vph kirjoitti:Argh. Nyt iski kade. Sullahan on siellä pilarinosturikin! Haaveillu moisesta jo vuosia.
Sama homma, itelläki kesti 20-vuotta haaveilu, ennen ku sain hommattua
vph kirjoitti:Argh. Nyt iski kade. Sullahan on siellä pilarinosturikin! Haaveillu moisesta jo vuosia.
Sama homma, itelläki kesti 20-vuotta haaveilu, ennen ku sain hommattua
Päivitetäänpä kuva valmiista racerista.
Tämä vävypojan raceri on jäänyt aivan olemattomalle käytölle, eikä sitä kukaan näytä ostavankaan. Pitäiskö siis muokata tästä itselleni sovelias peli? Vaihtoehtoja ois suunnilleen kaksi: Joko laskutelineet Cone Race henkeen vai kallistuva flevotrikeperä? Laskutelineet houkuttaisi ainakin kokeilla ensin. Tuleekohan siitä mitään?
Flevotrikeperän olet jo kokeillut
Kovin kehnosti löytyi netistä juttuja laskutelineiden rakennuksesta ja mikäli oikein muistan, Conenkaan laskutelineet ei aivan luotettavasti joka kerta toimineet? Pitänee kokeilla itse löytyykö toimiva ratkaisu?
Tällä hetkellä visiona olisi tavarateline rungon alle. Siihen on saranoitu akseli, missä on pikkupyörät päissä. Jousi vetämään kuolokohdan yli, jolloin ylä- ja ala-asennossa jousivoima pitää laskutelineen paikoillaan. Tangolla ja kahvalla liikutus molempiin suuntiin?
Polkimia ei saanut tarpeeksi lähelle, joten otin vaneripenkin pois ja ukrainan jakkara sopivalle etäisyydelle. Laskutelineitä mallaamaan jäykästi paikoillaan pysyvät apupyörät.
Ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Onko flevolla ajo unohtunut kokonaan, vai mikä tässä on niin vaikeaa? Edes suoraan ajaessa en päässyt tasapainoon, vaan aina toinen apupyörä oli maassa kiinni.
Vilijami kirjoitti:Polkimia ei saanut tarpeeksi lähelle, joten otin vaneripenkin pois ja ukrainan jakkara sopivalle etäisyydelle. Laskutelineitä mallaamaan jäykästi paikoillaan pysyvät apupyörät.
Ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Onko flevolla ajo unohtunut kokonaan, vai mikä tässä on niin vaikeaa? Edes suoraan ajaessa en päässyt tasapainoon, vaan aina toinen apupyörä oli maassa kiinni.
Ongelmasi on sama, kuin lapsilla apupyörillä ajaessa. Kun apupyörät ovat liian lähellä maata, ei normaalista kaksipyöräisellä ajamisesta tule yhtään mitään. Apupyörät vain haittaavat oppimista.
Älä turhaan yritä ajaa apupyörillä kaksipyöräisesti –sehän ei kai ollut tarkoituskaan. Positiivisen jätön geometria toimii niin, että pyörä ohjaa siihen suuntaan, johon kallistetaan –jos vain kykenee kallistumaan. Apupyörät estävät kallistumisen, jolloin ohjaaminen vaikeutuu. Nosta apupyörät riittävän korkealle, tai uhohda kiinteät apupyörät. Sinähän olet tekemässä säätyväkorkeuksisia apupyöriä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No siinä ois piirrosta isojen kiekkojen testiperästä raceriin. Rengaskoko 622 ja takarenkaiden akseliväli alareunasta 600mm. Kiekkoja on kallistettu 5 astetta. Kallistusnivel on 150mm korkeudella maasta. Pitäiskö olla vielä alempana?
Vilijami kirjoitti:Kallistusnivel on 150mm korkeudella maasta. Pitäiskö olla vielä alempana?
Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on? Kaksipyöräisessä "kallistusnivel" on ihan maatasossa ja riippukeinussa monen metrin korkeudessa. Keinu roikkuu sitä vankemmin suorassa mitä enemmän painoa, pyörä taas kaatuu heti.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on?
Sen helpompi hallita, mitä kauempana painopiste on nivelestä.
Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on?
Sen helpompi hallita, mitä kauempana painopiste on nivelestä.
No sittenhän se kannattaa jättää kaksipyöräiseksi, silloin molemmat kallistusnivelet on maatasossa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:No sittenhän se kannattaa jättää kaksipyöräiseksi, silloin molemmat kallistusnivelet on maatasossa.
Niin kannataakin, mutta. Mulla on oikean jalan toiminta niin hidas ja epämääräinen -etenkin nikan osalta-, että poski ottaa tiehen kiinni, ennen kuin ehdin saada lukkopolkimen paikoilleen.
Tuossa kuvassa on piirtämättä takahaarukkaan kiinni tuleva kahva, josta saan kädellä pidettyä pyörän pystyssä lähdössä ja pysähtyessä.
Vilijami kirjoitti:Tuossa kuvassa on piirtämättä takahaarukkaan kiinni tuleva kahva, josta saan kädellä pidettyä pyörän pystyssä lähdössä ja pysähtyessä.
Aa, no sitten. Mutta tuossakin tapauksessa ylempänä oleva nivel vähentäisi kallistavaa voimaa ja kevyempi ote kahvasta riittäisi pystyssä pitämiseen. Kun nivel on alhaalla on pyörän liike sen kallistuessa istumakorkeudella pelkästään sivuttais suuntaista, vilahtaa se kahva penkin alle tai sitä vasten ja litistät sormesi. Vai pitäskö se piirtää tuohon ja arvioida sitte.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Vai pitäskö se piirtää tuohon ja arvioida sitte.
Siksi en vielä sitä piirtänyt, kun suunnittelu on vielä vaiheessa. Siihen pitää luultavasti tehdä etä-hallintavipu, missä vivun ja penkin suhde pysyy asiallisena, eikä kahva katoa penkin alle.
Mallintelin kallistustilanteen vaikutusta ohjausgeometriaan ja huomasin että vaakasuora kallistusnivel ei olekaan hyvä. Kallistustilanteessa rungon etupää laskee, eli kuskin massa vaikeuttaa mutkan jälkeen pystyyn nousemista. Kertauksena luin mun itseni kirjoittamat flevotrikejutut uudelleen ja muisti palailee pätkittäin....
Kallistusnivelen jättö pitää olla nolla.