Muutettu SH18

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11674
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Joulu 2016, 13:38

Tuntuuko se väpätys ohjauskahvoissa asti? Eli onko niin voimakasta että liikuttaa ohjausvaijereitakin?
Jos väpättää niin ettei tunnu kahvoissa asti niin silloinhan vaijerit joko on löysällä tai runko joustaa eikä siihen voi ohjausiskunvaimentimella vaikuttaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 20 Joulu 2016, 14:30

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepillä :? Mutta eihän sitä voi yksinkertanen puutarhuri kaikkea ymmärtääkään :mrgreen:

Siks että voi ajaa ilman käsiä :lol:

MBB 8)


Kannatetaan! Sitten iski muisti, irakas ei ole tykännyt noista aiemmin muistaakseni. En tiedä, olisiko erilainen MBB kuin aiemmin kokeillut korjaus tilanteeseen. Eli muille kannatetaan Sakarille varauksin.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vph » 21 Joulu 2016, 00:24

PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepillä :?


Tuollainen väpätys ei välttämättä häviä mihinkään kukkakepeillä, siis käsin ohjausta hallitsemalla. Tavallinen pystärikin voi alkaa woblata, vaikka kuinka yrittää sitä hallita ohjaustangosta, sama moottoripyörissä. Itselläni ensimmäinen hiilikuituinen maantiepyörä woblasi niin usein jyrkässä alamäessä (kovassa vauhdissa), että vaihdoin fillaria. Woblauksen sai kyllä laantumaan rutistamalla kummatkin polvet kiinni vaakaputkeen, mutta ei se mukavaa ollut, pelotti aina ihan pirusti, mikä vaan pahensi tilannetta. Ilmeisesti tuo woblaus on (tai voi olla) monen asian summa, kun ohjaus, runko ja kuski muodostaa värähtelevän jousisysteemin.

Eiköhän tuollainen harmooninen värähtelijä voi syntyä myös deltan etupäähän, eikä kukkakeppiohjaus välttämättä estä värähtelijää ilmaantumasta, siirtää ehkä vaan ilmiön ilmaantumisnopeutta johonkin suuntaan. Sopivasti letku runko, kevyt etupää ja herkkä ohjaus, niin värähtelijä tulee kylään lähes kutsumatta pienenkin alkusysäyksen saatuaan.

Toimiva ohjausiskari taitaa hävittää ilmiön melko varmasti, koska se vaimentaa värähtelyn nopeasti ja tehokkaasti.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 751
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Härski » 21 Joulu 2016, 01:54

Iskari vaimentaa haarukan ja rungon välistä liikettä juu..mut jos runko bäpättää..
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9559
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jori » 21 Joulu 2016, 02:04

Härski kirjoitti:Iskari vaimentaa haarukan ja rungon välistä liikettä juu..mut jos runko bäpättää..

Wobling on kytketty värähtely, jossa etupyörän hyrrämomentti kiertää runkoa niin, että emäputki kallistuu, pyörä ohjautuu tuohon suuntaan, jolloin kiertymä lähtee vastakkaiseen suuntaan. Hidastamalla etupyörän ohjausliikettä se ei kytkeydy rungon väännön ja emäputken kallistuksen kanssa yhteen ja woblingki poistuu. Tässä tuon woblingherkkyyden olisi voinut välttää myös vinommalla ohjausakselilla, mikä olisi tietenkin vaatinut etuhaarukan offsetin suurentamista.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3693
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 21 Joulu 2016, 08:50

jviirret kirjoitti:Tuntuuko se väpätys ohjauskahvoissa asti? Eli onko niin voimakasta että liikuttaa ohjausvaijereitakin?
Jos väpättää niin ettei tunnu kahvoissa asti niin silloinhan vaijerit joko on löysällä tai runko joustaa eikä siihen voi ohjausiskunvaimentimella vaikuttaa.

Jukka

Siitä on vuosia aikaa, kun olen ajanut SH18:lla joten en muista. Täytyy asia tarkistaa, kun saan sen ajokuntoon.
Iskunvaimennin auttoi kovasti SH1:ssä ja SH2:ssa. Täytyy yrittää hankkia pienikoinen vaimennin myös SH18:aan.

En usko, että tällainen kaksoisrunko väpättäisi;

15102011 SH18.1.jpg
15102011 SH18.1.jpg (114.92 KiB) Katsottu 2865 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11674
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Joulu 2016, 09:37

irakas kirjoitti:En usko, että tällainen kaksoisrunko väpättäisi;


Hyvinkin helposti, kahdesta pitkästä putkesta koostuva runko sallii etuhaarukalle sivuttaiset kallistumat pienilläkin voimilla.
Teräksestä rakentamisen ongelma. Suhteellisen helppo hahmottaa kuinka kestävä rakenteesta tulee, mutta riittävän jäykkyyden huomaa vasta käytännössä.

