Ajattelinpa aloittaa tällaisen ketjun, kun tästä aiheesta on paljon keskusteltu siellä täällä. Tämä aihe koskee siis pääasiassa Quest, Quest XS, Strada ja DF kinnereitä, joissa on hiilikuituinen takatukivarsi (swingarm).
TMS kirjoitti:Perän vipatuksesta tuli tosiaan kommenttia taas, vaikka olin toivonut, että takahaarukan toisen kiinnityspisteen läheinen lisälaminointi olisi vaivaan tehonnut. Kamera pitäisi virittäää takahaarukkaa ajaessa kuvaamaan, jos sillä selkiäisi että mikä siellä oikein liikkuu. Täytyy jossain vaiheessa koittaa saada aikaiseksi moinen. Saukilla kanssa tuntui hieman vipattavan perä ajossa kun menoa katseli. Näissähän on sama takahaarukka molemmissa käytössä. Mutta miksi velonautilla tai jounisilla ei vispannut, sitä en aivan ymmärrä? Sillä jos ajan ilman käsiä ja vastaohjausta, on heiluminen melkoista vaikka vain kevyesti pyörittäisi. Tätä tuli sunnuntaina muutamaan kertaan takasuoralla testattua.
Omalta osaltani koko ajatus perän heilumisen korjaamisesta lähti siitä, että näin keväällä Facebookista, kuinka Leif Strengell oli vaihtanut omaan Questiinsä (meillä on melkeen ihan saman ikäiset Questit) koko takatukivarren. Hän yritti siis myös korjata heiluvaa takarengasta. Hänellä syynä oli se, että tukivarren akseliholkki oli irronnut liimauksista. Leif sai Velomobiel.nl:ltä kokonaan uuden tukivarren takuuseen.
Eli jos epäilee, että takarengas heiluu liikaa, kannattaa tarkistaa tuon akseliholkin liimaus tukivarren sisältä. Questissä sinne näkee, kun nostaa perän ylös, irroittaa takaiskarin yläkiinnityksen ja pudottaa takarenkaan alas. Silloin tukivarren pää tulee vaihtajan kotelosta ulos ja sinne sisälle voi kurkistaa.
Tässä mun videossa näkyy miten:
No mulla kyseessä ei ollut akseliholkin irtoaminen liimauksista. Kyselin Velomobiel.nl:ltä neuvoa ja he sanoivat, että toinen mahdollinen paikka on, että kiekon napa pääsee liikkumaan sivuttain. Sen voi kuulemma korjata asentamalla leveämpi väli palikka takapakan ja tukivarren väliin. Asensin sen (todisteet yllä olevalla videolla), mutta ei se tuntunut auttavan.
Mulla siis edelleen napa liikkui sivuttain. Syyksi sille ilmeni se, että laakerit pääsivät liikkumaan sivusuunnassa navan sisällä. Ratkaisuksi velomobiel.nl ehdotti laakerien liimaamista laakerilukitteella. Tein työtä käskettyä ja liimasin laakerit napaan. Se ratkaisi navan sivuttais liikkeen, mutta perä tuntuu silti aika löysältä ajaessa. Nokialla moni kävi kokeilemassa heiluttaa mun Questin perää, mutta ilmeisesti kaikkien mielestä se vaikutti ihan normaalilta heilumiselta. Enpä tajunnut kokeilla vertailla miltä DF:n tai jonkun toisen Questin / XS:n perä tuntuu.
Tässä videossa näkyy laakerien heiluminen:
Tuolla videon kommenteissa joku heitti linkin saksan velomobiilifoorumille, jossa joku on väsännyt takatukivarrelle lisätuen. Tuo näkyy toimivan alumiinisen tukivarren kanssa, mutta epäilen, että hiilikuituiseen tukivarteen ei voi ehkä ihan tuollaista laittaa. Joutuisi ainakin hieman monimutkaisemman konstruktion tekemään.
Tässä linkki saksan foorumille: https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... hen.48982/
TMS kirjoitti:Sillä jos ajan ilman käsiä ja vastaohjausta, on heiluminen melkoista vaikka vain kevyesti pyörittäisi.
Olen huomannut saman. Mutta tuntuu, että myös tuuliolosuhteilla on vaikutusta tähän.
Ja sitten keskustelua aiheesta: