tm kirjoitti:Näyttää vahvasti siltä, että TMS nähtäneen jossain vaiheessa ajamassa isoa kovaa Avuksella...
Iso peukku !
tm kirjoitti:Näyttää vahvasti siltä, että TMS nähtäneen jossain vaiheessa ajamassa isoa kovaa Avuksella...
Iso peukku !
Hienoa oli nähdä Avus livenä. Aika erilainen se oli kuin mitä olin kuvien perusteella kuvitellut. Suorastaan yllättävä Mutta tilaa löytyi loppujen lopuksi todella hyvin ja ajoasento saatiin tosiaan hyvin lähelle omaa DF:ää, mikä on tosi hyvä juttu totuttelun kannalta.
Ja olihan tm:llä kaikenlaista muutakin jännää nähtävää tallissa. Hyvä reissu oli.
Epävarmuus Avuksen ohjausosien toimivuudesta hälveni hieman, kun sain koottua sylinterikokoonpanon ensimmäistä kertaa. Taannoiseen takaohjattuun trikeprotoon verrattuna sylinterit ovat selvästi pienemmät, ja systeemiin on lisätty ylimääräinen sylinteri, joka toimii paineakkuna (männän toisella puolella neste ja toisella paineilma). Paineistuksella pitäisi saada kuriin protoa vaivannut ilman imeytyminen nesteeseen.
Ebaysta tilatut sylinterit vaativat pientä modausta, kun heti ensimmäisessä paineistuksessa vesi suihkusi ulos liittimien o-renkaiden pullahdettua pois paikoiltaan. Syynä tasaamatta jääneet sylinterin liitäntäreikien reunat. Sen siitä saa kun ostaa halpoja kiinalaisia osia... no tasaus jyrsimellä onnistui helposti ja ongelma poistui.
Sylintereitä painellessa virtausvastusta tuntui olevan jonkun verran, mutta onko sitä liikaa selviää vasta koeajojen myötä.
Ohjausosia pitää vielä mitoitella hieman uudelleen ja 3D-tulostella sitten lopulliset. Aikomuksena on laminoida näiden muovikappaleiden päälle hiilikuitua, ja saada näin ajokelpoiset ohjauspalikat.
On näemmä tuo mun rikkoma tulostettu kaari vasta teipillä paikattu.
Onko liimaa välissä?
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
samuel kirjoitti:On näemmä tuo mun rikkoma tulostettu kaari vasta teipillä paikattu.
Onko liimaa välissä?
Ei ole liimaa välissä, ei tuon kappaleen ollut tarkoituskaan olla lopullinen. Muotoilua pitää vielä muuttaa. Joten älä suotta soimaa itseäsi taannoisesta vahingosta .
tm kirjoitti:Epävarmuus Avuksen ohjausosien toimivuudesta hälveni hieman, kun sain koottua sylinterikokoonpanon ensimmäistä kertaa. Taannoiseen takaohjattuun trikeprotoon verrattuna sylinterit ovat selvästi pienemmät, ja systeemiin on lisätty ylimääräinen sylinteri, joka toimii paineakkuna (männän toisella puolella neste ja toisella paineilma).
Anteeksi, en ole seurannut tätä Avuksen rakennusprojektia kovinkaan tiiviisti. Herättää kuitenkin kysymyksen: toimiiko tuo ohjaus pneumaattisesti vai hydraulisesti?
Meinaan, että ohjauksen täytyy olla nopea ja tarkka. Joten mitään kokoonpuristuvaa pneumatiikkaa ei mielellään haluaisi. Hydrauliikka taas olisi jämäkkää, niin kuin levyjarruissakin.
Hälventäkää pelkoni...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Pelko pois, hydraulisesti tuo toimii. Paineakun tarkoitus on vain tasata nesteen lämpölaajenemiset ja estää/vähentää ilman imeytymistä nesteeseen.
Protoon tulevien ohjausosien 3D-tulostus alkoi:
On se hienoa tekniikkaa nykyään, kun voi tulostaa noita osia, ja mielikuvitus on vain rajana.
Kinneri
Vapun tienoon aikaansaannoksia: haarukanpäät (dropouts) tuli väkerrettyä takahaarukkaan, ja ensimmäinen laminointi tehtyä 3D-tulostetun muoviosan päälle. 25 mm:n hiilikuitunauhaa (http://www.easycomposites.co.uk/#!/fabr ... -232g.html) kiedoin parisen kerrosta palikoiden ympäri epoksin kera, sitten karherisuikaleet ja päälle vielä erkkaria kiristämään paketti kasaan. Ihan käyttökelpoisen oloinen osa karherin alta paljastui seuraavana päivänä. Käsissä väännellen tuntui riittävän jäykältäkin. Vähän kuhmurainen pinnaltaan, mutta ajaa hyvin asiansa.
Hiilarinauhaa tilaillessa tuli kömmähdys määrän suhteen. Sen enempiä ajattelematta kuvittelin 5 metrin rullan riittävän pariinkin osaan, mutta niinpä tuo määrä hupeni jo tuohon ensimmäiseen, vain pätkä jäi jäljelle. Eipä ole tullut aiemmin tehtyä tuollaisia "kieputusharjoituksia", ei osannut arvata kulutusta. Seuraaviin ohjauksen palikoihin tarvii improvisoida vähän erilaista suikaletta/sukkaa päälle.
Miten nuo dropoutit on kiinni haarukkaputkissa?
Vilijami kirjoitti:Miten nuo dropoutit on kiinni haarukkaputkissa?
Pidätinruuveilla kyljestä putken läpi, 2 kpl per haarukanpää. Ei näy kuvissa.
Voisikos noita suoria alumiiniputkia korvata hiilikuituputkilla?
Alkoi jo aikaisemmin kiinnostamaan hiilikuituputkien liittäminen 3D -printatuilla muhveilla jotka vahvistettaisiin hiilikuitunauhalla. Juu.. hitsimaski vaihtuisi sitten hengityssuojaimeen
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s
Reippailija kirjoitti:Voisikos noita suoria alumiiniputkia korvata hiilikuituputkilla?
Alkoi jo aikaisemmin kiinnostamaan hiilikuituputkien liittäminen 3D -printatuilla muhveilla jotka vahvistettaisiin hiilikuitunauhalla. Juu.. hitsimaski vaihtuisi sitten hengityssuojaimeen
Voisi korvata, samanlaisia ajatuksia ollut itselläkin, ehkä jossain tulevassa versiossa (jos ohjaus näyttää tuollaiselta vielä ensimmäisen proton jälkeen...). Sitten tarvii vaan laittaa erilliset metalliholkit hiilariputken päälle laakeripinnoiksi, jos jatkossakin käyttää liukulaakereita ohjausnivelinä. Liukulaakereita/holkkeja kokeilen nyt siksi, että niiden kuulalaakereita suuremmalla kitkalla (toivottavasti ei liian suuri...) on toivottavasti takaohjausta rauhoittava vaikutus.
Oho. Unohdin että ne niitä tarvitaan laakeripintoina.
Mutta se, että voisiko käyttää hiilikuituputkea ja muhveja nojakin runkoon kiinnostaa yhä...
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s