Pehmeä vai kova penkki?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Kummalla ajat

Pehmeällä

6
40%

Kovalla

8
53%

Putken päältä

1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja Toni »

Lämpimät talvitervehdykset uudelta tulokkaalta.

Olen tässä miettinyt liittyväni vaakakerhoon ja hankkivani itselleni Tricen (tai jonkun muun jos osto-ilmoitukseni tärppää). Paketti alkaa muuten olla harkittu, mutta vielä tuumailen tuon mesh- eli verkkopenkin ja kovemman version välillä. Mitenkäs foorumilaisten preferenssit ja niiden perustelut? Itseäni kiinnostaisi kovempaakin ajaminen, mutta onko tällä mitään tekemistä penkin kovuuden kanssa niin kuin väitetään vai toimiiko lisähiki lihasten voiteluaineena? Ei kai se verkkokaan nyt niin paljon sitä polkutehoa syö; eihän se kuitenkaan mitään trampoliinikangasta ole. Toisaalta kovemman penkin saa ainakin tässä mallissa (QNT) enemmän takakenoon...?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Toni kirjoitti:

tuumailen tuon mesh- eli verkkopenkin ja kovemman version välillä.

Joku on maininnut, että kurvaillessa trikellä verkkopenkistä saisi paremman sivutuen kuin kovasta penkistä. Bikeillä taas tällä ei ole väliä, koska niillä ajaessa ei tule sivuttaisvoimia kuljettajan ja penkin välille, koska laite kallistuu.

Mitäs sanovat ne, joilla trikejä on?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Joku on maininnut, että kurvaillessa trikellä verkkopenkistä saisi paremman sivutuen kuin kovasta penkistä. Bikeillä taas tällä ei ole väliä, koska niillä ajaessa ei tule sivuttaisvoimia kuljettajan ja penkin välille, koska laite kallistuu.

Mitäs sanovat ne, joilla trikejä on?

Mun mielestä pitää paikkansa, vaikkei mulla koviin kaarrenopeuksiin kykenevää trikeä ole ollutkaan. Äänestin kuitenkin kovan puolesta, lähinnä juuri tuon napakamman tuntuman ja puhtaanapidon helppouden vuoksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pitkillä matkoilla on verkkopenkki tai mieluummin vielä reunoistaan jousitettu penkki mielestäni parempi. Selän ja pakaroiden muotoon asettuva penkki ei ole niin tarkka mitoitukseltaan. Minulla kaikissa nojakeissa, joissa on kova penkki (vaikka pehmustettunakin) on ajo paljon epämukavampaa verrattuna jousitettuun penkkiin. Jos kaari selkänojan ja istuintason yhtymäkohdassa on liian loiva saattaa ajaminen ennenpitkää olla suorastaan tuskallista ja saattaa aiheuttaa selkävaivan.

sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toni kirjoitti:

Olen tässä miettinyt liittyväni vaakakerhoon ja hankkivani itselleni Tricen (tai jonkun muun jos osto-ilmoitukseni tärppää). Paketti alkaa muuten olla harkittu, mutta vielä tuumailen tuon mesh- eli verkkopenkin ja kovemman version välillä. Mitenkäs foorumilaisten preferenssit ja niiden perustelut? Itseäni kiinnostaisi kovempaakin ajaminen, mutta onko tällä mitään tekemistä penkin kovuuden kanssa niin kuin väitetään vai toimiiko lisähiki lihasten voiteluaineena?

Äänestyksen tulosta ei ehkä kannata ottaa mielipiteenä. Kysymys oli kummalla ajat, ei kumpi on parempi. Enimmäkseen ajan Paseolla, jossa on kova penkki. Perheen trikeissä on verkkopenkit, ja ne ovat oikein mukavia tuulettuvuutensa takia. Jos haluat ajaa kovaa, niin kova penkki on luultavasti parempi, mutta minusta verkko on mukavampi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Meillä on Triceissä verkkopenkit ja tyytyväisiä olemme olleet valintaan. Ei hiosta, sateen jäljiltä kuivuu helposti. Tuu kokeileen. :wink:

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mulla oli actionbent trikessä puolikova solumuovipenkki. Ajossa ihan kamala, siksi vaihdoin hyvin paksuun open cell-penkinpehmusteeseen. Verkkopenkki olisi ollut vielä huomattavan paljon parempi, sain sellaisella ajella 170km parissa päivän aikana (lainapyörä).

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

ajarmala kirjoitti:
Toni kirjoitti:

tuumailen tuon mesh- eli verkkopenkin ja kovemman version välillä.

Joku on maininnut, että kurvaillessa trikellä verkkopenkistä saisi paremman sivutuen kuin kovasta penkistä. Bikeillä taas tällä ei ole väliä, koska niillä ajaessa ei tule sivuttaisvoimia kuljettajan ja penkin välille, koska laite kallistuu.

Mitäs sanovat ne, joilla trikejä on?

No ite kyllä tykkään että trikessäni on verkkopenkki. Tuntuu sopivan mulle just tuo mitä muutki on sanonu täällä et on ilmava ja kuivuu nopeammin yms. Samalla lailla tykkään että svb;ssä on kova penkki. Eli ei voinu äänestää kumpaakaan. Mut molempi parempi...

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja Toni »

Kuten ajattelinkin niin ajomukavuus tuntuu olevan merkittävämpi tekijä (ainakin trikeissä) kuin (ilmeisesti hyvin vähäinen) vauhdin lisäys. Itse olen valmis maksamaan (vaikka halvemmaksihan se tulee) jo siitäkin ominaisuudesta, että saa tuuletusta selän puolelle. Pystypyörässähän se ilma ei sillä tavalla virtaa selän puolella ja kuljeta lämpöä pois.

musti&siippa kirjoitti:

Meillä on Triceissä verkkopenkit ja tyytyväisiä olemme olleet valintaan. Ei hiosta, sateen jäljiltä kuivuu helposti. Tuu kokeileen. :wink:

Täytyy todellakin tulla, mutta kenties palailemme asiaan tammikuussa kun saan itse palailtua takaisin Tampereelle :)

(Itse ajelen vielä toistaiseksi pystypyörällä joten äänestin putken päältä :))

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Mielestäni trikeen kannattaa valita verkkopenkki. Tuuletus toimii hienosti, mukavuus on kohdallaan, kiristystä voi säätää ja penkki on luonnostaan kevyt ilman kalliita erikoismateriaaleja. Penkeillä on toki keskinäisiä eroja ja kovallakin penkillä on tietysti etunsa (etenkin jos onnistuu hankkimaan juuri omalle keholle sopivan mallin). Mahdollinen polkemistehokkuuden lisäys kovan penkin eduksi lienee aika marginaalinen.

Kun lämpötila kesällä nousee hellelukemiin, on verkkopenkillä varustetulla trikelle ajelu edelleen hauskaa ja rentoa liikuntaa. Ajoviima jäähdyttää selkää todella tehokkaasti.

J

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Toni kirjoitti:

Pystypyörässähän se ilma ei sillä tavalla virtaa selän puolella ja kuljeta lämpöä pois.

Ajapa peräkkäin samalla pystärillä reppu selässä ja ilman reppua. Hyvin tuulettuva selkä on kaikilla pyörillä ihan selvä mukavuustekijä. Toisaalta taas talvella voi olla mukavinta valita vähin mahdollinen tuuletus. Minullakin on nyt pakkasella kovassa penkissä kolmen sentin solumuovi, lämmin ja miellyttävä.

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Pehmeä vai kova penkki?

Viesti Kirjoittaja Toni »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Toni kirjoitti:

Pystypyörässähän se ilma ei sillä tavalla virtaa selän puolella ja kuljeta lämpöä pois.

Ajapa peräkkäin samalla pystärillä reppu selässä ja ilman reppua. Hyvin tuulettuva selkä on kaikilla pyörillä ihan selvä mukavuustekijä. Toisaalta taas talvella voi olla mukavinta valita vähin mahdollinen tuuletus. Minullakin on nyt pakkasella kovassa penkissä kolmen sentin solumuovi, lämmin ja miellyttävä.

Itse pidän (pitäisin) tuuletuksesta myös kylmempinä vuodenaikoina. Kun lämpötila tippuu alle 15 asteen menee niin se yksi lisäpaita aiheuttaa kyllä pirteää pisarointia olkapäiden tuolla puolen. Kävinkö sitten nuorempana liikaa avannossa kun jo yli 23 asteen lämpötilassa alkaa jo hiki virrata...

Vastaa Viestiin