SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Piirsin tällaisen version SH31:stä:

SH31 25.11.2016.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja vph »

Härski kirjoitti:

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.

Mutta onko yhtään kiikkerämpi kuin mikä tahansa kaksipyöräinen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

On, kaksipyöräistä voi kallistaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.

Joo, niinpä on. Lähtee tosiaan kaatumaan vauhdilla vasemmalle käännyttäessä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

Joutuu lisäksi tekemään hieman pidemmän, että tapapyörä mahtuu selkänojan taakse. Toisaalta tämänhän saisi toimivaksi sillä sivuvaunun korkeutta säätävällä kallistuskahvalla, josta oli puhetta Petrin Syrjiksen yhteydessä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

Hauskasti se ajatus kiertää näissä suunnitelmissa, keskustelujen ja uusien ideoiden myötä (siis itselläkin, vinhasti) Sakarin tarttee enää jättää sivuvaunu pois :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja jos on kivaa kun kytätään ja arvostellaan mestareiden tekosia, niin penkinkannatin näyttäis olevan törmäyskurssilla ketjun kans, eikä etäohjauksen pitkittäistankokaan kauheen leveesti elele tuolla kampikeskiön paikkeilla.

Mut skissihän tää vaa on, joten pikkuviilauksia ei paranis vielä kytätä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Niin, tarviiko kuljettaa mukana aina kolmatta pyörää jos kahdella pärjää :)
Jos silloin tällöin tarvii lisää tavaratilaa, kallistuva sivuvaunu kaksipyöräiseen voisikin olla parempi idea.
Sivuvaunun pyörän ei tarvitse olla kallistuva, vaan yksikin nivel riittää kuten tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=LXUyA2oY5vc
Eri asia jos on tasapaino-ongelmia, silloin kallistumaton trike on paikallaan.

Viimeksi muokannut Jarcco, 26 Marras 2016, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mutta jos lähtee tolle jarcccon viitoittamalle muunneltavan kuljetuskapasiteetin tielle, niin eikö perävaunu ole jo keksitty siihen tarkoitukseen?

Vie vähemmän kaistaa, tulee imussa yms etuja verrattuna sivuvaunuun.

Mut olis kyl erilaisuudessaan hieno!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka

On toki vielä tallella, mutta enpä taida lähteä kokeileen. Kun muistaa SH31:n lähtökohdan (ikääntyneet ja tasapainohäiriöiset), on suunnittelu edennyt aivan vikasuuntaan ja taidanpa palata takaisin pienen muutoksen jälkeen tähän:

SH31 26.11.2016.png

jossa polkimen jatkos on tarkoitus hoitaa näin:

Polkimen jatkos.png

Edit

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.

Tällaista mekanismia tarkoitin. Siinä on pyörän runkoon hitsattu SH29 tuttu holkki hitsattuna pyörän runkoon. Tuohon holkkiin on työnnetty pyöreä sivuvaunun akseli, jossa on mutka tai muuten kiekko on kiinni parikymmentä senttiä sivussa. Putkessa on kahva, josta voi säätää kallistusta. Toki tarvitaan lukko kallistusen lukitsemiseksi, mutta idea on tuossa kuvassa alla. Koko homma kiinnitetään tutusti narulla kiinni runkoon, jottei putoa holkista. Samalla naru tukee sivuvaunua etu-takasuunnassa. :)

Sivuvaunun korkeussäätö.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\

Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.

Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)

Vastaa Viestiin