SH32

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH32

ViestiKirjoittaja irakas » 26 Maalis 2017, 13:10

jori kirjoitti:Hyvän näköinen muoto. Minua hämmentää, miksi istumakorkeus on noin korkealla, vaikka pohja on suora. Onko tarkoitus laittaa tavarat polkijan "sängyn" alle. Toinen, mikä pisti silmään, on ketjulinja sisäpuolella rasvaa vuodevaatteet, joten se pitää koteloida huolella. Joka tapauksessa, Pääpiirteissään tuollainen on tulevaisuuden retkipolkupyörä. Tästä olen varma.


Istuinkorkeus on noin korkealla, niin kuin Jukka sanoi, jotta kuski näkisi paremmin korin yli. Tavarat voi hyvin laittaa polkijan sängyn alle. Ketjulinjan laitoin sen vuoksi sisäpuolelle, että etupyörät pääsisivät riittävästi kääntymään, mutta voihan raideleveyttä lisätä.

Korin voisi laittaa 1 mm:n polykarbonaattilevystä, jonka päälle tulisi tarpeellisilta osin kontaktimuovi. Sitähän olen käyttänyt SH18:ssa.

Aukkopeite olisi myös 1 mm:n polykarbonaatti levystä. Se liukuisi SH18:n tapaan reunoilla olevissa urissa. SH18:ssa sellainen on toiminut hyvin.

Tarkoitus on laittaa kaikkiin pyöriin jousitus.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14507
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

ViestiKirjoittaja PW » 26 Maalis 2017, 13:22

Jos istuinta nostaa koriakin pitää nostaa? :? Mutta sängyn alle sijoitetut matkatavarat on hyvän kuulonen idea.
Kisakäyttössä voi ajaa makuultaan ja kattella näytöltä, mihin on menossa ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14507
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

ViestiKirjoittaja PW » 26 Maalis 2017, 13:24

Makuupohjahan vois olla runkojen väliin pingotettu kangas, ois kevyt.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3774
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Maalis 2017, 13:33

Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä :? Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14507
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

ViestiKirjoittaja PW » 26 Maalis 2017, 13:43

jooseha kirjoitti:Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä :? Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen :D

Eikös se makaaminen just oo nojapyörän idea? ;) Joo puolensa on riippumatossakin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3468
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: SH32

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Maalis 2017, 14:25

PW kirjoitti:Suunnittelukysymys, en koe ongelmaksi.

Voihan se olla totta. Jään odottamaan piirrosta.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2313
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: SH32

ViestiKirjoittaja Premnas » 26 Maalis 2017, 15:08

Poljettava riippumatto :D ? Tarvittaessa jäykistettävä ettei tehot häviä hölskyvään mattoon :D ?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14507
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: SH32

ViestiKirjoittaja PW » 26 Maalis 2017, 16:32

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Suunnittelukysymys, en koe ongelmaksi.

Voihan se olla totta. Jään odottamaan piirrosta.

Aattelin vaan jos selkänoja taittuu, mahtuuhan se kääntyvän tai kääntyvien renkaiden viereen. Reppu sinne alle, ni jää sopivaan kaltevuuteen :mrgreen:
Miullakin on tää rakentamista vaille valmis :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH32

ViestiKirjoittaja irakas » 02 Huhti 2017, 22:18

Monen monta vaikeutta ja ongelmaa on ratkaistavana, jos aikoo saada makuupyörän onnistumaan. Tein kuitenkin jonkinmoisen sivukuvan. Poljintila saadaan aikaan nostamalla pohjalevy sivuille ylös. Petrin ehdotus kangas pohjalevyksi on hyvä.

SH32 2.4.2017.png
SH32 2.4.2017.png (563.08 KiB) Katsottu 4006 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH32

ViestiKirjoittaja irakas » 18 Joulu 2017, 00:07

Olen kehitellyt eteen (vai taaksepäin) nelipyöräistä SH32:a . Tässä käsivaraisluonnoksia. Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo
koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä?

Ylösnostettava etukansi on siksi leveämpi alaosaa jotta ylävartalolle ja käsille tulisi enemmän tilaa ja korin alaosa voisi olla kapeampi ja raideleveydet pienempiä.

SH32 17.12.2017.3.png
SH32 17.12.2017.3.png (201.54 KiB) Katsottu 2118 kertaa
SH32 17.12.2017.2.png
SH32 17.12.2017.2.png (725.95 KiB) Katsottu 2118 kertaa
SH32 17.12.2017.1.png
SH32 17.12.2017.1.png (310.67 KiB) Katsottu 2118 kertaa
Viimeksi muokannut irakas, 18 Joulu 2017, 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 381
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: SH32

ViestiKirjoittaja kuparinen » 18 Joulu 2017, 13:11

irakas kirjoitti:- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-


Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14507
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

ViestiKirjoittaja PW » 18 Joulu 2017, 13:48

Tuleeko tästä väkisin neliraiteinen jos ei käytä väliakselia tai muuten siirrä takapakkaa keskemmälle? Nelipyöräsen hyvä ominaisuus, kaksiraiteisuus menetetään ja raiteiden määrä tuplaantuu - onko sillä väliä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

ViestiKirjoittaja jori » 18 Joulu 2017, 14:31

Petrin kommentissa on pointti. Kun on takaveto ja takana kaksi pyörää, kannattaa takapyörät istua osittain takapyörien välissä. Etuakseli sen sijaan voisi olla viisasta työntää edemmäs, jotta sen raideväli saadaan samaksi kujin takana rungon rajoittamatta ohjauskulmia.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9773
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

ViestiKirjoittaja jori » 18 Joulu 2017, 14:34

kuparinen kirjoitti:
irakas kirjoitti:- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-


Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.

Kuparinen tässä yrittää sanoa, että laita eturattaat toisin (tavallisin) päin, niin ei tarvitse kikkailla. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH32

ViestiKirjoittaja irakas » 05 Tammi 2018, 17:56

SH32 suunnittelu etenee. Nyt on mielessä tällainen. Kori taivutetusta 16 mm:n sähkösuojasputkesta. Päällä trikookangas.
Pääsis munalla töihin.

SH32 5.1.2018.png
SH32 5.1.2018.png (478.59 KiB) Katsottu 1583 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa