LWB suunnitelma - neuvoja?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja vph »

Tämä suunnitelma syntyi aika paljon Premnaksen läskipyörä-keskustelun seurauksena, itselläni on nimittäin kellarissa yksi teräsrunkoinen naisten täysjäykkä maastopyörä ihan tyhjän panttina. Siitä saisi nojapyörän kai suht helposti, joko MBB:n tai tällaisen perinteisen LWB:n. (Suunnitelmia on, saisipa joskus jotain aikaiseksikin...)

Selityksiä:

  • Alkuperäinen pyörän etuosa keskiöineen käytetään kokonaisuutena, samoin takakolmion seatstayt ja chainstayt. Välille hitsaillaan muutama ohut putki.
  • Kuvaan piirretty 48 asteen kulma täyttää jopa WRRA:n nojapyörämäärityksen (on yli 45 astetta), eli ei ole "vain" Crank Forward.
  • Renkaina säilyttäisin nykyiset 55 millin Big Applet.
  • Työmatkafillariksi tulisi, jos joskus saisin aikaiseksi. Siksi suht korkea istuinkorkeus ja pysty asento ei olisi haitaksi. Kai.
LWB-VTT-V3.png
LWB-VTT-V3.png (91.94 KiB) Katsottu 2228 kertaa
LWB-VTT-V3-steering.png
LWB-VTT-V3-steering.png (59.42 KiB) Katsottu 2228 kertaa

Olisiko foorumilaisilla mielipiteitä näihin pohdintoihin:

  • Onkohan akseliväli liian lyhyt ja sen seurauksena rakennelma ihan liian takapainoinen asfaltillakin ajoon?
  • Onko ohjauksen rakenteessa jotain toimimatonta? Se on korkeussuuntaan hieman säädettävä ja ohjaustangon puoleisen pään laakerointi tehty uniball-nivelillä (nivelvarsilla).
  • Onkohan alhaalla oleva ohut 20 mm diagonaaliputki tarpeeton?
  • Mahtaisko tuo tarvita ketjun ohjainrullaa?
  • Mistä kevennetään?
  • Parannusehdotuksia?
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

vph kirjoitti:

Olisiko foorumilaisilla mielipiteitä näihin pohdintoihin:

  • Onkohan akseliväli liian lyhyt ja sen seurauksena rakennelma ihan liian takapainoinen asfaltillakin ajoon?

Ei, takapainoisempikin toimii ihan ok. Mutta näyttää vähän pieneltä penkin ja poljinten väli.

vph kirjoitti:

- Onko ohjauksen rakenteessa jotain toimimatonta? Se on korkeussuuntaan hieman säädettävä ja ohjaustangon puoleisen pään laakerointi tehty uniball-nivelillä (nivelvarsilla).

Toimivalta näyttää periaatteessa. Huomioi että nivelissä oltava riittävästi liikevaraa.

vph kirjoitti:

- Onkohan alhaalla oleva ohut 20 mm diagonaaliputki tarpeeton?

En tiedä :roll:

vph kirjoitti:

- Mahtaisko tuo tarvita ketjun ohjainrullaa?

Vetopuolella ei, paluupuolella kyllä - heilumisen takia

vph kirjoitti:

- Mistä kevennetään?

Eipä oikein mistään paljoa voi

vph kirjoitti:

- Parannusehdotuksia?

Sarvet kauemmas polvista ainakin. Oletko tutustunut näihin ohjeisiin?: https://sites.google.com/site/recycledr ... 2-drawings
Ei varmaan ainoa oikea tapa tehdä noin, mutta ilmeisen hyvä päätellen valmistuneiden pyörien määrästä.

Viimeksi muokannut Jarcco, 02 Joulu 2016, 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ihan OK suunnitelmalta vaikuttaa. Minusta tuo diagonaali putki näyttää turhalta.

Takapainoisuuden haitta on takavanteen kestävyys. Pinnoja olen joutunut molempiin pidemmän aikaa ajossa oleviin vaihtamaan. Pitäisi rihtailla ja kiristellä vaikka 5000km välein eikä odottaa että löystyy ja katkeilee.

Komponenteista sitä on helpoin(ja kallein) keventää. Jos aihio on yli 20kg "maastopyörä" niin niistä osista ei saa 15kg nojakkia, ei edes 20kg kun runkoon tulee väkisin kilo ja penkkiin toinen kilo lisää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eihän sulla ole reitillä isoja teräviä töyssyjä? Tuollainen takapainoinen jäykkäperäinen pyörä pystyllä nojakulmalla meinaan rasittaa muuten selkää aika ikävästi. Pystärillä voi nousta seisomaan töyssyn kohdalla, mutta tässä se ei onnistu :(
Mä laittaisin diagonaalin ylemmän viistoputken jatkoksi. Ihan vaan näön vuoksi. Tai sitten jättäisin pois. Voihan sen lisätä tarvittaessa jälkeenpäin.

jviirret kirjoitti:

Jos aihio on yli 20kg "maastopyörä" niin niistä osista ei saa 15kg nojakkia, ei edes 20kg kun runkoon tulee väkisin kilo ja penkkiin toinen kilo lisää.

Saa toki, jos jättää kaiken välttämättömän pois. Mun pyyttoni on tuollainen, mutta joo tarkoitit varmasti tuollaista vph:n piirtämää :D

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja vph »

Hyviä mietteitä taas kerran, kiitos kaikille!

Kommentteja vastauksiin sekavassa järjestyksessä:

Työmatkan varrella on viisi hidastetöyssyä, joista kaksi on alamäessä ja niin pahoja, että pystärillä tulee "hyppyytettyä", trikellä on pakko hiljentaa vauhtia paljon. Voin kuvitella selkään tulevan iskun tuolla piirroksen pystyllä selkänojalla, mutta jospa tuo paksu takarengas vähän korvaisi puuttuvaa jousitusta.

