Muutettu SH18
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 11895
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Muutettu SH18
Tuntuuko se väpätys ohjauskahvoissa asti? Eli onko niin voimakasta että liikuttaa ohjausvaijereitakin?
Jos väpättää niin ettei tunnu kahvoissa asti niin silloinhan vaijerit joko on löysällä tai runko joustaa eikä siihen voi ohjausiskunvaimentimella vaikuttaa.
Jukka
Jos väpättää niin ettei tunnu kahvoissa asti niin silloinhan vaijerit joko on löysällä tai runko joustaa eikä siihen voi ohjausiskunvaimentimella vaikuttaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Muutettu SH18
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepilläMutta eihän sitä voi yksinkertanen puutarhuri kaikkea ymmärtääkään
Siks että voi ajaa ilman käsiä
MBB
Kannatetaan! Sitten iski muisti, irakas ei ole tykännyt noista aiemmin muistaakseni. En tiedä, olisiko erilainen MBB kuin aiemmin kokeillut korjaus tilanteeseen. Eli muille kannatetaan Sakarille varauksin.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1161
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere
Re: Muutettu SH18
PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepillä![]()
Tuollainen väpätys ei välttämättä häviä mihinkään kukkakepeillä, siis käsin ohjausta hallitsemalla. Tavallinen pystärikin voi alkaa woblata, vaikka kuinka yrittää sitä hallita ohjaustangosta, sama moottoripyörissä. Itselläni ensimmäinen hiilikuituinen maantiepyörä woblasi niin usein jyrkässä alamäessä (kovassa vauhdissa), että vaihdoin fillaria. Woblauksen sai kyllä laantumaan rutistamalla kummatkin polvet kiinni vaakaputkeen, mutta ei se mukavaa ollut, pelotti aina ihan pirusti, mikä vaan pahensi tilannetta. Ilmeisesti tuo woblaus on (tai voi olla) monen asian summa, kun ohjaus, runko ja kuski muodostaa värähtelevän jousisysteemin.
Eiköhän tuollainen harmooninen värähtelijä voi syntyä myös deltan etupäähän, eikä kukkakeppiohjaus välttämättä estä värähtelijää ilmaantumasta, siirtää ehkä vaan ilmiön ilmaantumisnopeutta johonkin suuntaan. Sopivasti letku runko, kevyt etupää ja herkkä ohjaus, niin värähtelijä tulee kylään lähes kutsumatta pienenkin alkusysäyksen saatuaan.
Toimiva ohjausiskari taitaa hävittää ilmiön melko varmasti, koska se vaimentaa värähtelyn nopeasti ja tehokkaasti.
Re: Muutettu SH18
Iskari vaimentaa haarukan ja rungon välistä liikettä juu..mut jos runko bäpättää..
Toni
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10031
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Muutettu SH18
Härski kirjoitti:Iskari vaimentaa haarukan ja rungon välistä liikettä juu..mut jos runko bäpättää..
Wobling on kytketty värähtely, jossa etupyörän hyrrämomentti kiertää runkoa niin, että emäputki kallistuu, pyörä ohjautuu tuohon suuntaan, jolloin kiertymä lähtee vastakkaiseen suuntaan. Hidastamalla etupyörän ohjausliikettä se ei kytkeydy rungon väännön ja emäputken kallistuksen kanssa yhteen ja woblingki poistuu. Tässä tuon woblingherkkyyden olisi voinut välttää myös vinommalla ohjausakselilla, mikä olisi tietenkin vaatinut etuhaarukan offsetin suurentamista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: Muutettu SH18
jviirret kirjoitti:Tuntuuko se väpätys ohjauskahvoissa asti? Eli onko niin voimakasta että liikuttaa ohjausvaijereitakin?
Jos väpättää niin ettei tunnu kahvoissa asti niin silloinhan vaijerit joko on löysällä tai runko joustaa eikä siihen voi ohjausiskunvaimentimella vaikuttaa.
Jukka
Siitä on vuosia aikaa, kun olen ajanut SH18:lla joten en muista. Täytyy asia tarkistaa, kun saan sen ajokuntoon.
Iskunvaimennin auttoi kovasti SH1:ssä ja SH2:ssa. Täytyy yrittää hankkia pienikoinen vaimennin myös SH18:aan.
En usko, että tällainen kaksoisrunko väpättäisi;
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 11895
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Muutettu SH18
irakas kirjoitti:En usko, että tällainen kaksoisrunko väpättäisi;
Hyvinkin helposti, kahdesta pitkästä putkesta koostuva runko sallii etuhaarukalle sivuttaiset kallistumat pienilläkin voimilla.
Teräksestä rakentamisen ongelma. Suhteellisen helppo hahmottaa kuinka kestävä rakenteesta tulee, mutta riittävän jäykkyyden huomaa vasta käytännössä.
Tadpole on tässä mielessä helpommin hallittava rakenne. Runko on akseleiden välissä lyhyempi ja sen kiertyminen/punoutuminen vaikuttaa vain takarenkaaseen joka ei kiinntyksestään johtuen vaikuta pyörän ohjaukseen yhtä paljon.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Muutettu SH18
Miehän en mitään ymmärrä mutta kattosin vaijeriohjausta, monta liikkuvaa osaa, rissat aika ohkasten keppien päässä + pysty ohjauskulma 

Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muutettu SH18
vph kirjoitti:PW kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miks pitää ettiä, kallis, painava, vaikeesti asennettava ym. osa (ohjausiskari) ku asian voi hoitaa yksinkertasesti parilla kukkakepillä![]()
Tuollainen väpätys ei välttämättä häviä mihinkään kukkakepeillä, siis käsin ohjausta hallitsemalla. Tavallinen pystärikin voi alkaa woblata, vaikka kuinka yrittää sitä hallita ohjaustangosta, sama moottoripyörissä. Itselläni ensimmäinen hiilikuituinen maantiepyörä woblasi niin usein jyrkässä alamäessä (kovassa vauhdissa), että vaihdoin fillaria. Woblauksen sai kyllä laantumaan rutistamalla kummatkin polvet kiinni vaakaputkeen, mutta ei se mukavaa ollut, pelotti aina ihan pirusti, mikä vaan pahensi tilannetta. Ilmeisesti tuo woblaus on (tai voi olla) monen asian summa, kun ohjaus, runko ja kuski muodostaa värähtelevän jousisysteemin.
Eiköhän tuollainen harmooninen värähtelijä voi syntyä myös deltan etupäähän, eikä kukkakeppiohjaus välttämättä estä värähtelijää ilmaantumasta, siirtää ehkä vaan ilmiön ilmaantumisnopeutta johonkin suuntaan. Sopivasti letku runko, kevyt etupää ja herkkä ohjaus, niin värähtelijä tulee kylään lähes kutsumatta pienenkin alkusysäyksen saatuaan.
Toimiva ohjausiskari taitaa hävittää ilmiön melko varmasti, koska se vaimentaa värähtelyn nopeasti ja tehokkaasti.
Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä

Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: Muutettu SH18
Kyllä ajattelin nyt kuitenkin ensin kokeilla ohjausiskunvaimenninta.
Laiton aikoinaan liikkuvan varren päässä olevia sivuunkäännettäviä ohjaustankoja, mutta minusta ne olivat hankala ahtaassa tilassa.
Laiton aikoinaan liikkuvan varren päässä olevia sivuunkäännettäviä ohjaustankoja, mutta minusta ne olivat hankala ahtaassa tilassa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1161
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere
Re: Muutettu SH18
PW kirjoitti:Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä
Kaikkihan me ollaan välillä väärässä, jotkut ei vaan sitä aina myönnä. Väärässä oleminen on ylipäänsä ihmisen parhaita oppimismuotoja

- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: Muutettu SH18
vph kirjoitti:PW kirjoitti:Voin hyvin olla väärässäkin (usein ollu). Kukkakeppikokeilu ei paljoa maksa, eikä olis vaikee tehdä
Kaikkihan me ollaan välillä väärässä, jotkut ei vaan sitä aina myönnä. Väärässä oleminen on ylipäänsä ihmisen parhaita oppimismuotoja.
Joo, ja jos vaikka olettaisi olevansa väärässä, kannattaa asia ottaa esille, kun siinä kuitenkin saattaa olla ideaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
Re: Muutettu SH18
Väärässä olemisen myöntämistä edeltää virheensä ymmärtäminen. Aina ei edes siihen pääse.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: Muutettu SH18
Asensin 1 kW:n napamoottorin SH18:n oikeaan takakiekkoon ja kävin pienellä koeajolla. Ratkaisu osoittautui täysin virheelliseksi. Tadpole SH26:ssa oikeaan etukiekkoon asennettu saman kokoinen moottori ei paljonkaan vaikuta ohjaukseen, mutta delta SH18:ssa moottorin vaikutus ohjaukseen on dramaattinen. Vähänkin kaasuttaessa kinneri kääntyi voimakkaasti vasemmalle. Aion asentaa moottorikiekon eteen. Deltan ongelmanahan on kevyt etupää, mutta asiaa ainakin jonkin verran auttaa moottorin paino.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3728
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Muutettu SH18
Voisko se sähkökiekko olla vasemmalla, kun polkimet pyörittävät oikeaa kiekkoa. Eikö tämä tasapanottaisi puoltamista? Vai onko 1kw moottori liian riski? 

Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa