Itse ajatelin laittaa 24 taakse ja eteen 36 , 152 kammet . Aika keveet välitykset , sopii paremmin pyöritykseen mulle.
Ei tuo kovin kevyt ole, hiukan jopa pidempi kuin tuo minun 40/30. Kiekothan on summittain saman kokoiset. Mutta pärjääthän sinä tuolla mäessä, onhan sinulla toisaalta kammet selvästi pidemmät.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hienovirittelyä menossa . Tänään muutin penkiä , kun paino ilkeesti lapaluihin . Kavensin penkiä noin 30mm puoleltaan ja niin kutsutun selkärangan kohalle laitoin lisää pehmikettä . Mukavasti asettu lapaluut sit penkiin .
Samalla tein ohjaukseen muutoksia , sain ohjausta ylenmäksi ja samalla tukevoitettua . Viellä joutuu purkaan sen kuitenki , kun Bilteman osissa pikkusen liikaa välystä . Eivät kiristy kunnolla . Onneksi asia on korjattavissa , juomatölkistä saa
sovite liuskat väliin .
Tänään ajelin ilman telin tuomaa ylimäärästä likehdintää, hyvin tuo rullas ja kulki . Aluksi oli nuo 152 kammet vähän oudot pyöritettäväksi . Kun tuntu että voima puuttuu .
Mutta täytyy sanoo että tasasella ja alamäessä mielyttävät pyörittää . Ehkä meistä viellä kaverit tulee .
Jos ei , niin aina voi siirtyä 175 takas .
Tänään otin turhia välyksiä pois . Bilteman ohjain systeemissä luki 23.4 ja BBB akselissa luki sama . Välystä niin ettei kiristysruuvit kiristäneet tarpeeksi . Onneksi noita kaljatölkejä riittää tien laidoilla . Niin saa hyvää ainesta välysten korjaamiseen .
Ei tuo painokaan nouse . Kahden tölkin vahvuudelta ainetta joutu laittaan väliin , että hommasta tuli nahee .
Nyt ruuvit kiristi hyvin . Aika usein näitä purkki patenteja joutuu käyttään , kun sovittaa eri valmistajien osia toisiin .
Mitta heitot ovat usein kohtuuttoman suuria.
Siinä sit pyörittelin kortelia ympäri ja opettelin ajaan viellä makaavammassa asennossa. Tuntuu että muutaman koje lenkin jälkeen , täytyy ottaa pidempi lenki .
Pyörä tuntuu joka ajon jälkeen paremmalta ja uskon että näillä voi päästä kovempaan keskinopeuteen kuin aijemmin.
Mieli tekis Nokialle , mutta kun lupas minkä lupas . Niin olen sit lupaukseni takana. Pirskatti.
Kuvaa laitan kun taas ehdin FB:hen .
Nyt on pyörä lähes lopullisessa kunnossa . Kaikki ylimääränen sit riisuttu . Kolmenrattaan pakka jäi , siis kolme vaihdetta eteen . Kyllä keveni aika runsaasti pyörä , kun tuo rumpujarru ja ylimääränen ratas , sekä muutama muu joutu hylky listalle .
Loppujen lopuksi aika kiva polkee , kun tietää että nyt täytyy mennä voimalla . Jos haluu polkemalla mäen päälle .
Huomenna täytyy pyörittää järvi ympäri , kunhan tuon vaihteen saan viellä passelisti pelaan .
Ensinmäinen 40km lenki heitetty . Muutosta ilmassa , ohjaustanko pitää muuttaa . Ajoasento käsille liian tiukka . Ei pysty täysin rentouttaa niitä . Täytyy tänään vaihtaa se. Muuten pyörä rulla hyvin .
Vaihteen siirin pitää hankia Shimanolta . Nykyinen liian jäykkä .
Muutosta ilmassa . Laitoin uutta kuvaa FB:hen . Jos kiinostaa , niin siellä voi siikata . Kolmelle vaihteelle jätin pyörän .
Uskomatonta kuinka niilläkin pärjää , näitä järviä kiertäessä . Kertaakaan ei käveleen joutunut . Pitää vain rytmiittää vauhti enen nousua , ettei kierokset laske liian nopiasti .
Siiräppä Jori kuvaa vapaasti tänne FB:stä . Tänään tein hienosäätö ja suunittelen että pitäs ostaa uudet jarrukahvat . Muuten rupee oleen kaikki kohillaan . Jostain syystä nyt polkiessa , ei tule ohjauksesta pidettyä enään kiini tiukalla otteella. Jotenkin tää seiska on mielyttävämpi ohjata jaloin , kui tuo vitonen . Toivoo on siis paremmasta aina .
Ei sillä että vitonen olisi huonompi ajaa . Vaan tää tuntuu paljon kevyenmältä ohjastaa. Taitaa tuolla renkaiden leveydellä jotain tekimistä , kun rullaavat paremmin . Vai onko miehen kunto kasvannut kesän alusta .
Kilometrejä on takana kohta 200km , ei paljon mitään . Koko ajan olen vain viritellyt ajokkia . Aina vain parantunut tuo lökönen ajaminen . Vaikka tässä on 622 renkaat , istun alempana kuin ajemmassa . Asentokin on makaavampi . Niskatuella on mukava leputtaa päätä . Olo on niin rento .
Toimiiko tuo 3-rattainen jouhevasti vaihtajan kans? Näyttää että hampaat on kuin yksivaihteisessa vapaarattaassa.
Alkuperäinen käyttötarkoitus lienee sinkulat/BMX:t joissa joskus tarpeen saada keveämpi/raskaampi välitys. Tuollaisella rattaalla kiekkoa ei tarvi irroittaa, kunhan löysää ja nostaa ketjun käsin eri rattaalle.
Tänään Lauantaina ensinmäinen pitempi lenki tällä . 63km tuli polkastua aamukselta . Hyvin kulkee pyörä , jarrujen teho heikko . Johtu omasta huolimattomuuresta , kun rasvasin ketjut . Muutama pisara öljyä oli mennyt jarrupinnalle . Pesin ne lenkin jälkeen , nyt pitäs pitää.
Kolmella vaihteella pärjää hyvin , kun tietää minne menee polkeen . Palokkajärvi ja Jyväsjärvi on viellä hyvä kiertää . Välitykset kyllä riittää . Kun tietää että vauhtia lisää ylämäkeen ja sit polkemalla ylös .
Muutosta ilmassa . Eteen on vaihtunut 3 ratasta .Vanhoissa kammissa tuli vääntymää , luottamus meni niihin . Kauramoottori varmaan vääsi liian suurella "voimall".
Välityksiä siis lisää . Takapoksi otetaan pois ja sen tilalle laitan sivulaukku telineet . Näin saan painopistettä kuormalla alemmaksi . Niskan taakse pitää kehittää kevyt kiinike putkilaukulle.
Ei taira tämäkään pyörä koskaan olla lopulleen valmis. Nyt sillä ajettu 1401km tarkalleen . Mukava on ollut muuten ajella .