HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos ei kumminkaan. Suolavettä käyttävät lekurit nenän aukomiseen, mulla toimii ei niin hyigeeninen sormi nokkaan, kuiva klöntti pois ja tarvittaessa vettä perään. En juuri ole tarvinnut vettä käyttää nuhavaiheen jälkeen. Ontelot ovat eri juttu ja toisin kuin korvatulehdukseen, poskionteloihin voisi antibioottikuuri auttaakin. Jotain yrittää kroppa tehdä, kun ilman antibiootin syömistäkin aamulla kusi haisi kuin penisilliinikuurin aikana. Juujuu olisi siis ehkä tehokkaampi huuhde"vetenä", muttei kumminkaan thank you very much.

Vähän korvaa sattui illalla eilen ja tänään hetkin, poskiontelo ei enää tunnu turvonneella tai kipeälle. Kahden vaiheilla, mennäkö lekurille vai ei. En uskaltanut lähteä tarjottuun lisävuoroon töihin, mutta olisi ollut mutenkin mahdoton yhtälö, kun murkinat ovat hankkimatta.

Kun korva on kettuillut pitkään ja osoittaa tulehduksen merkkejä ja aiemmin vaikunpoistoaineen neljästä käyttökerrasta huolimatta lekurit eivät ole nähneet rumpukalvoa edessä olevan vaikun takia, lienee lopulta taivuttava ja lähdettävä lekurille, kun keuhkoja kaivelee edelleen. Jos korvaan ei näy, pitää saada huuhteluhoito, kun oma pumppu vaikunpoistajan jäljiltä ei tuota riittävää painetta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PW »

Pariviikkoo sitten lääkitsin flunssaa lämpimällä valkosipulijuomalla, mauksi liemikuutio. Se piti kyllä röörit auki ja selvisin flunsasta ilman nenän valumista ja tukkoisuutta - helpompi olla, sen viikon verran virus kuitenkin yritti jäytää ja iskeä. Tuli voittaja olo ku nitistin sen :mrgreen:
Muita troppeja oli runsas C-vitamiini ja kurkkuun punahattu-uute.

Viimeksi muokannut PW, 15 Maalis 2017, 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen kiroillut vanhan myynistä poistuneen Streetmachinen etuhaarukan öljypatruunan kanssa. En ole ottanut HPVelotechnikiin yhteyttä vielä, mutta hinnastossa ei näy kyseistä tuotetta. Kun 406 on vain häslinkiä aiheuttavaa, ei haittaisi, vaikka poistuisin siitä yleisemmin saataviin kokoihin. Kun kenkä käy alhaalla reilusti penkin alapuolella, ei nokan nosto haittaisi aeropuolella. Muuten kuin tuulessa ja autojen ohittaessa nappaa suurempaan pinta-alaan, mitä myös on isommassa renkaassa. Plussana parempi vierintävastus ja kyky kivetä esteiden päälle, helpompi saatavuus varaosille, enemmän ilmatilaa renkaalle iskunvaimennusta ajatellen, mahdollisesti kevyempi haarukka taatusti parempi haarukan aerodynaamisuus. Haittana vaiva etsiä sopiva haarukka, mahdollinen tarve vaihtaaa jarrutyyppiä, jos halvemmaksi tulee ja suurempi renkaan ilman vastus, mikä järkkyhuonolla haarukalla saattaisi täysin korvautua, jos kapoisen hankkii tilalle.

Olen pähkinyt yläohjauksen siirtymistä käden kestämisen riskillä, kun on niin rajallista kääntösäteen kanssa ajelu kaupungissa, stressistä puhumattakaan. En tykkää yhtään jännittämistarpeesta, kääntyykö ja vaaratekijästä, jos pitää hätäväistää muiden törttöillessä. Sitä tapahtuu usein täällä :roll: . Ahead 1" haarukka on nyt. Päivitetyn Streetmachine GTe mallin haarukka siis käyttää em. formaattia, en tiedä, onko mulla sama. Ogelmana on vaiva etsiä halvempaa stemmiä kuin HPVn käyttämä 219 € maksava. Stemmin lisäksi mulla ei taida olla vapaana sopivaa ohjainkannatinta ja luultavasti ohjaustankoakaan. Hintaa kerääntyy äkkiä yli hupibudjetin. Vapaata 559 kiekkoa ei ole, 622 on, ilman jarrulevymahdollisuutta. Ei kiva vaihtaa huonommin jarruttavaan jarrutyyyppiin, joka kuluttaa vannetta pyörän nopeutuessa. Fillarikellarissa on 39€ x levyistä rengasta hyväksyvä 1" ahead haarukka hyllyssä 225 mm pitkällä putkella. Liian lyhyt siis luultavimmin ilman stemmiä itsemurhaviritelmiin, joten ei säästömahdollisuutta yhden osan ostamatta jättämällä. En ole vielä mittaillut haarukan putken leveyttä tai tarvittavaa korkeutta ohjaustangolle, jottei polvi osu siihen, joten haarukan ja stemmin korkeus ovat kysymysmerkkejä.

Lisäketteryyden ohella yläohjauksessa olisi etuna aeropuoli, kun kädet eivät ole sivulla lisäämässä otsapinta-alaa ja voisin kaventaa istuinta ja takalootaa vastaavasti.

Olen pähkinyt myös takakiekon pienennystä tapana saada istuinkulma nyt epäaerosta turhan pystystä kulmasta alemmaksi, mutta iskunvaimennus on ongelma renkaan pienentyessä. Aika halvalla verrattuna yläohjaukseen siirtymiseen pääsisi takakiekon pienennyksellä. Istuimen selkänojassa ei ollut viime vuonna pehmustetta, joten siinä on helpotusvaraa. Kun ilmaiskaria en ole löysentänyt vielä, saattaisin ensiaskeleena jopa selvitä tästä quick, dirty and cheap modauksesta. Etuna suurempaan etukiekkoon siirtymiseen verrattuna olisi edessä ja takana samankokoinen rengas, joten tarve kantaa vähemmän sisureita ja mä en luota oneen, kun huonoa on lähinnä, joten kannan myös ulkogummeja pitkillä reissuilla. Juu onni on noin huonoa mulla! Happy go lucky ja aurinko laskee korjaillessa ja pahimmillaan jään tien päälle, jos en ammu yli turvallisuudessa. Grr.

406 molemmassa päässä laskee pyörää, joten tuuli nappaa vähemmän ja useimmin ajamassani pitkässä reissussa HKI-Porvoo-Hki on aina enemmän tai vähemmän kova sivutuuli, vaikkei meri ole ihan vieressä. Meri on lähettyvillä ja peltoaukeita paljon. Matalassa pyörässä taakse täyslevytys voisi olla 406ssa parempi kuin 559 kallistusten välttelyssä puuskissa. Valitettavasti takapään halpa päivitys esim. Taylor Wheelsin takakiekolla muutamalla kympillä ei ratkaise turvallisusongelmaa etuhaarukan jouston puutteista. Optimalta, mikä se verkkokaupan nimi olikaan, jos tilauksia saisi kotiinkin asti, olisi halpa jousittamaton 406 etuharukka. Vähemmän huoltoa ja kuluja sekä murhetta olisi plussaa. 25 € haarukasta ei ole paha, en vain ole katsonut, onko se yhteensopiva vielä, kun ei ole kristallisoitunut, miten kannattaisi edetä.

Tuuli on täällä jatkuva raivon aihe, joten 20/20 olisi tosi kova juttu tuulen välttelemisessä ja se on prioriteetti siinä missä käden suojaus tälleiltäkin. Sikäli olisin valmis tappelemaan pehmusteiden kanssa paljonkin iskunvaimennuksen parantamiseksi, jos pyörästä saisi halvalla aeron. Vaikka sitten yläohjaukseen siirtymisen lykäyksellä myöhemmäksi. Edelliskesän penkillä tuli selvästi eroa aeroon nojakulman loiventamiselle ja siinä onnistuu molemmin päin eteen tai taakse kiekkokokoa muuttamalla. Riskaabelia on silti, kun pehmustuksessa epäonnistuessa käsi estää ajamisen. Ihan arvalla menee, miten kävisi. Lisäksi BA 50-406 on levein rengas, joka mahtuu kellarin pyörätelineeseen. Pelivaraa on vähän. Varsinkin jos menee 20/20 yläohjaus ilman etujousitusta systeemiksi. Kalleita testejä, jos pieleen menee. Rajansa on istuimeen patjan lisäämisessäkin. Kädensijojen pehmustus on maasturilla toimivaksi todettu. On eri juttu, meneekö käsi lian korkealle, kun polvi ei osu ohjaustankoon ja kädensijalla on paksut muhvit pehmusteena. Korkeaan käteen ei ehkä veri kierrä kunnolla. Sydän saa kyytiä pumpatessaan verta ylempänä oleviin jalkoihin ja käteen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:

Pariviikkoo sitten lääkitsin flunssaa lämpimällä valkosipulijuomalla, mauksi liemikuutio. Se piti kyllä röörit auki ja selvisin flunsasta ilman nenän valumista ja tukkoisuutta - helpompi olla, sen viikon verran virus kuitenkin yritti jäytää ja iskeä. Tuli voittaja olo ku nitistin sen :mrgreen:

Valkosipulia, inkivääriä, kurkumaa, chiliä rajusti olen käyttänyt, ei iloa. Virus on yli kk sitten kadonnut verikokeen mukaan, jälkitaudit kettuilevat. Sydämellekin käy. Käy epätahtia välillä ja heti jos jättää hengittämättä, jättää lyönnin väliin ja sitten hakkaa täysillä nopeasti väristen hetken aikaa. Väsy on, ei ihme, kun lievää kuumetta kolmena päivänä on ollut peräkkäin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Korvatorven tulehdus estää ilman liikkumista korvaan ja poskionteloiden limakalvot ovat turvonneet lekurin mielestä. Sydäntä tykyttämätöntä lääkettä toisin kuin viimeksi ja kortisoninenäsuihketta laittoi ja käski popsia pillereitä, kännykkä tarjosi sanaa pillua hmm, kahdesti vuodessa limakalvon normalisoimiseksi ja röörien auki pitämiseksi. Ehkä tämä tästä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Loppuu se jahkailu :mrgreen: Teet vaan jonkun noista muutoksista ja jos menee pieleen myyt osat edelleen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Budjetti mahdollistaa parhaiten takakiekon pienentämisen 406 kokoon. Siitä, takaiskarin paineiden säädöstä, selkänojan pehmustuksesta ja kädensijojen muhvittamisesta saisi kokemusta iskunvaimennusmahdollisuuksista nojapyörässä. Kun käden suojaus on ykkösjuttu ajamisen mahdollistajana, se kertoo, onnistuuko kaikki kikat käyttämällä 406 taakse. Jos onnistuu, siinä olisi paljon isoja plussia.

Pieni kiekko ja rengas kiihtyy paremmin kuin iso (kuka tämän kännykän on tehnyt, seuraavaksi sanaksi tähän kohtaan tarjosi sanaa dildo, jota en ole koskaan kirjoittanut?) rengas/kiekkoyhdistelmä. Levytys ei ole niin tuuliherkkä pienessä kiekossa, joten kaupungin ja mäkisen ympäristön kiihdyttelytarve sekä tuulen ja nojakin luontaisen suurehkon nopeuden ilman vastus vähentyy pienemmän otsapinnan ja yleiskäyttöisemmän levytyksen ansiosta. Kaupungissa vauhti ei usein määrää rasitusta kohtuuaerossa nojakissa, vaan kiihtyvyys, kun poskettoman usein on pysähdyttävä valoihin.

En tiedä, antaisiko pienempi takakiekko yhtään etua takakotelon ylettämisessä alemmas, kun haluan pitää pyörän yleiskäyttöisenä ja kotelo on nyt niin alhaalla kuin mahdollista, jotta tarakkaan saa molemmin puolin laukut. Menisi työlääksi tehdä yhtä suuren kantokyvyn helppokäyttöinen isompi kotelo. Kanaverkkoviritys on helppo muokata, kantava iso hökötys kuormaa kantavana menee painavaksi puhumattakaan tarakan irrottamisen vaivasta. Muistaakseni hitsattu kiinni runkoon. Käyttöarvo suuri, kämmivaara suurempi.

Pienin halvoin askelin etenemisessä on se puoli, että saa dataa ja Aero paranee jo nyt, joten jos olen tyytyväinen siihen, jäisi enää ketteryysongelma suorituskykyyn ja sekin on vain osan ajasta pulma, kun kaupungissa pyörin pystyssä joka tapauksessa. Turvallisuutta rajattu ketteryys ei paranna, kuten ei etuhaarukan matkaa nähneen öljypatruunan vaihtamattomuuskaan. Jos jostain saisi jäykän etuhaarukan, kaahauksen rajoitus jo asennetun 60_406 BAn kanssa voi riittää. Kokeilematta ei tiedä, mutta radalla kapea etuhaarukka on hieno asia.

En ole ehtinyt varmistaa, onko pyörässä todella ahead tuuman haarukka. Myös halvan stemmin ja ohjainkannattimen etsintä tekemättä. Ohjaustankoja näyttäisi olevan järkeviä hinnan puolesta.

Hinta on rajoittava tekijä, kun sähköremppa hissin vaihdon ohella sekä myöhemmin putkiremppa on edessä ehkä kaikki tänä vuonna jo. Voe rähmän rähmä, mikä ruljanssi siitä tulee. Ei pysty sanomaan mitään Lowridesta, SM kisoista tai muustakaan tapahtumiin osallistumisista vielä. Kun ei ole aikatauluista tietoa. Huoh.

Onneksi muutoksia voi tehdä pikkuhiljaa. Kotelon optimointi tosin voi tapahtua vasta ohjaustyylin, etuhaarukan ja eturenkaan valinnan jälkeen. Nyt on sepeliä maassa, joten muuta kuin pienen takakiekon hankintaa ei voi tehdä. Sitten työ neuvoo tekijäänsä toivottavasti.

Jäi alun perin mainitsematta iso ilo kaupungin stop and go liikenteessä pienestä takakiekosta alempi istuinkorkeus. Kivasti helpottuu startti, kun kurkottelematta saa pyörän pystyyn ja lähtö on tasapainoisin mahdollinen. Kun ei kurkottele koivilla, voimaa kuluu vähemmän pystyssä pysymiseen. Yllättävän pingottuneena on koipilihakset olleet jopa alkuperäistä alemmalla custom penkilläkin, joten täällä päin etu on selkeä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lääkkeet ovat hieman auttaneet, mutta lähtökohta oli töiden jäljiltä huono (2,5 h unta työt alkoi 6 h valvotuna edellisyönä). Siihen nähden yhdestä lisäjuomatauosta huolimatta vakiolenkki 2 minuttia nopeammin. Ihan ok 57 min>karvan alle 55 min, kun aiemmin ajoin tuplahengityslämmityksellä 32 piikkisellä eturattaalla 5-6 vaihteilla pääosin ja nyt seiskalla. Toki tuulta oli, mutta vähemmän kuin viime kerran myrskyssä 12 m/s virallisesti, käytännön mittauksissa 16 m/s pahimmillaan. Kaisaniemen mittaus 4 m/s pahimmillaan lenkin aikana, mutta kovemmalta tuntui meren rannassa aivan kuin viime reissussa, joten viivalla olivat tuulivaikutukset. Kun oli ensin tarkoitus ajaa palauttavaa lenkkiä, en malttanut ja siirryin hieman hiostavaan ja jalkoja rasittavampaan ajotyyliin. Mietin välillä, että pitäisikö siirtyä 42 piikkiselle, mutta lsikotti, kun ihan ok rassia sai ja en ole tervehtynyt täysin 11 viikkoa sairastettua. Kun steroidi saa väsyneenä sydämen tykyttämään, maltoin säästellä hieman.

Kun pyörän putsauksen seurauksena mummorieskakin oli käytössä, kiipesin Pääskylänkadun pienimmällä välityksellä ja kovemmin ajettu pohja vaikutti, ettei ihan naureskeluksi mennyt, jos ei pahalta tuntunutkaan. Nyt menin läntistä puolta täysin ylös asti toisin kuin aiemmin ja vaikka happoa vähän olikin, ei mennyt läähätykseksi, joten ei paha ollenkaan. Kun vertaa normaaliin pinnistelyyn, päätyi gentlemanniluokan limusiinikyytiin :-D

On ongelmallista käyttää vaahtomuovia iskunvaimennukseen kädensijalle, kun vaahtomuovi litistyy ajan kanssa ja ympärillä oleva teippi sekä nippuside eivät riittäneet oikean puolen paikallaan pitämiseen. Piti lähes irronnut tuppi survoa paikalleen. Luulen, että joudun ainakin lisäämään toisen nippusiteen per tuppi. Eihän tämä pyörä riitä poistamaan iskuja, mutta silti ilman yhtä aktiivista käden nostelua tai keventämistä kuin aiemmilla lenkeillä ei lievä kompressio pehmusteissa tehnyt pahaa. Ja käsi oli täiden jäljiltä äksynä, kun hieroin ennen lähtöä.

Simuloin pidemmän reissun ja välissä heittelyn rasittumista ja henkistä väsymistä/ketutusta käden varomiseen tällä reissulla. Eipä mitään saahan käsi kyytiä heittäessäkin, muten ehkä halua edelleenkään työn jlkeisenä päivänä heitellä, kun hienotarkkus puuttuu, kun hermot ja lihakset ovat väsyneinä ja turvoksissa. Tarkoittaa ketutusta, kun tarkkuus sekä toistettavuus kärsii ja usein myös tehotkin. Kun tikan heiton tapaan kyseessä on herkkä tarkkkuuslaji, ei mene kuin hermot ja maku, jos paikat tukossa irvistelee.

Vaikka oli kohtuullisen säämiskällä varustettu alushousu alla, yllätyin siitä, miten tunnin alle olevassa reissussa hiersi hieman pakaroiden takana. Taasko mä olen lihonnut? En uskalla käydä puntarilla, paree urheilla hieman ensiksi.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jipii sähköremontin alkuajankohdaksi arvioidaan Elokuun alkua, joten kätevästi päällekkäin SM kisojen kanssa. Jos edes pääsen kisaan, käykö kuten viimeksi, eli selkä tuoreeltaan niksahtaneena mennään taas.

Tänään heittopäivä pitkästä aikaa, kun yhdellä tekonurmikentän pätkällä on sulaa. Sen verran lyhyt paikka, että takaverkot soivat pisimmillä heitoilla. Kontrollin puute normitasoa talven jälkeen, eli ei huolestuta. Kämmenheitot parantuivat lähelle tai syksyn tasolle, kun keksin olleeni liian jäykkä hartiassa.

Jatkoin tonitoni.fi pyöräkauppaan, ei voittoa tuunausosien löytämisessä. 559 ja tuuman haarukka niin vanhaa tavaraa heidän mukaansa, etteivät niitä varastoi. Ei onnea 406 kiekon saatavuudessa. Samoin etuhaarukan kanssa. Vinkkasivat, että kannattaa vanhoja osia kysyä Classic Bikesistä ja hi5bikesistä.

Hyvää päivässä oli jo kipeän käden lymfanesteiden liikkeelle laitto ja mahdollisten kiinnikkeiden rikkominen myös kämmenheitoin. Lisäksi lähes puolet ajasta en käyttänyt hengityksen lämmitintä. Huonoa oli kallistuskulmien virheet lantion pettämisestä johtuen. Olen jumpannut ja venytellyt lisää liikkuvuutta lantioon ja aloittanut lantion liian takana olon korjaukseksi. Liikkuvuus on lisääntynyt, mutta se johti helpommin ryhdin pettämiseen sivuttain. Piti jännittää osan heittoa ja se voi vaikuttaa toistettavuuteen. Sen verran jäykkää jaloissa ja selässä, että lienee nami olo huomenna ja luultavasti pari päivää sen jälkeen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ma 3 h kiekkoa sarjatulella kentällä puolet kämmenellä, ti 4 h, josta 2,5 h kämmenellä ja tänään 3 h 10 min, josta 3 h kämmenellä, mutta uudempia tehokkaampia tekniikoita tapaillen. Saa sitä pitkään usein kovaa kättä rassaavalla tekniikalla käden araksi ilman pyörääkin. Vaikka usein rystyllä heittäen käden olo paranee lymfanesteiden painetta alentaen, maksan nyt oppirahoja täystehokämmenheittojen opiskelusta. Todellisena pitkän tähtäimen tavoitteena ollen kiinnikkeiden lopullinen murskaaminen, työ- ja urheilukuntoa käden toivottavasti kohottaen. Kun kyseessä on kuntoutuksen seuraava vaihe, jolla toivottavasti pääsen taas yhdestä lekurin määräämästä kuntoa rajoittavasta käskystä eroon ja kovempaan treenaamiseen. Kämenheitot on kielletty ja ne ovat tappoa tehokkaimmalla tekniikalla heittäen, mutta vähän hellittäen paras kuntoutusmuoto puntin sopivalla painolla nostamisen kanssa. Kämmenheitto ovenavaajana suuremmilla painoilla nosteluun, kun lekuri kielsi myös yli 5 kgn puntin käytön treeneissä. Töissä usein nostan Työterveyslaitoksen suositusten vastaisesti lähes 30 kgn laatikoita kahdella kädellä kannatellen ja vähän käsiä liikuttaen päätyön jaloilla ja keskivartalolla tehden. TTL suosittaa, ettei 20 kiloa nosteta töissä ja 15 kg neljästi päivässä. Ei ihme, että työterveyshuollon edustaja totesi meidän tarvitsevan lepoa rakennuksilla ja raksalaisten tarvitsevan kuntokuuria meillä. Yksi kolleega oli kesätöissä raksalalla ja palasi paljon isommin lihaksin isommista kertaluonteisia johtuen. Häntä sattui silti aluksi meillä pienemmistä kertakuormista, mutta suuresta nopeudesta ja pitkistä toistoista johtuen. Vaikka oli tehnyt samaa hommaa ennen raksalla oloa. Ei auta olla kunnossa yhtä toimea ajatellen. Osastolta toiselle siirtyneellä on neljättä viikkoa iskiasvaivoja, vaikka kuntoa riittää tehdä työ ergonomisemmin kuin enemmistö. Siksi kevyt päivä huomenna pakollinen ja nössö bussilla työmatka, vaikka nyt keuhkot kestävät ilman lämmitystä ulkona viskoa.

Ei luottoa käden kestoon sikakovan heitto- vai ylikovan kuntoutustreenistä palautumiseen ja koskaan ei tiedä, miten koville joutuu töissä. Nyt jo turvamarginaali pakkasen puolella. Oppirahoja rajojen haku. Kipua ja jäykkyyttä lihashuollosta huolimatta koko viikon. Pyöräily töihin, kun en ole päivässä ajanut yhtä pitkää matkaa tänä vuonna ja työt pitäisi tehdä välissä pampulla päähän kudoksia rikkovan treenin jälkeen vastaa käden puukotusta yhden päivän palautuksella. Eilen lepopäivä ja auts jäyks. Sen verran kova pääni ja pehmeä käteni ovat oppineet, ettei yksi päivä kesää tee palautumisessa. Nyt jo olen tuntemattomilla vesillä keston haun suhteen, vaikka törkeästi yli lekurin suositusten olen viime vuonnakin piiskannut kämmenellä kiekkoa. Nimimerkillä älkää luottako kämmenheittäjään, jos joku läimäyttää ruuhkassa niin, ettei tiedä, kuka sen teki. Jos vammainen räiskii urheiluvälineeksi keskipainoista esinettä satasen yli parhaimmillaan heikommalla puolella kättä, sentin päästä läpsykin sumentaa maiseman tai mustuttaa hanurin 8)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käsi oli kipeä ja turvonnut eilisen työn jäljiltä, kuten normaalia, joten hieroin pallolla. Onneksi jalkapallotreenit estivät paikaltaan heittelytkin noin 50 lähestymistehoisen heiton jälkeen ja voi sika, kun sattui. Saa nähdä, paheneeko olo turvotuksen myötä huomenna, nyt on otettava iisisti. Ei ihme, että 2015/2016 talvella käsi hajosi pariin kämmenheittoon töiden jälkeisenä päivänä. Ei enää käsi kestä kahta peräkkäistä kovaa päivää, jos eka on työtä. Tulosta lekurin käskemästä 5 kgn puntin ylärajasta ja käden lihasmassan kadosta. Eli kun käsi rauhoittuu, nousevan kuormituksen punttitreeniä rajoja hakien tavoitteena ylittää kunnon kasvulla vitosen painoraja, jotta käsi kestää enemmän. Työtkin menossa rankemmaksi pian, joten lisävoimaa kaivataan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Viime heittokerta ja kovien painojen nosto työssä sai aikaan kädessä turvotuksen, joka yhdisti kiinnikkeillä paikkoja, joiden pitäisi liukua vapaasti toisiaan vasten. Jään käyttö käteen sai aikaan kovat natinat ja pauketta, kun turvotus laski ja jumit vapautuivat. Kivut eivät poistuneet kokonaan, mutta salille selkää ja jalkoja sekä vartalonhallintaa putkilon päällä makaillen kehittäessä kädellä ei ollut täyttä liikerataa, kun sattui. Tasapainoillessa rullalla maaten oli pakko kannatella oikeaa kättä vasemmalla.

Monta minuuttia en ehtinyt möyriä lattialla, kun pöly kirveli keuhkoja, yskitti ja vinkuen tuli yskintä. Pakko oli lopettaa kesken, onneksi olin jo muilla treeneillä saanut tarpeeksi rääkkiä. Kovin takareisitreeni ikinä tasoittaakseeni suhteessa vahvempaa etureittä, joka väänsi lantion väärään asentoon. Mikä rassasi ristiselkää ja jäykisti oikean takareiden suojellakseen ristiselkää.

On heitettävä herätyskellon kanssa lyhyempiä kenttätreenejä ja vauhtiaskelin, kun paikaltaan mittojen saaminen täräyttää kättä liikaa. On alistuttava vammojen takia oppimista hidastaviin rajallisiin toistomääriin, kun nyt meni liian pitkälle. Muutenkin kovan työpäivän jälkeen, on otettava iisisti ennen kuin käsi vahvistuu. Onpahan nyt tiedossa, montako tuntia viikossa käsi ei kestä kämmenheittoja.

Käsi joutui töihin selkätreeniä selkökiikulla treenatessa, vaikka rajasin puoleen toistot. Sen verran arkana on treenin jälkeisen päivän toisen käden jäädytyksen jälkeenkin, ettei ole mitään mahdollisuuksia treenata mitään kädellä tänään ja on kuullosteltava tarkkaan kauppareissulla huomenna, uskaltaako huomennakaan tehdä muuta. Kämmenheitot tauolla, kuten pyöräily, sääli hyvän sään missauksesta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Koska käsi arkana, 2 C 6 m/s tuulessa 1,4 km juoksua päkiöillä lenkkareita iskuja vaimentaen vältin heittämisen ja pyöräilyn tällit. Ei auttanut, kun oli käveltävä loppu kun käteen otti ikävästi ja keuhkot eivät kestäneet lämmön puutetta, tuulta sekä läähätystä. Seitsemän klimppiä keuhkoista ja yksi nenästä ennen teeveden lämpiämistä ja yksi keuhkoklimppi jälkeen. Aika selvä tarve on vielä hengityksen lämmittimelle huohottavammissa suoritteissa ulkona, vaikka tuntien spurtit heittäessä nostavat sykettä ja hengitystiheyttä, ei rasitus keuhkoille ole tauoista johtuen läheskään yhtä paha kuin jatkuvassa rassissa lyhyen aikaa.

Yllättävän hyvin koivet toimivat huonosta juoksukunnosta johtuen, eli ei paljon pidempiä lenkkejä riitä noilla vauhdeilla päkiäjuoksua. Oletin, että kilsa päkiöillä olisi liikaa. Syksyllä ennen keuhko- ja korvatorvivaivoja pisin normitekniikan lenkki oli 1,7 km valoissa pysähtyen. On hyvää treeniä plantaarifaskiitin kuntouttamiseksi päkiöillä juoksu, jos voimat ja kudosten tottumus lisärasitukseen antaa myöden, mutta vaurioittavaa, jos ei kudokset kannata lisärassia. Mulla on minipituisista lenkeistä päkiöillä vuosien taustaa, joten miten kuten kudokset kestävät ja talven voimistus polvesta alas auttaa aiempaan verrattuna.

Olen jumpan ja venyttelyn lisäksi nostanut painoja yhdellä jalalla seisten, mutta viime viikon pitkät kenttätreenit ja 15 kmn pyöräilylenkki edellisviikolla kertoivat, ettei pääsylippu oireettomana pyöräilyyn ole hankittu pfn osalta. Kun juoksu on nopea treeni, pitää lisätä treenivalikoimaan. Kunhan käsi paranee ja hengityksen lämmittimen kanssa.

Käytin teknistä entistä maailman hengittävintä takkia Patagonia Nano Air, uusi on jatkokehitysmalli samasta, ja en hikoillut ulkona tuulessa. Kotiin palattua pyyhin otsaa jne. muutaman kerran ennen teetä ja lisää jälkeen. Hirmu jälkihiki. Pakotti suihkuun, mikä on hyvä asia keuhkoille teen avun lisäksi.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Plantaarifaskiitin hoitoa lihasvoimaharjoituksin ja käden jänteiden vahvistus ovat ainoat asiat, mitä voi tehdä, kun kuumetta pukkaa korvatorven tulehduksen hyökätessä. Kuuri oli ohi, mutta ei riittänyt, vaikka välillä olo oli parempi, joten kostolla tuli pakana takaisin. Ei riitä jäljellä oleva lääke täyteen kuuriin. Jalat kivat, käsi arka ja keuhkoja ärsyttää korvasta säteilevä kai hermokipu.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuvaavaa käden huonolle iskunsiedolle on eilinen portaita ylös nopea juoksu kaksi rappusta kerrallaan ponnistaen kuin yksijalkaisella pituushypyllä ja yhden kerroksen jälkeen käden laajat nopeat heilahduset ponnistaessa sai aikaan kipua. Päkiäjuoksuna menin ohutpohjaisilla kangaskengillä yrittäen pehmittää tällejä jaloilla niin paljon kuin mahdollista laskeutuessa rapulla, kun kengässä ei juuri ole pehmustus.

Hyvänä puolena on, että jalat ja juoksukunto reagoivat nopeasti voima- ja juoksutreeniin. Huonompi juttu on viimeisenkin talvikauden viikkokisan missä frisbeegolfissa. En uskalla nakella kämmenellä juoksun aiheuttamasta arkuudesta johtuen, mutta ajattelin kokeilla rystyä, kun se yleensä liikkeenä saa aineenvaihdunnan toimimaan ja repimättä heittäen vähentää kipuja, jos ei monta tuntia sarjatulta käytä.

Pääni menoksi lisää tärinää haitakseni ajattelin hakea juoksusta, jos saisi hyötyä käden lisäksi koiven vahvistamisesta ja plantaarifaskiitin kuntoutuksesta. Pakko ajatella pitkää tähtäintä, kun lyhyellä tähtäimellä kunto ei ole hyvä. Kun mulla on paha henkinen tarve heittää pitkästä tauosta johtuen toisin kuin pyöräilystä ja harmittaa wanhaan pyörääni harvinaiseksi käyneiden osien parantamisen vaihdokkien löytäminen, on tuplaketutus pyörän rassausta kohtaan, mikä lisää koko hommaa vastaan ketutusta. Ruokahalua kasvatan siis mielelläni kilsakisaan vähällä pyöräilyllä ristiin treenauksella, kun ilon kautta menee nyt kuntoutus ja entistä paremman pyöräilykunnon kehitys.

Voi kuullostaa oudolta pyöräilykunnon kohotus ajamatta, mutta pidemmän päälle varmasti PF pois ja vahvemmat jalat auttavat, kun olen koko ajan ollut sitä mieltä, että pienillä tehoilla kuntoni riittää omiin ajoihini ja voimasta on pulaa. Paljon.

Vastaa Viestiin