Telemark

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3747
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja jooseha » 04 Loka 2017, 18:11

Pastori kirjoitti:Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?

Valmistamisen monimutkaistamisen lisäämisen lisäksi etuveto kärsii nelipyöräisenä helposti huonosta vetopidosta. Takarenkaat pitäisi työntää luonnottoman taakse kompensoimaan tämä. Viljamihan ajaa katettuna talvella, joten asialla on merkitystä. Ainakin tässä tapauksessa nimenomaan etuveto olisi idealistin ratkaisu, koska järkisyyt puoltavat takavetoa eikä etuveto edes sopisi tavoiteltuun vanhaan henkeen ;)

Etuveto olisi kyllä normaalissa nuijapääkinnerissä paikallaan. Ketjulinja lyhenisi ja suoristuisi, penkin saisi alemmas, vetopito voisi jopa parantua, tavaratila paranisi...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6185
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Pastori » 04 Loka 2017, 18:56

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?


Velayo/Avus/Sidewinder

Jukka


Kuva
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3444
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Vilijami » 04 Loka 2017, 19:35

En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11811
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Loka 2017, 19:57

Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


En minäkään, vaikka niillä todistetusti moni pystyykin ajelemaan ihan turvallisen näköisesti. Mutta tällainen kinneri, jonka ei ole tarkoitus olla huippunopea streamlineri vaan enemmänkin sadekelin klv kulkine olisi oivallinen tilaisuus kokeilla sitä. Siis jos haluaa jotakin muuta kuin idioottivarmaa ja yksikertaista sivuketjuista delttaa.

Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6185
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Pastori » 04 Loka 2017, 20:51

Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3747
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja jooseha » 04 Loka 2017, 21:25

Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?


Esimerkki oli etuvedon toteuttamisesta. Mutta toki syntyperäisenä savolaisena katoit heti rakkineesta eri kohtaa :)

Etuveto noin ilman takaohjausta tekee pyörästä kohtuullisen kankean :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3444
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Vilijami » 04 Loka 2017, 21:48

jviirret kirjoitti:Räntishän on 50% takaohjattu ;)

Sen takia voinkin olla jotan mieltä :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14461
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja PW » 05 Loka 2017, 09:18

Tungenpa tähän kaikkien muiden ehotusten jatkoksi, Jorin idean etuvetonen nelipyörä, jossa eukiekot kääntyvät vain vähän ja jyrkissä käännöksissä takakiekko tulee mukaan. Tulis tääkin tehtyä :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3444
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Loka 2017, 10:33

4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14461
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja PW » 05 Loka 2017, 10:52

Vilijami kirjoitti:4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?

Niinpä :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja MM » 05 Loka 2017, 10:57

Vilijami kirjoitti:4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?


Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana. Vapaaratas"tasauspyörästö".
TM:n takaohjausproton tapainen vetojärjestely, jossa voisi harkita sitäkin, että kampipuomi kääntyy etuakselin mukana, kun kääntymistarve on näinkin pieni.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3444
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Loka 2017, 12:18

MM kirjoitti:Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja jori » 05 Loka 2017, 12:37

Vilijami kirjoitti:
MM kirjoitti:Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.

Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.

Tarkoittanee ohjauksen tukemista molemmin puolin tällaisilla. Ohjattaisiin kiertämällä toista myötäpäivään ja toista vastapäivään.
Kuva
Ohjauksesta tulisi siis itsepidättävä, eli ohjaavalta akselista tulevat kiveen ja kuoppaa toispuoleisesti ajamisesta aiheutuvat voimat eivät pienen kitkakulman takia välity ohjausta, eli näitä spiraaleja, pyörittäväksi voimaksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3444
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Loka 2017, 12:43

Kuva
Joose kommentoi laatikkopyörän ketjussa olevaa kuvaa näin:
jooseha kirjoitti:Näyttää vankkuriohjauksellisen mbb-triken:n runko olevan valmiina eli vielä ehdit korjata virheen ja tehdä nojakin :mrgreen:

Tuossa vois olla ajatusta? :roll:

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Telemark

ViestiKirjoittaja Jarcco » 05 Loka 2017, 19:39

Vankkuriohjaus eteen kuten Jori ja MM ovat kuvailleet ja taakse normi olkatappiohjaus - siinä olisi minusta ajatusta. Mutta siinä olisi myös aika paljon kehiteltävää. Me rakentajat yleensä skipataan prototyyppivaihe ja (yritetään)tehdä kerralla valmista josta johtuen kaikki muutokset on mahdollisimman vaikeita tehdä. Eli kannattaisi harkita tehdä ensin proto jossa erilaisia ratkaisuja olisi helppo kokeilla.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa