MBB tandem 2WR

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 12 Elo 2017, 12:24

Jaksoin viel väkisin vääntää tommosen hymyksitarkotetunirvistyksen - pian hyytyi :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 01 Loka 2017, 20:56

Perjantaina tultiin iltapimeellä elokuvista, vauhtia seuraavaan ylämäkeen - eturengas terävään monttuun. Meinas lähtee pyörä käsistä mutta sain kuitenkin pidettyä sen tiellä ja pystyssä - koko pyörätien leveys piti kyllä käyttää. Mielessä kerkes jo käydä, miten tässä käy jos kahestaan rymäytetään ja vauhdilla. Valo oli kyllä mutt eihän sillä välttämättä erota joka monttua.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11634
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Loka 2017, 21:02

PW kirjoitti:Valo oli kyllä mutt eihän sillä välttämättä erota joka monttua.


Ei erota, ei. Tullu työmatkallakin koettua kun viereisellä valtatiellä joku ajaa epähuomiossa pitkät päällä tai on muuten vaan kirkkaat valot autossa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 01 Loka 2017, 21:52

Ei ois ehkä ollu niin paha töksäys jos ois ollu Big Applet alla Kojakkien tilalla. Jarrukahvakin on sen verran kaukana, ett ei sormet yltäny kun piti vaan keskittyy ohjaamiseen. Pitänee siirtää kahvaa niin ett ylettyy jarruttamaan kättä siirtämättä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 24 Loka 2017, 19:53

37119793774_3a5ac66bf0_c.jpeg
Nokian 2017 kisapotretti
37119793774_3a5ac66bf0_c.jpeg (181.46 KiB) Katsottu 3182 kertaa

Laitan kisakuvan uudestaan kun on näköjään hävinny, edelliseltä sivulta.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 29 Loka 2017, 11:28

Ekat lumet satanu meillekin, pitäs vaihtaa Kojakkikiekot Bigapplekiekkoihin, vähitellen - laiskottas vaan kun pitäs samalla virittää vannejarrut ja missä nekään on :?
Pääsiskö pitkänpäälle helpommalla jos tekis talvipyörän erikseen? Mukavampaa ajanvietettä rakentelu ku ees taas osien vaihtaminen :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6125
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja Pastori » 29 Loka 2017, 12:28

Rakenna.

Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3652
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja jooseha » 29 Loka 2017, 12:52

Tottakai teet uuden. Saadaan samalla foorumille hieman eloa :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 29 Loka 2017, 13:13

Pastori kirjoitti:Rakenna.

Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis

Levyjarrukiekkoja ei oo viel kauheesti varastossa mutta sitä kohti pyritään.
Ootellu, Pommin valmistumista ja testiä - josko sen kopiois, paitsi puuttuu ne läskikiekot :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6125
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja Pastori » 29 Loka 2017, 13:20

Pommin kanssa vielä hetki menee. Mulla on nyt lapsiviikot, pääsen pajalle vasta päivien tahi viikon päästä.

Mutta hyvä niin. Hoksasin just sen nivelen vaihtoehtoisen kohdan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11634
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Loka 2017, 13:28

Pastori kirjoitti:Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis


Mitenkähän tandemissa kestää vakio levyjarrukiekot? Jarruvoima kun menee levy- ja napajarruissa pinnojen kautta ja tandemissa nämä voimat on kaiken järjen mukaan mahdollista olla jopa tuplasti suurempia kuin yhden hengen pyörässä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14126
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja PW » 29 Loka 2017, 13:36

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis


Mitenkähän tandemissa kestää vakio levyjarrukiekot? Jarruvoima kun menee levy- ja napajarruissa pinnojen kautta ja tandemissa nämä voimat on kaiken järjen mukaan mahdollista olla jopa tuplasti suurempia kuin yhden hengen pyörässä.

Jukka

Kesän ajan on olleet käytössä, 622 kiekot levyjarru edessä käytössä. En oo huomannu ongelmia - eihän tuolla oo kauheesti kilsoja tullu kakspäällä. Jarruja käytän muutenkin maltillisesti.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9468
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja jori » 29 Loka 2017, 13:46

Pastori kirjoitti:Rakenna.

Jos siirtyis levyjarruihin - kiekko olis helppo vaihtaa lennosta ja eri kokoisetkin kävis

Kirjoitan minäkin tähän ajatuksiani pyörän jarruista, vaikkei minulla ole oikein muuta kuin teoreettista pohdintaa ja tekniikan historian näkökulma. Tästä tuli kuitenkin liian laaja ja pitkä kirjoitus tähän ketjuun, joten vastatkaa tähän uudessa "Polkupyörätekniikan kehityshistoria"-ketjussa.

Etuvetoisessa hyväksyn levyjarrun etupyörässä lähes varauksetta. Etuvetoisen ajokin etupyörän puolaus pitää joka tapauksessa olla ristissä vetomomentin takia. Sama puolaus kantaa hyvin myös jarrumomentin. Vaatiihan se toki etuhaarukalta jarrusatulaan kiinnittyvältä haaralta enemmän lujuutta, muttei niin merkittävästi, että se kokonaan söisi levyjarrun tuoman helpomman kiekonvaihdon edun. Silti minua vaivaa polkupyörään ympätyssä levyjarrussa konstruktiivisen perustelemattomuuden lievä katku.

Vannejarrussa puolat eivät kanna jarrumomenttia, pelkkää säteittäistä jarruvoimaa ja haarukan varret kuormittuvat tasaisesti ja paljon vähemmän. Käytännössä vannejarrussa etuhaarukkaa kuormittaa vertikaalin pyöräkuorman lisäksi noin saman suuruinen jarruvoima vaakatasossa. Levyjarrussa toista haarukan vartta kuormittaa jarrulevyn ja kiekon halkaisijasuhteessa moninkertaistuva jarruvoima, mikä on siis toisele haarukan puoliskolle lisämomenttia koko jarrutusvoiman kertaa haarukan pituuden verran. Jarrulevyn puoleinen haarukan puolisko kantaa siis vastapuoleen verrattuna kolminkertaisen taakse taivuttavan momentin. Lisäksi vielä puolaukselta vaadittu jarrumomentin siirto.

Näistä syistä olen sitä mieltä, että vähintäänkin etuvetoisen takapyörässä, varauksin myös takavetoisen etupyörässä vanteesta jarruttaminen on konstruktiivsesti fiksumpaa.

Levyjarrujen käyttöä näyttää puolustavan paksujen renkaiden yleistyminen. Pullean renkaan kiertäminen perinteisillä jarrulängillä on ongelmallista. Ratkaisu tähän on kuitenkin melko helppo. Pidentämällä v-jarrun jarruvartta ja asentamalla se hieman v-asentoon saa aikaan vannejarrun, joka sietää paksunkin renkaan. Jarrukahvojen vaijerinsiirtomatkaa (välityssuhde) pitää toki jarruvivun pituudenmuutoksen verran kasvattaa, mutta siihen suuntaanhan kehitys on kulkenut jo useamman vuosikymmenen muutenkin. Vaijerivoimat pienenevät ja liikematka lisääntyy, mikä tekee vaijereista myös luotettavampia ja pitää ne kauemmin toimintakuntoisena, kun ruoste ja kertynyt sonta liikkuu paremmin pois kuoren sisältä Samalla pienenee vaijerivälityksen jousto, mikä tekee myös vaijerijarruista napakoita ja tunnokkaita. Oikeastaan pitää vain ihmetellä, mitä entinen insinööri ajatteli, kun mitoitti vaijerivälitykset ennen niin kireiksi. :roll:

Nyt kun kirjoitin tuon, huomaan, miten sama ilmiö on havaittavissa myös pyörän vaihteiden välityksissä. Ennen pyörän välitykset olivat tyypillisesti paljon pidemmät kuin nykyisin. Miksiköhän tässä näin on käynyt. Tai oikeastaan, miksi ihmeessä nuo olivat ennen noin paljon kireämmät, vaikka materiaalit olivat huonompia. Isot voimat kun vaativat lujia ja jäykkiä materiaaleja. Nyt huomataan, että aivan turhaan. :shock: Mielenkiintoinen kehityskulku tässäkin. :?

Paksut renkaat vaikeuttavat vannejarrun käyttöä myös kapeiden vanteiden takia, mutta kapeat vanteet paksuissa renkaissa ovat pelkkää historian rasitusta ja menossa jo kovaa vauhtia pois muodista. Konstruktiivisessa mielessä vanteiden kannattaa olla huomattavasti peruspyörissä käytettyjä leveämmät. Tämä onkin huomattu ja leveät, jopa rengastakin leveämmät vanteet yleistyvät vauhdilla. Rengasta leveämmät vanteiden ei mielestäni kannata olla, mutta muuten leveydestä on pelkkää hyötyä. Samalla korjaantuu myös vannejarrun käyttöä hankaloittavat piirteet. :)

Hassu tämä teknohistorian kulku. Alkujaan polkupyörän vanteet olivat leveitä, noin renkaan levyisiä. Sitten jossain vaiheessa 70-luvun alussa (samoihin aikoihin, kun pyöräteknologia muutenkin degeneroitui vauhdikkaimmin) ne kapenivat ns. "retkipyörän" vanteiksi. Kun sitten 80-luvun lopulla tulivat maastopyörät, pantiin niiden "huippuleveät" jopa 50 mm renkaat noille kapeille retkipyörän vanteille ja myytiin huonoa yhdistelmää parikymmentä vuotta, ennen kuin keksittiin ongelmaan korjaus levyjarru. Kun levyjarrua oli myyty lähes kaikille, alkoivat vanteet levitä takaisin renkaan levyisiksi. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. :mrgreen:

Näin kun tarkemmin tarkastelee tuota pyöräteknologian historiaa, huomaa helposti, että viisaat insinöörit haparoivat pimeässä ja osuvat milloin oikeaan, milloin harhaan. Harhaosumat hyödynnetään markkinoilla myymällä korjausta ongelmaan, jota ei oikeastaan ole, ellei ensin oteta käyttöön ongelman aiheuttavaa uudistusta. Hmm. alkaa kuulostaa tietotekniikalta ja politiikalta. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6125
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja Pastori » 15 Tammi 2018, 20:06


Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 369
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MBB tandem 2WR

ViestiKirjoittaja kuparinen » 15 Tammi 2018, 22:50

Pastori kirjoitti:Sukulaiskone Venäjältä.
http://photo.qip.ru/users/hoff/96132938/all/

Eikös tuossa ole ihan tehtaalaisen Flevoracerin etupää, tai ainakin hyvä kopio?


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa