Ohjauskulmat/tadpole

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Ohjauskulmat/tadpole

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tämä nyt ei ole varsinaista rakentelua, mutta sain paketin pyörän osia Nivalasta ja olen kokoilemassa niistä tadpole trikeä.

Onko olemassa jokin yleispätevä tapa määritellä millainen auraus/haritus ohjaavissa pyörissä pitäisi olla? Laitoin nyt aluksi aika nollille, mutta jos se alkaa syödä renkaita, minne päin ja kuinka paljon pitäisi muuttaa ja mistä sen tietää...?

:-o Nimim. 3-ulotteiset palapelit on kivoja

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ohjauskulmat/tadpole

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nolla on hyvä. Tarkistusmittaus paino päällä, saattaa olla että joissakin tadpoleissa vaikuttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjauskulmat/tadpole

Viesti Kirjoittaja jori »

0-kulma on hyvä. Periaatteessa pieni, ehkä 1 mm aruraus voisi teoriassa olla hyvästä, koska se kompensoi vierintävastuksesta aiheutuvan välysten siirtymisen eteenpäin ajaessa harituksen suuntaan, mutta noin pienellä aurauksella ei ole fillarin renkaalle mitään merkitystä. Tavoite kuitenkin on, että kun pyörällä ajetaan suoraan eteenpäin, aurauskulma on nolla.

Välyksiä voi kokeilla laittamalla kavarin istumaan kyytiin ja mittaamalla renkaaseen piirrettyjen merkkien väliä samalla työnnellen pyörää eteen ja taakse. Jos mitta muuttuu kaksi milliä suunnan vaihtuessa, oikea aurausasetus on tästä puolet, eli yksi milli. Arvelen kuitenkin vierintävoimien olevan niin pienet, ettei välystä löydy millin vertaa.

Tärkeämpää kuin milli tai kaksi ensiasennuksessa, on käytössä olevan pyörän seuraaminen, etteivät aurauskulmat pääse senttitolkulla siirtymään. Oikealle viettävän ajoradan takia liika auraus kuluttaa oikean eturenkaan, liika haritus vasemman.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauskulmat/tadpole

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kitooksia, tällä pääsee hyvin alkuun.

Kun vain saisi vielä asennetuksi valoa vähän niin pyörä alkaisi olla ihan käyttökunnossa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin