MBB jättö

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

MBB jättö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kysymys jos rengas on 622 , sen ohjauskulma 65 . Niin mikä olisi ihanne jättö . Tai 60 astetta .
Tai jos 599 ja muuten sama 65 astetta .
Jos tekee pienirenkaisen MBB:n , esin 406 . Niin kannattaako siinä pyrkiä suureen jättöön .
Vai pieneen jättöön . Entä tuo ohjauskulma . Kannattasko tavoitella jotain 60....... tai jopa 55astetta .
Ihan näin keskustelun pohjaksi . Näitä pähkäilen .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei kai ihannejättöä olekaan. On vain jokaisen oma mieltymys :? ja sekin vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.
Jos kovin kaltevaksi laitat keulan, rupeaa se kaatumaan itsestään linkkuun. Jaloilla joutuu sitä kannattelemaan tai laittamaan negatiivisen jätön.
Kompromissien summa koko ohjausgeometria on.

Mbb:ssä jättö merkkaa paljon vähemmän kuin käsiohjatussa. Polkemisvoimat ovat paljon suuremmat kuin ohjausvoimat.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tästä Laskuri pythonin mitoilla höystettynä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja PW »

Se oma mieltymyskin riippunee, siitä minkälaisella jätöllä ja kulmalla on tullu opetelleeksi. Matemaattisesti lasketut ihanne mitat ei sitten tunnukaan hyvältä ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nojanalle kirjoitti:

Jos tekee pienirenkaisen MBB:n , esin 406 . Niin kannattaako siinä pyrkiä suureen jättöön .
Vai pieneen jättöön . Entä tuo ohjauskulma . Kannattasko tavoitella jotain 60....... tai jopa 55astetta .

406 Flevossa on alunperin 45° ohjausakselin kulma ja 75mm jättöä. Alle 15km/h nopeuksissa todella raskas pitää keulaa pystyssä ja yli 30km/h nopeudessa menee ylivakaaksi. Jopa niin junamainen, että nopeaksi tarkoitetut väistöliikkeet ovat vähän liian hitaita.
Muutin jätön noin 2000km harjoittelun jälkeen nollaksi. Tällöin pienen vauhdin hallinnasta tuli todella helppoa ja kevyttä. Kovemmassa nopeudessa ohjaukseen tuli herkkyyttä ja tarkkuutta menemättä kuitenkaan liian huteraksi kuten Luggarionissa.
Luggarionissa ohjausakselin kulma on 60° mikä tuntuu jotenkin luontevammalta kuin flevon 45°.
Näillä kokemuksilla kokeilisin itse 50-60° kulmaa ja nollajättöä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Se oma mieltymyskin riippunee, siitä minkälaisella jätöllä ja kulmalla on tullu opetelleeksi. Matemaattisesti lasketut ihanne mitat ei sitten tunnukaan hyvältä ;)

Juuri näin, kaikki väliltä +100mm - -300 ja ohjauskulmat 45-70 on todettu ajokelpoisiksi. Kokeilee erilaisia niin neljännen jälkeen tietää minkälaisen haluaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kaikki vaikuttaa kaikkeen! Renkaan paksuuskin täytyy muistaa ottaa huomioon. Sillä on - varsinkin suurilla emäputken kulmilla - vaikutusta wheel floppiin. Eli siihen kuinka paljon keula putoaa rengasta kääntäessä. Toisinsanoen kuinka paljon ja kuinka pienillä renkaan kääntökulmilla ohjaus "haukkaa".

Iso kulma yhdistettynä isoon jättöön ja paksuun renkaaseen voi toimia hienosti, mutta vaihdettaessa ohut kumi, rupeaa ohjaus haukkaamaan. Täällä oli muistaakseni puhetta nyrkkisäännöstä, että 1.5 -2 × renkaan paksuus olisi hyvä lähtökohta. Pyörän muiden ominaisuuksien mukaan sit hienosäätö.

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja Härski »

jviirret kirjoitti:

ohjauskulmat 45-70 on todett...

HEP!
Mä just tein fillarin 72 kulmalla! :lol:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja Härski »

Härski kirjoitti:

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..

Eli ominaisuudet jotka vaatii -tai sallii- lisää jättöä; (saa korjata)

-paksu kumi
-pysty emäkulma
-hidas ajonopeus
-lyhyt akseliväli (pienet ohjausliikkeet )
-korkea painopiste (pienet ohjausliikkeet )
-tasainen /suora ajoympäristö (pienet ohjausliikkeet )

..ei tosta kyl ihan looginen tullu! :oops:

Hidas ajonopeus toisaalta vaatii suuret ohjausliikkeet missä floppia esiintyy. Ja toisaalta kovassa vauhdissa jättö tekee pyörästä junan..

Lisätääs. ..
-jalkaohjaus (tai muuten suuret ohjausvoimat) habahaba

Kääntyvän massan määrällä ja sen painopisteen paikalla on varmasti myös vaikutusta..
Eli eiks ohjaus akselin etupuolella sijaitseva massa tee Kikottimesta autostabiilia, voisi järkeillä että takapainoinen ohjaus vaatii lisää jättöä.

-takapainoinen ohjaus

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB jättö

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Tehdääks tähän vai ihan oikeaan ohjausgemetriasäikeeseen lista noista ominaisuuksista mitkä lisää tai vähentää jätön tarvetta?..

Eli ominaisuudet jotka vaatii -tai sallii- lisää jättöä; (saa korjata)

Tämä on hyvä ehdotus. Kirjoittelin vähän täydennystä vaikutusten tarkemmasta luonteesta. Lisätkää listaan, jos tulee täydennettävää mieleen.

-paksu kumi
sietää suuremman jätön

-pysty emäkulma
sietää ja osin myös vaatii hieman suuremman jätön

-hidas ajonopeus
suosii pienempää jättöä

-lyhyt akseliväli (pienet ohjausliikkeet )
edellyttää isompaa jättöä

-korkea painopiste (pienet ohjausliikkeet )
antaa vapaammat kädet jätön suhteen

-tasainen /suora ajoympäristö (pienet ohjausliikkeet )
sietää pientä jättöä ja pystyä ohjauskulmaa peremmin kuin epätasainen pinta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin