Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä nostan keskustelua .Enkä viitsi lukea kaikkea läpi . Onko jossain olemassa valmis laskentakaava polkupyörien rattaille . Mistä voisi löytää moduliterän niiren jyrsintään . Jos vaikka tekisi useeman kerralla.

Tästä linkistä saa sen softan - toimii ainakin win koneilla, jolla voi laskeskella niitä rattaita. https://dl.dropboxusercontent.com/u/337 ... rocket.zip

Ennen toimi mäkilläkin - ja toimii vieläkin, paitti ettei saa tulostettua pdf:iä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kävipä niin että mun vanha tietsikka , ilmoittaa että ohjelma ei tänne mahdu . :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti:

Kävipä niin että mun vanha tietsikka , ilmoittaa että ohjelma ei tänne mahdu . :mrgreen:

Jo on tietokone täynnä. Kyseinen ohjelma on nimittäin 209 KB. Joten tuhoa yksi valokuva ja kyllä rupee mahtumaan. Roskakorin tyhjennys auttaa myös.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy pyytää kaveri tyhjentään mun roskakori . ;)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojanalle kirjoitti:

Täytyy pyytää kaveri tyhjentään mun roskakori . ;)

Aika laiskaa, kun ei viitsitä itse tyhjentää edes roskakorejakaan ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Tuolla niitä vissiin tehdään niin että myydä täytyy.
http://www.ravalbike.com/oval-chainrings

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Oli toisaalla ilmoitus kiinalaisista ovaalirattaista, mut mua ei tehgdastekoiset oikein jaksa napata kun saan tehtyä itte mieleiseni.

Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla. Ainakin juuri niissä kaikkein hankalimmissa hitaita vauhdeissa.

Ovaaliratasta oon aikaisemminkin koettanu mbb -pyörässä, mut siinä en tykännyt sellaisesta, koska huomasin sen hankaloittavan jalkaohjausta.

Tuolloinkin mulla oli käytössä itsetehty ratas ja porukka ( tai ainakinJori) oli jokseenkin kiinnostunut miten mä sen silloin tein.
Arvelinkin tälläkertaa dokumentoida mun menetelmää. .

Editt... piirtelin siis jo rattaan tossa eväsperunoita keitellessä, mut tää raportointi on mulle sit vähän hankalampaa. Dokumenttia tippuu tähän sitätahtia, kun kännykkää jaksan ja kerkeän räplätä. ..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla.

Mä suosittelen korjaamaan mieluummin miehen :mrgreen:
Teet pyyttonin ja ajelet sillä paljon, niin johan alkaa pyörittäminen luonnistua.
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä ja oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla.

Mä suosittelen korjaamaan mieluummin miehen :mrgreen:
Teet pyyttonin ja ajelet sillä paljon, niin johan alkaa pyörittäminen luonnistua.
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä ja oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa :wink:

Nyt oli Jooselta viisautta sisältävä kommentti, jonka soisi päätyvän sitaatiksi vaikka minne. :D
Sen verran kuitenkin korjaisin, että jakaisin kahdeksi virkkeeksi:
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä. Oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Asia selvä.
Pitäkää tunkkinne. :|

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Asia selvä.
Pitäkää tunkkinne. :|

Pahus, en huomannut, että tuo kohdistuu sinuun henkilökohtaisesti. Minä tarkoitin aivan yleisesti sitä, että uuden opetteleminen kannattaa aina, jopa vielä useammin kuin lukeminen. :oops:
Mitään pahaa sanottavaa minulla ei todellakaan ole itse tehtyjen rattaiden askartelemisesta -aivan päinvastoin. Innostuin vain Joosen näkökulmasta ukon säätämisestä tekniikan sijaan. Anteeksi ajattelemattomuuteni. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tälläkertaa tuli kinneriin oikeen rosterista 60 piikkinen. Ei uskalla mustasta tehdä ettei alkuperäinen rakentaja hermostu! :D

60 piikkinen
60 piikkinen
IMG_20190810_150757-01.jpeg (287.56 KiB) Katsottu 5043 kertaa

Laitoin puolat hieman tangentin suuntaan kun käsittääkseni pitäis olla tukevampi niin. Monesti näissä näkee säteen suuntasi puolia, mikä on käsittääkseni momentin siirron kannalta huonoin mahdollinen asento! Niistä on haettu Varmaan erikokoisten rattaiden yhteensovittamisen helppotta tms..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tm »

Nätti limppu! Vesisuihkulla/laserillako tuon muodon leikkasit? Rosteri kun on keskimäärin aika kettumaista käsiteltävää käsityökaluilla...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Käsityökkaluillako, hah. En sillon ainakaan olis tehny rosterista, jos niillä olis pitäny vääntää. Tuntuu työpaikan cnc-plasmassa tarkkuus riittävän tämmösiinkin hommiin, vaikka vehkeen suutinpaletti on alkaa 5mm materiaaleista ylöspäin. Tosin kyllähän polttojälkeä täytyy aina hieman viimeistellä.

Laser- tai vesileikkurihan se olla pitäs..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härski kirjoitti:

Käsityökkaluillako, hah. En sillon ainakaan olis tehny rosterista, jos niillä olis pitäny vääntää. Tuntuu työpaikan cnc-plasmassa tarkkuus riittävän tämmösiinkin hommiin, vaikka vehkeen suutinpaletti on alkaa 5mm materiaaleista ylöspäin. Tosin kyllähän polttojälkeä täytyy aina hieman viimeistellä.

Laser- tai vesileikkurihan se olla pitäs..

Leikkaisko se jos täppäis pari levyä päällekkäin. Olis yli 5 milliä ja tulis 2x ratas.

Vastaa Viestiin