Helsingin velolla on ilmaista ajaa, mutta vain tietyt ajat. Koska kyseessä on kunnallinen liikuntapaikka, kannattaa liikuntavirastosta kysyä, voiko radan varata kisalle. Luulisi voivan. Henkilökunta sanoi, että tuulella aamun kaste poistuu tunnissa parissa, jos aurinko paistaa silloin, kun lämpö oli 15 asteen paikkeilla aamulla. Vaihtelua on varmasti olosuhteista riippuen. Ajaa ei saa, jos on kosteutta radalla, koska rata on liian liukas, sanoi henkilökunta.
Velolle tulee lehtiä loppukesällä ja pienempää töhkää kesällä myrskyssä. Tuulella yläosaan radasta osuu ohjaukseen vaikuttavia puhalluksia. Mutkat on kallistettu 37,5 astetta ja radan leveydestä johtuen ulkolaita on useita metrejä korkeammalla kuin keskusta ja se on kokemattomalle pelottavaa. Joillekin kokeneillekin... Pääsuoran jälkeisessä mutkassa on hieman epätasaisuutta, joten huonolla tuurilla pieni täräys suoran ja mutkan palojen välissä tuulen puuskan osuessa ylityshetkelle voi aiheuttaa sydämen tykytystä. Ei pitäisi olla ongelma oikeasti jotain alle 7-8 m/s, jos ei ole ylhäällä hirmupaineisilla renkailla. Täräys näyttää pahemmalle kuin tuntuu. Radan pito kuivana on uskomaton ja kallistukset myös näyttävät ja tuntuvat turvattomammilta kuin on. Henkisen puolen juttuja ajorohkeuden testi.
Nikoko puhui yläreunan suunnittelun tehdyn 60 km/h nopeudelle. Minun nopeuksillani tri pyörällä 50 tuli metrin sinisen viivan yläpuolella ajaen, mutta kokeeksi ajoin ylempänäkin. Pitävä rengaspari tosin ymmv.
Kun netistä katsoin loppukesästä aukioloajat, ne erosivat toimiston vieressä olevasta lapusta. Siksi kannattaa varmistaa paikan päällä käytettävät ajankohdat. Jos terveenä olen, voin ajankohtaa miettien käydä paikalla varmistamassa aikavaihtoehdot. Tämän vuoden vapaavuorot saattavat erota ensi vuodesta tosin.
Kisamuotoa ajatellen rata on niin leveä, että ohittamiseen on tilaa.
Turun velon ihanneajoaikakin olisi hyvä selvittää ja herkkyys kosteudelle.