Vannejarrut

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaijereista minä lähtisin vikaa tosiaan ensimmäisenä hakemaan. Nosta kiekko ilmaan, pyöräytä vauhtia ja purista käsin suoraan jarrusta. Jos tuntuu toppaavan paljon paremmin kuin kahvasta niin vika on välillä, eli vaijerissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Minä olen ajellut sekä kalleilla, että halvoilla paloilla. Jarrutustehossa en ole huomannut suurta eroa. Sen sijaan halvat palat kuluttavat vannetta huomattavasti enemmän kuin laadukkaammat palat. Ne raapivat vanteesta alumiinia irti ja alumiinihiukkaset uppoavat palaan. Jos niitä ei kaiva pois palasta pois, kuluttavat ne vanteen nopeasti.
V-jarrujen längissä on eroja. Kaikki Shimanot, Tektrot ja muut merkkilänget toimivat hyvin, hintaluokasta riippumatta. Mutta markkinoilla on jotain markettipyöriä joissa osat on niin surkeaa laatua jarrut on hengenvaarallisia. Länget joustaa ja joissain jopa längissä oleva vaijerin stoppari on peltiä ja vähän rivakammalla jarrutuksella vaijerin kuori luiskahtaa läpi.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Katselin näitä länkiä http://static1.motonet.fi/img/3/381697/500/381697.jpg peltiä näkyisi tuossakin olevan tuo stoppari. Mutta runko on paljon jämäkämmän näköinen kun nykyisessä.
Kokeilin käsin painaa jarrua ja sormin tuntui se jousto, en ole varma joustiko pala vai runko..
Jos vaihtaisi nuo shimanon länget niin niissä tulisi varmaan jo parempilaatuiset palat mukana..

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Hioin niistä paloista pinnat pois ja nyt pysähtyy pelkällä takajarrulla. Kiitoksia vinkistä!! Laajeni nyt reviiri vähäsen kun autolla ajaminen on todella haastavaa yhdellä kädellä :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja jori »

ärjy kirjoitti:

Hioin niistä paloista pinnat pois ja nyt pysähtyy pelkällä takajarrulla. Kiitoksia vinkistä!! Laajeni nyt reviiri vähäsen kun autolla ajaminen on todella haastavaa yhdellä kädellä :wink:

Hieno homma, että ratksesi pito-ongelma. :D
Millaista hiontametodia käytit. Irrotitko palat, vai teippasitko hiomanauhaa vanteen reunaan? Paljonko hioit?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Vannejarrut

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Yksikätisenä oli helpompi ottaa pala irti ja hiomatyynyä p100 vasten hankasin niin pitkään että oli tasaisesti musta. Yllättävän syvälle oli tunkeutunut entisen peltivanteen pintamaalit, arviolta 2mm lähti kautta linjan materiaalia. Pitää vielä etupaloille tehdä sama muutaman viikon päästä kun saan kantoliinan pois kädestä..

Vastaa Viestiin