Velogatti-päiväkirja (Retrokinneri)

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

tm kirjoitti:

Velogatti on kyllä "elegantti" nimi, ja jäänee elämään ainakin harrastajien mielissä, vaikka uudet ristiäiset pidätkin.

Onhan se ihan jees...Vähän ehkä turhan polkuautomainen :mrgreen:

Nyt tää on sitten Sähkökinneri Gran Turismo Sport :wink:

Sähköturismo Gran Sport Kinneri.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli päädyit tuunamaan vanhaa toimivaksi havaittua, uuden tekemisen sijaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Eli päädyit tuunamaan vanhaa toimivaksi havaittua, uuden tekemisen sijaan.

Näin pääsi käymään joo. Mietin vielä jos varustaisi tuon takakiekon levyjarrulla. Moottorin suoraan käyviä levyjä saa Greencyclestä.
Sille satulalle pitäisi sitten vain tehdä kiinnike. Tuolle rumalle keulalle kun osaisi tehdä jotain. Sellainen 2-pyöräisen ilmanohjain siihen?
Pinnat pitäisivät olla valmiina ensi viikolla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta teit aivan oikein, kun tuunasit vanhaa ja nimenomaan takapyörää pienentämällä. Etulista on pitkä ja haitat minimaaliset vielä noin pienellä halkaisijan pienentämisellä.

Yritin selvittää, mitä fillarinrengaskokoa nuo 21" ja 19-tuumaiset vastaavat. Ovat kai pelkästään mopon renkaita varten. Olin jotenkin laskevani, että tuo 21" olisi pykälää surempi ja 19" pykälää pienempi kuin 507 vanteelle sopiva. Eli 507 olisi siis auto- ja mopokoossa 20" rengas. Näin siis päättelin, enkä harmikseni löytänyt varmistusta. :(

1,7 kg rengas on kevyt. Onkohan riittävän kestävä, kun nyt olet tottunut tuohon pomminkestävään nelikiloiseen. :) Millainen kuvio tuossa uudessa renkaassa on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Yritin selvittää, mitä fillarinrengaskokoa nuo 21" ja 19-tuumaiset vastaavat. Ovat kai pelkästään mopon renkaita varten. Olin jotenkin laskevani, että tuo 21" olisi pykälää surempi ja 19" pykälää pienempi kuin 507 vanteelle sopiva. Eli 507 olisi siis auto- ja mopokoossa 20" rengas. Näin siis päättelin, enkä harmikseni löytänyt varmistusta. :(

Näin mäki oon ymmärtänyt, vannekoon suhteen. 507 on karkeasti 20". Mopon/mp:n/auton renkaissa tuumakoko on vanteen halkaisija tai oikeammin kumin sisähalkaisija.
Ulkohalkaisijan suhteen riippuukin sitten ihan kumivalinnasta että vastaako se 24"/504mm rengasta vai 26"/559mm rengasta. Kapeimmalla 19" mopon kumilla mitä löysin, 2.25", ulkohalkaisija on 23,5" eli sama kuin 507 vanne 1,75 kumilla. Mutta 3,5" kumilla ulkohalkaisija on jo 26", eli sama kuin 559 vanne 2" kumilla.

jori kirjoitti:

1,7 kg rengas on kevyt. Onkohan riittävän kestävä, kun nyt olet tottunut tuohon pomminkestävään nelikiloiseen. :) Millainen kuvio tuossa uudessa renkaassa on.

Nuo 21" renkaat on järjestäin leveämpiä/korkeampia kuin 19" renkaat, eli paino tulee suurelta osin lisääntyneestä materiaalista eikä niinkään kestävyydestä.

Polkupyörän napamoottori toimii raskaassa talvikelissä ja/tai raskaassa ajoneuvossa varmasti paremmin rengaskoon pienentämisen jälkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Uusi rengas ei ole oikeasti ihan noin kapea kuin vertailukuvassa. Se on prässin jäljiltä kasassa. Sen leveys on 2.25, sellainen pappamopo-pinta.
Tuohon 19"-kokoon on kyllä saatavilla hyvä valikoima myös 4-ply renkaita, jos alkaa tuntua heikolta tämä. 19-tuumaisissa on paras valikoima, 21-tuumaisissa huonoin. 1,7kg on suht kevyt mopon renkaaksi, mutta silti tämä on paljon vahvempi kuin tavallinen Biltema polkupyöränrengas. Ihan toisella tavalla jämerän tuntuinen. Eihän siinä hirveä painonero ole tosiaan, tuo tavallinen fillarin 559-rengas painaa 1,2kg. 500g lisää tästä. Nämä mopon sisurit ovat myös paksumpia. Tämä 19"-sisuri painaa 334g. 21"-sisuri painaa 565g. 559/26"-fillarinsisuri on 265g.

Tuon 21"-renkaan paino syntyy koosta, mutta myös kankaiden lukumäärästä. Se on 4-ply. 19"-kumi on 2-ply. Perusfillarinrengas taitaa olla 1-ply?
Tämä 19"-moponrengas vaikuttaa tähän aika optimilta. Perusfillarenkaat eivät kestäneet. Jo Helsinki-Kotka välillä meni kaksi ulkorengasta.
Tuo 21"-rengas vastasi aika lähelle 559/57-fillarinrengasta. 3mm eroa. Tämä 19"-rengas kuulemma vastaa hyvin lähelle 24-tuumaista fillarinkumia.

Tuon 21"-renkaan läpimitta tyhjänä, 10 000km ajettuna on 68cm. Uutena se oli jotain 71cm. Tämän 19"-renkaan lämpimitta tyhjänä on 61cm.
Läpimitta pienenee karkeasti siis 10cm, uusi-uusi. 5cm lasken ripustusta, joten pitäisi osua lähelle. Hintaa tällä 19"-renkaalla oli 32,90e. Näitä 19-tuumaisia on hyvä valikoima kaupoissa. Tuo 21"-rengas oli 65e. Tuo on ainoa saatavilla oleva 21-tuumainen katukuviolla. Moottoripyörän eturengas.

Remppa 2 001.jpg
Remppa 2 002.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

19" vannetta on käytetty myös hevoskärryissä, niissä treenimallisissa. Siihen tosiaan menee 22" fillarinrengas, 484- kokoinen milleissä. Jopossa ennen käytetty. Minulla muuten on 2 kpl 47-484 Mount&Ground Nokialaista, jos sattuu olemaan tarvetta. Heppakärriin yritin laittaa, mutta ei mahtuneet paksut sisurit sisään. Sitten annoin periksi ja hankin oikeat ulkorenkaat. Hinta oli Agrimarketissa 20 € luokkaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jarcco, mä just kirjoitin että fillarinrenkaat eivät kestä Gatissa, kiitos tarjouksesta. Takapyörällä 105kg ja kova sivuttaisrasitus mutkissa. Sen takia mä näillä moponrenkailla ajan, koska fillarinkumit eivät kestä tässä. En minä huvikseen tätä tee, tämä valinta on käytännön pakko. DOT-tyylinen moponrengas on myös turvallisempi, jos se alkaa hajota alta tai puhkeaa alamäessä. Pysyy paremmin kasassa ja vanteella.

Fillarinrengas kun puhkeaa vauhdissa tässä niin se lentää huitsin nevadaan välittömästi ja sitten lähdetään katon kautta ympäri. Moponrengas on ennen kaikkea myös turvallisuustekijä ja sitten se että mopon vanne kestää sideloadia paremmin. Yksi fillarinrengas lensi raviin vauhdissa Loviisassa, mutta onnistuin pysymään tiellä ja pystyssä. FIllarinrenkaat yksinkertaisesti repeävät tämän alla riekaleiksi. Kankaat pettävät. Kova pintapaine ja sivuttaisvoimia ja kova rengaspaine.

Ripustus on nyt laskettu ja valmis, menossa istuimen korkeuden lasku. Tuleepahan samalla uutta puuta.

Remppa 3 001.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Takapakka ja ketjupyörä noin 3500 sähkökilometrin jälkeen. Moottorin voima ei välity ketjun kautta, ainoastaan poljinvoima.
Ykkösratas on käyttämätön kun edellinen leveä rengas esti sen käyttämisen.

Takapakka 001.jpg

Kinneri saa uuden värin. Tuo vanha valkoinen alkaa parin vuoden jälkeen olla enemmänkin harmaa. Kaikki lika näkyy siinä.
Pyörätohtori kävi tuomassa uuden kampisarjan. Pinnojen tulo kestää varmaan vielä pari viikkoa.
Pari päivää sitten tajusin yhtäkkiä, mikä uuden värin täytyy olla. Se on just se, ei voi olla mikään muu. Ei kovin suuri muutos.
Kivat käryt varmaan tulee yksiöön taas kun litran verran lakkamaalia sutaisee pintaan. Känni kaupan päälle.
Selkänoja on nyt noin 3 astetta loivempi. Alkaa olla sillä rajalla jos vielä loivemmaksi laittaa niin ei pysty muodottomasta penkistä enää kunnolla ponnistamaan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Kivat käryt varmaan tulee yksiöön taas kun litran verran lakkamaalia sutaisee pintaan. Känni kaupan päälle.

Kai käytät hengityssuojainta?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Kivat käryt varmaan tulee yksiöön taas kun litran verran lakkamaalia sutaisee pintaan. Känni kaupan päälle.

Kai käytät hengityssuojainta?

Mitä ne on? :wink: Vähän räppänää auki niin eiköhän se siitä.
Joskus aikoinaan vähän hirvitti kun isäukko maalasi autonsa ruiskulla teltassa ja rakensi lasikuidusta ison purjekatin navetassa ilman suojainta.
Täällä on muitakin käryjä, kun menossa on täysi rappuremontti. Repivät ensin vanhat pinnat pois kokonaan, ja päällystivät kaikki seinät lasikuitumaton tapaisella verkolla ettei rappaukset tipu ja lohkeile taas. Sen päälle on sitten vedetty monta kerrosta kittiä.
Hoppee ei oo häppee :mrgreen: Ajattelin että voisi tehdä jännän kontrastin tuon vanhan kopan ja uuden "sähkökinneri"-tekstin kanssa.
Ja noiden uusien aerosuojien. Hopeeta saa vesimaalinakin mutta on turkasen tyyristä, litrahinta yli 50e ja myyjä arveli ettei kestä ulkona.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jaa Saksan kilpavärit? Miten olisi muotoiluia samaan suuntaan retorkinnerin näkökulmasta muokaaus uudemmalle vuosikymmenelle? Olisiko 1950-luku liian moternia? Jaahas hetki teknisten ongelmien kanssa, kun linkki Googlen kuvaan Mercedes Gull Wingistä ei toimi img nappulan kanssa.

Kuva

Piti sitten mennä muualle kuin kuukkeliin, jotta lähti pelittämään.

Muuten Saksassa hopean väriset autot kolaroivat yhtä usein kuin kaikki muut yhteensä. Epäilevät heijastuksia ja vastaantulijan sokeutumista syyksi, mutta voisiko ajotapa hopean värisillä autoilla ajavilla olla myös syynä?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Pinnat ovat tulleet nyt postiin, pääsen hommiin. Kuvaa tulee myöhemmin. Muuten kinneri alkaakin olla jo suht valmis kesään. Jarrupalojen vaihto vielä. Huomasin tuossa, tuli yllätyksenä itsellenikin, että nyt kun takakiekko laskee noin 5cm alaspäin, niin ketjulinja sallii toisesta ketjupyörästä luopumisen. Yksi ketjupyörä riittää, ketju ei enää siltä taakse ota kiinni runkoon nyt. Säästän siinä jälleen vajaat puoli kiloa, kun nämä fiksinavoista tehdyt ketjupyörät eivät ole ihan niitä kevyimpiä :) Lisäksi polkemisen kitka taitaa hieman vähetä. Pidempi vapaa väli jäljelle jäävän ketjupyörän ja takapakan välillä tarkoittaa myös sitä, että vaihteet 1 ja 5 menevät helpommin päälle kun pelivaraa on sivusuunnassa enemmän.

Suoravetomoottorin pinnaaminen 3mm pinnoilla on rokkenrollia. 3mm pinnat eivät juuri taivu. Pihdeillä pitää vääntää voimalla aina jos täytyy taivuttaa. 19-vanteella pinnakulmasta tulee jo suht jyrkkä. Pinna lähtee vanteelta noin 45-asteen kulmassa, jota vanteen kallellaan olevat istukat toki helpottavat. Jokainen nipan kolo on kallellaan eri suuntaan, vanne täytyy rimmata juuri oikeaan kohtaan. Mittasin oikean pituuden niin hyvin kuin osasin, mutta ei sitä ikinä tiedä miten ne istuvat, saattaa tulla pettymyskin ja tarve tilata uusi erimittainen setti. Katsotaan. 3mm nippoja mulla on eri kokoja, niitähän on eri kokoja ulkomitoiltaan ja eri pituuksia. Mulla on kaikki versiot. Pinnasetti teki 71 euroa, lähettivät postiennakolla. Terveisiä niille humoristeille jotka haluavat ostaa Gatin satasella, saatte pinnat ja nippasetin :mrgreen:

Niitä on aika vähän noita paikkoja läntisessä maailmassa jotka valmistavat pinnoja tilauksesta. Suomessa yksi, Englannissa yksi. Manner-Euroopassa varmaan joku. Nämä muutama tehdas valmistavat sitten kaikki Euroopan pinnat valtavina erinä. Polkupyöriin, mopoihin, ravikärryihin, moottoripyöriin. Esimerkiksi tämän Suomen tehtaan tuotantomäärä on jotain 100 000 pinnaa vuorokaudessa. Se on bisnestä jo se. Että ne saivat tehtyä nämä minun 40 3mm pinnaa, niin niiden täytyi pysäyttää sarjatuotanto ja vaihtaa eri lanka isoon koneeseen. Vähän kuin pyytäisi lasillisen maitoa Valion tehtaalla, mutta kun netissä tällaista palvelua mainostavat niin näkyy olevan mahdollista.

Ameriikasta saa helposti custom-pinnoja kyllä, mutta ne ovat sitten 11G (2,9mm), sitä ameriikan mittaa. Ei käy 3mm nipat.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tämä kuvien postaus läppärillä on hyvä selän lepotauko. Siitä se lähtee. Ai että on laatutuote nämä pinnat. Ei mitään meltorautaa. Tuosta ristikkyydestä ja siitä johtuen että nämä eivät taivu yhtään jokainen pinna täytyy laittaa juuri oikeassa järjestyksessä. Nämä 130mm mittaiset vaikuttavat näin ensifiiliksenä aavistuksen lyhyen sorttisilta, mikä on parempi kuin liian pitkät pinnat joista loppuu kierre kiristäessä ja sisurin puolelle jää piikki. Ans kattoo. Hyvin lähellä nämä ovat, eiköhän tästä kalu tule. Tässä vaiheessa vaikea vielä tietää just.

Pinnat 2 002.jpg
Pinnat 2 002.jpg (179 KiB) Katsottu 8531 kertaa
Pinnat 2 003.jpg
Pinnat 2 003.jpg (153.86 KiB) Katsottu 8531 kertaa

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatti-päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hieno ja yksinkertainen pinnotusteline! Pitää itselle tehdä samanlainen.

Vastaa Viestiin