Melkoinen painolastihan tuosta vehkeestä syntyisi, kun painoa tuolla lähtökohdalla, "maastopyörällä", on tosiaan paljon, 17 kg. Mutta halu olisi päästä ajamaan työmatkaa kaksipyöräisellä nojapyörällä - tai oikeastaan päästä kokeilemaan josko pysyn edes pystyssä.

Mach2 ohjeet olin joskus nähnyt, mutta ne eivät olleet millään lailla tuoreessa muistissa. Varmaan jotain noista ohjeista vielä tarttuu mukaan, vaikkakin haluaisin kokeilla nojakin tekoa pienemmillä rungon muutoksilla.

Penkin ja poljinten väli on mitoitettu omien lyhyiden mittojeni mukaan: keskiöstä penkin pohjaan noin 70 cm. Se on etäisyys, jota käytän maantiepystäreissäni.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossahan ei olisi mitään estettä laskea ylempää vaakaputkea alemmas ja saada näin istumakorkeutta alemmas?
Penkin ja kampien suhde nyt liki sama kuin Savenmaan halpiksessa

Kuva

Savenmaassa ongelma on se, että vähänkään kun polkaisee niin kuski ei pysy penkin istumakohdassa vaan valahtaa taemmas ja sitten reidet ottaa penkin etureunaan. Tukevalla, kovalla selkänojallahan tuon saa korjattua, mutta kun sylikulma on noin suuri niin seuraavaksi kuski nousee polkaistaessa selkänojaa pitkin ylöspäin.
Alemmalla istumakorkeudella saisi ilmanvastusta lähemmän nojapyörälle tyypillisiä lukemia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks siihen vois laittaa sähköavun? Ei haittaisi paino.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kun polkimet ovat nuinkin paljon penkkiä alempana, niin laittaisin leveän jousitetun pystärin satulan ja erillisen selkänojan. Tuolla ajoasennolla nojapyörän penkissä sisäreidet hankaantuvat.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Tuossahan ei olisi mitään estettä laskea ylempää vaakaputkea alemmas ja saada näin istumakorkeutta alemmas?
...
Alemmalla istumakorkeudella saisi ilmanvastusta lähemmän nojapyörälle tyypillisiä lukemia.

Varmasti näin, mutta kun duunimatka on useimmiten autojen keskellä ajoa, niin nimenomaan haluan korkemman istumakorkeuden. En tiedä onko sillä mitään todellista turvallisuus- tai näkyvyysvaikutusta, mutta itselleni se antaisi turvallisemman olon ja luulen, että moni autoilijakin kauhistelisi vähemmän.

Vilijami kirjoitti:

Kun polkimet ovat nuinkin paljon penkkiä alempana, niin laittaisin leveän jousitetun pystärin satulan ja erillisen selkänojan. Tuolla ajoasennolla nojapyörän penkissä sisäreidet hankaantuvat.

Tuo on niin hyvä idea että ostan sen nyt heti. Tuota on pakko kokeilla, meni piirustuspöydälle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Varmasti näin, mutta kun duunimatka on useimmiten autojen keskellä ajoa, niin nimenomaan haluan korkemman istumakorkeuden. En tiedä onko sillä mitään todellista turvallisuus- tai näkyvyysvaikutusta, mutta itselleni se antaisi turvallisemman olon ja luulen, että moni autoilijakin kauhistelisi vähemmän.

Ainakin hitaastiajo, tasapainoilu ja liikkeelle lähtö on korkea pyörä+kammet alhaalla yhdistelmällä helppoa. Tästä todistuksena hitaastiajon voitto Savenmaalla Nokian kisoissa toissa kesältä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pelkäsin turhaan näkyvyyttä 25 asteeseen asti, siitä makaavammaksi vetää hankalammaksi, mutta mahdolliseksi 21 asteessa. Nojaavampaa en ole kokeillut. Töyssyissä voi keventää iskua nostamalla peffan penkistä, jolloin isku tulee jaloille ja käsille, kuten pystärissä. Bunny hop ei kyllä luonnistu minulta ja tuskin muiltakaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja vph »

Täysjousitetulla Brooksin satulalla:

LWB-VTT-V5.png
LWB-VTT-V5.png (75.23 KiB) Katsottu 1908 kertaa

Runko meni vähän monimutkaisemmaksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämähän alkaa muistuttamaan Ranskalaista Sironval Sportsplexiä, tunnin ajon ennätyspyörää 30-luvulta. :D

Liitteet
Sironval_2345.jpg
Sironval_2345.jpg (29.02 KiB) Katsottu 1880 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Täysjousitetulla Brooksin satulalla:

Tuokin taitaa olla niitä kapeita, jotka toimii jos kammet on penkin alla, mutta ihan liian kapea kun jalat on eteenpäin. En ainakaan nopeasti selaamalla löytänyt mitään Brooksin tekemää leveää cruiserin satulaa.
Chopperissa oli eka koeajolla joku normaali pystypyörän satula. Jos se on pystypyörässä "vain" epämukava niin se on kyllä ihan hirveä tilanteessa jossa kammet on puoli metriä penkin etupuolella. Kirjaimellisesti uppoaa perseeseen :mrgreen:
Eikä tuollaisella "selkänojalla" aja kukaan jos nojakulma on noin loiva :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB suunnitelma - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Itse kun tykkään yksinkertaisuudesta, niin esitän suoraa yläohjausta. Keith Mossin esikuvan mukaan:Kuva
On ainakin helppo tehdä. Rungossa on vain 4 itsehitsattua kohtaa. Helppous ei tosin taida olla tämän projektin toteuttajalla edellytyksenä :P

Vastaa Viestiin