Tadpole on tässä mielessä helpommin hallittava rakenne. Runko on akseleiden välissä lyhyempi ja sen kiertyminen/punoutuminen vaikuttaa vain takarenkaaseen joka ei kiinntyksestään johtuen vaikuta pyörän ohjaukseen yhtä paljon.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja PW » 21 Joulu 2016, 10:21

Miehän en mitään ymmärrä mutta kattosin vaijeriohjausta, monta liikkuvaa osaa, rissat aika ohkasten keppien päässä + pysty ohjauskulma :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja PW » 21 Joulu 2016, 10:29

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepillä :?


Tuollainen väpätys ei välttämättä häviä mihinkään kukkakepeillä, siis käsin ohjausta hallitsemalla. Tavallinen pystärikin voi alkaa woblata, vaikka kuinka yrittää sitä hallita ohjaustangosta, sama moottoripyörissä. Itselläni ensimmäinen hiilikuituinen maantiepyörä woblasi niin usein jyrkässä alamäessä (kovassa vauhdissa), että vaihdoin fillaria. Woblauksen sai kyllä laantumaan rutistamalla kummatkin polvet kiinni vaakaputkeen, mutta ei se mukavaa ollut, pelotti aina ihan pirusti, mikä vaan pahensi tilannetta. Ilmeisesti tuo woblaus on (tai voi olla) monen asian summa, kun ohjaus, runko ja kuski muodostaa värähtelevän jousisysteemin.

Eiköhän tuollainen harmooninen värähtelijä voi syntyä myös deltan etupäähän, eikä kukkakeppiohjaus välttämättä estä värähtelijää ilmaantumasta, siirtää ehkä vaan ilmiön ilmaantumisnopeutta johonkin suuntaan. Sopivasti letku runko, kevyt etupää ja herkkä ohjaus, niin värähtelijä tulee kylään lähes kutsumatta pienenkin alkusysäyksen saatuaan.

Toimiva ohjausiskari taitaa hävittää ilmiön melko varmasti, koska se vaimentaa värähtelyn nopeasti ja tehokkaasti.

Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3693
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 21 Joulu 2016, 15:05

Kyllä ajattelin nyt kuitenkin ensin kokeilla ohjausiskunvaimenninta.

Laiton aikoinaan liikkuvan varren päässä olevia sivuunkäännettäviä ohjaustankoja, mutta minusta ne olivat hankala ahtaassa tilassa.

26012013 ohjaustanko.jpg
26012013 ohjaustanko.jpg (107.77 KiB) Katsottu 2707 kertaa


12012013 SH18 ohjaus 1.jpg
12012013 SH18 ohjaus 1.jpg (94.62 KiB) Katsottu 2707 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vph » 21 Joulu 2016, 16:44

PW kirjoitti:Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä :?


Kaikkihan me ollaan välillä väärässä, jotkut ei vaan sitä aina myönnä. Väärässä oleminen on ylipäänsä ihmisen parhaita oppimismuotoja :D .

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3693
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 21 Joulu 2016, 17:47

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä :?


Kaikkihan me ollaan välillä väärässä, jotkut ei vaan sitä aina myönnä. Väärässä oleminen on ylipäänsä ihmisen parhaita oppimismuotoja :D .

Joo, ja jos vaikka olettaisi olevansa väärässä, kannattaa asia ottaa esille, kun siinä kuitenkin saattaa olla ideaa. :wink:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3025
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja vaaka » 23 Joulu 2016, 19:46

Väärässä olemisen myöntämistä edeltää virheensä ymmärtäminen. Aina ei edes siihen pääse.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3693
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Tammi 2017, 19:40

Asensin 1 kW:n napamoottorin SH18:n oikeaan takakiekkoon ja kävin pienellä koeajolla. Ratkaisu osoittautui täysin virheelliseksi. Tadpole SH26:ssa oikeaan etukiekkoon asennettu saman kokoinen moottori ei paljonkaan vaikuta ohjaukseen, mutta delta SH18:ssa moottorin vaikutus ohjaukseen on dramaattinen. Vähänkin kaasuttaessa kinneri kääntyi voimakkaasti vasemmalle. Aion asentaa moottorikiekon eteen. Deltan ongelmanahan on kevyt etupää, mutta asiaa ainakin jonkin verran auttaa moottorin paino.

SH18.9.1.2017.1.jpg
SH18.9.1.2017.1.jpg (404.96 KiB) Katsottu 2359 kertaa

SH18.9.1.2017.2.jpg
SH18.9.1.2017.2.jpg (357.32 KiB) Katsottu 2359 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3330
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Muutettu SH18

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Tammi 2017, 20:20

Voisko se sähkökiekko olla vasemmalla, kun polkimet pyörittävät oikeaa kiekkoa. Eikö tämä tasapanottaisi puoltamista? Vai onko 1kw moottori liian riski? :wink:


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa