Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

vaaka kirjoitti:

Jollekin kätevälle olisi ehkä niche markkinat olemassa vyörenkaiden valmistuksen myötä. Jos ei elannoksi riitä, voisi tuurilla ärsyttää tehtaita sen verran, että pakottavat ne tekemään omansa.- klip -

Renkaiden kokoonpanon ja varsinkin paistamisen työvälineet ovat sen luokan investointi, ettei ihan pienillä sarjoilla elä. Raaka-aineiden hankintakin ja valmistelu vielä, eli kumitetut kankaat 45 asteen kulmaan käännetyllä kudoksella, vyökudokset, reunakaapelit, pintakumi, jne.

Joka koko ja joka kuvio vaatii oman paistomuotin, ja ne ovat tosi kalliita. Vaikka tekisi Kojak-tyylisen täysin pintakuviottoman muotin eli vaihtaisi CNC-kaiverretusta muotista CNC-sorvattuun, vaatii vulkanointi puristimen ja lämmitettävät muotit.

Ainoa konsti päästä kokeilemaan olisi hankkiutua kontaktiin jonkin pienemmän rengasvalmistajan kanssa, jolla olisi halua "lainata" välineitään. Johonkin paksumman kulutuspinnan muottiin voisi mahtua vyökaista mukaan, kun muiden komponenttien kanssa vähän temppuilisi. Venymättömän vyön mahduttaminen pyöreäpoikkileikkauksiseen renkaaseen voisi olla ongelma.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vph kirjoitti:

@Vilijami: Ne tuntui hitailta JA kovilta, jotenkin ihme korpuilta. En siis vaan tykännyt ja vaihdoin ne tosi nopeasti pois. Mulle jäi ehkä vähän sellainen ajatus, että tartteis olla enemmän painoa päällä, jotta Trykerit olisivat toimineet niin kuin ne ehkä on suunniteltu toimivan. Siis painavampi kuski ja vaikka joku painavampi kinneri kombinaatio, niin voisivat tuntua ihan toisenlaisilta. Ehkä. Mutta tosiaan 100%:sta mutua pelkästään.

Mulla on Luggarionissa Trykerit ja mielestäni parhaat renkaat ikinä. Mutta mulla onkin massaa (pyörä ja kuski) 135kg. Harvoin ajan yli 20km/h, ainakaan kyseisellä pelillä. Trykeri rullaa yhtä hyvin jos ei paremmin ku Kojak, mutta on kanttikiven ylityksessä pehmeämpi kuin Kojak. Trykeriä ohuempaa rengasta en voisi harkita yleispyöräilyyn. Näin ne tarpeet on erilaiset. Hyvä siis kun on valittavana useampi malli :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Ne tuntui hitailta JA kovilta

Kuulostaa siltä että pitkäikäisyys on mennyt nopeuden ja mukavuuden edelle.

vph kirjoitti:

vaihdoin ne tosi nopeasti pois.

Onkohan noita kukaan ajanut trikessä loppuun? Kestävätkö pidempään kuin pyöreäselkäiset ja nopeat kumit?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En tiedä tarpeeksi pystyäkseni päättelemään, voiko selvitä alle teollisusstason värkeillä radiaalirenkaan valmistuksesta. On normirenkaita ainakin kotikonstein tehty, jolloin saisi haluamansa määrän kumia renkaalle, jos radiaalirenkaan tekoon ei luovuus riittäisikään.

Pienistä valmistajista puhuen VPH käytti Wheel Energyn palveluksia. Suhteita on jo...

Kukaan ei ottanut koppia Jarno Biermanin mittauksissa käyttämästä kumin paksuus kertaa kestävyys tulosta. Ei se kumin paksuus ole ainoa autuaaksi tekevä asia, vähemmällä pääsee, jos on hitaasti poistuva kumiseos. Kuten lasittunut kumi. Oli selkeä pehmeysero Streetmachinessa tulleissa Mara Racereissa ikää kymmenen vee verrattuna parivuotiaaseen Winteriin.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja yaana »

Olen leikkinyt ajatuksella, mitä Tetrikselle voisi tehdä, että siitä saisi vähän nopeamman radalla. Jätetään kuskin suorituskyky pois laskuista 8)
Veikkaan että renkailla on isoin rooli. Pienemmällä vierintävastuksella olisi 406 koossa ainakin Schwalben One ja Kojak sekä Continental Grand Prix. Mitä kokemuksia teillä löytyy näistä tai muista malleista kolmipyörällä? Lähdetään oletuksesta, että jaksaa vaihtaa ratapäiviksi eri renkaat kuin millä ajelee retkiajoa maantiellä.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

yaana kirjoitti:

Olen leikkinyt ajatuksella, mitä Tetrikselle voisi tehdä, että siitä saisi vähän nopeamman radalla. Jätetään kuskin suorituskyky pois laskuista 8)
Veikkaan että renkailla on isoin rooli.

Yleisesti ottaen, ilmanvastuksen merkitys kasvaa kun nopeus nousee, eli renkaiden merkitys pienenee nopeuden kasvaessa. Tiukempaa vaatetta jos mahdollista, loivempaa nojakulmaa, tarakkaa ja lokasuojahäkkyröitä pois jne jne nostaa huippunopeutta renkaiden vaihtoa enemmän.

Toki siihen suurempaan nopeuteen pääsee nopeammin, eli kiihtyvyys paranee nopeammilla renkailla. Ylämäissä joissa nopeus on matala myös renkaiden merkitys korostuu ja koska ylämäessä vietetty aika on saman suuruiseen alamäkeen verrattuna suurempi niin keskinopeus nousee.

Eli arkipyörästä ei tule ratapyörää yhdellä muutoksella, vaan sadalla pienellä parannuksella joista renkaat ovat yksi. Loput liittyvät ilmanvastuksen ja painon pienentämiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kyllä renkailla eroja saa aikaan, mutta mikä on vertailukohde, mitä renkaita kuinka leveinä käytät nyt? Mulla oli rataa ajatellen Grand Prix 4000 ilman lisäkirjaimia 28-559 koossa, mutta noidannuoli ennen PM kisoja esti vaihdon, joten muuta kokemusta ei ole kuin, että se on kovaa kumiseosta, jonka luulisi kestävän kulutusta ja ei ole pitävin rengas. Radalla jäykät sivuseinät eivät lisää täristystä, kuten muussa ajamisessa. Ei ole vaikeaa uskoa wanhan mallin olevan hitaamman kuin GP4000 s ja S2.

Kojakia muutama tuhat kilsaa ajaneena 35 mm leveinä 20/26 pyörässä, nopeus on parempi kuin 40 mm leveissä vanhan mallisissa kovettuneissa Marathon Racereissa ja vielä isompi etu on leveisiin Big Appleihin. Schwalbe Tryker voi olla myös tutkimisen arvoinen vaihtoehto, mutta kaksipyöräilijänä ei ole kokemusta siitä.

Onella on hyvät vierintävastus mittaustulokset. VPH kulutti vuorilta tiputellessa videon mukaan hetkin 70 km/h ajaen muistaakseni tuhannessa kilsassa räjähtäväksi kisarenkaaksi tarkoitetun Onen trikellä. Ei omaa kokemusta, mutta kapean renkaan ilman vastus lienee etu radalla. Onen pitäisi olla kysymistäsi renkaista pienimmällä vierintävastuksella varustettu. Kallein myös.

Etukate voisi olla kova juttu nopeuden kasvattamisessa, jos ei rajumpia muutoksia halua tehdä ja saada pyörästä täyskatettu. Koska sinulla on apuna osaava rakentaja, ei kannata hylätä pureksimatta tätäkään vaihtoehtoa. Olisi iloa kevyesti toteutettuna rättiversiona arkiajossakin, kun Hki-Porvoo linjalla olevat mäet eivät pienellä lisäpainolla rokota niin pahasti kuin aeroedut auttavat tasaisella.

Kyllä vierintävastuksella on Nokialla ja Ratareidessä merkitys ihan jalkoihin tuntuvasti. Nokialla korostuneesti mäen ja sen jälkeisen kiihdytyksen itsestäänselvyyden lisäksi tasaisella tuntee eron Yaanan harrastamien pitkien suoritusten aikana. Tunnen eron 13 kmn työmatkalla jo kisarenkaan ja arkirenkaan välillä kaksipyöräiselläkin, mutta isompi merkitys tulee pitkissä suorituksissa. Kolmipyöräisellä ero kasvaa pienissä nopeuksissa puolitoistakertaiseksi ja Aeron merkitys nousee suurissa nopeuksissa. One on kapea aerolle hyvä sekä hyvin rullaava, mutta usein yli 80€ kappale maksava.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Kojakia muutama tuhat kilsaa ajaneena 35 mm leveinä 20/26 pyörässä, nopeus on parempi kuin 40 mm leveissä vanhan mallisissa kovettuneissa Marathon Racereissa ja vielä isompi etu on leveisiin Big Appleihin.

Viimeksi kun asiasta oli puhe linkkasin sulle testin, jonka mukaan vierintävastusjärjestys on täysin päinvastainen :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ja silti koivet ja nopeudet sanovat muuta tosi maailman ajamisessa. Kun mäkiä on täällä ja Kojakeilla ajaessa penkki oli takakenoisempi kuin viime vuonna Nokialla, pyöräni oli nopeampi, joten vauhdit olivat kivat alamäissä ja alkuvauhdin hyytymiseen asti. Niillä nopeuksilla ajoin Raceria ja Kojakia, BA tuli vasta Nokialla käyneeseen epäaerompaan versioon.

En tiedä, paljonko aeroero on Racer vs Kojak, mutta 21 asteen nojakulmalla alamäkien avulla meni mulla aerodominantteihin nopeuksiin. Totaali vastus vierintävastus+ilman vastus oli nimellisesti 5 mm kapeammilla Kojakeilla käytännössä minulla pienempi.

Pitää huomioida, ettei Racerit olleet yhtä kompliantteja kuin uudet, koska ne ovat kymmenvuotiaat ja Kojakit olivat tuoreet. Kovettuneet renkaat eivät jousta sivuseinistä kuten uudet, joten eri ikäisillä samalla renkaalla vastus voi muuttua. Kuulemma Racerin pintakuvio on muutettu ja tiedä sitten muista muutoksista nykyisesessä versiossa vs minun vanhemmassa. Joten testi ei kerro kaikkea.

BA on raskain rengas ja raskain ajaa, kun käytän niissä alempaa painetta Racereihin ja Kojakiin verrattuna kokokin huomioiden. BA on 60 ja 50 mm leveinä epäaeron lisäksi huonosti vierivä, kun paine on 1,3 Baria. Bicyclerollingresistancen mukaan eri versoissa Marathoneja vastus muuttuu eri tavalla paineen alentuessa. Supreme on ok isommissa paineissa ja kärsii matalissa paineissa enemmän kuin Almotion, joka on hyvä laajalla painealueella. Huippu suorastaan. BA on myös alhaisissa paineissa kärsivä, vaikka onkin ok isommissa paineissa.

Kun prioriteetti on iskunvaimennus minulla, tilanteeni on eri kuin osan muita. Kuten radalla kisaavilla. Tyydyttikö kokemukseen perustuva vastaus?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Vielä on näköjään jossain myynnissä 40-406 Shreddaa, jos joku vielä tarvii: http://www.ligfiets.net/news/5496/shredda.html

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mika »

Ai ai, kun saisi jo shreddat alle. Paras rengas tähän mennessä. Koko kesä meni ilman rengasrikkoja vaikka ajelin mökkiteitäkin. Syksyllä meni vasta rikki ja se oli snake bite. No, aika loppu ne jo olikin. Ilmeisesti mitä leveämpi niin sen kestävämpi. Minulla 44mm leveät. Nyt jos vielä litkuttaisi sisukumit
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

mika kirjoitti:

Ai ai, kun saisi jo shreddat alle. Paras rengas tähän mennessä.

Mitkä olivat vertailurenkaat?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:
mika kirjoitti:

Ai ai, kun saisi jo shreddat alle. Paras rengas tähän mennessä.

Mitkä olivat vertailurenkaat?

Sallalle kun laitoin alle niin hän ihmetteli että asensinko sähköavustuksen trikeen kun rullas niin kevyesti. Vertailu kohtina on mm. marathon racer, plus ja tryker

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitää melkein kokeilla, kun shreddan ylistystä kuuluu joka puolelta.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mika »

Vilijami kirjoitti:
mika kirjoitti:

Ai ai, kun saisi jo shreddat alle. Paras rengas tähän mennessä.

Mitkä olivat vertailurenkaat?

Kojakit, marathon plus sekä winter. Kojak tuntui nopealta, mutta ei kestä mitään eikä ole mukava. Shredda voi olla jopa nopeampi ja mukavampi ainakin 44mm leveänä.
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Vastaa Viestiin