Pystärin kammenlyhennykselle on paljon vähemmän perusteita. Esimerkiksi pystärin ilmanvastus kasvaa kammen lyhentyessä, nojapyörän pienenee. Nojapyörässä lyhyemmät kammet parantavat näkyvyyttä eteen ja antavat enemmän tilaa kantapäille väistää etypyörää, jonka voi käyttää hyväkseen laskemalla kampikeskiötä alemmas. Pystypyörässä lantion on mahdollista liikkua ja keventyä, jopa nousta, satulasta, jolloin polvikulma pienenee ja kammen lyhennystarve pienenee. Nojapyörässä selkänoja estää lantion liiketta. Kuskin yläkropan ja kampikeskiön etäisyyden muuttuminen on vähäisempää, joten polvikulma ei joustojen takia pienene lähsekään niin paljon. No, eihän oikean pyöräilijän kuuluisi polkea siten, että voima siirtää kuskia tai edes kuskin lonkkia, mutta todellisuus ei noudata tätä ihannetta, vaan polkupyörää aina enemmän tai vähemmän tallotaan polkimista kauniin pyörittämisen sijaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vähemmän tuo ainakin mun polvia rasittaa. Lisäksi tulee oikeasti pyöritettyä, pidemmillä kammilla paljon vaikeampaa.
Siksi sanoinkin "vähemmän" syitä vaihtaa lyhyemmät. Polvivaivojen välttäminen on se syy, joka on yhteinen molemmissa. Nojapyörässä kampia pitää kuitenkin lyhentää enemmän tuosta lantion liikemahdollisuuden vähäisyydestä johtuen.
Joka tapauksessa vaihteellisissa polkupyörissä lyhyet kammet ovat muuhun kuin kilpakäyttöön paremman. Kilpakäytössäkin taitavat ratapyöräilijät käyttää hieman lyhyempiä kampia, mutta eivät sentään 120 millisiä, joita pidän nojapyörään sopivimpana peruspituutena, josta sitten voidaan lyhentää tai pidentää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sen verran hyvät myyntipuheet, että taidan kokeilla jossain vaiheessa pystypyöräänkin lyhyitä. Tosin ei tiedä jos tämä nojailu vie mennessään ja ei tule enää pystärillä ajettuakaan
Ostan: pätkän emäputkeksi sopivaa 44mm sisähalkaisijan putkea vaikka n. 15-20cm pätkä
Onko tarve todellisuudessa 34mm sisähalkaisijan putkelle? Vai minkä kokoinen ohjainlaakeri tuohon 44mm sopii? Minulla ei siis tuollaista putkea ole muttaa varmistan vain ettei tule väärin käsityksiä, sillä 1 1/8" ohjainlaakereille ainakin putken sisämitta taisi olla tuo 34mm. Niitä taas löytyy esimerkiksi monista täysjoustopystäreistä, jos sellaisen jostain saat luovuttajapyöräksi.
Ostan: pätkän emäputkeksi sopivaa 44mm sisähalkaisijan putkea vaikka n. 15-20cm pätkä
Onko tarve todellisuudessa 34mm sisähalkaisijan putkelle? Vai minkä kokoinen ohjainlaakeri tuohon 44mm sopii? Minulla ei siis tuollaista putkea ole muttaa varmistan vain ettei tule väärin käsityksiä, sillä 1 1/8" ohjainlaakereille ainakin putken sisämitta taisi olla tuo 34mm. Niitä taas löytyy esimerkiksi monista täysjoustopystäreistä, jos sellaisen jostain saat luovuttajapyöräksi.
Pentti M Reku kirjoitti:
Nimenomaan 44mm haussa, modernit joustokeulat kartiokaulaputkella vaatii tuommosen. Laakeritietoa oli ainakin mhelanderin rakentelulangassa.
Tässä siis tarkoitetaan ns. 1 1/8 - 1.5 tapered etuhaarukoita jotka ovat leveämpi kruunun päästä ja kapenevat ns. vakio kokoon yläppäästä jota tavalliset ohjain kannattamimet yms. sopii niihin ja vaativat siten tuon 44mm sisähalkaisijan putken jossa alempi laakeri on putken ulkopuolella ja ylempi voi olla upotettu emäputkeen.