Wacky kirjoitti:Mun mielestä ongelma ei ole tässä kohtaan säännöissä vaan se ettei tuomiot sääntöjen rikkomisesta ole linjassa seurausten kanssa. Eli tuskin tässä tapauksessa annetaan kovin kummoista tuomiota kun kuljettaja ei huomannut sen sijaan että sais tuntuvamman rangaistuksen kun ajaa päälle katsomatta kunnolla.
Itse haluaisin nähdä tuomioissa selvän linjauksen että tällainen kuljettajan toiminta ei vetele ja kortti pois ja todella pitkäksi aikaa sekä pitkä ehdollinen tai lyhyempi ehdoton tuomio.
Mieluiten edetäisiin kahdella rintamalla, eli samaa mieltä kovemmista rangasituksista, mutta myös useamman idiootin ymmärrettävissä olevat selkeämmät säännöt saattavat ennaltaehkäistä kuolemantapauksia ja loukkaantumisia, jos edes osa toopeista tajuaa, ettei ihan mitä tahansa passaa tehdä miten tahansa. Ja selvä sääntö ei olisi niin tulkinnanvarainen, että ei heti tiedä, mitä pitää tehdä miksi ja miten ilman arpomista. Vaikeaa on noudattaa sääntöjä, joita ei ymmärrä ja tiedä, miten niitä pitää soveltaa heti automaattisesti miettimättä ilman reaktio- ja pohdinta-aikaa. Auto etenee aika pitkälle, jos pitää muistella kaikkia sääntöjä ja arvuutella, miten pitäisi toimia juuri tässä tilanteessa. Kun jo tilanteen tunnistaminen vaatii aikaa. Sitten kun oikea tilanne on toivottavasti tunnistettu, alkaa muistelu, mitä säännöt sanoivatkaan? Sitten alkaa soveltamisen miettiminen, että mitä ohjainta käännetään mihin suuntaan ja kuka menee ensin mistä? Ei liene ihme, miksi osa autoilijoista pysähtyy suojatietä ennen päästääkseen pyöräilijän ja osa ei, kun porukka arpoo tilannetta, siihen soveltuvaa sääntöä ja toimintatapaa eri johtopäätöksiin saapuen? Kolmiportainen toiminta- ja mietintämalli avaa ovia tulkintaerimielisyyksille enemmän kuin aina muuttumaton yksi sääntö.
The devil is in the details ja jos joku osaisi muotoilla yhen yleispätevän säännön, olisi Nobel komitealla työ selvä. Aika harvalla alalla on mahdollista tai saavutettu muuttumaton luonnon lain kuvaus. Newtoninkin lait kestivät vajaat 300 v ja niitä luultiin pysyviksi, kunnes Einstein, josta on menty eteen päin muutaman kerran. Tieteessä yleensä seisotaan jättiläisten hartioilla, kun mennään eteen päin ja on vaikeampaa luoda jotain originellia kuvasta ilmiöstä, jota ei ennen ole tunnettu. Sikäli liikenne on tutumpi ja helpompi asia kuvata ja ohjeistaa.