Hyvän tuulen ketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Pelotti kommenttisi toisessa ketjussa Flevon ohjausvaikeuksista väsyneenä, joten Pythonkin tekee vetelät polvet.

Ajo-opettelu on vielä kesken, jos jalkaohjatun ohjaus vaikeutuu väsyneenä. Lisää kilometrejä ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nimenomaan ;) Tuhannen Python kilometrin jälkeen tuntui että ajaminen onnistui paremmin väsyneenä, jonkun kans jutellessa tai muuten tilanteissa joissa päällä oli muuta tekemistä kuin ajamisen ajattelua. Kun homma on hanskassa niin kaikki tasapainoa ylläpitävät liikkeet tulee kirjaimellisesti selkärangasta(paitsi jos on pilannut Pythoninsa ohjaustangolla). Käsillä ohjattavissa tasapainoa hallitsee pää ja kun pää on väsynyt niin tasapaino horjuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Pelotti kommenttisi toisessa ketjussa Flevon ohjausvaikeuksista väsyneenä, joten Pythonkin tekee vetelät polvet.

Ajo-opettelu on vielä kesken, jos jalkaohjatun ohjaus vaikeutuu väsyneenä. Lisää kilometrejä ;)

Ei Luggarionin ohjaus vaikeudu väsyneenä, mutta Flevon kyllä vielä yli 2000 ajokilometrin jälkeen. Eturungon jatkamisen eli jätön nollauksen jälkeen ei ole vielä tarpeeksi kilsoja pysyvään mielipiteeseen. Alkuperäisellä normaalijätöllä täytyy Flevon keulaa pitää (alle 20km/h) koko ajan aktiivisesti pystyssä jaloilla, pyyttoni eroaa tässä mielessä huomattavasti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Milenkiintoinen tuo pythonin väsyneenä paremmin ajaminen ilmiö. Automatiikka on kiva asia ja aivot ovat niin hitaita, että monen monimutkaisen liikken yhtäaikainen toteuttaminen nopeasti ei vain onnistu. Frisbeegolfissa tuttu juttu, miksi kannattaa treenata rutiiniksi jokainen osa heittoa. Jos on huomannut ongelman tai pahemman toistuvan ongelman, välillä onnistu keskittyä sen yhden källin korjaus tietoisesti, kun siihen keskittyy. Kahden tai kolmen asian tietoinen ohjaus on tosi vaikeaa. Toinen vaihtoehto on antaa rentona (jännittäen ja ajatellen ei onnistu) rutiinilla veto meiningillä kyllä kroppa tietää. Vaikka tietysti lihasmuisti on todellisuudessa kai enemmän tai kokonaan aivoissa. Joka tapauksessa usein korjaus tekniikkaongelmiin on ajattelun lopetus. Se zen tila, mitä täällä on terminä käytetty Pythonin ajosta ihannetilanteena rutinoitumisen seurauksena.

Olen huomannut turhan jännityksen väsyttävän ja tekevän ohjauksesta vaikeampaa Streetmachinellakin. Kokemuksesta tiedän keksittymiskyvyn putoavan pitkien reissujen lopussa, kun kunto ja varmaan ravitsemus ja nesteytyskin mättää.

Onko jännittäen ja ajatellen Pythonin ohjaus virkeänä "käsijarru päällä" hallinnan kannalta ajamista ja kun väsähtää, eikä jaksa jännittää ja ylianalysoida sekä ohjata jokaista liikettä paraneeko hallinta? Nouseeko väsyneenä Pythonin hallinta norminojakin hallinnan loppumisen tasolta väsyneen norminojakin hallinnan tasolle tai yli? Ottaen huomioon, että norminojakissa hallinta loppuu ylämäissä sekä pienissä vauhdeissa jännittämällä koko kroppaa ja pyörä kiemurtelee vs rentona menee suoraan. Ja väsyneenä keskittymiskyvyn loppuessa ohjaus kärsii sekä linjojen pito ynnä omalla puolella pyörätietä pysyminen kompromisoituu. Eli pienempi versio Flevo ja puska ongelmasta väsyneenä, mutta ihan tarpeeksi vaarallista senttien toleransseilla ihmisvilinässä.

Onko Pythonissa väsyneenä ohjaus tarkkaa, vai sen lisäksi myös linjojen pito tarkkaa? Jälkimmmäinen on selvä ongelma piippuun ajettuna minulla norminojakilla, vaikka ensimmäinen pinnistäessä keskittyessä sujuu ongelmitta. Eli skarppaavatko aivot automaattisesti Pythonilla ohjausta ylläpitäessä myös oikeassa kohdassa ajoradalla oikeassa kohdassa pysymistä väsyneenä? Vai ovatko nuo kaksi erillistä ilmiötä, kuten norminojakilla ja pystärilläkin minulla?

Mikä ero Pythonin ja Flevon alkuperäisgeometrian välillä on? Pysyykö Pythonin eturengas pystyssä itsekseen alle 20 km/h?

Unessa tein pääosin käännökset ilman käsien vaikutusta ja tuntui kuin Hipparionia olisi ajanut ennen kuin kallisti koko pyörää tai hipaisi ohjaustankoa. Kokeilin ilman käsiä ajoa eniten ja tiukoissa mutkissa lähinnä kädet alhaalla penkinvieruskahvoilla sekä vähiten ohjaustangolla kaarosta jyrkentäen. Olen nähnyt jalkakäytävän levyisen u käänösvideon taittuvarunkoisella pienessä vauhdissa käsi maassa, etten näe iloa ohjaustangosta tosimaailmassa, kun Pythonin saa paljon tiukemmin kääntymään kuin Streetmachinen, mikä on kiva asia kaupungissa. Tosin täällä ei voi liikenteessä laskea kättä maahan, kun joku tallaa ruuhkassa päälle tai ajaa pyörällä yli, joten ihan parasta mahdollista ketteryttä tuskin saa aikaan oikeasti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

tärkeimmät kysymyket lyhennettynä versiona, vaikka kaikkiin kysäreihinkin olisi kiva saada vastauksia: Mihin järjestykseen hallinnan vaikeus menee väsyneenä ja virkeänä ajaessa norminojakki, MBB kiinteällä rungolla, Python ja Flevo?

En tiedä, kärsiikö muilla väsyessä keskittymiskyky ja oikeassa kohdassa ajorataa meno samoin kuin minulla, joten YMMV, siten omakohtainen kokemus lienee harvojen herkkua, kun ei varmaan hirveän moni suomalainen ole ajanut kaikkia noita. Siten olisi kiva saada palautetta niiltäkin, jotka ovat ajaneet vain osaa noista.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Mihin järjestykseen hallinnan vaikeus menee väsyneenä ja virkeänä ajaessa norminojakki, MBB kiinteällä rungolla, Python ja Flevo?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;)
Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei hätää, eikös Pythonit ole tyypillisesti kevyitä, joten ei tarvitse ylämäkeen työntää narulla kiitos vain ;-) sitä pähkin vain, että, onko Python zen tilassa silti vaikeampi kuin mikään muu vaihtoehto? Jäykkänä ajaen Python lienee melkoinen painajaisuni alkuunsa ilman kokemusta. Jäykistettynä rungoltaan suoraksi vielä enemmän? :-P

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kääntyväkeskiöiset -varsinkin ohjaustangottomat- ovat hieman vaikeampia oppia ajamaan kuin jäykkäpuomiset, mutta kun herra zenistä näkee vilauksenkaan horisontissa, niin vaivannäkö palkitaan kyllä. Varmasti.
Itselläni on viha-rakkaussuhde Flevon kanssa. Parhaana päivänä siinä pyörä ja ukko muuttuu yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi ja ajaminen tuntuu matalalennolta, MUTTA huonona päivänä kaatuu jo pihassa kun koittaa saada klosseja polkimiin ja tällöin olen rälläkkä kädessä pilkkomassa koko peliä romulaatikkoon, jota olen täälläkin foorumilla muutaman kerran uhonnut. :D

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ulkopuolisen on vaikeaa arvioida, ovatko Flevon starttivaikeuksien vaihtelut päivästä toiseen rutiinin puutetta, vai sairauden kuvan reflektio.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hesarissa tänään on juttu Uudessakaupungissa voittoputken vieressä käydystä sisätila-ajosta, jossa tarkoitus oli kiertää kilsaa lenkki 300 kertaa päivässä. Kaksi päivää ja 35 paikkaa kumpaankin, kuulemma nopeasti myytiin loppuun röret runt - tapahtuma, joka oli kahdeksas kerta. Kävikö kukaan nojailemassa?

Tarvetta on useammalle sisäkisalle talvella, jos minulta kysytään. Tiloille myös.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4086
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Harkitsin osallistumista muutama vuosi takaperin, mutta eipä sit tullu alettua siihen kun ei ollut mitään varmuutta miten nojapyörään suhtaudutaan. Oma veikkaus on että aika nihkeästi kun tila on kortilla ja erilaisuudelle ei sitä myöten yleensä annetaan mitään tilaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sama kävi mielessä, mutta tilan puolesta pyöräsi ei ole merkittävästi erilainen kuin pystärit. Nopeus on muuta. Kommentti radasta oli, että on kuin normia mäkisempi criterium. Eiköhän sulla vauhdit pysyisi vähintään pystärien tasossa ylämäessä kun hehe. Kysymällä ja pyörän mitat kertomallahan tilanne selviää. Jutun mukaan keskittyminen kärsii pitkässä kisassa, kun porukka juttelee, siksi ohittavat huusivat etukäteen neljä ohittaa.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nää on päivän piristyksiä!

Kuva

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Klassikko! Loistavaa ruahhahhaa!

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Hyvän tuulen ketju

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tässä yksi nojapyörän kulttuurillista asemaa valottava mietelmä:
Kuva

Vastaa Viestiin