiessä. Siksi toisaalta ei olisi hyvä sijoittaa kiekkoja sivuille koska tämä leventäisi kärryä ja mielestäni tämän kopan käyttämisen pointti hiukan häviäisi, sen kaupeudesta on ollut hyötyä. Mielessä kävi kyllä sekin jos laittaisi 203-kiekot keskelle ja perään jotkin pikkuiset peräpyörät estämään perän kolhiintumista silloin kun sitä liikutellaan käsin eikä pyörällä - mutta lieneekö tämäkään kovin siisti ratkaisu.

Liitteet
Peräkärry 2.jpg
Peräkärry 2.jpg (128.54 KiB) Katsottu 8400 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tästä ei oo enää kovin pitkä matka siihen kinnerin rakentamiseen.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kaikkein parasta oppiahan on nolata itsensä julkisesti, niin toki tällainen oppimistilaisuus kannattaa ottaa onkeen! Ja en tod tarkoita sun projektia, se näyttää jälleen kerran erittäin lupaavalta, vaan mun räknäilyjä to kärryn kaatumishetkkydestä..

Jos nyt oletetaan ton "lastauskorkeuden" tarkoittavan kärryn painopistettä lastattuna, niin noilla mitoilla ja oletuksilla kärriä kumoon kampeava momenttivarsi kasvaa noin 19%. Ja koska momenttivarsi on pidempi, saavutetaan kaatumisen aihettama momentti pienemmällä voimalla, joka on1/1.19 eli 84% alkuperäisestä kaarrekiihtyvyydestä. Mutta koska kaarrekiihtyvyys kasvaa nopeuden neliössä saavutetaan tarvittava kiihtyvyyden pienentyminen neliöjuuri 0.84 =0.92 kertaisella nopeudella alkuperäisestä.

Eli suomeksi sanottuna: jos vanha kärri on "nostanut tassua" jossain kurvissa esimerkiksi 30kmh nopeudessa, niin uusi kärri tekee sen noin 27.5 kmh vaudissa. Rakentaja saa sit itse funtsia, kuinka merkityksellinen toi muutos on..

Sit kun joku selvittäisi miten käytös muuttu kun otetaan tien epätasaisuudet huomioon! Se ei sit enää mee yhtä suoraviivaisesti, jos nyt toikaan edes oikein meni!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Edellinen hieno kärry tuossa, en välttämättä ymmärtäny mitä muita muutoksia tähän uuteen tulossa ku 406 kiekot. Meinasitko tuolla vanhalla muotilla tehdä töän uudenkin? Jos teet uuden muotin, eikös noinkin matalaan koppaan saa 406 kiekot mahtumaan, eikä tartte nostaa painopistettä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kiitos tästä pohdinnasta! Jäin kyllä vielä miettimään sitä leveysjuttua, kun tässä on nyt kaksi eri mittaa. Olen käsittänyt että kapeampi ei ole niin vakaa kuin leveämpi, joten nyt kun tuloksena olisi kapeampi ja korkeampi, yhdistelmä ei välttämättä ole kovin toivottu?

Tosiasiahan on se että tuota Y-framea mä en ole koskaan saanut nurin, edes kaarteessa joten se on erittäin vakaa varsinkin lastattuna, enkä muista että se olisi nostellu renkaita kaarteissa mihinkään suuntaan. Tyhjänä se tietty voi pomppia epätasaisuuksissa kun paino ei tasoita yhtään menoa. Sen tiedän myös että jo olemassaoleva koppakärry on sekin hyvin vakaa ajettava eikä pompi sivuttain, nosta "tassua" tai tee ajamisesta arveluttavaa. Olis vaan kiva voida ennustaa että jos nyt teen asian x tavalla y, mitä sitten tapahtuu :roll: .

Pitääkö tätä nyt yrittää kokeilla jotenkin jo omistamillani laitteilla että sais asiaan selvyyttä :roll: . En kyllä yhtään tiedä miten. Jos siihen koppakärryyn pystyisi tekemään väliaikaisen korkeuserosimulaattorin ja kävisi ajamassa parit kaarteet.

PW, vanhalla muotilla joo. Eroa vanhaan on kärryn pidennys eli käytän isomman osan muotista ja saan kärryyn enempi kuljetuskapasiteettia. Tämä pidennys aiheuttaa sen että kiekkoja ei voi enää laittaa takareunaan ettei kaikki paino ole vetoaisalla. Kyllä kävi mielessä että pystyiskö tähän olemassaolevaan muottiin tekemään minkäänlaista korotusosaa, silloinhan asia ratkeaisi...en vaan tiedä miten.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Ja nyt kun kattoo kuvaa, niin täyden kärrin painopiste lienee kyllä himan ton lastauskorkeuden alapuolella, ellei sulla ole ollu tapana pinota kaikkein painavampia tavaroita päällimmäisiks. Eli kun painopiste on alempana kuin ton laskun oletus oli on korkeusmuutos suhteessa suurempi ja näin vaikutus kaatumisherkkyyteen myös suurempi, kuin laskussa. Villi veikkaus:30kmh>25km nopeuden muutoksella vastaava kaatumisherkkyys uudella ja vanhalla kärryllä. Noissahan oli oletus että raideleveys pysyy vakiona.

Saat korkeuserozimullaattorin muuttamalla ton vanhan kärryn painopistettä sen korkeuden muutoksen verran. Ekaks selvität vanhan kärryn painopisteen kaatamalla sen kyljelleen jonkin kynnyksen laudan yms päälle ja etsit kohdan jossa ylä ja alapuoli painaaa yhyäpaljon.

Sit lastaat kärryn x määrän tavaraa mahdollisimman korkealle, esim kannen päälle teippaamalla tjms tyylillä. Näin kokeilemalla löytyy pian sopiva kuorma, jolla painopiste nousee sen- olikose nyt 5 cm- verran ylös ja eikun koeajolle!

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jottei olisi liian selvää niin olen siis sotkenut samaan pohdintaan jo kolme eri kärryä :oops: . Joten ehkä parempi olisi mitata tuon edellisen koppakärryn lastaustason korkeus ja verrata sitä sitten uuteen, eikä sotkea Y-framea mukaan kun siinä on eri leveys. Sen sijaan vanhassa ja uudessa koppakärryssä olisi sama leveys joten ehkä niitä on helpompi verrata keskenään.

Mittasin edellisen koppakärryn alaosan jalaksesta korkeudeksi 18cm ja otin Y-framesta toisen kiekon irti ja sovitin sen sivulle oikealle korkeudelle jolloin sain sen vastaavaksi korkeudeksi 24cm (tosin rengasvalinta ei olisi uuteen kärryyn sama, mutta tuskin se monella sentillä heittää). Korotusta tulisi siis 6cm.

Lisäys: mä en nyt ehkä ymmärtänyt miksi kärryn painopiste tyhjänä pitää selvittää...eiks se vaan riitä että lastaa kuorman korotuksen verran ylemmäs pohjasta, vai eiks se oo sama asia :oops: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kansi otettiin eilen muotista irti ja hiukan ehdin valmistella muottia pohjaa varten. Tässä on tullut pähkäiltyä tuon kiekkokoon kanssa ja kysyin jopa korotuspalan tekemisestä. Siinä olisi kyllä ollut kova työ ensinnäkin varmistaa että seinämistä tulee suorat myös korotuspalan osalta. Sitten ohjaajalle tuli mieleen tehdä pohjaan isommat rengaskotelot ja niin että ne jatkuvat osittain kannen alle eli kiekon yläosa peittyy hieman, vähän tähän tapaan muttei ihan noin paljoa kuitenkaan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ezzana.jpg

Tämmönen tuli kannesta, huom. väri ei ole lopullinen.

Kakkoskärryn kansi.jpg
Kakkoskärryn kansi.jpg (165.79 KiB) Katsottu 8136 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Hieno koppakärry tulossa! Kiekkokoko lienee sopivin, jos se on sama kuin jokin pyöräkoko vetävässä nojakissa. Säästyy rengashankinnoissa jne! Valitsin aikoinani trailerin, jossa oli juuri sama rengas kuin Nazca Fuegon etukiekossa :lol:

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mielellään valitsisin samaa kokoa kuin etukiekko on. Tai siis molemmat ovat 406 mutta en ole ihan varma vielä mistä hommaan tarpeeks kapeat vanteet jotta 28mm Duranot sopisivat niihin nätisti ja että peräkärryn kiekkoihin tulevat toispuoleiset akselit kävisivät niihin kun navatkin pitää olla tietynlaiset.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt ei paljoa tapahtunut muuta kuin mietintöjä. Selvisi että mulla onkin mahdollisuus jo tätä projektia varten opetella kiekon rakennus kokeneen kiekonrakentajan ohjeistuksessa, joten hulluhan mä olisin jossen siihen tarttuisi :mrgreen: . Sitä odotellessa...

Löysin myös nettikaupan jonka kautta voi tilata noita Carry Freedomin kärryn varaosia. Siellä oli akseleita, lukitussokkia, vetoaisoja ja niiden osia, kiekkojakin. Tarkoitus oli pistää tätä projektia varten samanmoiset akselit tilaukseen ja muutama lukitussokka kun vanha on hieman kärsineen näköinen, vaikkakin toimiva toki.

Lisäys: linkki nettipuljuun http://shop.planet-used.com/shop/en/.

Viimeksi muokannut Premnas, 20 Loka 2016, 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistä linkki näkyville, niin muutkin löytää :)
Tulet huomaamaan ettei se kiekon rakentaminen mitään hankalaa ole. Osaisit sen jo, jos vaan uskaltaisit kokeilla :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen vaan puuhastellut enkä kertonut mitään, kauheeta. No nyt eilen kuitenkin sain vihdoin pohjaosan muotista ja kaivelin siitä kiekkokotelot puhtaaksi. Joitain pakkelointeja täytyy tehdä ja kiekkokoteloiden reunat vielä siistiä ja tiivistää lasikuituhommilla, sitten pääsee kärryn rungon rakentamiseen, kiekkoihin ja loppusilauksiin. Toivottavasti aika riittäisi työn valmiiksi saattamiseen ennen kesää, kun ei tuo kurssikaan enää ikuisuuksia kestä...

Kuva0518.jpg
Kuva0517.jpg

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin