Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Paljonko vaihteet vaikuttavat keskinopeuteen?

alle 5%

3
18%

5-10%

4
24%

10-15%

2
12%

15-20%

1
6%

20-25%

2
12%

25-30%

1
6%

yli 30%

4
24%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Viime kesän sinkuloin ja vastasin 5prossaa. Mäet vedin kovaa ylös ja toki alas. Keskinopeuteen verrattuna ei niin kovin hurjaa ollut toi ylä/alamäkien erot. Reisissä toki tuntui.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen tullut siihen tulokseen, että lyhytketjuinen taittopyörätön etuveto menis sinkulanakin ihan täysin, mutta takavetoiset ja/tai taittopyörälliset ei mene, vaikka kuinka haluais. Suureen kadenssin vaihteluun vaan pitää ja kannattaa totutella. Ylivoimaisen ylämäen talutukseenkin pitää ja kannattaa henkisesti valmistautua. Oisko kuitenkin twinkula parempi kuin sinkula? Retrodirekt, automatix tai duomatic. Tämä ei vielä vaadi useampaa jarrua, eikä muutakaan monimutkaisuutta :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Oisko kuitenkin twinkula parempi kuin sinkula? Retrodirekt, automatix tai duomatic. Tämä ei vielä vaadi useampaa jarrua, eikä muutakaan monimutkaisuutta :roll:

Ei vaadi ylimääräistä jarrua. Onko tosiaan niin, että tuo kahden erillisen jarrulaitteen sääntö laukeaa vasta kolmesta vaihteesta? :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että tuo kahden erillisen jarrulaitteen sääntö laukeaa vasta kolmesta vaihteesta? :?

Suomessa näin:

17 §
Jarrut

  1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

Tavarapyörässä, tandemissa tai perävaunua vedettäessä pitää olla aina kaksi jarrua, mutta muuten yksi ja kaksi vaihteisessa ei.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Ilmeisesti ihmisissä on eroja. Toisille ajamisen ilo tulee siitä että saa koko 3h lenkin ajaa 85-90kadenssilla vakiolla 120+/-2 ssykkeellä, tjsp.
Toisille taas siitä että on vaihtelua, ylämäkiin vauhtia, kadenssi ja syke nousee, mäessä syke pysyy korkealla ja kadenssi laskee, pahimmat paikat taluttaen. Tasaisella vakiosyke vakio kadenssilla ja alamäet ihan rullaillen leposykkeellä. Kickbikellä myös näin.

Niin. Kun se ylämäki kestää 10, 20 tai 30 km niin se ylämäkeen "vauhdin ottaminen" alkaa kuulostamaan epärealistiselta. Pyörän taluttaminen ei ole pyöräilyä, se on kävelyä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ykkösellä ylös ja rullaamalla alas?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:

Sinkulalla pitää ajatella hieman eri tavalla. Vaihdepyörällä voi ajaa vakiokadenssilla ja säätää rasitustasoa vaihteistolla. Sinkulalla taas jalat ovat vaihteisto. Pitää siis kyetä ajamaan laajalla kadenssialueella. Tämä vaatii tottumista etenkin yläpäässä. 40-160 kadenssi antaa skaalaksi 400%
Ei löydy ihan joka vaihdepyörästä ;)
Pikaisella kokeilulla saa vaihdepyörää suosivan lopputuloksen, koska järkevä kadenssialue on ilman totuttelua liian pieni. Osa yksivaihdemiehistä väittää ettei eroa vaihdepyörään ole, mutta itse en usko tähän.
Nojakit ovat mulla kaiki olleet vaihteellisia. Pystäreistä taas tykkään sinkuloina.

Samaa mieltä. Lisäksi pystärillä voi ajella putkelta jota käytänkin jokaisessa isommassa mäessä omalla sinkulalla. Kun vertasin omia nopeuksia niin sinkula on ollut 5-6 % hitaampi kuin vaihteellinen nojakki.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jarcco kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Sinkulalla pitää ajatella hieman eri tavalla. Vaihdepyörällä voi ajaa vakiokadenssilla ja säätää rasitustasoa vaihteistolla. Sinkulalla taas jalat ovat vaihteisto. Pitää siis kyetä ajamaan laajalla kadenssialueella. Tämä vaatii tottumista etenkin yläpäässä. 40-160 kadenssi antaa skaalaksi 400%
Ei löydy ihan joka vaihdepyörästä ;)
Pikaisella kokeilulla saa vaihdepyörää suosivan lopputuloksen, koska järkevä kadenssialue on ilman totuttelua liian pieni. Osa yksivaihdemiehistä väittää ettei eroa vaihdepyörään ole, mutta itse en usko tähän.
Nojakit ovat mulla kaiki olleet vaihteellisia. Pystäreistä taas tykkään sinkuloina.

Samaa mieltä. Lisäksi pystärillä voi ajella putkelta jota käytänkin jokaisessa isommassa mäessä omalla sinkulalla. Kun vertasin omia nopeuksia niin sinkula on ollut 5-6 % hitaampi kuin vaihteellinen nojakki.

Tiedän junnuna tuntematta pyöräilyn hienouksia ajaneeni ainakin kahdella sinkulalla. Muistikuvat liian hataria. Tunnistan ylämäki alamäki Hki Porvoo reissulta niin Streetmachinella kuin ärtsymmällä tri pyörällä varsinkin putkella ajaen tuon pallit valliin ylämäessä edun. On tosiaan vaihdepyörälläkin mahdollista painaa kovaa ylämäkeen alkuvauhdilla ja selvitä totaalirasituksella vähemmällä kaahaamalla hetken kovaa muutaman sadan metrin muutaman kerran putkeen. Isoimmalla eturattaallakin. Siirrä se oikeisiin kilometrien mäkiin ja tehon puutteeni osoitetaan.

Eurosportilla oli viime vuonna pätkä pyöräilylegendasta Fabian Cancellara, joka smoukkaa jokaisen nojailijan tai pystypyöräilijän Suomessa. Vammoista huolimatta wanha herra pesi viime olympialaisten aika-ajossa kaikki paitsi Froomen uransa vikalla kaudella ja oli onnensa huipulla, kun vielä pitkälti nuoruuden (4X muistaakseni mm) jälkeen poistui scenestä huipulla. Fabian ajoi vikan kisansa reittiä kotikaupungissa sinkulalegendan ja treenikaverinsa kanssa ennen kisaa. Sveitsissä Fabianin kotimaassa on 75 % pinta-alasta vuoristoa ja Fabian oli haloohäh, miten joku voi vetää vuoret ylös sinkulalla. Kun legenda on awe struck toisen suorituksesta... Sitten me kuolevaiset :oops: Happi loppuu hävettää, aaapuva! :mrgreen: Yrrrr... jö setä tulee kylään heti tuplapolviproteesien tarpeen ohella. :roll:

Mikä maasto, mikä nojakki vs mikä pystäri? Streetmachine on tehdasversionakin epäaero, kun taas epäkäytännöllisen syvällä etukiekon laipalla varustettu tri pyörä täyskiekolla takana on reilusti nopeampi. PM Nokialla lievään vastatuuleen tehdaspenkkiä leveämmällä vajaaksi rakennetulla tuulipussilla istuimella 200 m lentävällä lähdöllä keskinopeus 42, huippu 44. Juu en osannut revittää parasta vauhtia ekaan mittauspisteeseen väärin arvioiden kestävyyttäni. Tri pyörä 49 ja risat.

Pystäreissä ja ajoasennossa on eroja. Maantiepyörä peruskiekoin alemmalla ajo- asennolla kuin tri pyöräni (!) 49,8 viileällä säällä syksyllä. Siinä on miettimistä.

Kun nojakeissa on suurempi hajonta nopeuksissa vaihteellisena kuin pystäreissä, keskinopeuksien vaihtelu eri maastoissa muuttuu samalla pyörällä paljon ja ääripäitä verratessa enemmän. Siksi kysely on sekä ladattu kysymys, että totuutta vääristelevä. Kyseessä ei ole yksi nopeusero, vaan eri jatkumoiden eri tulokset tuulesta ja mäkisyydestä sekä ajotavasta ynnä kunnosta riippuvaa. Vaihteluväli voi ääritapauksissa olla positiivisella sekä negatiivisella etumerkillä varustettua pienestä isoon lukuun.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Tulleet vastaukset ovat olleet enimmäkseen otsikon suhteen sivussa. On vastailtu siihen, haluaako ajaa sinkulalla vaihteellisen sijaan. Otsikko oli kuitenkin kysymys, paljonko vaihteet vaikuttavat keskinopeuteen. Oman kokemukseni mukaan keskinopeus mäkisessä maastossa, kun ajetaan usean tunnin suorituksen maksiminopeutta, ei putoa kuin ehkä enintään 10%, mutta rasittavuus lisääntyy kyllä reilusti riippumatta siitä, onko sinkula pitkällä vai lyhyellä välityksellä.

Tämä tietysti pätee jos on tarpeeksi kovassa kunnossa ajamaan ne ylämäet, ja jalat ei kramppaa, tai että osaa ennakoida, että tätä ei kannata ajaa, vaan taluttaa. Oma kokemus on, että jos ei ole riittävän pientä välitystä mäkeen, ja jalat sanoo tiltit, niin sitten ne ei kestä juuri mitään. Alamäet rullaten, tasainen hiipien, ylämäet taluttaen, varovasti. Vaikutus keskinopeuteen ehkä 70%.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Ykkösellä ylös ja rullaamalla alas?

Jukka

Niin, sinkulalla tosiaan joutuu noin tekemään, mutta omissa ajomaastoissani tuosta seuraa hitaus ja tuska, vaihteilla on hyvin iso merkitys nopeuteen. Tasamaa-ympäristössä tilanne on tietysti ihan toinen, äärimmillään velodromilla rata-ajossa tai siellä pohjanmaan lakeuksilla.

Tätä asiaa voi tietysti tarkastella muutenkin kuin mutulla, katsomalla konkreettisia lenkkejä. Alla olevassa kuvassa olen verrannut kahta suunnilleen samanpituista omaa lenkkiäni. Vihreä on korkeuskäyrä työmatkaltani täältä etelästä, harmaa on Espoosta ja Kauniaisista, Lippajärven ja Bembölen ympäristöstä. Kummatkin käyrät ovat samalla korkeuskaalalla. Huomattavaa on, että tuohon harmaaseen Espoon lenkkiin sisältyy pääkaupunkiseudulla "merkittävänä nousuna" pidetty Jorvin sairaalan mäki, vaikkakin sitä on siitä hyvin vaikea havaita :D .

altitude-comparison.png

Tuolla omalla työmatkallani (se vihreä käppyrä) käytän usein koko vaihdeskaalan, 34x27 - 50x12, joista tuo pisin on selvästi liian lyhyt. Lyhyessä päässä 27 takaratas saattaa jäädä käyttämättä, jos on hyvät paukut jaloissa. 34x25:lla siis pärjäisi, ehkä 34x23:llakin, jos olisi pakko (sinkula).
Tämä ylämäkien suuri suhteellinen osuus ja jyrkkyys siis sanelisi sinkulan välityksen, maksimissaan 34x23 (tai joku vastaava). Tuolla välityksellä mennään 110 kadenssilla 20.6 kmh, 40 kadenssilla 7.5 kmh.

Hyvä, katsotaan nyt aamun työmatkan nopeuksia:

aamu.png

Tuo 110 kadenssin rajanopeus on tuossa kuvassa suunnilleen 200 m korkeusviivan kohdalla. Jokainen hetki, kun nopeus on tuon viivan yläpuolella, sinkula jää jälkeen. Niitä hetkiä on paljon, ehkä noin 80-90% koko matkasta. On myös hyvä huomata, että tuolle matkalle mahtuu 17 liikenneympyrää, jotka hidastavat ja tekevät vauhdin pidosta tempovaa.

Kauhean mielenkiintoista olisi kyllä tietää millaisilla välityksillä te, joille sinkula on hyvä ratkaisu, ajatte. Se konkretisoisi paljon enemmän asiaa kuin "5-10% hitaampi". Käsittääkseni Suomessa 42x16 on sinkulan normivälitys, ja se kuulostaa ihan hirveän pitkältä! Sillä kun tuuppaa (622 kiekoilla) 10 kmh mäkeä ylös, niin kadenssi on napakka 30. Siihen vielä lyhyet kammet niin avot.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Niin, sinkulalla tosiaan joutuu noin tekemään, mutta omissa ajomaastoissani tuosta seuraa hitaus ja tuska, vaihteilla on hyvin iso merkitys nopeuteen. Tasamaa-ympäristössä tilanne on tietysti ihan toinen, äärimmillään velodromilla rata-ajossa tai siellä pohjanmaan lakeuksilla.

Kyllä Alpit on paljon äärimmäisempi esimerkki toisesta päästä. Koko Länsi-Suomi on ihan flätti eikä muuallakaan ole vuoria ;)

vph kirjoitti:

Tuo 110 kadenssin rajanopeus on tuossa kuvassa suunnilleen 200 m korkeusviivan kohdalla. Jokainen hetki, kun nopeus on tuon viivan yläpuolella, sinkula jää jälkeen. Niitä hetkiä on paljon, ehkä noin 80-90% koko matkasta.

Henkilökohtaisena mielipiteenäni esitän, että sinkulointi ei ole järkevää jollei pysty korkeampaan kadenssiin. Poljettavissa oleva nopeusalue jää muuten kohtuuttoman pieneksi jopa Suomen olosuhteissakin.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Kyllä Alpit on paljon äärimmäisempi esimerkki toisesta päästä. Koko Länsi-Suomi on ihan flätti eikä muuallakaan ole vuoria ;)

Siinä kai ne Euroopan ääripäät on, täysin flätti tasanko ja Alpit. Täsmennetään nyt kuitenkin, että ei toi mun työmatka ole Alppeilla, esialppien merenpuoleista äärilaitaa korkeintaan. Kotitalo on vain 400 m korkeudella.

jooseha kirjoitti:

Henkilökohtaisena mielipiteenäni esitän, että sinkulointi ei ole järkevää jollei pysty korkeampaan kadenssiin. Poljettavissa oleva nopeusalue jää muuten kohtuuttoman pieneksi jopa Suomen olosuhteissakin.

Hyvä huomio. Varmastikin noin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen sinkuloinut Twisterillä 5kpl 30km lenkkejä. Kotipiha on 28 metriä korkeammalla kuin reissun alin kohta. Jotenkin on semmoinen olo, että vaihdetta vaihtamatta rytmi säilyy ja väsyy vähemmän :shock: Onko se mahdollista vai onko tässä joku muuttuja mitä en huomaa? Pitääkö siis Nokialle olla sinkula :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja PW »

Sinkula keskustelua Ecotripilläkin, tai ainakin vaihteiden vähentämiskeskustelua. Reissulta palatessa bongasin yökortteerin pihasta useamman sinkulan, fiksi ja vapaarattailla olevia. Yksi pisti silmään koska selvästi oli oman käden taitoa käytetty - normaliin kasettirunkoon oli jätetty vain yksi ratas. En saanu selvää miten se oli siihen kiinnitetty, ettei seilaa ja heilu sivulle?

20170716_210522.jpg
20170716_210522.jpg (169.18 KiB) Katsottu 3940 kertaa
20170716_210508.jpg
20170716_210508.jpg (185.46 KiB) Katsottu 3940 kertaa
20170716_210457.jpg
20170716_210457.jpg (188.75 KiB) Katsottu 3940 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteiden vaikutus keskinopeuteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ite oon joskus laittanut hitsaamalla. Tuohon vapaarattaan päälle menee muuten myös normaali yksivaihteisen ratas. Reikä on saman kokoinen ja nystyrät samalla jaolla kuin rataspakassakin

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin