Vilijami kirjoitti:ajarmala kirjoitti:janx kirjoitti:Tässä niitä numeroita myydään. Sähköauto, mutta +400kmh ja 2s 0-100kmh. No onhan tuossakin varmaan kaasupoljin portaaton.
https://www.tesla.com/roadster/
Sitten kun noita alkaa saada käytettyinä viidellä tonnilla Nummelan Autohuipuista, niin voisin ehkä harkita... Edellyttää tietenkin, että siinä on voimassa oleva leima katsastuskonttorilta.
Nuista ei tule koskaan viiden tonnin autoja. Tai saa niitä ehkä joskus aikanaan loppuun ajetuilla akuilla. Sitten se akkupaketti maksaa sen 5000€, että sillä pystyy ajamaan.
Ei nyt välttämättä tähän nimenomaiseen viestiin, mutta minä olen vakuuttunut, että akkupakettien koko ei tarvitse olla niin suuri, että hintaa olisi 5000 €.
Yritin tuolla aiemmin kertoa, että paljon pienemmälläkin akkupaketilla voi kyllä tuottaa käyttökelpoisen työmatka- ja asiointiajoihin kykenevän sähköauton, jos matka-ajoa varten tehdään polttomoottoriperäkärry.
Pentti M Reku aiheellisesti huomautti, että akkujen käyttö suurilla virroilla aiheuttaa akkujen käyttöiän madaltumista, jos purkuvirrat nousevat kovin korkeiksi. Tästä syystä sähköautoon pitääkin tehdä kondensaattoriväliaste, josta napataan suurimmat piikkitehot kiihdytyksiin ja varsinkin ladataan jarrutusenergiaa, sillä vaikka akut kestävät kohtalaisesti useamman C:n purkuvirtoja ihan kohtalaisesti, ne eivät kestä sitä lataussuuntaan.
Siksi sähköautoissa pitää olla auton liike-energian verran 500-1000 kJ (200 Wh) kondensaattiorikapasiteettia. Tämä ei sinänsä ole paljon, eikä tule kalliiksi, mutta se on oltava, jos sähköautoja tehdään minimaalisilla akkupaketeilla = halvalla. Konkat eivät kulu suurillakaan virroilla ja mahdollistavat isojen tehojen käytön kiihdytyksiin ja jarrutuksiin.
Tuo ei ole mitään avaruustekniikkaa, vaan noita myydään jo Motonetissä ja Biltemassa jumpstartterien tai apukäynnistimien nimellä. Niissä on noiden konkkien lisäksi pienet 10 Ah litiumakut, mutta kykenevät starttaamaan auton, jonka käynnistämiseen ei aina 70 Ah lyijyakku kykene.